تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ساعتى عدالت بهتر از هفتاد سال عبادت است كه شب‏هايش به نماز و روزهايش به روزه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820683423




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شش ويژگي براي تعالي


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: شش ويژگي براي تعالي


جيم زابلوسكي- ترجمه:محمد سالاري* : «تعالي» و «ويژگي هاي آن» با نام جيم كالينز ،عضو هيات علمي دانشكده بازرگاني دانشگاه استنفورد ،قرين است.كالينز كتاب «از خوب به عالي» را نوشت كه با اقبال فراوان صاحبنظران برجسته مديريت و مديران پرآوازه روبه رو شد؛ كتابي كه بهترين ايده هاي كسب و كار در آن است.پيام كالينز بسيار ساده، روشن و آشكار است: «خوب ماندن» سد راه تعالي است.او دريافت چرا برخي شركت ها جهش مي كنند و برخي ديگر خير؟وي براي درك اين پرسش به مطالعات موردي در سطح شركت ها دست زد.

او در فضاي غرب و كشورهايي نظير آمريكا مي گويد: ما معمولاً مدارس خيلي خوب نداريم زيرا به داشتن مدارس خوب اكتفا مي كنيم. دولت خيلي خوبي نداريم چون فكر مي كنيم داشتن دولت خوب كافي است. تعداد اندكي از مردم به زندگي هاي سطح عالي دست مي يابند و دليل آن تا حدود زيادي اين است كه داشتن يك زندگي صرفاً خوب آسان تر است. بخش عظيمي از موسسات هرگز به درجه عالي نمي رسند زيرا بسياري از آنها به خوب بودن قانع اند و اين مشكل اساسي آنهاست.«از خوب به عالي» يعني كتاب پرارزش كالينز مسير رشد و بالندگي را ترسيم مي كند. راز موفقيت موسسات برتر دنيا را بازگو مي كند و ما را با عملكرد مديران برتر آشنا مي كند.وجه تمايز نگاه كالينز از ساير نگرش هاي مديريتي، نگرش خلاق اوست بدين معنا كه اصول و روش هاي مديريتي را از قالب هميشگي خارج مي كند و مي گويد: همه ما در هر زمينه اي كه فعال باشيم ،مي توانيم بالا و بالاتر برويم، مي توانيم افق ديد خود را وسعت بخشيم و خود را از چمبره ماندن در وضعيت صرفاً خوب برهانيم.«از خوب به عالي» يعني نگرش كالينز و همين طور كتاب ارزشمند او ظاهراً يك نگاه و يك كتاب اقتصادي و به عبارتي مديريتي است اما در نهايت هدف آن ارتقاي سطح تفكر بشر و رسيدن به رفيع ترين جايگاه هاست.كالينز ايده هاي فراواني دارد براي مثال مي گويد: هر شركت رهسپار تعالي طي ساليان جهش مهم خود تحت مديريت يك رهبر سطح پنجم بوده است. رهبران سطح پنجم نيازهاي مبتني بر خودخواهي و غرور را از خود دور مي كنند و به هدفي بزرگ تر يعني ساختن يك شركت عالي مي انديشند. اين بدان معنا نيست كه اين رهبران هيچ گونه غرور يا عزت نفسي ندارند. در واقع آنها به طرزي باورنكردني جاه طلب هستند اما جاه طلبي آنها در وهله اول و قبل از هر چيز براي سازمان است نه براي خودشان.
سلسله مراتب مديران سطح پنجم
مديران يا به عبارت بهتر «رهبران پيشرفته سطح پنجم» واجد تمام خصوصيات مديران چهار رده پايين تر هستند.
اما اين چهار رده كدام هستند؟
سطح اول: فردي باتوانمندي هاي فوق العاده
با كمك استعداد، علم، مهارت و عادات كاري شايسته، همكاري موفقيت آميزي از خود نشان مي دهد.
سطح دوم: عضو گروه مشاركت
توانمندي هاي فردي را صرف نيل به اهداف مي كند و در يك كار گروهي به طور موثر با ديگران همكاري مي كند.
سطح سوم: مدير كارآمد
افراد و نيروها را به پيگيري موثر و پربازده اهداف از پيش تعيين شده سوق مي دهد.
سطح چهارم: مدير بانفوذ
مسووليت هاي خود را انجام مي دهد، ديدگاه روشن و گيرايي را به شدت دنبال مي كند و معيارهاي عملي عظيم تري را ايجاد مي كند.
سطح پنجم: مدير خلاق يا رهبر
با آميزه اي از فروتني فردي و جسارت حرفه اي به دستاوردهاي عالي و پايدار دست مي يابد.
ويژگي مديران شركت هاي رهسپار تعالي
كالينز و تيم تحقيقاتي اش در طول پنج سال فعاليت جست وجوگرانه به اين حقيقت دست يافتند كه مديران شركت هاي رهسپار تعالي همه مثل هم بودند. فرقي نمي كرد شركت از نوع مصرفي است يا صنعتي، در دوران بحران است يا ثبات، خدماتي است يا توليدي. مهم نبود اين جهش چه زماني اتفاق افتاده يا شركت در چه اندازه اي بوده است.جالب تر آنكه رهبران سطح پنجم يك موضوع تحقيق دوگانه است؛ فروتن و بااراده، متواضع و شجاع.رهبران سطح پنجم در باور و مطالعات تجربي كالينز شنيدني است، آنجا كه مي گويد: رهبران سطح پنجم به بيرون از پنجره مي نگرند تا مطلوب بودن وضعيت را به عواملي غير از خود نسبت دهند (و اگر نتوانند فرد يا رويدادي خاص را براي اين منظور بيابند آن را محصول شانس خوب تلقي مي كنند.) همچنين وقتي شرايط نامطلوب است به آينده مي نگرند و مسووليت را به عهده مي گيرند و هرگز بدشانسي را سرزنش نمي كنند. شايسته است براي اطلاع بيشتر از ايده هاي كالينز به كتاب پرمغز او به نام «از خوب به عالي» مراجعه كنيد كه خوشبختانه دو ترجمه از آن شده است.جيم زابلوسكي صاحبنظر برجسته اي است كه كوشيده همچنان براي تعالي، شاخص ها و استانداردهايي بيابد. اين شاخص ها و استانداردها در پي آمده است كه مي خوانيد. ويژگي كار زابلوسكي در آن است كه بي پيرايه، سليس و ساده و بدون دشواري ها، ويژگي هايي براي تعالي برمي شمرد. مهم تر آنكه او در بخش بذرهاي تعالي موضوعات اساسي را برمي شمرد تا آنها كه تمايل دارند به تعالي دست يابند اين شاخصه ها را به بار نشانند.چنانچه در نظر داريد در زندگي خصوصي يا شغلي خود به تعالي دسترسي پيدا كنيد بايد اين شش ويژگي براي كسب تعالي را بدانيد:
1- تعالي دست يافتني است
فقط معدودي از كسب و كارها داراي مزيت رقابتي هستند. در بسياري از كسب وكارها، مديران معمولي يا حتي مديران ارشد مايوس از اين طرز تفكر مي شوند كه هرگز بتوانند يك شركت متعالي و عالي بسازند البته بايد دانست كه وقتي صحبت از تعالي مي شود اندازه شركت و كسب و كار ديگر اهميتي نخواهد داشت.تعالي زماني دستيافتني است كه آن را در ذهن، قلب و روح خود حك كنيد. تعالي بايد با وجودتان ممزوج شود نه اينكه بخشي از شما باشد. تعالي امري همگاني است كه در سراسر شركت بايد رسوخ كند. يكي، دو تا از كساني كه در سازمان شما به اين موضوع ايمان نداشته و در آن ترديد كنند همانند عارضه اي سخت موجب توقف پيشرفت خواهند شد.شما بايد تعالي را در هر سمت سازماني، در هر شرح وظيفه شغلي و در هر هدف سازماني متبلور كنيد.
2- كسب تعالي كاري بس دشوار است
كسب تعالي در بسياري از موارد بسيار طاقت فرسا و سرا ب آميز است كه كمتر كسي راغب مي شود تا چنين سفري را آغاز كند.
3- مزيت و تعالي، شاخص موفقيت است
درست است كه شايد بتوانيد درآمدتان را طي 10 سال با كم فروشي به مشتريان و صرفه جويي در پرداخت به كاركنان دو برابر كنيد و حتي از طريق تبليغات تشويقي براي خود اسم و رسمي دست و پا كنيد اما هيچ يك از اينها پايدار نخواهد بود و به اندازه اي تحقق و كسب تعالي كه موجب بقاي سازمان مي شود در انتظار عمومي ماندگاري نخواهد داشت.
4- تعالي انگيزه بخش است
تعالي موجب مي شود فراتر از آرزوها و روياها بينديشيم، اين نكته موجب مي شود تا دست به عمل بزنيم. تعالي به ما مي گويد منابع خود را در جهت درست سازمان دادن فعاليت ها ارزيابي و طي فرآيندي براي دسترسي به اهداف استفاده كنيم. تعالي زماني كه تمامي دنيا فرياد مي زنند «غيرممكن است» به ما مي گويد: «مي توانيد»، تعالي به احساس قلبي مربوط مي شود، روح را پرورش و جان را قدرت مي بخشد. تعالي ذهن را تهييج مي كند و هيچ گاه تكراري و خسته كننده نمي شود.
5- تعالي يك فرآيند است
تعالي دستيافتني است اما راه درازي در پيش است و آنگاه كه نياز به تعالي را در جاهاي بيشتري احساس كرديد جست وجو و تلاش براي تعالي ديگر هيچ گاه متوقف نخواهد شد.
6- تعالي يك استاندارد است
اثبات مي كنيم پيامبران همگي بهترين استانداردها براي ما هستند. آنها و كردارشان استانداردهايي هستند كه شاخص موفقيت شناخته مي شوند. چرا تلاش نكنيم همانند فردي باشيم كه نمونه اي كامل در حوزه شخصي و شغلي است؟بنابراين اجازه دهيد دست به كار شويم. اگر شما بذرهاي تعالي را در فعاليت هايتان بكاريد، ميوه آن را در بين اطرافيان خود توزيع كرده ايد. به ديگران نيز اصرار كنيد كه همين طور عمل كنند آن گاه شاهد وفور ثمرات و به بار نشستن اين باغ باشيد.
بذرهاي تعالي
¦ مردم را به اسامي به خاطر آوريد
¦ يك شركت راحت باشيد
¦ از خودخواهي بپرهيزيد
¦ در ديگران علاقه ايجاد كنيد
¦ مداوماً به بازسازي و بازآرايي بپردازيد
¦ سوءتفاهمات را مرتفع كنيد
¦ پاداش بدهيد
¦ مخالف نااميدي ها و سرخوردگي ها باشيد
¦ قبل از گرفتن، بدهيد
¦ نيازهاي كاركنان تان را تامين كنيد
¦ هدف ها را فهرست كنيد
¦ تعالي را در همه جا به نمايش بگذاريد
¦ از ته دل لبخند بزنيد
¦ در چشم مخاطبان نگاه كنيد
¦ با شور و شوق دست بدهيد
¦ با دقت به سخن افراد گوش دهيد
¦ عاشق كارتان باشيد و به سمت بهبود و كمال گام برداريد
¦ مطالب و موضوعات آسماني را مطالعه كنيد
¦ افراد خود را تربيت كنيد
¦ انعطاف پذير باشيد
¦ سخاوت به خرج دهيد
¦ مسائل را جدا كنيد و به حل آنها بپردازيد
¦ اغلب به جشن و سرور بپردازيد
* كارشناس ارشد بازاريابي و مشاغل كوچك
 دوشنبه 18 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن