تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 29 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى على هر كس حلال بخورد، دينش صفا مى يابد، رقّت قلب پيدا مى كند، چشمانش از ترس خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1854437486




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سياست - ضرورت تعامل فرهنگ و سياست


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: سياست - ضرورت تعامل فرهنگ و سياست
سياست - ضرورت تعامل فرهنگ و سياست

لطيف روحاني: فرهنگ و سياست در منطقه علوم اجتماعي قرار دارند كه حاصل فعاليت اجتماعي انسان است، ويژگي تمام علوم اجتماعي صورت جديد و خلاقانه‌اي است كه اجتماع انساني ترسيم‌كننده آن است.. اصولا جهان حاضر جهاني است كه شناخت آن بدون تغيير و تحول شناخت ميسر نيست. به‌طور معلوم جهان ما ناظر بر دوگونه تغيير است؛ تغييري كه منجر به افزايش بي‌نظمي مي‌شود (يعني جهان فيزيكي) و دوم تغييري كه منجر به كاهش بي‌نظمي مي‌شود (افزايش آگاهي)، اين نوع تحول از اصولي‌ترين و پايه‌اي‌ترين تقسيم‌بندي براي فرآيند تغيير و تحولات در جهان مي‌باشد. البته تغيير و تحولات در مقولات سه‌گانه اجتماعي يعني سياست، اقتصاد و فرهنگ تابعي از زمان‌اند؛ بعضي سريع و انفجاري و برخي ميان مدت‌و برخي ديگر درازمدت‌اند. بر اين مبنا تحول و تغيير سياسي كوتاه‌مدت و انفجاري است. زيرا نيروي سياسي بدون كنترل نيروهاي ديگر (بازخوردهاي اقتصادي، علمي)، معمولا از طريق نيروي فيزيكي نقل و انتقال مي‌يابد. اما در تحولات فرهنگي و علمي با فرآيندهاي طولاني چند نسل نيازمنديم تا بتوانيم اطلاعات را در جامعه توزيع كنيم و با ايجاد شناخت نظم و فرهنگ جديدي ايجاد شود. لذا در مقوله تحولات اجتماعي بر مبناي تابعيت زمان نمي‌توان با نيروي يك تحول انفجاري و سياسي يك جريان فرهنگي را كنترل كرد. در واقع جريان زمان در تحول سياسي، ناگهاني و انفجاري و در تحول اقتصادي، ميان‌مدت و در جريان تحول فرهنگي درازمدت است. بنابراين مي‌توان چنين استنباط كرد كه تحول فرهنگي بطئي اما پايدار است و نمي‌توان با نيروي تحكمي و سياسي مجرد آن را كنترل كرد. اعمال اين وضع باعث تبديل حالت طبيعي به حالت بحراني مي‌شود و سبب ايجاد مقاومت منفي اجتماعي مي‌شود. بنابراين بعد از يك تحول سياسي بايد توقع يك دوره ثبات طولاني داشت و دوم اينكه بتوان تحول اقتصادي را در پناه اين حالت (توزيع جديد و حركت به سمت تمركز نوين) به سرانجام رساند و سرانجام به فرهنگ مجال ظهور روابط جديد را داد. قدر مسلم جامعه به همان اندازه كه به ثبات سياسي از طريق تحميل بازخورد اقتصادي احتياج دارد به همان اندازه به تغيير فرهنگ از طريق توزيع دانش و هنر نيازمند است.

نكته قابل توجه ديگر اين است كه معمولا جريان سياسي تمايل به تمركز قدرت بيشتر و جريان اقتصادي تمايل به تمركز سرمايه دارد. در حالي كه تنها جريان عملي و تكنولوژيك است كه تمايل به توزيع بيشتر دانش و هنر در جامعه دارد و تحولي فرهنگي از طريق تعميم بازخوردها ايجاد مي‌كند بنابراين طبيعي است كه كنترل گروه سوم يعني علم و هنر بر جريان اقتصادي و سياسي از هژموني اين دو نوع تمركز كاسته و رابطه منظم‌تر و گسترده‌تر و پايدارتري بين فرد و جامعه برقرار مي‌كند. با اين تعبير هيچ جامعه‌اي از تحميل دراز مدت سياست و اقتصاد بر فرهنگ و علم سود نديده است. بنابراين تمركز بيش از اندازه نيروي سياسي، موجب تاثير آن بر اقتصاد شده و روند سرمايه‌داري دولتي را بر جامعه تحميل مي‌كند و تحميل سرمايه‌داري دولتي بر جامعه موجب فروپاشي رابطه كارآفرينانه فرد با جامعه شده و همچنين روند مهم دموكراسي را مختل مي‌كند. اگر اقتصاد را علم تفرق و تجمع در مقوله كالا و خدمات از طريق انرژي سرمايه و تنظيم‌كننده سيستم توليدي براساس رابطه آن با توزيع بناميم و سياست را علم تفرق و تجمع قدرت در جامعه با پشتوانه قدرت فيزيكي بناميم، مي‌توان فرهنگ را نظمي دانست كه افراد جامعه به ذهن و رفتارهاي خود مي‌دهند تا بتوانند بر محمل منطقي خاص با يكديگر ارتباط برقرار كنند. پس فرهنگ تنظيم رابطه فرد با جامعه از طريق دانش، اطلاعات و هنر است. از طرفي اگر سياست را تنظيم رابطه فرد با جامعه از طريق نيروهاي فيزيكي بدانيم ميان فرهنگ و سياست رابطه‌اي تبديلي وجود دارد. به‌طوري كه هر مقدار اطلاعات و نظم مادي بيشتري كه حاصل توليد و كار است، در جامعه توزيع شود، نيروهاي فيزيكي سياست تحليل رفته و به نيروهاي اطلاعاتي، هنري و فرهنگي تبديل مي‌شوند و بالعكس، افول فرهنگ كار و توليد و توزيع اطلاعات اين رابطه را معكوس مي‌كند. بنابراين تا زماني كه سه نيروي سياسي، اقتصادي و علم از طريق روندي كارآفرينانه همسو و با هم در نياميزند، توسعه محقق نمي‌شود. در اين تعبير توسعه به معني افزايش كوانتوم‌‌هاي اطلاعاتي در تكنولوژي و جامعه از طريق انحلال آن در توليد و آموزش، به‌وسيله كارآفرينان خلاق است. در چنين فرآيندي جريان تغيير معطوف به توسعه، بدوا و به‌تدريج يك كوانتوم اطلاعاتي را در فرهنگ و توليد جامعه متبلور مي‌سازد و سرانجام با تحول در نيروي سياسي، نيروي سياسي نيز خود را با اين دو جريان تطبيق مي‌دهد و بدين‌سان از اثر سياست و تحكم در مقابل فرهنگ و دامنه تمركز و نظم معطوف به سلاح كاسته مي‌شود. به عبارت بهتر سياست هميشه مشروعيت خود را از ضرورت‌هاي اجتماعي مي‌گيرد. به همين دليل دو مشخصه تحكم و ثبات از اصول سياست مي‌باشند در حالي كه فرهنگ مشروعيت خود را از گسترگي شناخت اجتماعي مي‌يابد. سياست، اصولا از «چرا» خوشش نمي‌آيد، زيرا اساس آن قانون و تحكم است ولي علم و فرهنگ هميشه با چرا، زندگي و تنفس مي‌كنند. زيرا هر چرايي به غني شدن آنها مي‌انجامد. با اين حال در جهان ناشناخته‌ها هميشه سياست مشروعيت پيدا مي‌كند و گريزي هم از آن نيست. هر جا كه دانش اندك است و توزيع آن محدود، سر و كله نيروهاي نظم‌دهنده معطوف به زور سلاح يا عناصر مشابه پيدا مي‌شود نتيجه اينكه حركت آدمي هميشه روندي از سمت ضرورت به آزادگي و از سياست به فرهنگ و علم را طي مي‌كند. شناسايي عوامل موثر چنين روندي، رمز و موفقيت برنامه توسعه است. به همين دليل بايد روي نحوه ارتباط سياست با اقتصاد، فرهنگ و كنترل اين نيروي اجتماعي، توسط اقتصاد و فرهنگ تاكيد كرد تا زمينه جهل‌زدايي با تكيه بر توسعه دانش و آگاهي در جامعه فراهم شود و چراغ علم، فرهنگ، هنر، دانش، آگاهي و اطلاعات همواره برافروخته باشد.
 دوشنبه 18 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن