تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وقتى جبرئيل با وحى به نزدم مى‏آمد، نخستين چيزى كه به من القا مى‏كرد، بسم اللّه‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820100402




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سوالاتی که شما درباره ی سرطان می پرسید


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: قدیمی ترین تعریف درباره ی سرطان
بشر در طول تاریخ به سرطان مبتلا شده است.در این زمینه گزارشی ثبت نشده ،اما اولین نمونه های سرطان استخوان در میان مومیایی های مصر باستان دیده شد.در این مومیایی ها استئوسارکوما (سرطان استخوان) و همچنین سرطان هایی در ناحیه ی جمجمه مثل سرطان های سر و گردن مشاهده شد.
قدیمی ترین سرطان (حتی زمانی که واژه ی سرطان کاربردی نداشت)،1600 سال قبل از میلاد مسیح در مصر در میان دست نوشته ها با نام (Edwin Smith Papyrus) در کنار یادداشت های جراحی های ترومایی یافت شد. که نشان دهنده ی 8 مورد تومور یا زخم مربوط به برست بود که با کاتتریزاسیون (سوزاندن زخم با آتش داغ) درمان شدند. اما آنچه که به صورت مکتوب درباره ی این بیماری ها یافت شد" غیر قابل درمان" درج شده است.

مرجع نام "سرطان"
کانسر یا سرطان، مربوط به مکتب بقراط در یونان باستان(370-460)قبل از میلاد مسیح می باشد.بقراط به عنوان پدر علم پزشکی،واژه ی Carcinos و Carcinoma (کارسینوما) را برای تعریف تومورهای Non-ulcer forming و Ulcer forming به کار برد.

آیا قرار گرفتن در معرض اشعه،باعث ایجاد سرطان در فرد می شود؟
افرادی که در معرض اشعه هایی مثل گرد و غبار اتمی هستند،امکان ابتلا به سرطان نسبت به افرادی که در برابر چنین اشعه هایی قرار ندارند،بیشتر است. به میزان کمی،درمان های سرطانی به کمک اشعه(Radiation therapy) برای یک نمونه سرطان، باعث ایجاد سرطانی دیگر در ناحیه ای متفاوت،بعد از گذشت چند سال می شود.به همین دلیل دندانپزشکان و دکترها،از پایین ترین میزان اشعه برای اسکن و عکسبرداری استفاده می کنند.(دوز بسیار پایین تر از آنچه که در رادیوتراپی استفاده می شود)

آیا ژن،نقشی در ایجاد سرطان دارد؟
از هر 20 مورد سرطان،1 مورد به دلیل به ارث بردن این ژن از پدر و مادرش،به سرطان مبتلا شده است.

آیا زخم ها می توانند نقشی در ایجاد سرطان داشته باشند؟
نه!
اشتباه رایج بین مردم چنین عقیده ای است.اما حقیقت این است که زخم،کوفتگی، خون مردگی و یا شکستگی استخوان هیچ ارتباطی به ایجاد سرطان ندارند. و به وجود آمدن سرطان در ناحیه ای که مدت ها پیش دچار زخم یا شکستگی یا ... شده،کاملا اتفاقی است.
با احتمال بسیار پایین،زخم هایی که در نواحی سوخته وجود دارند،سالها پس از بهبود آن ها میتوانند مستعد رشد سرطان در آن ناحیه باشند.

آیا استرس و اضطراب باعث ایجاد سرطان می شود؟
محققین طی مطالعات زیادی تلاش کردند تا ارتباط بین استرس و ویژگی های شخصیتی فرد را بیابند،اما هیچ شواهدی در این زمینه نیافتند. در مطالعه ی ارتباط بین استرس و سرطان،فاکتور های زیادی دخیل هستند. چون استرس همانند خیلی عوامل دیگر باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی فرد می شود. اما طبق تحقیقات هیچ ارتباطی یافت نشد.
در یکی از تحقیقات، افرادی که در زندگی تحت استرس های متعددی بودند، مورد مطالعه قرار گرفتند و هیچ ارتباط جدی بین استرس و احتمال ابتلا به سرطان نیافتند. در مطالعه ای دیگر تنها زنانی که تحت تاثیر استرس هایی چون طلاق، مرگ نزدیکان و ... بودند، مد نظر قرار گرفت که کمی احتمال ابتلا به سرطان برست در حدود 3/1 نسبت به افرادی که زندگی عادی و به دور از چنین استرس هایی داشتند،افزایش یافت. اما آنچه که از مجموعه ی تحقیقات در حال حاضر در دست است،ارتباطی میان استرس و سرطان تشخیص داده نشده است.

آیا سرطان مسری است؟
نه!
در مبحثی جداگانه کامل به این سوال شما پاسخ داده شده است.



آیا می توان از سرطان پیشگیری کرد؟ تنباکو و الکل مصرف دخانیات و الکل باعث ایجاد انواعی از سرطان ها می شود که با مصرف نکردن آنها می توان از بروز سرطان جلوگیری کرد.

صدمات ناشی از مصرف دخانیات در انسان باعث 30% مرگ های ناشی از سرطان ها می شود. تنباکو و تمام مشتقات آن باعث افزایش این ریسک می شوند. افرادی که حتی استفاده از تنباکو را متوقف کرده اند کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند. اشعه ماورا بنفش (UV) و نور خورشید شما می توانید احتمال ابتلا به سرطان پوست را در خود کاهش دهید


1. سعی کنید در فاصله زمانی بین 10 صبح تا 4 بعدازظهر کمتر در معرض نور آفتاب قرار بگیرید
2. وقتی در معرض نور خورشید هستید از کلاه،عینک آفتابی و... استفاده کنید
3. از کرم های ضدآفتاب با SPF(sun protection factor) مناسب استفاده کنید.
4. از حمام آفتاب یا لامپ هایی که به منظور برنزه کردن بدن استفاده می شود،خودداری کنید.

رژیم غذایی نوع رژیم غذایی ما ارتباط نزدیکی به برخی از انواع سرطان دارد که البته دلیل اصلی آن کاملا مشخص نیست.
1. مصرف میوه ها و سبزیجات تازه (حذاقل 5 مرتبه در روز)
2. استفاده از غلات قبل از آنکه عصاره ی آنها گرفته شود.
3. محدود کردن مصرف گوشت قرمز
4. مصرف نکردن گوشت های سرخ شده و Hot dog
5. از غذاهایی استفاده کنید که باعث افزایش وزن شما نشوند.

تشخیص به موقع
برای تشخیص به موقع سرطان ،بزرگسالان باید همیشه به طور منظم چکاپ شوند.اگر سرطان به موقع تشخیص داده شود،درمان آن موفقیت آمیز است.
امروزه در حدود 11 میلیون انسان در آمریکا با سرطان زندگی می کنند که بعضی از آنها درمان شده و بعضی با بیماری خود به حیات ادامه می دهند.
سالها پیش افراد مبتلا به سرطان مدت زمان زیادی زنده نمی ماندند،اما امروزه افراد بیشتری با سرطان به زندگی ادامه می دهند که این قضیه به ویژه در کودکان به خوبی دیده می شود.
البته میزان زنده ماندن افراد با سرطان های مختلف،متفاوت است.بعضی از سرطان ها به کندی رشد می کنند و به درمان،پاسخ خوبی می دهند. برخی به سرعت رشد کرده و به درمان پاسخ خوبی نمی دهند.

سرطان چگونه درمان می یابد؟
جراحی،شیمی درمانی و رادیوتراپی،سه نوع اصلی درمان سرطان می باشند.

جراحی
جراحی به عنوان اولین انتخاب برای درمان سرطانی است که به شکل تومور بوده است. بعضی مواقع با جراحی تنها قسمتی از سرطان برداشته می شود و باقیمانده ی آن به کمک شیمی درمانی و رادیوتراپی درمان می شوند.

شیمی درمانی
شیمی درمانی برای کشتن سلول های سرطانی به کار برده می شود. اصطلاح شیمی درمانی به منظور استفاده از دارو برای کشتن سلول های سرطانی کاربرد دارد. که معمولا این داروها به صورت IV (داخل رگ) یا دهانی استفاده می شود.این دارو ها در جریان خون حرکت کرده و به سلول های سرطانی رسیده و آنها را از بین می برد.

رادیوتراپی
استفاده از اشعه با قدرت بالا برای کشتن و یا کاهش سایز تومور های سرطانی به کار برده می شود.این اشعه ممکن است به صورت خارجی یا توسط مواد رادیو اکتیوی که در نزدیکی تومور کاشته می شود،به سلول های سرطانی تابیده شود.دریافت اشعه به صورت خارجی همراه با درد کمتری بوده اما عوارض جانبی خود را نیز دارد.

دیگر راه های درمانی
از دیگر راه های درمان،می توانیم به هورمون تراپی،پیوند مغز استخوان یا سلول های بنیادی و ایمونو تراپی اشاره کرد.همرمون تراپی معمولا برای سرطان هایی همچون برست یا پروستات کاربرد دارد.
ایمونوتراپی یک روش درمانی برای کمک به سیستم ایمنی افراد مبتلا به سرطان می باشد.

عوارض جانبی روش های درمانی سرطان
هر روش درمانی که برای فرد بر حسب نوع سرطان وی انتخاب می شود بسته به سن بیمار،میزان پیشرفته بودن بیماری، سابقه ی بیماری و پزشکی فرد، می باشد. هر روش درمانی نیز شامل یک سری عوارض جانبی نیز می باشد.و بسیار مشکل است که عارضه ی روش درمانی انتخاب شده را پیش بینی کرد.چون ممکن است دو بیمار از یک روش درمانی استفاده کنند اما دارای عوارض جانبی متفاوتی باشند.بعضی عوارض شدید و بعضی از آنها خفیف می باشد.

عوارض جانبی شیمی درمانی
عوارض جانبی شیمی درمانی(کوتاه مدت) ،می تواند شامل تهوع و استفراغ،کاهش اشتها ،ریزش مو و تلخی دهان باشد.
به دلیل آنکه دارو های شیمیایی باعث تخریب سلول های تولید کننده ی سلول های خونی در مغز استخوان ها می شوند، ممکن است بیمار دچار کاهش خون شود. که منجر به
1. افزایش ریسک عفونت( به خاطر کاهش سلول های سفید خونی
2. خونریزی یا خون مردگی بعد از جراحت کوچک( به خاطر تعداد کم پلاکت ها)
3. آنمی(کاهش تعداد گلبول های قرمز خونی)، که می تواند باعث خستگی ،تنگی نفس،پوست رنگ پریده و ...شود.
فردی که در حال انجام شیمی درمانی است باید به خوبی تحت مراقبت باشد که در نهایت تا جای ممکن ازعوارض جانبی کاسته شود.
هر فردی نسبت به شیمی درمانی،پاسخی متفاوت می دهد. بسیاری از عوارض جانبی پس از اتمام دوره ی درمانی از بین می رود. به عنوان مثال ریزش مو بعد از اتمام دوره از بین می رود.

عوارض جانبی رادیوتراپی(پرتو درمانی)
پرتو درمانی همراه با درد نیست. معمولترین عارضه ی جانبی آن قرمزی پوست و احساس خستگی مفرط است. که در حقیقت به دنبال درمان طولانی مدت،چنین عارضه ای طبیعی است.خستگی مفرط معمولا با استراحت برطرف نمی شود.

آیا درمان سرطان بدتر از خود سرطان نیست؟!
این اعتقادی است بسیار مخرب. چنین افرادی معمولا درمان موثر را پیگیری نکرده اند.
برخی مواقع فرد به قدری از نظر جسمی ضعیف است که نمی تواند دوره ی درمان را به پایان برساند و یا به دلیل شرایط سنی یا دارویی،ممکن است تصمیم به ترک دوره ی درمانی بگیرد که البته منجر به مرگ فرد مبتلا می شود.
ممکن است که افراد بگویند در زمانی که به بیماری مبتلا بودند هیچ عارضه ای نداشتند اما در زمان درمان دچار خیلی از مشکلات شدند. اما باید بدانند که تمامی عوارض بعد از دوره ی درمان از بین رفته و در عوض زندگی خود را نجات داده اند.
فردی که تصمیم به ترک دوره ی درمان دارد باید به تمام نتایج درمان و ترک درمان را به طور شفاف آگاه باشد. و بداند در مراحل پیشرفته تر ممکن است روده ها ،مغز،ریه ها،کلیه ها و ... در گیر شده و علائمی جدی به دنبال داشته باشد که دیگر یافتن روش درمانی موثر مشکل خواهد بود. حتی اگر درمان به طور کامل موثر نباشد می تواند زندگی فرد را برای مدت بیشتری حفظ کند.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 362]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن