تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815600233




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شركت ها و راهبرد نامگذاري وب سايت ها


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: شركت ها و راهبرد نامگذاري وب سايت ها


عليرضا پورمحمدي: بدون شك نام يك وب سايت مي تواند نقش مهمي را در جذب مشتريان جديد و حفظ آنان ايفا كند. از اين رو انتخاب صحيح يك دامين مرتبط با فعاليت هاي سازمان مي تواند ميزان بازديد از آن سايت را به طور چشمگيري افزايش دهد. امروزه با گسترش سايت ها و تغيير نگرش صاحبان آنها از بازاريابي سنتي به سمت بازاريابي مدرن ديگر نمي توان به راحتي از اهميت نامي كه اين وب سايت ها مي تواند در ذهن مشتريان ايجاد كنند، صرف نظر كرد. با اين حال با افزايش روزافزون وب سايت هاي جديد و ثبت دامين هاي متعدد، ثبت دامنه هاي مورد علاقه صاحبان صنايع و بنگاه هاي اقتصادي كمي دشوار به نظر مي رسد. اگرچه در حال حاضر شركت هايي فعاليت مي كنند كه با ثبت دامين ها از قبل به فروش آنها با قيمتي بالا مشغول اند كه شركت هايي كه از قدرت خريد مناسب برخورداند، مي توانند با خريد دامين هاي موردنظر خود به معرفي سايت هاي شان بپردازند. مطمئناً خريد اين دامين ها براي صاحبان شركت هاي كوچك و متوسط چندان ميسر نيست و بيشتر آنها با انتخاب اسامي ناموسوم براي وب سايت هاي شان با اقبال چنداني روبه رو نمي شوند لذا با توجه به اهميت نامگذاري وب سايت ها، رعايت چند نكته قبل از هر نامگذاري بسيار حائز اهميت است كه در ذيل به اختصار به آنها اشاره شده است.

1- مشتريان خود را شناسايي كنيد
براي آنكه بتوانيم اسم مناسبي براي وب سايت خود انتخاب كنيد، بهتر است به شناسايي بخش عمده اي از مشتريان خود بپردازيد و نحوه نگرش آنها را نسبت به محصولات خود مورد سنجش قرار دهيد اگر مشتريان شما از تمامي اقشار جامعه هستند، در انتخاب نام وب سايت خود بسيار دقت كنيد. در اين خصوص توصيه مي شود كه اسامي عام و تركيب هاي مناسب استفاده كنيد. براي ايجاد نام هاي تركيبي مي توانيد از پسوندها يا پيشوندهاي فارسي يا لاتين همچون fara، inter و pishro استفاده كنيد. حتي مي توانيد از اعداد، حروف الفبا و اسامي رنگ ها يا حيوانات نيز در كنار نام اصلي وب سايت خود همچون sb24.com استفاده كنيد كه در اين مثال 24 نشانه فعاليت 24 ساعته يا شبانه روزي است.
2- محصولات خود را
طبقه بندي كنيد
اگر فروشنده محصولات متفاوتي هستيد به طوري كه مي توان شما را به عنوان يك مدير فروشگاه معرفي كرد، بهتر است در طراحي نام وب سايت خود از كلماتي چون فروشگاه، خريد يا حتي shop يا shopping استفاده كنيد ولي اگر در يك صنف خاص مشغول فعاليت هستيد و محصولات شما در يكي از طبقه بندي هاي محصول جاي مي گيرد، بهتر است نام محصول يا بخشي از كلمات مرتبط با صنعت خود را به كار گيريد. به طور مثال اگر در صنعت لوازم بهداشتي و آرايشي مشغول فعاليت هستيد، مي توانيد از كلماتي چون كف يا بهداشت و حتي سلامت در تركيب نام وب سايت خود استفاده كنيد. در اين خصوص چنانچه از نام هاي ابداعي استفاده شود، به شرط آنكه از آهنگ موزوني برخوردار باشد، مي توان به افزايش بازديد از وب سايت خوش بين بود.
3- از اسامي به يادماندني استفاده كنيد
به ياد داشته باشيد كه وظيفه شما فروش محصولات بيشتر به مشتريان بيشتر و در دفعات بيشتر است. از اين رو هرگز با انتخاب اسامي سخت و دشوار موجبات نارضايتي مشتريان تان را در هنگام ورود به وب سايت تان مهيا نكنيد. توجه داشته باشيد كه بيشتر افراد از به خاطر سپردن كلمات سخت و ناموزون عاجزند و بيشتر مشتري دائمي وب سايت هايي مي شوند كه نام آنها برايشان خاطره انگيز است. در موارد بسياري مشاهده شده است كه آدرس برخي از وب سايت به صورت مخفف و با حروفي ناموزن طراحي شده است كه مشتري در نگاه اول نمي تواند ارتباط موثري با آن برقرار كند. به طور مثال سايت qgfw.com مخفف عبارتي موسوم است ولي به حالت اختصار آهنگي ناموزون دارد كه بيشتر مشتري را به سمت رقبا رهنمون مي سازد. پس در انتخاب اسامي مخفف به شدت دقت كنيد. بعضي اوقات استفاده از اسامي بلند به جاي عبارات مخفف بيشتر مورد توجه مشتري قرار مي گيرد.
4- از اسامي نه چندان كوتاه و بلند استفاده كنيد
جالب است بدانيد اندازه نام وب سايت شما با اندازه محصولات تان رابطه مستقيم دارد. چنانچه در صنايع بزرگ فعاليت مي كنيد، بهتر است از اسامي بلند براي وب سايت خود استفاده كنيد و اگر در شركت هاي كوچك و متوسط مشغول به كار هستيد و عمدتاً با محصولات كوچكي سر و كار داريد، بهتر است از اسامي كوتاه در نامگذاري وب سايت خود استفاده كنيد. برخي معتقدند كه اسامي كوتاه بيشتر در خاطر افراد مي ماند و چنانچه تمامي شركت ها از اسامي كوتاه براي وب سايت هاي شان استفاده كنند، مشتريان بيشتري را به دست خواهند آورد اما به ياد داشته باشيد تنها آن دسته از اسامي كوتاه در خاطر مشتريان باقي خواهند ماند كه آهنگي موزون و مفهومي موسوم داشته باشند. جالب است بدانيد اسامي بلند بيشتر مورد شناسايي موتورهاي جست وجو قرار مي گيرند و شما را بيشتر در معرض ديد مشتري قرار مي دهند.
5- دات پسوندهاي مناسب را به كار گيريد
همان طور كه مي دانيد با طراحي دات كام هاي اوليه، دات هاي ديگري پا به عرصه اينترنت گذاشتند به طوري كه بسياري از شركت ها با مشاهده فضاي محدود دات كام هاي انتخابي به استفاده از اسامي موردنظر خود در كنار دات پسوندهاي ديگر روي آوردند. از اين رو بازار دات نت ها و ديگر دات ها رونق گرفت البته برخي معتقدند هر كدام از اين دات پسوندها مناسب صنف خاصي از وب سايت ها هستند. مثلاً دات كام براي سايت هاي تجاري و دات نت براي سايت هاي شبكه سازي مناسب هستند و از دات پسوندهاي هر كشور نيز براي سايت هايي كه بازار هدف شان را در همان كشور تعريف مي كنند، مي توان استفاده كرد البته در حال حاضر بيشتر توصيه مي شود كه در هنگام نامگذاري وب سايت ها از چند دات پسوند معتبر استفاده شود تا شركت هاي سودجو به فكر سوءاستفاده از نام آن وب سايت با دات پسوندهاي ديگر نيفتند. به ياد داشته باشيد كه دات كام به خاطر سابقه طولاني اش هنوز بيشتر در نزد مشتريان مورد احترام است.
6- موتورهاي جست وجو را فراموش نكنيد
تحقيقات نشان مي دهد كه بسياري از مشتريان براي يافتن محصول موردنظر خود ابتدا در موتورهاي جست وجو سير مي كنند. مطمئناً شركت هايي كه از واژگان مرتبط با محصول خود در نام وب سايت هاي شان استفاده مي كنند از شانس بيشتري براي قرار گرفتن در صفحات اول جست وجوگر برخوردارند. شما مي توانيد به راحتي با ارزيابي عملكرد رقبا و اسامي سايت هاي شان از كلماتي در نام وب سايت خود استفاده كنيد كه بتوانند بازديد بيشتري را براي شما به ارمغان آورند. براي مثال بهتر است شركت هاي طراح وب سايت در تعيين نام وب سايت خود از كلماتي چون site و byte استفاده كنند و با كمي هوشمندي مي توانند تركيب هاي جذابي چون spbyte و bitobyte ايجاد كنند.
7- معني نام وب سايت خود را در زبان هاي مختلف بررسي كنيد
به ياد داشته باشيد قبل از نامگذاري وب سايت تان حتماً از معني آن مطمئن شويد. ممكن است نام موردنظر شما در زبان مادري معنايي پسنديده و در زباني ديگر مفهومي ناپسند داشته باشد. مخصوصاً صاحبان صنايع ايراني بايد دقت كنند كه كلمات به كار رفته در نام وب سايت شان هماهنگ با كلمات فيلتر شده زبان هاي ديگر نباشد. با استفاده از كلماتي كه براي اكثر مردم جهان آشناست، مي توانيد عموميت وب سايت خود را افزايش دهيد. در اين خصوص استفاده از كلماتي چون world و global بسيار توصيه مي شود.
8- از تركيب هاي مناسب استفاده كنيد
با استفاده از اسامي رنگ ها، نمادها و حتي پسوندها يا پيشوندهاي معتبر در كنار كلمه اصلي موردنظر خود مي توانيد تركيب هاي جذابي بيافرينيد. مثلاً از bluebyte مي توان به عنوان يك واژه جذاب در جذب بازديدهاي بيشتر استفاده كرد. متاسفانه در موارد بسياري مشاهده شده است كه برخي از صاحبان وب سايت ها با كم و زياد كردن حروف نام وب سايت خود، اثربخشي لازم آن را از بين برده اند. به ياد داشته باشيد كه تكرار بيش از حد يك حرف ماهيت اصلي وب سايت را به سمت تفريح و سرگرمي سوق مي دهد و اين خود موجب آن مي شود كه بازديدكنندگان سايت، چندان شما را به حساب نياورند. استفاده از تركيب هاي دو قسمتي موزون همچون rayrayaneh يا blueshoe نيز مي تواند تعداد بازديدها را به ميزان زيادي افزايش دهد البته بسياري معتقدند كه استفاده از اعداد در تركيب هاي كوتاه هم مي تواند در جلب توجه اوليه مشتريان موثر باشد. با توجه به گسترش اسامي تركيبي وب سايت ها، استفاده از خط تيره به يك امر متداول تبديل شده است. با اين حال تحقيقات نشان داده است خط تيره به مرور زمان به ايجاد فاصله ميان مشتري و شركت انجاميده است لذا توصيه مي شود تا حد امكان از اين علامت استفاده نكنيد.
9- از اسامي تركيبي جديد
و تاثيرگذار استفاده كنيد
امروزه گرايش به استفاده از اسامي ابداعي به شدت رو به افزايش است. از اين رو بسياري از صاحبان شركت ها به دنبال ايجاد نام هاي ابتكاري براي وب سايت هاي شان هستند. در اين خصوص آنها مي توانند با استفاده از شكل اختصاري شعارهاي سازماني شان اسامي جذابي بيافرينند.
مثلاً adidas مخففي از عبارت
«all day I dream about sport » به معني «هر روز به دنبال ورزش هستم»، يا ايسنا مخففي از عبارت «آژانس خبري دانشجويان ايران» است كه توانست خود را به عنوان يكي از وب سايت هاي خبري پربيننده معرفي كند. در اين راستا توصيه مي شود حتماً از اسامي مخفف موزون و به يادماندني استفاده كنيد.
10- از نام سازمان خود به عنوان نام وب سايت آن استفاده كنيد
يكي از موثرترين راهكارهاي نامگذاري وب سايت ها، استفاده از نام دقيق سازمان به عنوان URL وب سايت است. با استفاده از اين كار مي توانيد مشتريان احتمالي خود را ترغيب به بازديد از سايت تان كنيد. به طور مثال به عنوان يكي از خوانندگان روزنامه «سرمايه» در اولين بازديدم از اين سايت تنها كلمه sarmayeh را در موتورها جست وجو كردم و به راحتي توانستم به وب سايت اين روزنامه وارد شوم. در اين خصوص توصيه مي شود كه سازمان ها از نام خود به عنوان نام وب سايت شان استفاده كنند كه نامي موزون و شناخته شده دارند. توجه داشته باشيد در دنياي مدرن اينترنت، وب سايت هايي از بازديد بيشتري برخوردارند كه نامشان دقيقاً در آدرس وب سايت شان نهفته باشد چرا كه مشتريان به طور طبيعي انتظاري جز اين ندارند. به ياد داشته باشيد كه تنها كساني كه نام هاي نامربوط وب سايت ها را حفظ مي كنند، صاحبان و رقباي آن وب سايت ها هستند.
منابع :
1- websitegear.com
2-writeexpress.com
3- thesitewizard.com
 دوشنبه 18 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 556]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن