تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به نيازمند كمك مالى كند و با مردم منصفانه رفتار نمايد چنين كسى مؤمن حقيقى اس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816856767




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در زاهدان آلودگي هوا نفس‌ها را به شماره انداخت


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: در زاهدان آلودگي هوا نفس‌ها را به شماره انداخت
جام جم آنلاين: افزايش روز‌افزون تعداد خودرو و موتورسيكلت‌ها و همچنين تراكم و حجم بالاي صنايع و كارخانجات در زاهدان ضمن ايجاد ناهنجاري‌هاي صوتي و آلودگي هوا، سلامت شهروندان زاهداني را نيز به خاطر آلاينده‌هاي موجود در هوا، تهديد مي‌كند.


به گزارش فارس، شهرستان زاهدان مركز استان سيستان و بلوچستان 36 هزار و 581 كيلو‌متر‌مربع مساحت دارد، نام قديم آن دزداب بوده كه در سال هزار و 315 به زاهدان تغيير پيدا كرده است.

از آن زمان تا به حال سال‌هاي زيادي سپري شده است كه هم‌اكنون جمعيت زاهدان بالغ بر 800 هزار نفر است، زاهدان شهري در حال توسعه است و روز به روز بر تعداد خودرو‌ها و كارگاه‌هاي آن افزوده مي‌شود و گنجايش شهر براي پذيرش اين همه وسايط نقليه در هسته خود اندك است، هر روز خيابان‌ها و كوچه‌هاي اين شهر شلوغ‌تر شده و به تبع آن دود و دم و سر و صداي آن نيز بيشتر مي‌شود و اگر اين روند ادامه يابد، روزي شهر زاهدان تبديل به پاركينگ خواهد شد.

بر اين اساس خبرنگار فارس در استان به سراغ مردم و مسوولان استان رفته تا صحبت‌هاي آنان را در زمينه آلودگي هوا و آلودگي صوتي جويا شود.

يكي از شهروندان زاهداني با اشاره به اين‌كه آلودگي هوا باعث بيماري‌هاي سخت ريوي براي مردم منطقه شده است، اظهار كرد: برخي افراد به خاطر كار و كسب درآمد مجبور هستند ساعاتي از روز را بيرون از خانه‌هاي خود باشند و مورد تهاجم مه زردرنگ و گرد و غبار قرار گيرند كه در پايان انواع بيماري‌هاي ريوي به سراغ آنها مي‌آيد.

علي رضايي شهر‌وند ديگري است كه در اين خصوص به خبرنگار ما مي‌گويد: اكثر افراد مجبورند مسير‌هاي خود را با تاكسي‌هاي خطي، اتوبوس‌هاي حومه و يا پاي پياده بروند كه دود ناشي از خودرو‌ها در داخل تاكسي‌ها پيچيده و براي مسافران حالت سرگيجه و تهوع ايجاد مي‌كند.

وي افزود: همچنين بوق‌هاي شيپوري اتوبوس‌ها و برخي از موتور‌سيكلت‌ها نيز آرامش عمومي را از مردم سلب كرده است.

محمد‌امين عباس‌زاده يكي ديگر از شهروندان زاهداني نيز افزود: هواي زاهدان در مقايسه با شهرهاي بزرگ نه‌تنها تفاوت چنداني ندارد، بلكه گاهي اوقات اين ناهنجاري‌ها بيشتر هم مشاهده مي‌شود.

معاون محيط‌زيست انساني استان سيستان و بلوچستان درخصوص راهكار‌هاي مبارزه با آلودگي هوا گفت: عوامل زيادي باعث آلودگي هوا مي‌شوند كه شامل عوامل ثابت از جمله كارگاه‌ها و وسايل گرم‌كننده خانگي و عوامل متحرك مانند خودروهاست.

محمد‌علي فرقاني افزود: براي مبارزه با آلودگي هوا بايد آموزش افكار عمومي را در راستاي حفظ فضاي سبز افزايش دهيم و همچنين تنظيم به موقع موتور خودروها و استفاده بيشتر از وسايط نقليه عمومي از راهكارهاي پيشگيرانه است.

وي درخصوص پيام‌هاي اساسي مبارزه با آلودگي هوا گفت: شهروندان بايد وسيله نقليه خود را از نظر تنظيم سوخت مورد معاينه فني قرار دهند، فيلتر خودروها را به موقع تعويض و از استعمال دخانيات بويژه در محيط‌هاي بسته نيز خودداري كنند.

اين مسوول براي جلوگيري از خطرات آلاينده‌هاي سمي در محيط‌هاي بسته خاطرنشان كرد: براي جلوگيري از اين امر در فضاي بسته، رعايت مسائل ايمني ضروري است و بايد از ماسك استفاده شود و همچنين در كارخانه‌ها نيز مي‌توان مصرف شير را پيشنهاد كرد.

معاون محيط زيست انساني استان اظهار كرد: با توجه به روند آلودگي هوا در زاهدان، احتمال اين‌كه در آينده‌اي دور استفاده از ماسك در اين شهر به واقعيت بپيوندد بعيد نيست.

وي ادامه داد: سيستم شهر زاهدان از نظر جغرافيايي و توپوگرافي به طوري است كه مواد آلاينده در آن تجمع پيدا نمي‌كند و بيشتر دود و دم و سر و صدا مربوط به خودروهاست و نقش صنعت در آن ناچيز است.

يك متخصص اعصاب و روان در زمينه تاثيرات آلودگي صوتي بر روان اظهار كرد: تحقيقات به عمل آمده نشان داده است كه وجود سر و صداي بيش از حد در محيط زندگي يا محيط كار عاملي بر افسردگي روحي، عدم آسايش و بروز اختلالات روان‌پزشكي است.

محمدرضا هرمزي افزود: افرادي كه محل زندگيشان در نزديكي فرودگاه‌هاست به علت صداي هواپيماها در معرض اختلالات افسردگي و اضطرابي بيشتر نسبت به ديگران قرار دارند.

وي تصريح كرد: گوش دادن موسيقي با صداي بلند يا برخي از موسيقي‌هاي تند نظير جاز و رپ باعث افزايش ميزان اختلالات رواني در افراد مي‌شود.

هرمزي در زمينه آلودگي هوا در سطح شهر زاهدان خاطرنشان كرد: منشا اصلي آلودگي هوا احتراق ناقص سوخت در موتور‌هاي بنزيني يا ديزلي است كه حاصل آن وجود گازهاي سمي آلاينده در هوا بوده كه تاثير آن بر روي كاهش ميزان ضريب هوشي كودكان ثابت شده است.

رئيس پليس راهنمايي و رانندگي زاهدان نيز درخصوص اقدامات تعزيري با متخلفان ناهنجاري‌هاي صوتي گفت: صداهاي ناهنجار روي اعصاب و رفتار تاثير منفي مي‌گذارد و بر‌اساس مصوبات، اين آلودگي‌هاي صوتي بر خلاف مقررات راهنمايي و رانندگي است.

مهدي يوسفي افزود: رانندگاني در سطح شهر وجود دارند كه صداي ضبط صوت خودروهاي خود را زياد كرده، تحت تاثير آهنگ قرار مي‌گيرند و ناخواسته اقدام به رانندگي خطرناك با حركات مارپيچ مي‌كنند.

وي ادامه داد: اين رانندگان آسيب‌هاي زيادي را به خود و اجتماع مي‌زنند كه در راستاي قوانين راهنمايي و رانندگي، اگر اين گونه موارد در سطح شهر مشاهده شود برخورد لازم با خاطي به عمل مي‌آيد و علاوه بر جريمه نقدي، خودروي آنها تا 3 ماه به پاركينگ منتقل مي‌شود.
 دوشنبه 18 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 172]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن