تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:   
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815658155




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چگونگي خلاقيت و نوآوري در موسيقي / 17يك نوازنده:موسيقي مذهبي ما از موسيقي عرفاني و دستگاهي ايران جدا نيست


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: چگونگي خلاقيت و نوآوري در موسيقي / 17يك نوازنده:موسيقي مذهبي ما از موسيقي عرفاني و دستگاهي ايران جدا نيست
گروه هنر: اگر هر اثر موسيقايي كه در هر دستگاه، گوشه و يا مقامي اجرا مي‌شود، تأثيري معنوي هرچند كوتاه در نهاد شنونده بگذارد، موسيقي ديني و مذهبي محسوب مي‌شود و موسيقي مذهبي جدا از موسيقي عرفاني و دستگاهي ايران نيست.
«محسن تقي‌نژاد» نوازنده دف و سرپرست گروه موسيقي رهاب در گفت‌وگو با خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) با بيان اين مطلب گفت: برخي از موسيقي مذهبي به عنوان موسيقي عرفاني و الهي ياد مي‌كنند، اما به نظر من موسيقي مذهبي مفهومي جدا از موسيقي دستگاهي و عرفاني ندارد.

وي افزود: اگر هر اثر موسيقايي كه در هر دستگاه، گوشه و يا مقامي اجرا مي‌شود، تأثيري معنوي هرچند كوتاه در نهاد شنونده بگذارد، موسيقي ديني و مذهبي محسوب مي‌شود. برخلاف تصور برخي اگر آهنگسازي در اثرش اذكار هو، ياعلي و امثال آن را بياورد مادامي كه تأثيري بر مخاطب نداشته‌باشد، اثري عرفاني محسوب نمي‌شود. خلاقيت در اين زمينه هم با رعايت نكات ريز اينچنيني ميسر مي‌شود.

تقي‌نژاد ادامه داد: اثري كه در مخاطب معنا ايجاد كند و او را به تفكر وا دارد، ديني است. هنرمند كار هنري مي‌كند تا به انسانيت برسد و در اين راه بر مخاطب خود نيز موثر واقع شود اگر يك قطعه موسيقي كاربردي صرفا شنيداري داشته باشد بي‌معنا و غيرضروري خواهد بود.

اين نوازنده دف درباره خلاقيت در موسيقي كوبه‌اي توضيح داد: در چندسال گذشته نوآوري در حيطه اين موسيقي اين‌گونه تلقي شده است كه مي‌توان با تركيب سازهاي كوبه‌اي مختلف كشور به نوآوري دست زد اما از اين نكته غفلت شده است كه شدت و ضعف صدادهي اين سازها متفاوت از هم است و بسيار پيش آمده كه در كنسرت‌ها، صداي سازهاي كوچك‌تر شنيده نشده است.

وي در ادامه اظهار كرد: از نظر حس موسيقي، آنچه باعث خلاقيت در اثر مي‌شود، وجود انديشه‌هاي خلاقه در نهاد آهنگساز است. رسيدن به اين مرحله دشوار است و زمان طولاني مي‌طلبد. اين كار بايد با فراگيري كامل آموزه‌هاي باقي‌مانده از گذشتگان همراه باشد و با ميان‌بر زدن در موسيقي به جايي نمي‌رسد.

اين آهنگساز درباره زمينه‌اي كه موسيقي ايراني به ويژه حوزه موسيقي كوبه‌اي براي خلق آثار نو در اختيار آهنگساز قرار مي‌دهد، توضيح داد: موسيقي كوبه‌اي به ويژه موسيقي عزاي كردستان سرشار از تنوع و ريتم‌هاي مختلف است. اگر هنرمندي بتواند صرفاً در اجراي اين مقام‌ها موفق شود، كار خلاقه‌اي انجام داده است.

وي تصريح كرد: اين بخش از موسيقي كشور به علاوه موسيقي سرور، رزم و ... اين مناطق نيازي به تغيير ندارد و با تلاش در اجراي صحيح آن كاري همراه با خلاقيت انجام شده است. مي‌توان به تركيب جديدي از اين مقام‌ها هم رسيد اما تغيير در آن براي رسيدن به ريتم‌هاي جديد كار شايسته‌اي نيست.

تقي‌نژاد درباره نقش آموزش در بروز استعدادهاي خلاق به خبرنگار ايكنا توضيح داد: شيوه درست آموزش بحثي جدا از وجود استعداد در هنرجو دارد. برخي موسيقي را به طور ذاتي خوب درك مي‌كنند و اصطلاحا گوش خوبي دارند؛ آموزش مناسب اين استعداد را به عمل مي‌رساند اما روش برخي هنرآموزان در مراكز آموزشي مانع بروز استعدادهاي افراد است.

وي در توضيح بيشتر افزود: نتيجه كار، هنگامي كه معلم تنها 15 دقيقه براي كار با هنرجو مي‌گذارد بسيار نسبت به زماني كه توانايي‌هاي او را بررسي مي‌كند، زمان صرف مي‌كند و در ارتقاي پله‌پله او تلاش مي‌كند، متفاوت است. بعد از اين مرحله تمرين شخصي هنرجو در انجام كارهاي نو بسيار مهم است.

سرپرست گروه موسيقي دف‌نوازان رهاب درباره جايگاه مراكز و ارگان‌هاي دولتي در معرفي گروه‌ها و هنرمندان خلاق در موسيقي يادآور شد: اولين گام براي معرفي گروه‌هاي خلاق، حمايت مالي از آن‌ها است. اقتصاد در اين هنر حرف اول را مي‌زند. چه بسيار گروه‌هاي موسيقي خلاقي كه در برخورد با مشكلات مالي از هم پاشيده‌اند. رسانه‌ها نيز بايد در شناساندن موسيقي به مخاطبان خود تلاش كنند تا آشنايي علاقه‌مندان به اين هنر تنها به كنسرت‌ها محدود نشود.
 سه شنبه 19 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 234]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن