تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 23 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1828860586




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

از سالن خالي تئاتر شهر تا صحبت هاي ناصر تقوايي برخيزيم و سكوت كنيم


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: از سالن خالي تئاتر شهر تا صحبت هاي ناصر تقوايي برخيزيم و سكوت كنيم
مهدي ميرمحمدي

1- همين هفته پيش و در همين ستون اشاره شد به كاهش توليد تئاتر، تغيير كاربري تالارهاي تئاتر شهر و اينكه نسبت به دو يا سه سال قبل توليد از نصف هم كمتر شده است. جماعت درس و مشق تئاتر تمام كرده جوان هم مانده پشت درهاي بسته.خبري از ساخت تالارهاي تازه كه نيست. تعداد دانشگاه هايي كه رشته تئاتر در آن تدريس مي شود هم به عدد 12 يا 13 رسيده. مي بينيد، يك تضاد عجيب، يك بي قواره فرهنگي ديگر و حالا براي اينكه بي قواره ها كامل تر شوند، اين روزها تالار اصلي مجموعه تئاتر شهر خالي از نمايش مانده و گويا تا ميانه مهرماه هم شرايط به همين گونه خواهد بود. گويا مديران فرهنگي به خصوص مديران تئاتر تصور كرده اند كه كاهش توليد افتخار بزرگي است كه در همين وضعيت بدقواره تئاتر يكي از تالارهاي تنها مجموعه تئاتر پايتخت را هم خالي گذاشته اند. اجراي نمايش «نقاشي با شبنم» از صربستان روز 12 شهريور به پايان رسيد. شنيده مي شود اداره كل هنرهاي نمايشي از سهراب سليمي كارگردان نمايش «مهمانسراي دو دنيا» خواسته است از چهارم مهرماه اجراي خود را در سالن اصلي آغاز كند كه با مخالفت گروه روبه رو شده است.اين را هم در نظر داشته باشيد پيش از اين اعلام شده بود در اين روزها قرار است نمايش «منهاي دو» به كارگرداني داود رشيدي در تالار اصلي روي صحنه برود كه رشيدي در گفت وگويي كه روز 21 مردادماه با پايگاه اطلاع رساني اداره كل هنرهاي نمايشي داشته است، اعلام كرده هنوز ترجمه اين نمايشنامه به پايان نرسيده است.معلوم نيست مديران اداره كل هنرهاي نمايشي با چه معياري تالار اصلي تئاتر شهر را براي پايان شهريور يا آغاز مهرماه براي نمايش در نظر گرفته بودند كه در مردادماه هنوز ترجمه آن در نيمه راه بود. اينچنين در روزهايي كه نبود تالار اجرا به كابوس نسل جوان تئاتر تبديل شده، تالار اصلي تئاتر شهر مي ماند به حال خودش كه خاك بخورد. حالا فرض كنيد مديران اداره كل هنرهاي نمايشي گروه اجرايي «مهمانسراي دو دنيا» را هم بتوانند راضي كنند كه از چهارم مهرماه اجراي خود را آغاز كنند. آن وقت در ميان اين همه عجله و زودباش و ديرباش چه چيزي از كيفيت باقي مي ماند. مي شود تعبير حرف خود سهراب سليمي كه بعد از جايگزين شدن نمايشش به جاي نمايش رشيدي گفت؛ «همين شرايط باعث مي شود كه هرچه پيش مي رويم كارها نازل تر ارائه مي شوند.» (سايت ايران تئاتر، 19مرداد) مي بينيد، همه چيز آماده است كه به احترام و برنامه ريزي مديران تئاتر چند لحظه يي برخيزيم و سكوت كنيم.البته در اين موارد مديران بالادست هستند كه بايد سوال و جوابي بكنند كه چيست و چرا فلان تالار در چنين شرايطي خالي است. اما اتفاقاً به نظر مي آيد مديران بالادست از مديران اداره كل هنرهاي نمايشي ناراضي نيستند، پس“

2- ناصر تقوايي در بزرگداشت بهرام بيضايي در جشن خانه سينما گفت؛ «روشنفكري امروز به كلمه توهين آميزي تبديل شده و هنرمندان روشنفكر نمي بينيم. در حالي كه بدون شك هنرمندان از دل روشنفكران بيرون مي آيند و هر چه اين جماعت عمر خودش را بيشتر براي ملت مي گذارد جوابش معكوس مي شود.» (ايسنا - 16/6/87) البته اشاره جناب تقوايي مي تواند به رشد روز افزون ميكروب سفارشي نويسي و سرهم سازي در ميان هنرمندان باشد. اما چه خوب و چه بد در جامعه ايراني هنرمند / روشنفكر هميشه هم پاي خود را جاي پاي روشنفكراني كه در حوزه علوم انساني قرار مي گيرند نگذاشته است. اگر در دهه 40 و 50 شاهد ترويج ايده «بازگشت به خويشتن» در ميان روشنفكران علوم انساني بوديم اين ايده در ميان هنرمند / روشنفكران با همان كيفيت دنبال نشد يا حداقل مي توان گفت جرياني در جامعه هنري ما قابل تشخيص است كه نه در پي «بازگشت به خويشتن» كه در پي «دوباره سازي خويشتن» است. در ايده «بازگشت به خويشتن» فرهنگ «خودي» در برابر فرهنگ ديگري (غرب) قرار داده مي شد و در نهايت هم راه سعادت در گذر از فرهنگ ديگري و بازگشتن به خويشتن تعريف مي شود؛ نگاهي متعصبانه به فرهنگ «خودي». اما در تفكر «دوباره سازي خويشتن» هنرمند / روشنفكر با اينكه در پي هويت، اصالت و تفاوت هاي خود با فرهنگ ديگري است اما در نهايت در موضع انتقادي نسبت به فرهنگ خودي قرار مي گيرد و در تلاش است آسيب هاي آن را بشناسد و مدام آن را در وضعيتي پويا و پرتحرك قرار مي دهد و همچون كالايي موزه يي با آن برخورد نمي كند. جرياني كه در جامعه هنري ما از كمال الملك و علينقي وزيري تا پرويز تناولي، بهرام بيضايي و حسين عليزاده مي توان آن را پي گرفت. يكي ديگر از نكاتي كه در گفته هاي اين بزرگ سينماي ايران مطرح شد اين بود كه «روشنفكري امروز به كلمه توهين آميزي تبديل شده» آنچه كه تقوايي به آن اشاره مي كند جرياني است كه در خود جامعه روشنفكري مïد و براي آن تبليغ شد. اينكه شما اعلام كنيد براي مثال آنتونيوني دوست نداريد و عشق است سينماي فردين. از آنجا كه بدنه جامعه شناخت چنداني از آنتونيوني ندارد پس چنين عربده يي بايد در يك محفل و جمع روشنفكري زده مي شد تا ديگراني باشند كه متوجه شوند عربده كش چقدر متفاوت است. وقتي پاي اين جماعت به اصطلاح ضدروشنفكر كمي فراتر از محفل و جمع رفت و اولين كتاب هاي خود را نوشتند و اولين فيلمنامه هايشان ساخته شد تكليف خيلي از چيزها مشخص شد. اينكه در ادامه هنرمند / روشنفكران قرار گرفتن كار دشواري است، بلدي مي خواهد. اما آثار اينها نشان مي دهد هيچ خبري از بلدي و توانايي نيست. از سوي ديگر وقتي پشت سر هنر روشنفكري ايستاده باشي خبري از سفارش و سود سفارشي نويسي نخواهد بود. پس راحت تر و آسوده تر خواهند بود كه روشنفكري را فحش بدانند و به سفارش ها برسند. اما مي داني“
 يکشنبه 17 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن