واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: در نشست بررسي عملكرد آموزش و پرورش در حوزه آموزش قرآن عنوان شد:راه زيادي تا مهجوريتزدايي قرآن در آموزش و پرورش باقيماندهاست
گروه فعاليتهاي قرآني: كارشناسان در بررسي عملكرد آموزش و پرورش در حوزه آموزش قرآن، راه طولاني مهجوريتزدايي از قرآن را در آموزش و پرورش، نيازمند برنامهريزي دقيقتري دانستند.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، نشست «بررسي عملكرد آموزش و پرورش در حوزه آموزش قرآن» شب گذشته، 18 شهريورماه با حضور حجتالاسلاموالمسلمين «محيالدين محمديان» معاون وزير آموزش و پرورش و رئيس سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي آموزش و پرورش، «مسعود وكيل» كارشناس مسئول گروه قرآن وزارت آموزش و پرورش، جمعي از مسئولان وزارت آموزش و پرورش، تعدادي از مسئولان غرفههاي نهادها و موسسات و گروهي از خبرنگاران حاضر در نمايشگاه بينالمللي قرآن برگزار شد.
در ابتداي اين نشست حجتالاسلاموالمسلمين «محيالدين محمديان» با بيان اينكه آموختن قرآن يك شان الهي است، گفت: كساني كه به تعليم قرآن كريم ميپردازند بايد دستورات آن را نيز سرلوحه زندگي خود قرار دهند و در روايات ميبينيم كه آموختن قرآن در مرتبه نخست قرار دارد و در يكي از خطبههاي نهجالبلاغه حضرت علي(ع) به امام حسن(ع) فرموده :«من آموزش قرآن را با آموختن حلال و حرام قرآن به تو شروع كردم» بنابراين آموزش قرآن لازم و ضروري است.
وي در ادامه افزود: اگر كودكان را لازمالتعليم بدانيم، قرآن را به آنها آموزش ميدهيم چراكه جزء حقوق فرزندان است و پيامبر اكرم(ص) و اميرالمومنين(ع) درباره حق فرزندان به والدين چنين فرمودهاند: «انتخاب نام نيك، تربيت نيكو و تعليم آموزش قرآن حق فرزندان است كه بايد توسط والدين صورت گيرد»؛ در دولت اسلامي كه دولت هدايت است نه دولت مدرن (دولت مدرن موظف به ايجاد رفاه، تامين معيشت زندگي دنيايي، مسكن، نان و شغل مردم است) دولت هدايت علاوه بر تامين معيشت و رفاه دنيوي مردم بايد وسايل معنوي زندگي آنها را هم فراهم كند و آموزههاي هدايتي از وظايف اين دولت است.
محمديان يادآور شد: متاسفانه قرآن در جايگاه اصلي خود قرار ندارد و اهتمام جدي درباره قرآن در كشور اتفاق نيفتاده و اگر كساني هم به فهم قرائت قرآن توانمند شدهاند در كنار فراگيري قرآن در مدارس از والدين كوشا در اين امر و آموزش مراكز و موسسات قرآني نيز برخوردار بودهاند.
وي در ادامه اظهار كرد: نظام جمهوري اسلامي بايد براي گسترش فرهنگ اسلامي تلاش كند اگرچه اجراي برنامههاي قرآني قابل مقايسه با قبل از انقلاب نيست اما رضايتبخش و كافي هم نيست، قدمهاي زيادي در اجراي برنامههاي قرآني برداشته شده اما راه زيادي در پيش رو داريم، از برنامههاي قرآني كه تاكنون توسط وزارت آموزش و پرورش اجرا شده ميتوان به راهاندازي دارالقرآن، تربيت دانشآموزان حافظ، تربيت معلم قرآني و داشتن دانشآموزان منتخب در مسابقات قرآني اشاره كرد و البته همه اينها خوب است اما به تراز جمهوري اسلامي نرسيده و قرآن هنوز در نظام تربيتي غريب است و بايد از اين غربت خارج شود.
رئيس سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي آموزش و پرورش تصريح كرد: هنوز گفتار، رفتارها، مباني درسي، نظام فكري قرآني به عنوان يك اصل زندگي مطرح نيست بلكه قرآن فقط مقدس است؛ موضوعات مختلفي چون خط، نقاشي، فرشهاي مزين كوچك و بزرگ و غيره كه تعداد آنها هم كم نيست با بهرهگيري از مضامين قرآني تهيه شده است و در اين نمايشگاه هم اينها مشهود است اما قرآن نازل شده كه به آن عمل كنيم نه قاب كنيم و آنرا ناديده بگيريم بنابراين وظيفه آموزش و پرورش در اين جريان سنگين است و البته همه ما بايد درباره اين مطلب اظهار شرمندگي كنيم و اگر گزارش دهم صفحهاي پر از برنامههايي نظير تربيت مربيان قرآني، تاليف كتاب، انتشار مجله، راهاندازي دارالقرآن، تهيه وسايل كمك آموزشي (لوح و نرمافزار)، تهيه و چاپ مصحف كامل و توزيع رايگان آن در دوره ابتدايي و راهنمايي و آشنا كردن مقطع متوسطه با تفسير قرآن كريم خواهد شد اما با اين همه در مقام قرآن كريم اقدامي صورت نگرفته است.
محمديان تاكيد كرد: بايد از قرآن مهجوريتزدايي شود، روخواني و روانخواني قرآن كريم در دوره ابتدايي به كمال برسد و در مقطع راهنمايي هم ترجمه و مفاهيم قرآن به دانشآموزان آموزش داده شود، تربيت قرآني با توجه به موضوعاتي نظير برنامهريزي مدون برنامه درسي، تربيت نيروي انساني، تهيه فضا و تجهيزات و مديريت و پژوهش و منابع مالي و مادي ميسر خواهد شد كه اگر درباره اين موضوعات گام برداشته شود در مهجوريتزدايي موفق خواهيم بود.
وي در ادامه درباره تربيت قرآني اظهار كرد: تربيت يعني شكوفايي استعداد، كسب و شناسايي موقعيت و شرايط است به نحوي كه فرد بتواند با شناسايي شرايط براي دستيابي به موقعيتهاي ديگر تلاش كند و نيز روشها، منشها و الگوهايي كه قرآن معرفي ميكند تربيت قرآني است يعني خروجي مطابق با آنچه قرآن گفته و خواسته است، باشد.
محمديان يادآور شد: در مدارس وقتي زمان آموزش محدود ميشود به ترتيب درسهاي ورزش، هنر و معارف حذف ميشود اين تربيت ديني نيست چراكه معارف مانند خون است و لازم براي همه اعضا و بايد در تمام بدن جريان داشته باشد، تربيت قرآني يعني همه آموزشها منجر به خروجي شود كه با مفاهيم قرآن سازگار باشد و دروسي نظير فيزيك، شيمي، رياضي و غيره هم در راستاي آن قرار گيرد و تربيت دين بايد در تمام شئون زندگي حاكم باشد.
وي درباره جايگاه قرآن در سند ملي آموزش و پرورش گفت: آموزش قرآن در سند ملي به طور نسبي لحاظ شده و مقام معظم رهبري خواستار آموزش در مدارس مبتني بر تعليم و تربيت اسلامي هستند و وزارت آموزش و پرورش هم در راستاي اين هدف به ساماندهي آموزش قرآن مبادرت كرده است و تمام مولفههاي آموزش و پرورش بايد بر اساس اين چهار اصل «برنامهريزي اصولي برنامههاي درسي، تربيت نيروي انساني، تهيه فضا و تجهيزات، مديريت پژوهشي و تامين منابع مالي و مادي» ساماندهي شود.
همچنين در ادامه اين نشست «مسعود وكيل» كارشناس مسئول گروه قرآن وزارت آموزش و پرورش درباره موضوعات لازم براي آموزش عمومي، گفت: در آموزش و پرورش، آموزش در مقطع ابتدايي و راهنمايي به عنوان آموزش عمومي تلقي ميشود كه كسب توانايي مهارت روخواني و روانخواني در دوره ابتدايي و كسب توانايي معنا كردن عبارت ساده و پركاربرد قرآن كريم در مقطع راهنمايي در حوزه آموزش عمومي آموزش و پرورش قرار دارد.
وي در ادامه افزود: آنچه در كتابهاي قرآني طي هشت سال گذشته به دانشآموزان مقطع راهنمايي آموزش داده شد كسب مهارت معنا كردن آيات ساده و پركاربرد است كه به طور متوسط دانشآموزان از هر صفحه يك سوم آن صفحه را ميتوانند معني كنند و اگر پشتيباني و نظارت بر اجراي درست برنامهها صورت گيرد به طور حتم برنامههاي قرآني آموزش و پرورش محقق و عملي خواهد شد.
وكيل يادآور شد: مدارس علاوه بر ايجاد اين مهارتها در دانشآموزان بايد رفتار، عادت و علاقه به قرآن را در آنها به وجود آورند و دانشآموزان بياموزند كه به طور مرتب قرآن بخوانند كه متاسفانه اين مشكلي است كه در نهادهاي دولتي و غيردولتي ديده ميشود البته با تاكيداتي كه مقام معظم رهبري درباره خواندن قرآن دارند آموزش قرآن بايد به عادت به قرآنخواندن منتهي شود همانطور كه آموزش و تعليم آداب نماز در مدارس بسيار مهم واقع ميشود و بر فراگيري آن توسط دانشآموزان تاكيد ميشود از اين رو به طور مشخص توانايي خواندن، درك عبارات و عادت به خواندن مستمر و بها دادن به اهداف جانبي در تربيت قرآني بسيار موثر است و اين موضوع بايد دنبال شود بنابراين سه هدف جزئي و خاص قرآني شامل خواندن، فهميدن و عادت به خواندن مستمر قرآن كريم بايد در مدارس دنبال شود.
سه شنبه 19 شهريور 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 192]