تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله، هرگز بدگويى كسى را نمى‏كردند، سرزنش نمى‏نمودند و در ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814736873




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

یوگا و استرس


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان:
[تصویر: 111ce22ff38517cea6b56fb197596061.jpg]



استرس که در زمان قدیم، عاملی ناشناخته بود، امروزه مهمترین عامل بیماری های قلبی و غیر قلبی است. قربانیان آن، تنها مدیران پرمشغله نیستند، بلکه کپرنشین ها، زنانی که کار می کنند، سوداگران، حرفه ای ها و حتی بچه ها نیز، هستند.
با گام های سریع زندگی مدرن، بسیاری از اختلالات مانند حمله های قلبی، زخم های گوارشی، آرتریت ها، آلرژی ها، مشکلات جنسی، اختلالات محوطه لگنی و سایر بیماری های مربوط به استرس، در حال افزایش هستند. مردم در حال جستجوی روش هایی برای مقابله با این خطر تهدیدکننده هستند. به همین دلیل است که مدام کارگاه های مدیریت استرس، بویژه برای مدیران و مراکز یوگا و مراقبه برای مردم تأسیس می شود و تقاضا برای داروهای آرام بخش و ضد اضطراب، رو به افزایش است.


● استرس چیست؟
سلیه و لوی، استرس را به عنوان یک واکنش اولیه و پایه کاملاٌ معمولی، که بدن را برای فعالیت های فیزیکی مانند جنگیدن یا فرار کردن آماده می کند(استرس مفید)، تعریف کرده اند. هرچند اگر این حالت حتی در وضعیت جنگ و فرار، مداوم تکرار شود، استرس مفید به استرس غیرمفید یا مضر، که به شکل علائم سایکوسوماتیک(روان تنی) یا اختلال، بروز می یابد، تبدیل می شود. این دو نوع استرس توسط سلیه و لوی تشخیص داده شده است: استرس مفید(استرس لازم و سالم) و استرس غیرمفید(استرس بیمارکننده)، مانند آسیب های فیزیکی یا ذهنی، خشم، خستگی، تنش و هر حالتی که بدون امید به نظر برسد.
▪ دلایل و اثرات استرس:
دلایل استرس ممکن است:
۱) فیزیکی باشد مثل تصادفات، سوختگی ها، جراحی های بزرگ، و عفونت ها.
۲) روانی باشد مثل مشاجره ها، عقاید اشتباه و تردیدها.
۳) احساسی باشد مثل ترس، اضطراب، نفرت، حرص و آز و خشم.
بدون توجه به علت، اثرات استرس در بالاترین میزان، بر مغز و در مراحل خفیف تر، بر عدم تعادل سیستم عصبی خودکار و غدد درون ریز دیده می شود.
▪ راه حل های یوگا و پزشکی برای استرس:
خطرات استرس، کیفیت زندگی را کاهش می دهد و می تواند موجب بیماری های بسیاری شود. چهار مرحله یا فاز برای حمله استرس به انسان، تشخیص داده شده است: روانی، روان تنی، سلولی و اندامی. داروهای آرام بخش یا ضد اضطراب، تنها برای درمان مراحل سلولی و اندامی استرس، کاربرد دارند، در حالیکه یوگا، مفیدترین روش کنترل و درمان مراحل روانی و روان تنی است. به همین دلیل در همان مراحل اولیه، ریشه استرس را قبل از جوانه زدن و منتشر شدن در بدن، خشک می کند و از بین می برد.
▪ یوگا- درمان علت:
هدف اصلی یوگا در رابطه با استرس، از بین بردن علائم بروزیافته(مانند ترس، خشم، لرزش، بیخوابی و ...) نیست، بلکه هدف، عمدتاٌ از بین بردن ریشه ای علت است. از دیدگاه یوگا، استرس، عدم تعادل ذهن، جسم یا احساس است. استرس علت بیماری های ما نیست، علت بیماری ها، عدم توانایی ما در مقابله با تغییر شرایط است.


● راهکار چیست؟
آیا لازم است ما با شرایط استرس زا بجنگیم یا باید توان و ظرفیت مقابله با این شرایط را گسترش و افزایش دهیم؟ دلیل اینکه چرا برنامه های مختلف مدیریت استرس، موجب رهایی واقعی از استرس نمی شوند، این است که آن ها، تأثیرات بیرونی را بی اثر یا خنثی می کنند در حالیکه علت اصلی، درونی است. مدیریت استرس بوسیله تغییر در نحوه برخورد و شیوه زندگی، قابل دستیابی است. روش های یوگا برای مدیریت استرس، شامل حفظ بدن فیزیکی از راه تمرین آسانا، بیداری انرژی حیاتی، از طریق پرانایاما و رهاسازی، به روش یوگانیدراست.
▪ حفظ و مراقبت از بدن فیزیکی بوسیله آسانا:
یوگا موجب تعادل، هماهنگی و یکپارچگی سلامت جسمی و ذهنی می شود. در متن های قدیمی، آسانا " sthiram sukham asanam “ تعریف شده است. کلمه sthiram یعنی خودپایداری، تعادل. sukham یعنی خوشایند بودن و asanam یعنی وضعیت جسمانی. وضعیتی که در سیستم – تعادل اولیه غدد درون ریز، تعادل مدار بازدارنده- تحریک کننده، خودپایداری ایجاد می کند، ترشحات غدد را تنظیم و عملکرد کل سیستم بدن را به حد مطلوب می رساند. Sukham همچنین به حالتی از ذهن مربوط می شود که رهاست. گیرنده های کششی عضلات، به هنگام حرکات کششی، پیام های رهاکننده ای به مغز می فرستند که موجب رهایی ذهن می شود.
▪ آساناهای ساده برای رفع تنش:
هنگامی که ما ، مدت زمان طولانی می ایستیم یا روی صندلی می نشینیم، و یا شب هنگام که در خواب هستیم، در عضلات استرس و به تبع آن اسید لاکتیک جمع می شود، که موجب سفتی و سختی عضلات به هنگام بیداری صبح می شود. برای رفع این سختی، تمرین آساناهای ساده ای مثل تاداسانا(وضعیت درخت خرما)، تریاک تاداسانا(وضعیت حرکت درخت خرما)، کاتی چاکراسانا(وضعیت چرخش کمر) و پاوان موکت آساناهای قسمت اول( ضدرماتیسمی) بسیار مفید هستند. این وضعیت ها، عضلات را کشش و مفاصل را ماساژ می دهند. در نتیجه، جریان خون بهبود می یابد و سموم دفع می شوند.
بدین ترتیب، آساناها موجب زنده کردن و حفظ اندام ها می شوند، مفاصل را ماساژ می دهند، عضلات را دچار کشش و رها می کنند، ترشح غدد درون ریز را به حد مطلوب می رسانند، استقامت را افزایش می دهند و آگاهی درونی را بیشتر می کنند. تمرکز، آگاهی و رهایی، بخش های صحیح انجام یک آسانا هستند. آساناها تنها حرکاتی مکانیکی نیستند.
▪ قدرت پرانایاما:
پرانایاما به طور کلی، کنترل تنفس تعریف می شود. اگرچه این ترجمه از دیدگاه انجام تمرین صحیح است، اما معنی صحیح کلمه را نمی رساند. کلمه پرانایاما از دو کلمه "پرانا" و "آیاما" ترکیب شده است. پرانا یعنی نیروی حیات یا نیروی زندگی و آیاما یعنی بسط یا گسترش. بنابراین کلمه پرانایاما یعنی بسط یا گسترش ابعاد پرانا. تکنیک های پرانایاما موجب می شوند که جریان پرانا در نادی ها تنظیم، فعال و خالص سازی شود، چه در بعد فیزیکی و چه در بعد ذهنی.
▪ پرانایاما و شیوه زندگی:
فعالیت های جسمانی مانند ورزش کردن، کار، خواب، غذاخوردن و روابط جنسی، همه بر توزیع و جریان پرانا در بدن تأثیر می گذارند. قوای ذهنی مانند احساس، فکر و تصور، اثر بیشتری بر بدن پرانیک دارند. بی نظمی در سبک زندگی، رعایت نکردن رژیم غذایی و استرس، در جریان پرانا انسداد ایجاد کرده و بدن را تهی از پرانا می کنند. در نتیجه، افراد، حس خالی شدن از انرژی پیدا می کنند. خالی شدن از انرژی ِ یک پرانای خاص، منجر به مرگ یا آسیب اندام ها و اعضایی می شود که این پرانا به آن ها انرژی رسانی می کرد و در نهایت، بیماری یا اختلالات متابولیکی بروز می کند. روش های پرانایاما، این فرآیند را برعکس می کنند و موجب انرژی زایی و تعادل پراناهای مختلف درون بدن پرانیک(پرانامایاکوشا) می شوند. تمرینات پرانایاما باید بعد از آسانا، انجام شوند.
▪ رهایی و تمرکز فکر، یوگانیدرا:
یکی از نیازهای اولیه امروز،آموختن رهایی(ریلکسیشن) است. خوابیدن، رهایی نیست. از دیدگاه یوگا، خواب، آگاه شدن عمدی و هوشیارانه از تأثیر متقابل ذهن و ناخودآگاه با بدن، احساسات، اشیاء و تجربیات است. هدف یوگا، دستیابی و حفظ روشنی و وضوح ذهن و آگاهی است. هنگامی که ما به این آگاهی دست می یابیم، تمامی آشفتگی ها و بهم ریختگی های موجود، آرام خواهند گرفت. در یوگا، رهاسازی، یعنی حرکت از بیرون به درون و آگاه بودن از این توجه و حفظ تعادل و یکنواختی. روانشناسی بیان می کند که فعالیت و تحرک، طبیعت ذهن است. رهاشدن ذهن آشفته و مضطرب، از طریق تمرین تکنیک رهاسازی یوگانیدرا، امکانپذیر است.
بنا بر توضیح فوق، آساناها، بدن و ذهن را رها می کنند و با یوگانیدرا فرد، به رهایی، تمرکز و آگاهی می رسد.
▪ یافته های علمی در رابطه با یوگانیدرا:
در سال ۱۹۸۸ تحقیقی در مدرسه پزشکی چیرینگ کراس، لندن، توسط دکتر آ. ک. قوش انجام شد، که نشان داد یوگانیدرا می تواند الگوهای استرسی الکتروآنسفالوگرافی را تغییر دهد و رهایی کلی و پیشرونده ای، بوسیله تولید امواج آلفای مغزی، ایجاد کند. یوگانیدرا، قدرت ایجاد خواب عمیق را، تنها طی مدت ۲۰ دقیقه دارد.
▪ تغییر در روش و شیوه زندگی:
تغییر در روش و سبک زندگی، دو ستون پایه مدیریت استرس در یوگا هستند. تغییر روش، می تواند توسط گسترش و افزایش دیدگاه های مثبت، بدست آید. زندگی بر اساس قوانین بدن و قوانین طبیعت، مفهوم واقعی سبک زندگی یوگایی است. این سبک شامل، رژیم غذایی، خواب، رهاسازی، ورزش و انجام کارهای روزانه است. سبک زندگی یوگایی به معنی افزودن چند تمرین آسانا یا پرانایام، به فعالیت های روزانه نیست.


● چگونه یوگا را تمرین کنیم؟
جلسات کوتاه ۲۰ دقیقه ای، بعد از دوش صبح یا بعدازظهر یا به هنگام خواب را می توانید به انجام تمرینات یوگا اختصاص دهید. اثر یوگا هرگز، سریع بروز نمی یابد، بنابراین آن را آرام تجربه کنید. هنگامی که فرد تمرینات را آرام انجام می دهد، نیروی تمرکز و رهایی، افزایش می یابد. تنش های ذهنی و احساسی که در زندگی روزمره ایجاد شده اند، به مرور برطرف می شوند. در این مرحله، یوگا آغاز می شود.


● نتیجه گیری
از دیدگاه یوگا، فردی که قربانی استرس می شود، به دلیل شرایط استرس زا نیست، بلکه به دلیل عدم توانایی فرد، در مقابله با آن است. با استرس نجنگید و به الکل و سیگار و داروهای آرام بخش، متوسل نشوید، بجای آن، توان و قدرت خود را برای مقابله با آن، افزایش دهید. یاد بگیرید که نحوه و شیوه زندگی تان را تغییر دهید. آسانا، پرانا و یوگانیدرا را برای تغییر دیدگاه و تصحیح عدم تعادل های ذهنی، جسمی و احساسی تان، مرتباٌ تمرین کنید. داروهای آرام بخش و ضد اضطراب، رهایی واقعی ایجاد نمی کنند. آن ها فقط به کنترل برخی علائم مراحل سلولی و اندامی استرس، کمک می کنند، در حالیکه یوگا، مفیدترین روش کنترل و درمان استرس، در مراحل اولیهء روانی و روان تنی است.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 201]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن