تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):انسان، با نيّت خوب و اخلاق خوب، به تمام آنچه در جستجوى آن است، از زندگى خوش و امني...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816707956




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تاخير در اجراي قانون مديريت خدمات كشوري، چرا؟


واضح آرشیو وب فارسی:الف: تاخير در اجراي قانون مديريت خدمات كشوري، چرا؟
در شرايطي كه بدون اصلاح نظام اداري، انجام هرگونه «تحولي» غيرممكن يا دشوار خواهد بود، جاي تعجب و سوال است كه دولت نهم كه عزم تحول ساختاري دارد، چرا به اجراي قانون مديريت خدمات كشوري اهتمام نمي ورزد؟

چهار سال از تقديم لايحه مديريت خدمات كشوري و يكسال از تصويب نهايي آن پس از جلسات و مطالعات مفصل مي گذرد. در اين مدت، مسوولان مختلف از قوه مجريه و مقننه در پاسخ به درخواستهاي بحق كاركنان شاغل و بازنشسته كشوري و لشگري، وعده حذف تبعيض ها و اصلاح ناهنجاري ها در تعيين حقوق و مزاياي كاركنان دولتبا اجچراي اين قانون را داده اند اما با گذشت يكسال از ابلاغ اين قانون به دولت، هنوز از اجراي آن خبري نيست.

در سال‌هاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي، اكثر دولت‌ها و مردم از نظام بوروكراسي اداري گله داشته و اصلاح آن را يك ضرورت مي‌دانستند. براساس مطالعات سازمان مديريت و برنامه‌ريزي سابق و گزارش سازمان بازرسي كل كشور؛ نظام اداري به دلايل زير كارآمدي لازم براي تحقق اهداف انقلاب و نظام جمهوري اسلامي را ندارد:

1) ناكارآمدي ساختار اداري و ديوانسالاري موجود
2) ناكارامدي سيستم پرداخت به كاركنان
3) قوانين متناقض در نظام استخدامي كشور
4) عدم توجه به نظريه‌هاي نوين مديريت در نظام اداري و استخدامي كشور
5) بزرگ شدن ساختار دولت
6) عدم تناسب نظام اداري با فرهنگ و اصول قانون اساسي

بر همين اساس نمايندگان مجلس هفتم اصلاح نظام اداري را از جمله مهم‌ترين برنامه‌ها و دغدغه‌هاي خود اعلام كردند و پس از 3 سال كار مداوم، «قانون مديريت خدمات كشوري» را با همكاري و همراهي دولت و بدنه كارشناسي كشور تهيه و به تصويب نهايي رساندند.

در يك بررسي اجمالي اجراي «قانون مديريت خدمات كشوري» دستاوردهاي زير را براي مردم و نظام به دنبال خواهد داشت.
1) كارآمدي دستگاه اجرايي براي ارائه خدمت به مردم
2) ايجاد بستر فعاليت بخش خصوصي و كاهش تصدي هاي دولتي
3) رعايت عدالت در پرداخت حقوق و مزايا به كاركنان دولت
4) توجه به حداقل معيشت كاركنان
5) توجه به همسان‌سازي حقوق بازنشستگان
6) تبيين و تعيين نقش دولت در امر حاكميتي به عنوان سياست‌گذار، برنامه‌ريز و ناظر و ارائه‌كننده كالاهاي عمومي(نظير امنيت، محيط زيست و...)
7) كاهش تشكيلات، ساختار و امكانات و نيروي انساني سيستم اجرايي
8) استفاده از روش‌هاي نوين مديريت در سيستم اداري با توجه به آخرين تجربيات دنيا
9) شفاف‌سازي و قابل پيگيري شدن حقوق ارباب‌رجوع در ادارات دولتي

در شرايطي كه بدون اصلاح نظام اداري، انجام هرگونه تحولي غيرممكن يا دشوار خواهد بود، جاي تعجب و سوال است كه دولت نهم كه عزم تحول ساختاري را دارد به اصلاح نظام اداري با اجراي قانون مديريت خدمات كشوري توجه نمي‌كند؟ برخي به اشتباه تصور مي كنند كه اجراي قانون مديريت خدمات كشوري يعني افزايش حقوق و هزينه‌هاي جاري، در حالي‌كه با مروري بر احكام و بخش‌هاي مختلف اين قانون مشخص خواهد شد كه نتيجه اجراي «قانون مديريت خدمات كشوري»؛ كارآمدي، افزايش بهره‌وري و كاهش حجم فعاليت‌هاي تصدي‌گري دولت و نهايتاً كاهش هزينه‌هاي جاري دولت است.

براساس احكام فصل اول اين قانون، دستگاه‌هاي اجرايي موظفند امور حاكميتي و تصدي‌گري را احصا و فعاليت‌هاي تصدي‌گري را به مردم واگذار كنند، اين كار باعث كاهش ساختار و هزينه‌هاي جاري خواهد شد.

براساس مواد (14، 17، 22) كه شيوه مديريت و اداره دستگاه‌هاي دولتي را مطرح مي‌كند، هدف افزايش بهره‌وري فعاليت‌هاي دستگاه‌ها است، عملكرد مديران در قبال امكانات و منابعي كه اختيار دارند سنجيده و ارزيابي شده و تشويق و تنبيه مي‌شوند. به همين دليل مديران چون در نتايج بهره‌وري سيستم نقش دارند، با انگيزه در پي صرفه‌جويي و استفاده بهينه از امكانات خواهند بود.

فصل چهارم اين قانون، كاهش پست‌ها، ساختارهاي موازي در بدنه اجرايي ـ كه از عوامل افزايش هزينه جاري است ـ هدف قرار گرفته و دستگاه‌هاي دولتي را به توسعه و ارائه خدمات اداري الكترونيكي افزايش سرعت، و دقت در كار موظف كرده است.

در اين قانون توجه به حقوق مردم و امكان شكايت مردم از دستگاه‌هاي متخلف و تأكيد بر رسيدگي آن نه به صورت صوري كه به عنوان يك حق مطرح شده است، رضايت مردم به صورت قانونمند در ارزيابي عملكرد دستگاه‌ها و كاركنان ديده و اعمال مي شود.

در فصل هفتم، ساماندهي و شفافيت استخدام و جذب نيروي انساني مطرح است. به‌طوري‌كه زمينه را براي جذب افراد متعهد و توانمند فراهم كرده است. بهبود نظام و انتصاب و ارتقاء شغلي كاركنان و توانمند‌سازي آنها به‌عنوان وظيفه قانوني دستگاه‌هاي اجرايي ديده شده است. مديريت حرفه‌اي از سياسي تفكيك شده كه نتيجه آن شايسته‌سالاري و ثبات مديران شايسته حرفه‌اي است.
در اين قانون نظام حقوق، متناسب با عملكرد طراحي شده، به‌طوري كه افراد در قبال كار بيشتر و بهتر حقوق بيشتري دريافت مي‌كنند، ‌اصولاً نظام حقوق بر مبناي افزايش انگيزه براي كار بهتر و ارائه خدمت بهتر به مردم ساماندهي شده است. احساس عدالت در پرداخت زمينه رشد و جوياي نيروي انساني را فراهم خواهد كرد.

با اين اوصاف مناسب است دولت محترم به چند نكته توجه كند:

1. اجراي قانون مديريت خدمات كشوري مقدمه هرگونه «تحول و اصلاح ساختارها» است.
2. «قانون مديريت خدمات كشوري» في‌نفسه قانون است و دولت ولايت‌مدار بايد به مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامي در «اجراي قانونن توجه كند و براساس زمان‌بندي مصرح در اين قانون، نسبت به اجراي آن اقدام نمايد.
3.دولت محترم مي تواند اجراي قانون مديريت خدمات كشوري را مرحله‌بندي كرده، اصلاحات ساختار اداري و كاهش تصدي‌گري و هزينه‌هاي جاري را در اولويت قرار دهد.
 دوشنبه 18 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 293]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن