تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 14 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):علم گنج بزرگی است که با خرج کردن تمام نمی شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1849270325




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

طراحی صنعتی چیست ؟


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: طراحی صنعتی چیست ؟طراحى صنعتى به طراحى مصنوعاتى اطلاق مى شود كه تولید انبوه مى شوند و تفاوت اساسى آن با دیگر رشته هاى هنرى این است كه علاوه بر لحاظ نمودن استتیك یا زیبایى شناسى، عملكرد نیز در آن مدنظر طراحان است و از این نظر ارتباط تنگاتنگى با رشته معمارى دارد و اولین طراحان صنعتى نیز معمارانى بوده اند كه مهارت هاى خود در زمینه معمارى را به حل مشكلات محصول و رسیدن به یك توازن و عملكرد صحیح در آن تعمیم مى دادند.شروع روند شكل گیرى طراحى صنعتى به شكل نوین آن با بروز انقلاب صنعتى انگلیس در سال 1750 است كه با اوج گرفتن آن در قرن 19 ارتباط بین تولیدكننده (صنعتگر) و استفاده كننده (مشترى) به حداقل خود رسید و سبب بروز مشكلاتى شد، بدین ترتیب كه تا قبل از آن محصولات دست ساز بودند و صنعتگران و پیشه وران آنها را در كارگاه هاى كوچك خود تولید مى كرده و سفارش هر شىء را به طور مستقیم از مشترى مى گرفتند و نهایت تلاششان را براى تولید اشیاى بدون نقص و ارضاى سلایق مشتریان مى كردند.ولى یك مشكل اساسى وجود داشت و آن بالا بودن قیمت محصولات بود كه موجب مى شد تنها طبقات بالا و مرفه جامعه قادر به خرید آن باشند و تولید انبوه در این میان تنها راه حل بود چرا كه كاهش قیمت را به دنبال داشت، ولى در عین حال قطع این ارتباط و توجه صرف به كارآمدى و انطباق محصول با خط تولید انبوه موجب كاهش توجه تولیدكنندگان به جنبه هاى زیبایى شناسى در محصول شد و در همین زمان است كه نیاز به هنر صنعتى و یا به عبارت دیگر حرفه طراحى صنعتى محسوس است تا به كمك آن محصولات علاوه بر كارآمد بودن، زیبا خلق شوند كه البته در این میان رقابت بین تولیدكنندگان براى جذب مشترى بیشتر نیز تأثیر بسزایى داشته است.این روند با بروز سبك ها و نگرش هاى متفاوتى به طراحى ادامه پیدا مى كند و با تأسیس مدرسه باهاوس Bahaus (خانه معمار) در آلمان در سال 1919 و فعالیت هاى آن در زمینه طراحى به اوج شكوفایى خود یعنى تلفیق هنر و صنعت نزدیك مى شود كه البته این دوران مصادف با پایان جنگ جهانى اول و ظهور تفكر مدرن در معمارى و طراحى نیز بوده است كه هدف اصلى مدرنیست ها در معمارى و طراحى، بازسازى هرچه سریع تر ویرانى هاى حاصل از جنگ با استفاده از مصالح مدرن و تكنولوژى روز بود و این مسئله منجر به حذف هرگونه زواید تزئینى در طراحى و معمارى گردید و سبك هایى همچون Functionalism یا عملكردگرایى گردید كه تبدیل به سبكى جهانى شد و در اقصى نقاط گیتى گسترش یافت .تا جایى كه بر سر در مدرسه باهاوس عبارت معروف لویى سالیوان «فرم تابع عملكرد است» (Form Follow Function) نیز نوشته مى شود.و اما نكته مهم این است كه یكى از بزرگترین محرك ها در پیشرفت طراحى صنعتى، تكنولوژى تولید و مواد در طول تاریخ بوده كه تا به امروز نیز ادامه دارد و بعد از جنگ جهانى دوم موجب دگرگون ساختن طراحى صنعتى گشت بدین ترتیب كه استفاده از پلى پروپیلن، فایبرگلاس ها، پیشرفت در زمینه پرسكارى و روش هاى جدید قالب گیرى به طراحان این امكان را داد تا به دنبال راه حل هاى جدیدى براى طراحى محصولات باشند و موجب بروز سبك هایى چون استریم لاینینگ Stream Lining شد كه اگرچه تأثیرى بر عملكرد محصولات نداشت ولى به طور بنیادینى، اعتقاد به پیشرفت را نهادینه كرد.از این دوران به بعد یعنى بعد از دهه هاى 30 و 40 نیز همواره شاهد بروز سبك ها و استایل هاى متفاوتى در طراحى هستیم كه فاكتورهاى متفاوتى همچنون رویدادهاى تاریخى، سیاسى،ساختارهاى اجتماعى و فرهنگى كه امروزه مقوله بازاریابى و تبلیغات نیز به آن ها اضافه شده در بروز این سبك ها مؤثر بوده اند.همچون كه نیل هافمن نیز مى گوید: «طراحان صنعتى محصولاتى را خلق مى كنند كه زنده اند و از فرهنگ زمان خود سخن مى گویند.»و اما در دنیاى امروز كه دنیاى پس از مدرن یا پست مدرن (Post modern) است و تفاوت اساسى آن با گذشته یعنى دوران مدرن (دوران مدرن بین دو جنگ جهانى اول و دوم یعنى دهه هاى 20 و 30 آغاز مى شود) كه منبع الهام طراحان تكنولوژى تولید و مواد بود، دغدغه اصلى هویت انسان و همانا شعار «جهانى فكر كن و منطقه اى عمل كن» است بدین معنى كه طراحان پست مدرن در عین جهانى فكر كردن به دنبال راه حل هاى منطقه اى و بومى هستند كه ما شاهد سبك هایى همچون طراحى رترو (Retro design) هستیم كه براى مثال جى میز (mays.j) طراح اتومبیل با استفاده از حس نوستالژیك در طراحى اتومبیل بیتل جدید در فرم بدنه، مردم را به یاد خاطرات دهه هاى قبل زندگى شان مى اندازد.بدین معنى كه امروزه مسئله كیفیت محصولات حل شده و بحث اساسى بهبود بخشیدن به كیفیت زندگى انسان ها از طریق طراحى محصولاتى است كه علاوه بر عملكرد مناسب، القاگر احساسات متفاوتى همچون شادى، نشاط، هیجان، نوستالژى و... بوده تا استفاده كننده را دلبسته خود سازند تا او بتواند با آنها صحبت كند.طراحان بسیارى همچون فلیپ استارك، مارك نیوسن و كریم رشید كه ما شاهد تعدادى از كارهاى آنان در نمایشگاه نیز هستیم توانسته اند از طریق طراحى هایشان حتى مقوله روزمر گى را كه از تبعات زندگى ماشینى است بهبود بخشند و اما نكته مهم این است كه كارهاى ارائه شده از سوى طراحان ایرانى در این نمایشگاه نمایان گر توانایى طراحان ما است كه كارشان تفاوتى با طراحى طراحان مشهور دنیا ندارد. بنفشه همتى فر- روزنامه شرقلینک : "طراحی صحنه‌ و لباس در سینما" 




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1052]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن