تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):حقّ نصيحت خواه اين است كه به راه صحيحى كه مى دانى مى پذيرد، راهنمائيش كنى و سخن در حدّ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816402453




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سريال دارا و ندار فاصله طبقاتي را به خوبي نمايش مي‌دهد


واضح آرشیو وب فارسی:پی سی سیتی: سريال دارا و ندار فاصله طبقاتي را به خوبي نمايش مي‌دهد



منتقد سينما و تلويزيون گفت: مسعود ده نمكي فاصله طبقاتي اغنيا و فقرا را در مجموعه دارا و ندار بخوبي به نمايش گذاشته است.

شهرام خرازي‌ها روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگي ايرنا اظهار داشت: دارا و ندار فرزند زمان خود است و به صراحت مسائل و معضلات جامعه معاصر را با زبان طنز به نقد كشيده است.


اين البته نخستين بار نيست كه ده نمكي به چنين امري مبادرت مي‌ورزد، او قبلا هم در دو مستند پربيننده و تاثيرگذار فقر و فحشا و كدام استقلال؟ كدام پيروزي؟ تبعات ويرانگر فقر را به تصوير كشيده بود.


عضو انجمن نويسندگان و منتقدان سينمايي افزود: نمايش مشكلات قشر محروم و مستضعف جامعه با روشنفكربازي، نمادپردازي و از موضع بالا نگاه كردن پاسخگوي نيازهاي امروز مخاطبان سينما و تلويزيون كه دوست دارند تصوير واقعي جامعه خويش را ببينند، نيست. در دو دهه ‪ ۶۰‬و ‪ ۷۰‬بكرات شاهد ضرردادن و بي‌مخاطبي فيلم‌هاي فقر نماي روشنفكري كه مصرف داخلي نداشتند و صرفا براي كسب جايزه از فستيوال‌هاي فرنگي ساخته مي‌شدند، بوديم.


وي با اشاره به اينكه تاريخ مصرف اين جور محصولات تصويري گذشته و بايد طرحي نو در انداخت، يادآور شد: دارا و ندار با مردم به زبان خودشان صحبت مي كند به همين خاطر هم مورد استقبال آنها قرار مي‌گيرد، اين امتياز را نبايد به منزله باج دادن و تن سپردن به خواسته‌هاي نازل بينندگان تلقي كرد. مهم پيام ارزشمند مجموعه- فراخواندن اقشار مرفه و متوسط جامعه براي رفع مشكلات معيشتي و ارتقاء وضعيت كار و زندگي محرومين و مستمندان- است كه بايد با شيوه و روشي جذاب و البته قابل دفاع به مخاطبين ميليوني ارائه شود.


اين منتقد ضمن تاكيد بر فيلمنامه و كستينگ (بازيگر گزيني) حرفه‌اي به عنوان اصلي‌ترين امتياز دارا و ندار، اظهار داشت: ده نمكي قبل از كليد خوردن هر پروژه بشدت روي سناريو متمركز مي‌شود و بر خلاف بسياري از همكارانش در سينما و تلويزيون كه اصرار دارند به عنوان تك نويسنده فيلم و يا سريال شناخته شوند، از نظرات مشورتي ديگران بهره فراوان مي‌برد.


خرازي‌ها خاطر نشان كرد: سناريوي اين سريال چند نوبت بازنويسي شده و كاملا مشخص است كه چقدر روي ديالوگ‌ها كه از جنس محاورات كوچه و بازار هستند، خوب كار شده است. تلفظ غلط واژگان و جملات انگليسي رايج توسط كاراكترهاي نوكيسه و تازه به دوران رسيده، بيان دگرگون اصطلاحات و ضرب المثل‌هاي فارسي توسط ساكنين خانه كلنگي تيمور و بهره‌گيري از لهجه‌هاي مختلف محلي بدون درغلتيدن به ورطه تمسخر و مضحكه در افزايش بار مثبت مجموعه بسيار موثر بوده و اين روزها شاهديم كه حتي برخي از ديالوگ‌ها و اصطلاحات دارا و ندار ورد زبان مردم شده است.


وي افزود: گذاشتن صداي بوق روي برخي ديالوگ‌ها بمنظور جلوگيري از برش خوردن پلان‌ها تصميم بجا و مناسبي بوده كه توسط مسئولان پخش سيما به منظور حفظ حريم اخلاق عمومي اتخاذ گشته است. بهر حال اين هم روش جديدي در حوزه پخش مجموعه‌هاي تلويزيوني است كه به امتحانش مي‌ارزد. همين روش را مي‌شد براي فيلم هيچ عبدالرضا كاهاني هم كه اين روزها بر پرده سينماهاي تهران و شهرستان هاست، بكار گرفت تا فيلم كمتر لطمه بخورد.


خرازي‌ها ضمن اشاره به هماهنگي مناسب موسيقي متن با رخدادها و ماجراهاي مجموعه گفت: ترانه‌هاي كه براي دارا و ندار سروده شده ترجمان مناسب احساسات، غم‌ها و شادي‌هاي كاراكتر هاست. كليپ‌هاي سريال در جاي مناسب خود قرار گرفته و نقش تزئيني و زائد ندارند.


اين منتقد سينما و تلويزيون به تدوين نه چندان حرفه‌اي سريال اشاره كرد و افزود: كشدار بودن برخي سكانس‌ها مجموعه را از هدف اصلي خود دور مي‌كند.


ريتم دارا و ندار در هر قسمت بارها و بارها افت مي‌كند. زمان بندي سكانس ها چندان هدفدار و برنامه ريزي شده به نظر نمي‌رسد. ماجراها گاه به سرعت پشت سر يكديگر رديف مي‌شوند و گاه به كندي پيش مي‌روند. از جمله در قسمت هفتم هيچ اتفاق خاص و كليدي رخ نمي‌دهد و اگر كسي اين قسمت از مجموعه را نديده باشد، عملا چيزي را از دست نداده و از مسير داستاني دور نمي‌افتد.


متوسل شدن فيلمنامه نويسان به منولوگ (تك گوئي) از جمله نقاط ضعف بزرگ اين سريال است. در لحظاتي كه بازيگران منولوگ مي‌گويند - هر چند نه آشكارا رو به دوربين - انگار كه مصالح داستاني دارا و ندار ته مي‌كشد! در حالي كه مي‌شد بسياري از منولوگ‌ها را حذف و با يك تدوين حساب شده بر بخش عمده‌اي از اين ايرادات و نواقص غلبه كرد!


خرازي‌ها در مورد كستينگ دارا و ندار خاطر نشان كرد: تيم بازيگري مجموعه بسيار خوب بسته شده است. ده نمكي كه قبلا در اخراجي‌ها ‪ ۱‬و ‪ ۲‬از هنرپيشگان حرفه‌اي براي ايفاي نقش‌هاي فرعي و حاشيه‌اي - كه معمولا به هنروران سپرده مي‌شوند - استفاده كرده و جواب گرفته بود اين بار نيز همان تجربه را بكار بسته و نقش‌هاي ريز و درشت مجموعه را بين شمار كثيري از چهره‌هاي محبوب تلويزيوني سال‌هاي دور و نزديك تقسيم كرده است.


شهره لرستاني، بهنوش بختياري، عليرضا خمسه، رامين راستاد، فتحعلي اويسي، مرجانه گلچين، رضا رويگري و سحر ولدبيگي پر تحرك‌ترين و جذاب‌ترين نقش‌هاي سريال را از آن خود كرده اند. هر چند تلاش شده كه به بازيگران نقش‌هايي پيشنهاد شود كه قبلا در ايفاي آنها موفق بوده‌اند اما اين نكته سبب نشده تا بازي ها تكراري از آب در آيند.


اين منتقد اضافه كرد: برخي از نقش‌ها نيز نسبتا جديد هستند مثلا فريدون پلنگ و خواهرش درد دل خانم، شخصيت‌ها از تيپ فراترند و نمي‌توان آنها را صرفا پرسوناژهايي كاريكاتوري محسوب كرد. اهميت دراماتيك و حجم زماني اختصاص داده شده به هر نقش به گونه‌اي است كه واقعا نمي‌توان گفت كه كدام نقش اصلي و كدام فرعي است. بداهه در كار بازيگران مجموعه كاملا مشهود است . ارتباط پينگ پنگي خوبي بين لرستاني و راستاد، گلچين و رويگري، نفيسه روشن و نگار فروزنده، خمسه و مريم كاوياني و بختياري و اويسي برقرار شده است.


دبير اجرايي همايش سالانه رسانه و سلامت روان گفت: در اين مجموعه اشارات بسيار دقيق و البته عامه فهم و جذابي به تاثير رسانه بر سلامت روان و رفتار مردم مي‌شود كه بسيار جاي توجه و تدقيق دارد. در دارا و ندار شاهديم كه چقدر با ظرافت تاثيرپذيري مخاطبان رسانه‌هاي گروهي از محصولات رسانه‌اي با چاشني طنز نمايش داده مي‌شود. در اين زمينه مي‌توان از رقابت مجازي درد دل خانم با سوسانو و علاقه افراطي كلاته به بروس لي ياد كرد كه لحظات مفرح و پركششي را براي مجموعه رقم مي‌زند.


خرازي‌ها در پايان افزود: در بخشي از دومين همايش رسانه و سلامت روان كه مهر ماه سال جاري به همت معاونت سلامت دانشگاه علوم پزشكي تهران برگزار خواهد شد، مجموعه دارا و ندار به واسطه پرداختن به تبعات رواني - رفتاري پخش برخي از برنامه‌ها و سريال‌هاي تلويزيوني از منظر روانشناختي مورد بررسي قرار خواهد گرفت.


مجموعه تلويزيوني دارا و ندار به كارگرداني مسعود ده نمكي هر شب ساعت ‪۲۱‬ و ‪ ۳۰‬دقيقه از شبكه تهران به روي آنتن مي‌رود.

نیما حسنی نسب :
مدیران تلویزیون بابت دارا و ندار از مردم عذرخواهی کنند


مدیران تلویزیون بابت تولید چنین مجموعه‌ای از خزانه بیت‌المال و پخش آن در ایام شیرین نوروز از مردم ایران عذرخواهی كنند
http://www.shafaf.ir/files/fa/news/1389/1/16/9660_470.jpeg
شفاف : انتقاد از سریال های نوروزی به ویژه سریال دارا و ندار ساخته مسعود ده نمکی بر خلاف آنچه که ده نمکی و هوادارانش ادعا می کنند تنها به رسانه های منتقد ده نمکی محدود نشده و بسیاری از رسانه هایی که از حامیان جدی ده نمکی و ساخته هایی چون اخراجی ها بوده اند نیز به انتقاد از این سریال پرداخته اند .

در همین زمینه نیما حسنی نسب درباره سریال‌های نوروزی به خبرگزاری اصولگرای فارس گفت: در ماه‌های اخیر، این دومین باكس پخش مناسبتی مهم تلویزیون بود كه متأسفانه به دلیل بی‌برنامگی محض مدیران و عدم پشتوانه مالی تهیه كنندگان به نتیجه ضعیفی منجر شد. ابتدا می‌توان به باكس سریال‌های ماه رمضان كه به نظر می‌آید مهمترین بخش مذهبی تلویزیون باشد، اشاره كرد كه سال گذشته هیچ ارتباطی با مذهب نداشت و حالا، باكس نوروز كه باید مهم‌ترین باكس ملی و ایرانی تلویزیون باشد، هیچ بویی از ملیت و ایرانیت نداشت و همه چیز، با عجله، فقر مالی و فقر موضوعی و در سردستی‌ترین شكل ممكن به قصد پركردن آنتن‌‌ها فراهم شده بود.

این منتقد ادامه داد: دو مجموعه «چاردیواری» و «زن بابا» گاهی به خاطر حضور بازیگران مجموعه و تجربه سازندگان و نویسندگان آنها قابل تحمل می‌شدند اما اتفاق عجیب و به نظرم كلیدی و قابل بحث امسال، پخش پدیده‌ای به نام «دارا و ندار» بود. مجموعه تصاویر و جملات و حركاتی كه به هیچ شكل نمی‌شود اسمش را سریال، فیلم یا هرچیز دیگری گذاشت.

حسنی‌نسب گفت: به نظرم ده‌نمكی حالا تا سال‌های سال ركورد ساخت بی‌ربط‌ترین برنامه تاریخ تلویزیون را به نام خودش ثبت كرده است؛ مجموعه تصویرها و گفتارهایی كه حاصلی جز انزجار در بینندگان مختلفش نداشت و چیزی به شب‌های نوروز 89 اضافه نكرد. آنقدر هم حرفه‌ای هستیم كه بدانیم با جنجال‌ها و مغلطه‌های رسانه‌ای مسعود ده‌نمكی (كه درآن ید طولایی دارد) نمی‌شود مجموعه‌ای تا این حد ضعیف را با شعارهای نچسب و ناكارآمدی مثل نقد اختلاف طبقاتی و افشاگری و چه و چه، «پربیننده» یا «باكیفیت» جا زد.

وی ادامه داد: سازندگان «دارا و ندار»، با یك فلاش بك تاریخی، قصه‌پردازی و تصویرسازی ما را به یك باره، نیم قرن به عقب برگرداندند، گرچه از لحاظ كیفیت، فیلم‌های عامه پسند دهه 30 و 40 شمسی به مراتب شریف‌تر، جذاب‌تر و با كیفیت‌تر از «دارا و ندار» بودند.

حسنی‌نسب گفت: می‌شود درباره جزئیات این ادعاها، مفصل حرف زد و حاضرم در هر تریبون یا رسانه‌ای، حتی با حضور سازندگان مجموعه دراین باره بحث كنیم. الان می‌شود فهمید كه موفقیت نسبی «اخراجی‌ها1» كوچك‌ترین ارتباطی به «مسعود ده‌نمكی» ندارد اما نمی‌شود فهمید كه اصرار مدیران تلویزیون برای حضور او در رسانه ملی و این همه جنجال و تبلیغ پیش از پخش سریال، به چه منظوری بوده است؟

وی ادامه داد: فكر كنم زمان آن رسیده باشد كه برای اولین بار، مدیران تلویزیون بابت تولید چنین مجموعه‌ای از خزانه بیت‌المال و پخش آن درایام شیرین نوروز، از مردم ایران رسما عذرخواهی كنند و این كار كم‌ترین كاری است كه می‌شود در واكنش به عرضه چنین معجونی درحق مردم شریف ایران انجام داد.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پی سی سیتی]
[مشاهده در: www.p30city.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 222]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن