محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1846074227
شریعتی؛ مظلوم، تا همیشه...(2)
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: شریعتی؛مظلوم، تا همیشه...(2) مهدی احمدبیگی شریعتی و مکاتب معاصر:از طرفی دکترشریعتی، در نقد دمکراسی لیبرال و دفاع از نظام دینی «امامت و امت» و رهبری انقلابی، نظریه مهّم و مشهوری را سالهای پیش از انقلاب مطرح نمود و بسیاری از دگمهای فضای روشنفکری آن زمان را- که تحت تأثیر لیبرالیسم یا مارکسیسم بود- در هم ریخت و با مقاومتهای افراطی در حد فحاشی از سوی محافل روشنفکری لائیک و حتی حلقههای موسوم به روشنفکری دینی مواجه شد. آن عکسالعملها همچنان در محافل روشنفکری لیبرال و غربگرا(اعم از حلقههای صریحاً لائیک یا حلقههای روشنفکری تلفیقی لیبرال مذهبی) علیه شریعتی و نظریات او که مدافع نظریه انقلاب و حکومت ایدئولوژیک و رهبری دینی است، بهشدت ادامه دارد.
یکی دیگر از نقاطی که مرحوم شریعتی در برابر نظریه دمکراسی لیبرال و روشنفکری سکولار، مرزبندی قاطع و دقیق رسم میکند، مسئله تفکیک «دین،امامت و روحانیت» از «سیاست، خلافت و حکومت» است. او این نظریه را یک توطئه استعماری برخلاف مسلمات اسلام، میخواند: «من نظریه تفکیک امامت از خلافت را نمیپذیرم. این نظریه تعبیر دیگری است از نظریه تفکیک سیاست از روحانیت که فکر نمیکنم کسی با روح اسلام آشنایی داشته باشد و از دنیا هم با خبر باشد و نداند که اولاً این نظر از اسلام نیست و نداند که از آنجاست؟ و چرا طرح شده است و چرا گروهی هم آنرا پذیرفتهاند! اساساً این نظریه که پیغمبر دو جنبه را در خود جمع داشت یکی جنبه نبوت و یکی جنبه حکومت، تعبیری است بیشتر مسیحی تا اسلامی. این دوگانگی میان معنویت و مادیت، اخلاق و اقتصاد، رسالت و سیاست، دنیا و آخرت، طبیعت و ماوراء طبیعت و ... در بینش اسلامی وجود ندارد و این از خصائص اسلام است...پیغمبر وقتی راه بر کاروان قریش می بندد همان مسئولیتی را انجام میدهد که وقتی در مسجد با مردم نماز میگزارد. اینکه علما طبقهای شدند و امرا طبقهای، کار تاریخ اسلام است نه مذهب اسلام. وانگهی این نظریه، تصویری از سیمای امام به دست میدهد که با سیمای «روحانی» یا «عالم دینی» یا «مرجع مذهبی»، بدانگونه که در جامعه مسلمین وجود داشت و دارد شبیه است، در صورتی که، امام باید با شخص پیغمبر شبیه باشد. علی، حسن، حسین، بههمان سادگی و چیرگی و نیز بههمان معنی چکمه میپوشیدند و اسب میتاختند و شمشیر میزدند و به کار نظام و اداره امور و تشکیلات و گزارشهای سیاسی و مسائل اجتماعی میپرداختند که به تعلیم دین و هدایت خلق و اخلاق و عبادت...»
از طرفی نوشتههایی را که دکترشریعتی علیه الحاد، مخصوصاً کمونیسم و مارکسیسیم نوشته است، آن اندازه از اعتبار علمی برخوردار است، که به قول صاحبنظری این نوشتهها از نظر تحلیلگران غربی بهترین نقد است که میتواند در مورد مارکسیسم و کمونیسم ارائه شود. ترجمه این نقدها هم اکنون متن درسی یکی از دورههای فوقلیسانس علوم سیاسی در فرانسه قرار گرفته، با توجه به اینکه از این نقدها در اروپا زیاد نوشته شده است.او با نوشتن کتابهایی چون: انسان، مخصوصاً در فصل : « انسان، اسلام و مکتبهای مغرب زمین» که بعداً همین فصل، به عنوان کتاب مستقلی منتشر شد و کتابهای: « جهان بینی و ایدئولوژی و ویژگیهای قرون جدید» و یا سلسله مقالاتی که در سال 1354 با عنوان « مارکسیست ضداسلام» را بیخبر از او در روزنامه کیهان با استفاده از بحث «انسان، اسلام و مکتبهای مغرب زمین» او منتشر کرد و سخنرانیهای پرشور خود را در دانشگاه ادبیات مشهد و حسینیه ارشاد علیهالحاد و بیدینی- مخصوصاً با کمونیسم، که مکتب پیشرفته روزگار او بود- با بیدینی و الحاد مبارزه کرد و اسلام را تنها مکتب رهاییبخش انسان از جهالت و گمراهی معرفی نمود.شریعتی در خلال سخنرانیها و نوشتههایش با مکاتب شووینسم (ملیگرایی افراطی ضد دین) و همینطور با پان ایرانیسم، پانترکیسم، پان عربیسم و سایر پانها و با پان فاشیسم، نازیسم و مکتبهایی چون راسیونالیسم (مکتب فلسفی که منکر وحی است و همهچیز را ناشی از قوه عقل میداند) مبارزه کرد و از اصالت وحی در مقابل اصالت رای دفاع کرد.تأثیر مبارزات دکترعلیه مکاتب کمونیسم، مارکسیسم و ماتریالیسم بسیار وسیع، مثمر و سازنده بود. عبارت معروف شهید دکتر مصطفی چمران که در مراسم خاکسپاری دکتر در دمشق ایراد کرده است موید این مدعا است. آن شهید بزرگوار در سخنرانی پراحساس و منطقی خود که خطاب به دکتر شریعتی با عبارت ای علی شروع میشود؛ در بخشی از آن چنین اظهار داشته است:ای علی! یکی از مارکسیستهای انقلابینما در جمع دوستانش در اروپا میگفت:« دکترعلی شریعتی انقلاب کمونیستی ایران را هفتاد سال به تاخیر انداخت.» و من چمران گفتم: «دکترعلی شریعتی، سیرتکاملی مبارزه را در راه حق و عدالت وهواداری از دین و معنویت اسلام هفتاد سال به جلو برد.»(2)در این تقریر کوتاه، به اختصار، نظرات مرحوم دکترعلی شریعتی در نقد دموکراسی لیبرال و فراخوان او به رهبری عقیدتی و انقلابی در امت اسلامی، حتیالامکان با نقل قول مستقیم و نیز با اشاره غیرمستقیم به استدلالها و حتی تعابیر وی پرداختیم. چنانچه ملاحظه شد غالب زوایای نگاه شریعتی در این حوزه، تعابیری روشنفکری از همان نظریه فقهای شیعه در توضیح مردم سالاری دینی یا جمهوری اسلامی در ذیل ولایت فقیه است و اگر اصطلاحات فقهی معادل نظریات دکترشریعتی را ذکر کنیم، تفاوت دیدگاه بسیار ناچیز و در حد صفراست. و بدینترتیب اشتراک دیدگاه روشن فکری حقیقی دینی با تئوری اصلی انقلاب اسلامی که پس از مرگ مرموز وی در گرفت بوضوح پیدا است. همچنین تفاوت شدید- در حد تناقض- میان دیدگاه روشنفکری دینی از نوع شریعتی با روشنفکریهای لیبرال که امروز در کشور زیر لوای مذهب مترقی! ترویج میشود نسبت به دهه پیشین واضحتر شده است.امام و شریعتی:دکترحسین رزمجو از اساتید نمونه دانشگاه فردوسی مشهد، از قول پدربزرگوار دکتر نقل میکند:
«دکتر یکبار شنیده بود؛ یک واعظ بدبخت و جاهلی که در مشهد منبر میرفته، در یکی از منابر خود او بد گفته با این تعبیر که: دکتر شریعتی مقلد امام خمینی است. وقتی دکتر این خبر را میشنود با شادی و شعف بسیار میگوید: حماقت این به اصطلاح واعظ روحانی را ببین! او بهجای مذمت من بهترین توصیف و تعریف را از من کرده است. اگر من یک میلیون تومان میدادم به کسی، حاضر میشد برود در ملا عام بگوید علی شریعتی مقلد امام است؟»«این افتخار است برای من، که مقلد ایشان باشم. من غیراز ایشان، چه کسی را میتوانم بهعنوان مرجع بپذیرم؟ » (3)و اما امام در اکثر موارد، ترجیحشان بر سکوت در مورد دکتر بوده است و حتی در مورد نامهای که منتسب به استاد شهید، مطهری است و در آن انتقادات نسبتاً شدیدی نسبت به برخی افکار ایشان مطرح شده است؛ امام هیچ پاسخی ندادند که البته با توجه به اظهار نظرهای بعدی ایشان در مورد دکتر، که بعضشان را در ذیلاً خواهید خواند؛ آن سکوتها را نیز میتوان علامت رضای نسبی ایشان و حمایت تلویحی از دکترشریعتی دانست:به هنگامی که امام- در دوران تبعیدشان از ایران- در نجف اقامت داشتند؛ حامد الگار، استاد مطالعات خاورمیانه و ایران، در دانشگاه برکلی کالیفرنیا که از دوستان امام و انقلاب اسلامی است؛ ضمن مصاحبهای نظر امام را در باره دکتر شریعتی جویا میشود و ایشان در پاسخ میفرمایند؛ «... تعالیم شریعتی برخی بحثها و اختلافات را در میان علما برانگیخته است؛ ولی در عین حال نقش بزرگی در هدایت جوانان و روشنفکران بهسوی اسلام ایفا کرده . پیروان شریعتی باید از آنچه دکتر شریعتی به ایشان عرضه میکند فراتر بروند و در اسلام سنتی تحقیق کنند. و به همینترتیب، پیروان علمای سنتی نیز باید این حقیقت را در یابند که آنچه علما مطرح کردهاند آخرین کلام نیست؛ پس نیاز به مرور و ارزیابی دقیق مباحثی که دکترشریعتی مطرح کرده است احساس میشود.»(4)در آخر خاطرهای از حجةالاسلام سید محمود دعایی نقل میشود که نکات جالبی در آن هست: یک روز خدمت امام بودم؛ فرمودند: « از تهران کسی را مستقلاً فرستادهاند پیش من، که بیاید اینجا و علیه مطهری و شریعتی حرف بزنند. من آقای مطهری را میشناسم و میدانم چطور فکر میکند. کتاب مسئله حجاب را آوردند گذاشتند روی میز من و گفتند: آقا! این کتاب جنوب شهر را هم بیحجاب کرده است. در صورتی که این کتاب را خواندهام و میدانم این کتاب جنوب تهران را بیحجاب نکرده بلکه خیلیها را به حجاب نزدیک کرده است و کتاب اسلامشناسی شریعتی را نیز پهلوی من آوردند و گفتند: که علیه مقدسات اسلامی است! ... – به نظرم اسلامشناسی چاپ مشهد بود.- من نخواستم آنجا به آنها جوابی داده باشم. گفتم این کتاب قطور است؛ آن قسمتش را که شما مشخصاً میگوئید این مسایل در آن هست به من نشان بدهید؛ یک جایی را نشان دادند. اما من دیدم آن طورکه آنها میگویند نیست. البته ممکن است سلیقه خاصی را اعمال کرده باشد که من قبول نداشته باشم؛ ولی آنطور که اینها دارند رویش تبلیغ میکنند نیست.»(5)
امروز اما روزگار دیگریست؛ روزگاری که عدهای بدشان نمیآید حتی این جمله را از مجموعه آثارش حذف کنند (اگر تا بحال حذف نشده باشد) که میگوید:«اگر خون حسین را میجوئید؛ آن را در رگهای آیتالله خمینی خواهید یافت.»تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!موخره:گویی نام شریعتی که میآید جوانهایی در ذهن تداعی میشوند که سراسر شوق و اشتیاق برای شنیدن و آموختن؛ آن هم از سرچشمهای سرشار از فکر و اندیشه اسلامی، گوهر نابی که نباید بههیچ بهایی فروخته شود جز اسلام. امروز که شریعتی هجرت کرده است و جز کتابهای کاغذی و نوارهای کاست برای نسل دیروز و امروز، چیزی به یادگار نگذاشته، مشتاقان امروزی چیز زیادی برای درک توشه تفکر شریعتی ندارند.شریعتی، دیروز در میان آن همه علاقمند تنها بود و شاید اگر نیک بنگریم امروز تنهاتر هم شده باشد. شاید به عقیده برخی بزرگان، افکار و اندیشههای شریعتی نتواند راهگشای همه مسائل امروزی ما باشد. اما در این بازاری که هر کس بر خود روا میداند گاه از سر دوستی و موافقت بر او ظلم کند و گاه از روی درک ناصحیح یا عداوت(6) بر او و ساحت اندیشهاش بتازد، خواستیم تا سراغی از دکتر بگیریم؛ شاید ساعتی با تنهاییهایش همراه شده باشیم و سرانجام اینکه:
اگر ما شریعتی را در فضای کلی آرمانها و عقاید او تبیین و تعریف کنیم و بشناسیم؛ قادر خواهیم بود جایگاه او را در جغرافیای اندیشه کنونی تشخیص بدهیم و دریابیم که او چه میاندیشید و چه میگفت و چه میخواست و رقیبان و رفیقان شریعتی چه کسانی هستند؟ انشاالله که آرمانهای او و آرمانهای امت اسلامی ما را یگانه هستی بخش عالم، با تعجیل در فرج ناجی بشریت به تحقق برساند. روحش شاد و حقیقت اساطیریاش شفیع روز موعود...پینوشت:*- شریعتی«مظلوم، تا همیشه... 11- روزنامه همشهری، مورخ پنجشنبه 26/3/13792- ماهنامه فرهنگی آموزشی رشد معلّم.3- مجموعه آثار- جلد 22- صفحات 309- 312.4- کتاب شریعتی در جهان- تدوین و ترجمه: حمیداحمدی – صفحه 194.5- کتاب دکترعلی شریعتی از دیدگاه شخصیتها- به کوشش حجهالاسلام جعفر سعیدی- صفحات79و 80.6- عداوت، با اختلاف نظر، حتی از نوع شدیدش متفاوت است، آن را در کتاب «بررسی و تحلیل نهضت امام خمینی» خواهید یافت!سایرمنابع:کتاب چرا هوادار شریعتی شده ام؟(دکتر حسین رزمجو)باشگاه اندیشهلینکها: شریعتی؛مظلوم، تا همیشه...(1)
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 429]
صفحات پیشنهادی
شریعتی؛ مظلوم، تا همیشه...(1)
شریعتی؛ مظلوم، تا همیشه. ... گونه اساطیر» و «حسین» را «وارث آدم» خوانده و با شوری وصفناپذیر انسانهای پس از عاشورا وحسین را یا «زینبی» (2) میداند یا «یزیدی»(3) .
شریعتی؛ مظلوم، تا همیشه. ... گونه اساطیر» و «حسین» را «وارث آدم» خوانده و با شوری وصفناپذیر انسانهای پس از عاشورا وحسین را یا «زینبی» (2) میداند یا «یزیدی»(3) .
عالم مجاهد، شیخ فضلا...نوری چرا بردار رفت؟ (2)
vazeh.com 05:45:31 07:14:40 12:13:30 17:11:00 17:31:27 0:8 مانده تا طلوع خورشید ... (2) 22. شیخ، تئوریسین و جلودار «مشروطه»روزنامه شیخ فضل الله نوری، در دوران ..... نظامنامة نگاشتهاند و در موقع اجرأ گذاشتهاند اما ما اهل اسلام، شریعتی داریم آسمانی و .... عامه نداریم علیهذا مجلسی که تأسیس آن برای رفع ظلم و اغاثة مظلوم و نهی از منکر و ...
vazeh.com 05:45:31 07:14:40 12:13:30 17:11:00 17:31:27 0:8 مانده تا طلوع خورشید ... (2) 22. شیخ، تئوریسین و جلودار «مشروطه»روزنامه شیخ فضل الله نوری، در دوران ..... نظامنامة نگاشتهاند و در موقع اجرأ گذاشتهاند اما ما اهل اسلام، شریعتی داریم آسمانی و .... عامه نداریم علیهذا مجلسی که تأسیس آن برای رفع ظلم و اغاثة مظلوم و نهی از منکر و ...
ابوذر غفاري (4)
vazeh.com 05:45:31 07:14:40 12:13:30 17:11:00 17:31:27 0:8 مانده تا طلوع خورشید ... تا به منطقه ربذه رفته، از نزدیک قبر این صحابی مظلوم و غریب را زیارت کنند. ... یکی از سوی «معدن النقره» و دیگری «محطّة الشقران» که پس از گذشت حدود 2 تا 3 ساعت و ..... همیشه در محضر داور سخن می گفت و احتجاج می کرد و به شنیدن حریص تر بود تا ...
vazeh.com 05:45:31 07:14:40 12:13:30 17:11:00 17:31:27 0:8 مانده تا طلوع خورشید ... تا به منطقه ربذه رفته، از نزدیک قبر این صحابی مظلوم و غریب را زیارت کنند. ... یکی از سوی «معدن النقره» و دیگری «محطّة الشقران» که پس از گذشت حدود 2 تا 3 ساعت و ..... همیشه در محضر داور سخن می گفت و احتجاج می کرد و به شنیدن حریص تر بود تا ...
سه یار دبستانی-روایتی از وقایع 16 آذر 1332 در دانشگاه تهران
vazeh.com 05:45:31 07:14:40 12:13:30 17:11:00 17:31:27 0:8 مانده تا طلوع خورشید ... وقایع 16 آذر 1332 در دانشگاه تهران چکیده: دکتر علی شریعتی :«اگر اجباری كه به زنده ماندن دارم نبود، خود ... آنها هرگز نمیروند، همیشه خواهند ماند، آنها «شهید» ند. .... منابع: 1- خاطرات شهید چمران 2- روزنامه كیهان آذر 58 3- روزنامه اطلاعات آذر 58 4- روزنامه جمهوری ...
vazeh.com 05:45:31 07:14:40 12:13:30 17:11:00 17:31:27 0:8 مانده تا طلوع خورشید ... وقایع 16 آذر 1332 در دانشگاه تهران چکیده: دکتر علی شریعتی :«اگر اجباری كه به زنده ماندن دارم نبود، خود ... آنها هرگز نمیروند، همیشه خواهند ماند، آنها «شهید» ند. .... منابع: 1- خاطرات شهید چمران 2- روزنامه كیهان آذر 58 3- روزنامه اطلاعات آذر 58 4- روزنامه جمهوری ...
زکات دست
vazeh.com 05:45:31 07:14:40 12:13:30 17:11:00 17:31:27 0:8 مانده تا طلوع خورشید ... تزویر را از چهره صاحبان زر و زور میزدایند و مدافع حقوق تودههای ستمدیده و مظلوماند. ... و عرضه نگردد، جامعه بشری همیشه در تاریکیهای نادانی و بیدینی باقی خواهد ماند. .... که: «هر نوشته که ذکری از خدا در آغازش نباشد، گسسته و بیپایان خواهد بود».2.
vazeh.com 05:45:31 07:14:40 12:13:30 17:11:00 17:31:27 0:8 مانده تا طلوع خورشید ... تزویر را از چهره صاحبان زر و زور میزدایند و مدافع حقوق تودههای ستمدیده و مظلوماند. ... و عرضه نگردد، جامعه بشری همیشه در تاریکیهای نادانی و بیدینی باقی خواهد ماند. .... که: «هر نوشته که ذکری از خدا در آغازش نباشد، گسسته و بیپایان خواهد بود».2.
روایت بیسانسور یک شاهد زنده از حادثه هفتم تیر
از سال 1372 تا پایان دولت سازندگی از سوی آیتالله هاشمی رفسنجانی، وزارت ..... خط انقلاب، خط آقای مطهری بود و البته در بخشی از کار آقای شریعتی هم تاثیرگذار بود». .... مقایسه نبود، آنها علیرغم اینکه صدایشان خیلی بلند بود ولی شاید 3-2 درصد مردم را با .... این نکته را اضافه کنم که آقای بهشتی امکان نداشت یک روزی دیر بیاید و همیشه ...
از سال 1372 تا پایان دولت سازندگی از سوی آیتالله هاشمی رفسنجانی، وزارت ..... خط انقلاب، خط آقای مطهری بود و البته در بخشی از کار آقای شریعتی هم تاثیرگذار بود». .... مقایسه نبود، آنها علیرغم اینکه صدایشان خیلی بلند بود ولی شاید 3-2 درصد مردم را با .... این نکته را اضافه کنم که آقای بهشتی امکان نداشت یک روزی دیر بیاید و همیشه ...
کتاب حماسه حسینی در یک نگاه
vazeh.com 05:45:31 07:14:40 12:13:30 17:11:00 17:31:27 0:8 مانده تا طلوع خورشید ... (2) «حماسه حسینی» تاریخنگاری نیست، بلکه تحلیل تاریخ است و در آن به جنبه .... اولی من رکوب العارِ»(14)، مرگ از زندگی ننگین بهتر است برای همیشه زنده بماند. ..... امام حسینِ این جزوه همان امام حسینِ مظلوم و محکوم روضهخوانهاست که هیچ نقشی در ...
vazeh.com 05:45:31 07:14:40 12:13:30 17:11:00 17:31:27 0:8 مانده تا طلوع خورشید ... (2) «حماسه حسینی» تاریخنگاری نیست، بلکه تحلیل تاریخ است و در آن به جنبه .... اولی من رکوب العارِ»(14)، مرگ از زندگی ننگین بهتر است برای همیشه زنده بماند. ..... امام حسینِ این جزوه همان امام حسینِ مظلوم و محکوم روضهخوانهاست که هیچ نقشی در ...
برادر ! مسئولی که عدالت ندارد ، ولایت هم ندارد
vazeh.com 05:45:31 07:14:40 12:13:30 17:11:00 17:31:27 0:8 مانده تا طلوع خورشید ... جنگ به او مدیونند و همین طور ظلمی به او شده است که او را غریب تر و مظلوم تر نموده است. ... اما اگر با ولایت امر نباشی و امر ولایت را نپذیری، به قول مرحوم شریعتی چه به شراب ... خصوصیت احمد همیشه همین بود؛ واردساختن کاریترین ضربه به دشمن، در عین ...
vazeh.com 05:45:31 07:14:40 12:13:30 17:11:00 17:31:27 0:8 مانده تا طلوع خورشید ... جنگ به او مدیونند و همین طور ظلمی به او شده است که او را غریب تر و مظلوم تر نموده است. ... اما اگر با ولایت امر نباشی و امر ولایت را نپذیری، به قول مرحوم شریعتی چه به شراب ... خصوصیت احمد همیشه همین بود؛ واردساختن کاریترین ضربه به دشمن، در عین ...
فرهنگ عاشورا، آسیبها و تحریفها(1)
در فاصله زوال ایلخانان تا تأسیس صفویه، شاهد سیاسی شدن جامعه شیعی و به تبع آن، حماسی ... میگیرد این رویکرد آثار کسانی چون امام خمینی (ره)، محمد تقی شریعتی، آیت الله کاشانی، آیت ... فروکاسته میشود که هر یک از این دو رویکرد در بردارنده تحریف فرهنگ عاشورا است.2. ... و عیسی کفاره آن آسیب را یک بار و برای همیشه محقق ساخت.
در فاصله زوال ایلخانان تا تأسیس صفویه، شاهد سیاسی شدن جامعه شیعی و به تبع آن، حماسی ... میگیرد این رویکرد آثار کسانی چون امام خمینی (ره)، محمد تقی شریعتی، آیت الله کاشانی، آیت ... فروکاسته میشود که هر یک از این دو رویکرد در بردارنده تحریف فرهنگ عاشورا است.2. ... و عیسی کفاره آن آسیب را یک بار و برای همیشه محقق ساخت.
علی علیه السلام از نگاه دانشمندان و نویسندگان
vazeh.com 05:45:31 07:14:40 12:13:30 17:11:00 17:31:27 0:8 مانده تا طلوع ... (1) حاز الفضائل و المناقب كلها انی یحیط بمدحه الاسفار (2) «او حایز تمام فضایل ... او حدسی نیرومند داشت و همیشه همراه رسول صلی الله علیه وآله بود. .... بدون ذرهای شك و تردید هرگز نخواهیم توانستسخنانی به اقتدار و عظمت و در عین حال به مظلومیت این وصیتنامه ...
vazeh.com 05:45:31 07:14:40 12:13:30 17:11:00 17:31:27 0:8 مانده تا طلوع ... (1) حاز الفضائل و المناقب كلها انی یحیط بمدحه الاسفار (2) «او حایز تمام فضایل ... او حدسی نیرومند داشت و همیشه همراه رسول صلی الله علیه وآله بود. .... بدون ذرهای شك و تردید هرگز نخواهیم توانستسخنانی به اقتدار و عظمت و در عین حال به مظلومیت این وصیتنامه ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها