تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهشت را درى است كه ريّان ناميده مى شود از آن در، جز روزه داران وارد نشوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816420158




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي:تنها هويت اسلامي قادر به رويارويي با مدرنيته است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي:تنها هويت اسلامي قادر به رويارويي با مدرنيته است
گروه انديشه: ويژگي اساسي و بنيادي هويت ما ديني و آن هم اسلامي است. در تاريخ ايران حركت اجتماعي به وجود نيامده مگر آن كه ديانت در آن تأثيري محوري داشته باشد.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، به نقل از پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، دكتر «حسين كچويان»، رئيس گروه جامعه‌شناسي دانشگاه تهران ضمن بيان مطلب فوق گفت: ويژگي اساسي و بنيادي هويت ما ديني و آن هم اسلامي است. در تاريخ ايران حركت اجتماعي به وجود نيامده مگر آن كه ديانت در آن تأثيري محوري داشته باشد.

كچويان در ادامه سخنانش افزود: قبل از وقوع انقلاب اسلامي اين‌گونه تبليغ مي‌شد كه هويت سكولار غرب در حال جهاني شدن است، اما با پيروزي انقلاب ايران، جريان اسلامي به وجود آمد كه در حال نفوذ به غرب است و به همين دليل غربي‌ها به شدت احساس خطر مي‌كنند و به هر طريقي مي‌كوشند آن را تغيير دهند و يا حذف كنند.

وي با اشاره به اين كه نخبگان ما به جاي توجه به اين سؤال كه انسان ايراني به معناي محقق چيست؟ به دنبال بيان هويت مطلوب هستند، گفت: در نگرش آقايان نصر و مجتهدي هويت انسان ايراني آن‌گونه كه بايد باشد مطرح شده است نه آن‌گونه كه هست. كساني مانند آقاي سروش يا شايگان نيز هويتي توهمي براي ما ايجاد مي‌كنند و مي‌گويند كه هويت كنوني ما آن است. در كل اين دو نوع ديدگاه هويت مطلوب را مطرح مي‌كنند نه آن‌چه را كه هست.

اين عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي، گزاره مواجه شدن ايران با بحران هويتي را نادرست خواند و خاطرنشان كرد: مردمي كه مشكل هويتي داشته باشند، نمي‌توانند روي پايشان بايستند، چه رسد به اين‌كه انقلاب نمايند و سي سال به طور مداوم از هويت جديد خود، در صحنه‌اي كه همه نيروها به لحاظ تكنيكي بر او غلبه دارند، دفاع كنند. هسته اصلي جامعه ايران ديني است و اين هسته، هسته سخت و پايدار تاريخ ايران است كه در شرايط رقابتي با ساير هويت‌هاي ناسيوناليستي، تجددخواهانه و چپ پيش از انقلاب نظام جمهوري اسلامي را به سرانجام رساند.

وي ادامه داد: هر چند در حال حاضر جامعه ايراني با مشكل هويتي مواجه است، اما دچار بحران هويتي نيست. مهم آن است كه هسته سخت، بنيادي و كانون هويت ما، هويت اسلامي است و اگر قرار است ويژگي‌هاي فرهنگي ديگري هم اخذ شود، نبايد به كانون و هسته آسيب بزند؛ چرا كه حذف هويت ديني موجب تكرار نتايجي نظير انقلاب مشروطه و نهضت ملي شدن نفت خواهد شد.

دكتر كچويان با تأكيد بر پيشروي و تهاجم مداوم هويت اسلامي در مواجهه با مدرنيته گفت: در رويارويي هويت‌هاي غير مدرن با مدرنيته، هويت‌هاي غير مدرن ديگر جز مسلمانان بنيان‌هاي نظري لازم براي اين رويارويي را ندارند و در نهايت اين هويت‌ها مثل چيني‌ها، ژاپني‌ها و هندي‌ها خود را صورتي ديگر از نظم و انسان تجددي را عرضه خواهند كرد نه اين‌كه نظم و انسان ديگري بسازند.

رئيس گروه جامعه‌شناسي دانشگاه تهران خاطر نشان كرد: رويارويي با هويت مدرنيته براي ما مشكل جديدي نيست و ما از گذشته با آن درگير بوده‌ايم، ولي مدرنيته هم اكنون با هويت اسلامي مواجه انقلاب ما مواجه شده است و نمي‌تواند از پس اين رويارويي برآيد؛ زيرا حدود سيصد چهارصد سال است كه مدرنيته جهان و هويت‌هاي ديگر را تهديد كرده است، بنابراين اگر مي خواست پيروز شود، قبل از اينها پيروز مي‌شد.

وي يادآورشد: در حال حاضر مدرنيته در كانون هاي خودش نه تنها از سوي مسلمانان، بلكه از سوي خود مدرنيست‌ها نيز با تهديد روبه رو شده و حدود سي، چهل سالي است كه ديگر آن نيروي غالب در جهان نيست كه اعتبار و ارزش جهاني داشت، اگر مدرنيته اعتبار و ارزش جهاني گذشته‌اش را داشت، لازم نبود دوباره به عهد استعمار قديم برگردد و براي كنترل جهان لشكركشي كند.
 سه شنبه 19 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 245]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن