تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فرزندانتان را به سه چيز ادب كنيد: عشق به پيامبرتان، عشق به خاندان او، و قرآن خو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820124982




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي بر آداب و رسوم ماه مبارك رمضان در بين مسلمانان فرانسه


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: نگاهي بر آداب و رسوم ماه مبارك رمضان در بين مسلمانان فرانسه
گروه خبرنگاران افتخاري / محمد مهدي ايزدي : بنا به آمار رسمي، فرانسه بيش از شش ميليون مسلمان دارد و نيمي از مسلمانان در اين كشور، مليت فرانسوي دارند.
مسلمانان فرانسه ماه مبارك رمضان را بر اساس بيانيه شوراي فرانسوي آئين اسلام آغاز مي‌كنند. شروع ماه مبارك رمضان توسط رسانه‌ها به آگاهي عمومي رسانده مي‌شود . همچنين اين اطلاعيه‌ بر سر در ورودي مسجد بزرگ پاريس نصب مي‌شود.

بر اساس آمارهاي منتشر شده در فرانسه، 88 درصد از مسلمانان روزه مي‌گيرند كه از اين تعداد 94درصد از آنها جوانان زير 30 سال هستند. به نظر مي‌رسد كه روزه گرفتن براي عرب‌هاي مقيم، پيش از آن كه يك نوع عمل مذهبي تلقي شود، اجراي نوعي سنت قومي - عربي است.

با شروع ماه مبارك رمضان، بازارهاي عمومي به ويژه مناطق مسلمان‌نشين فرانسه حال و هواي رمضان به خود مي‌گيرند.

فروش خرما و شيريني‌هاي مخصوص در همه جا به چشم مي‌خورد و در بازارهاي مسلمانان، نواي قرآن و سرودهاي اسلامي بر اين شور و شوق مي‌افزايد.

‌در ماه ‌مبارك‌ رمضان‌ ‌مسلمانان به‌ خوردن‌ كباب‌ به‌ ويژه‌ ميكس‌، نوعي‌حلواي‌ عربي‌ از خرما و نخودچي‌، ‌زياد علاقه نشان‌ مي‌دهند و چاي نعناع، شوربا و كوسكوس (غذاي رايج مغرب عربي كه از بلغور گندم و گوشت تهيه مي‌شود) از جمله نوشيدني‌ها و غذاهايي است كه در هر رستوران عربي با تابلوي «حلال» يافت مي‌شود.

افطار تنها منحصر به مسلمين روزه‌دار نيست و همه مي‌توانند از آن بخورند. مي‌توان رستوران‌هايي را يافت كه هنگام افطار شلوغ هستند. اجراي موسيقي عرفاني در رستوران‌هاي مسلمانان نيز بهانه‌اي است تا غربي‌ها نيز در شب‌هاي رمضان براي گوش سپردن به موسيقي و گاه ديدن مراسم سماع فرصتي پيدا كنند.

«رمضان كريم»، (اصطلاحي كه اعراب به كار مي‌برند ) در مسجد پاريس و ساير مساجد فرانسه، ماه همبستگي است. در اين ماه غالب مسلمانان به نماز جماعت مي‌روند و به طور معمول با آب، چاي، شيريني، خرما و گاه آش يا شوربا از ميهمانان روزه‌دار پذيرايي مي‌شود. همچنين در اين مساجد با غذاي گرم از فقرا و افراد بي‌خانمان نيز پذيرايي مي‌شود.

ختم قرآن و نماز «تراويح» از جمله مناسكي است كه در ماه رمضان در مساجد برگزار مي‌شود. هزينه انفاق و افطار در اين ماه به‌صورت مشاركت جمعي تامين مي‌شود و سازمان‌هاي اسلامي نيز كه از حاميان و گاه برنامه‌ريزان اين مساجد هستند، در تامين چنين هزينه‌هايي پيشگام هستند.

مسجد پاريس در اين ماه هر ساله به برگزاري نمايشگاه كتاب همت مي‌كند كه غالب ناشرين مسلمان و عرب پاريس بزرگ در آن شركت مي‌كنند. بازار كتاب با تخفيف، مهر و جانماز، تسبيح، عطر، نوار و لوح‌هاي فشرده صوتي تصويري مذهبي وساير مايحتاج ويژه رمضان نيز در طول اين ماه پرطرفدار است. مؤسسه جهان عرب كه يكي از مجهز و مجلل‌ترين مراكز اسلامي فرانسه و زير نظر دولت اين كشور است، نيز در ماه رمضان به طور معمول اقدام به برپايي نمايشگاه مي‌كند.

برگزاري همايش‌هاي مذهبي، تفسير قرآن، شرح احاديث، اخلاق و تاريخ اسلام از جمله نشست‌هايي است كه در اين ماه انجمن‌ها و مراكز اسلامي به برگزاري آن مبادرت مي‌ورزند.

راديوهاي مسلمانان فرانسه همچون «راديو شرق» و «راديو بور» در اين ماه برنامه‌هاي ويژه براي شنوندگان پخش مي‌كنند و با پخش تلاوت قرآن، موعظه و اخبار ويژه اين ماه، وظيفه آگاهي‌رساني جامعه مسلمان فرانسه را پي مي‌گيرند.

در ماه‌ مبارك‌ رمضان‌ نيز مسلمانان‌ فرانسه‌، علاوه‌ بر برپايي‌ نماز و روزه‌ و جلسات‌ ختم‌ قرآن‌، با ايجاد صندوق‌ كمك‌‌‌هاي ‌خيريه‌ به ‌جامعه‌ مسلمانان ‌فرانسه‌ كمك‌ مي‌كنند و هدايايي نيز براي‌ كمك ‌به‌ خانواده‌‌هاي‌ مسلمان‌ و گاه‌ حتي‌ خانواده‌هاي‌ نيازمند غيرمسلمان‌ در اين‌ ماه در نظر مي‌گيرند و اين‌ سنت‌ مسلمانان‌ فرانسه‌ در ميان ‌غير مسلمانان‌ از وجهه‌ خوب‌ و اثرگذاري ‌برخوردار است‌.
 سه شنبه 19 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 209]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن