تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دانشمندی که از علمش سود برند ، از هفتاد هزار عابد بهتر است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806878817




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نوروز و زندگی


واضح آرشیو وب فارسی:پی سی سیتی: نوروز، خانه تكاني تكرار!

http://img.tebyan.net/big/1388/11/131218197841077018810124067135229103147176102.jpg

هردياري را آييني است ، برگرفته از خلق وخوي مردمان آن ديار. ونيز برگرفته ازسلوك اجتماعي و طرزانديشه ونوع نگاه شان به آن چه در گردونه ي روزگار به چشم شان مي آيد و بر دلشان مي افتد. آيين هاي فرهنگي ملت ها، آيينه هاي چگونه «انديشيدن» ايشان است به چگونه «بودنشان». و نوروز،آييني است ، چيده شده در سفره هاي ذهن و آيينه ي دل ايرانيان.هزاران

سال است كه پارسيان ، تولد بهار را جشن مي گيرند. تولد بهار، تولد شور و شوق و سبزه و اميد و حركت است. صداي پاي بهار، صداي دعوت دوباره زيستن است. صداي موسيقي دل انگيز حيات در دستگاه آفرينش ، كه زمين نمي ميرد. هيچ دانه اي با فرو خفتن در زمين به پايان نمي رسد . حتي دانه ي انسان. به قول مولانا:
كدام دانه فرو رفت در زمين كه نرست؟ چرا به دانه انسانت اين گمان باشد؟!

وقتي زمين ، ازجاده ي سرد زمستاني عبور مي كند و آرام آرام به سبزه و شكوه بهار مي رسد ،ايرانيان،اين اتفاق زيبا ومكرر زمين را روز نو ناميدند. روز نوي براي زمين، كه مي خواهد دوباره نفس بكشد، دوباره حرف بزند.
ايرانيان ،نو شدن جهان كهنه را عيد مي دانند و گرامي مي دارند. نوشدن و لباس تازه پوشيدن زمين ، نواي دوباره روييدن است دوباره بيدار شدن و بسم الله گفتن و حركت است.

اگرچه درطول تاريخ و حتي امروزه هم در برخي كشورها آغاز سال نو را با آغاز پاييز و زمستان جشن مي گيرند اما كمي ظريف تر كه به اين موضوع نگريسته شود در مي يابيم ،ابتداي تابستان يا پاييز يا زمستان را نمي توان موسم حركت زمين ناميد. حركت از خاموشي زمستاني و خفتگي در سرما به سمت جوانه زدن و شكوفا شدن و ميوه دادن. يك حركت منطقي و مجرد در جهت تناسب هستي وكوك عالم حيات. آغاز بهار ، آغاز نو شدن جهان هستي است.كه از دير باز ، در فرهنگ ايرانيان به عنوان روز نو جايگاه معتبري يافت.
رسم نكو داشتِ نوروز ،رسمي همه ساله است. هر سال تكرار مي شود. اما تكرار شده ايست كه ملال آور نيست. نه تنها چنين نيست كه ، نوروز خانه تكاني تكرار است ،تكرار روزهايي كه مي آيند و از كنار ما عبور مي كنند و مي روند. و ما گاهي به خاطر ديدن مداوم اين اتفاق حيات ، فراموش مي كنيم كه با رفت و آمد شبانه روز ، با طلوع و غروب خورشيد چگونه بايد مواجه شويم و چه اندرزي بگيريم.
در واقع اين تكرار كه رمز بقاي حيات است، به خاطر مداومت ذاتي كه دارد ازتازگي و پند آموزي مي افتد و نوروز ، ما را از اين رخوت و بي تفاوتي در برابر نفس كشيدن عالم كه به شكل طلوع و غروب خورشيد نمايان مي شود بيرون مي آورد . تا از اين تكرار زيبا اما خفته ي آفرينش خانه تكاني كنيم.

http://img.tebyan.net/big/1387/12/75254225791110111110166182233701610185.jpg

ازنوروز سخن گفتن و ازعيد باستاني ايرانيان نوشتن ، بارها و بارها اتفاق افتاده و هربار تازگي اش متولد مي شود.كهنه نمي شود مثل خود نوروز كه كهنگي ندارد . تكرار مي شوداما هربار تازه تر. تكرار كه نه، متولد مي شود. اين ماييم كه با نوروز تكرار مي شويم. وچه سخت است اگر زمستانه تكرار شويم. بهار بيايد و ما هنوز بوي برف بدهيم بوي سرما! زمستان لباس خشني است .و نوروز كه مي آيد ، زمين، به اشاره ي شكوفه ها و چلچله ها سرما را به كناري مي راند. لباس سبز دوباره روييدن را و دوباره آواز خواندن را به تن مي كند.


دكتر شريعتي مقوله تكرار را در نوروزاين گونه وا مي نماياند:
« پس سخن از نوروز را نيز مكرر بشنويد. در علم و و ادب تكرار ملال آور است و بيهوده " عقل " تكرار را نمي پسندد: اما " احساس " تكرار را دوست دارد، طبيعت تكرار را دوست دارد، جامعه به تكرار نيازمند است و طبيعت را از تكرار ساخته اند : جامعه با تكرار نيرومند مي شود احساس با تكرار جان مي گيرد و نوروز داستان زيبايي است كه در آن طبيعت احساس و جامعه هر سه دست اندركارند.»
نوروز به ما مي گويد يك طور نباشيد يك حال نباشيد. شما را طور به طور آفريده اند. «انا خلنقاكم اطوارا». زمين به آدميان مي آموزد كه مدام بر يك نُت ندمند. موسيقي حيات را به آهنگ ها ي ظريف و گوناگون، دگرگونه كنند. تا پاي هامان در سرماي زمستان نماند . زمستان فرصت تاريكي نيست . زمستان فرصت انديشيدن است انديشيدن به بهار، فرصت گفتگوي ريشه ها با خاك ، تا چگونه دوباره برويند ؟ چگونه تكرار شوند؟ متولد شوند؟ زمستان ، گفتگوي پشت پرده ي دانه ها و زمين است.گفتگويي در دل خاك براي چگونه بيدار شدن دوباره ي برگ ها ورنگ ها!

رسيد مژده كه آمد بهار و سبزه دميد وظيفه گر برسد مصرفش گل است و نبيد
اما بهاركه مي آيد ، يك بغل حرف تازه با خود مي دارد. بهار حرف هاي قشنگ زمين است كه در گوش من و تو زمزمه مي شود. و نوروز حسن مطلع اين حرف ها.
ديدن يا شنيدن اينكه برخي سفره هاي هفت سين ، دست كم با سيب و سنجد و سبزه تزيين نمي شوند ، سفره هاشان توان هم سفري با هفت سين سنتي را ندارد، نوروز را هم غمگين مي كند. و اين تكرار تلخ و گزنده ايست.

نوروز، با همه حرف مي زند. با كودكان ، كه منتظر عيدي اند. با بزرگتر ها كه بايد لبخند بزنند.اين اتفاق سبز نه تنها در كالبد زمين رخ مي دهد كه جان ها را هم حتي دگرگون مي كند . سبزه ها كه دوباره مي رويند ، روح حركت و اميد را با خود بر سطح زمين مي پاشانند. وقتي چشم ما به نخستين طلوع شكوفه ها مي افتد، چشمه هاي جاري دوباره زيستن به خروش مي ايستند و چه وفادارند پارسيان حقيقت پرست ، كه اين دگرگوني پر از رمز و راز را قرن هاست پاس مي دارند. اين آيين ديرپا و چندين هزار ساله ، كه هم مورد تكريم و پاسداشت ايرانيان و هم بسياري از كشورها و ملت ها خصوصا در آسياي ميانه است ، هميشه با طلب بركت و مباركي مردم براي همديگرهمراه است. حتي مردم با شنيدن نام نوروز شادمان مي شوند. و اين نشان از آن دارد كه اين آيين ديرين ،فراتر از حساب و كتاب نجومي و تقويم با سليقه و به گزيني ايرانيان گره خورده است.

اين تكرار را از منظر ديگري هم مي توان ديد. و در انديشه ي خانه تكاني اش بود.تكرار نوروز در سفره هاي محرومين.
ديدن يا شنيدن اينكه برخي سفره هاي هفت سين ، دست كم با سيب و سنجد و سبزه تزيين نمي شوند ، سفره هاشان توان هم سفري با هفت سين سنتي را ندارد، نوروز را هم غمگين مي كند. و اين تكرار تلخ و گزنده ايست. از اين تكرار هم بايد خانه تكاني كرد. كه اين غمگنانه ترين آهنگ نوروز است. و چه شادي آور است چيدن سيب و سبزه و سنجد بر سر سفره هاي ساده و رنج ديده ي اقشار محروم جامعه!

منبع :تابناک

خانه تکانی ذهنی

http://img.tebyan.net/big/1386/11/48181111001551812074513721214618722311368222.gif

سنت پسندیده به پیشباز رفتن سال نو با برنامه های گوناگون مانند خانه تكانی، سبز كردن سبزه، برنامه های شب عید و تحویل سال نو كه همگی همراه با نظافت و بهداشت، ترمیم و تازگی است ریشه در اعتقادات نیاكان باستانی ما دارد و چون این سنت ها و آداب و رسوم در دیگر اقوام نیز به گونه ای وجود دارد، به نظر می رسد از طریق ضمیر ناخود آگاه جمعی به همه اقوام و ملل به ارث رسیده باشد.

در آخرین ماه سال، همه ایرانی ها و اقوام و ملیت های دیگری كه در همسایگی و یا منطقه ما هستند با نظافت خانه و دور ریختن لوازم اسقاطی و ترمیم و تعمیر خانه و لوازمی كه می توان از آنها استفاده كرد، زندگی را نو می كنند تا سبكبال و آسوده خاطر به پیشباز عید نوروز بروند. اما عده ای خود را وابسته به اشیا و وسایلی كرده اند كه سالهاست جای آنها را تنگ كرده بودند آنكه مورد استفاده قرار گرفته باشد. شاید همین امر باعث فشار فكری و ذهنی آنها شده باشد. وقتی در خانه ای كوچك با فضای محدود، وسایلی را كه نمی دانیم برای چه نگه داشته ایم و فقط به صرف اینكه شاید روزی به دردمان بخورد آنها را اینجا و آنجا بایگانی می كنیم تا آنجا كه وقتی به سراغ لوازم ضروری روز مره می رویم، با آنها برخورد پیدا می كنیم.اینها تصاویری از انباشتگی، بلاتكلیفی و فشار در ذهن ما به وجود می آورند.
هرچه بیشتر داشته باشیم، نگرانی بیشتری خواهیم داشت و همچنان كه زمان می گذرد ما بنده وسایل خود می شویم.


فكرش را بكنید! اگر لازم باشد كه فقط با خود چمدانی را بردارید و در آن لوازم مورد علاقه و ضروری را قرار دهید، چه خواهید كرد؟
این خود می تواند امتحانی برای آمادگی ما برای رهایی از دلبستگی و وابستگی به لوازمی باشد كه جز زحمت، فایده دیگری ندارند. این لوازم اگر خیلی قیمتی باشند، پیوسته برای ما ایجاد نگرانی می كنند و برای اینكه از آنها خوب نگهداری كنیم باید مرتب به آنها برسیم و آنها را تمیز نگاه داریم و مواظب باشیم تا آسیبی به آنها نرسد. بیایید از خانه خویش به درآییم و به خانه ذهن وارد شویم!!
بدن انسان دارای سه جنبه است؛ بدن جسمانی، بدن روانی- عاطفی و بدن ذهنی. بدن جسمانی جایگاه ارگان های مختلف مانند: قلب، مغز، كلیه، ریه و... است.جایگاه بدن روانی- عاطفی در واقع قلب انسان است كه جایگاه عاطفی و عشق، مهر و خدای ناخواسته، كینه و نفرت است.بدن ذهنی كه مكان آن در مغز است، جایگاه افكار، اندیشه ها، آمال و آرزوهاست.این سه جنبه از بدن در تعامل با یكدیگر هستند و اختلال و بیماری در هر یك، روی دیگری اثر می گذارد.
بحث ما در باره بدن ذهنی است كه افكار و اندیشه ها از آن بر می خیزد و خاطرات خوب و بد و همه آنچه را كه از طریق حس و تجربه آموخته است، در خود بایگانی می كند. و گاهی این انباشتگی خاطرات و آموخته ها اگر بد و دارای اثرات نامطلوب باشند، هر از گاهی سر برآورده و آرامش ما را بهم می زنند.

***
فردی كه دچار افسردگی، وسواس فكری، اضطراب و بدبینی شده بود، باگریه می گفت:
«خاطرات تلخ زندگی گذشته ام، دست از سرم بر نمی دارند، مرور این خاطرات، بخشی از برنامه روز مره زندگی من شده است. گاهی آن چنان دراین خاطرات غرق می شوم كه زمان و مكان را فراموش می كنم. اغلب با خود حرف می زنم و از خود می پرسم. چرا؟ چرا؟ راستی چرا؟
من به این خاطرات عادت كرده ام و پیوسته به آنها فكر می كنم. اگرچه در حال حاضر زندگی خوبی دارم، اما خاطرات تلخ گذشته زندگی فعلی مرا هم تلخ كرده است، زیرا نمی توانم خودم و دیگران را ببخشم و خود را از دست خاطرات بد گذشته رها كنم!!
این فرد، ذهنی شلوغ و پر از ایده های سیاه و نا امید كننده داشت. او گفت كه معاشرت و رفت و آمدهای فامیلی و دوستانه را ترك كرده است. از سكوت و تنهایی خوشش می آید. سر و صدا، نور و شلوغی باعث آزار او می شود. به رفتار اطرافیان حساس است !!؟؟ملاك و معیار زندگی این فرد ، گذشته و تجربیات تلخ گذشته بود. حال را فدای گذشته كرده بود و از زندگی خود لذت نمی برد.
***
http://img.tebyan.net/big/1387/06/2118402331021648014710622860592348385254.jpg

ضمیر ناخودآگاه همه ما پر از خاطرات تلخ و شیرین گذشته است. ذهن ما همانند اتاقی خالی است كه افكار و اندیشه ها در آن رفت و آمد می كنند. گاهی در آن می مانند و گاه آن را ترك می كنند. كسانی كه وابسته به خاطرات گذشته هستند، افكار و اندیشه هایشان این خاطرات را مرور می كند، آنها را ارزیابی كرده و آنچه را كه دلبستگی بیشتری به آن دارد ، نگاه می دارد و هر از گاهی به آنها فكر می كند. كم كم به آنها خو می گیرد و آنها را ملاك و معیار انتخاب رفتار خویش قرار دهد و اینها در قالب احساسات و اندیشه های آنها، خود را نشان می دهد.



مهرورزی، محبت، ستایش، خوبی ها، امید، بخشیدن خود و دیگران... نشانه های سلامت روان و برخورد منطقی و زندگی در اینجا و اكنون است.اما نا امیدی، كینه و نفرت، بدبینی و... كه ویروس های روان هستند و از قدرت تخریب بالایی برخوردارند، نشانه ذهن ملامتگر و بدبین است.
راستی، در خانه ذهن شما چه می گذرد ؟آیا ذهن شلوغی دارید؟ آیا ذهن شما انباشته از سؤال است؟ آیا ذهن شما انباشته از خاطرات تلخ است؟ آیا در ذهن خود نشانه هایی هم از خاطرات خوب دارید؟راستی، چرا خود را از دست این خاطرات تلخ رها نمی كنید؟ آیا به ضرر و آسیب های ذهنی، جسمی و روانی این خاطرات هم فكر كرده اید؟پس، منتظر چه هستید؟ چرا خود را از شر آنها رها نمی كنید؟می پرسید چگونه؟ با خانه تكانی ذهنی!!

بسیاری از روانشناسان معتقدند كه بهترین روش رهایی از دست احساسات ناخوشایند و مشكلاتی كه از این رهگذر به وجود می آید، «خانه تكانی ذهنی» است. به طبیعت بنگرید كه چگونه در پاییز و زمستان برگ و بار كهنه خویش را به دور انداخته و پس از چندی دوباره نو می شود.

به آب نگاه كنید! اگر آب، این مایه حیات مثل همه موجودات به همین شكل و بدون تغییر و تحول در كره زمین به حیات خود ادامه می داد، بدون شك پس از مدتی می گندید و همه اقیانوس ها و دریاها به مرداب بزرگی تبدیل می شدند!
هیچ فكر كرده اید كه از بدو پیدایش زمین تاكنون، چند بار؟ چند هزار بار؟ چند میلیون و میلیارد بار و چند... بار، آبهای جهان تبدیل به بخار و ابر شده و سپس به صورت برف و باران به روی زمین بازگشته اند؟
باز هم می پرسید چگونه و چطور خود را از دست این خاطرات بد رها كنید؟ خیلی راحت است!! با بخشیدن خود و دیگران و فراموش كردن آنچه كه اتفاق افتاده و به فراموشی سپردن خاطرات بد و جایگزین كردن خاطرات خوش و نگاه منصفانه و واقع بینانه به همه ابعاد زندگی!

همه شما مثال معروف لیوان پر و خالی را می دانید. حتی اگر قطره ای آب در لیوان باشد، چه بهتر است كه آنرا این گونه توصیف كنید: من در لیوان خود مقداری آب دارم! (كمیت آن اهمیت چندانی ندارد. بلكه وجود آب در لیوان مهم است.)
و این شامل ایمان ،سلامتی، شادی، ثروت، موفقیت و همه چیزهایی می شود كه می توان به داشتن آنها افتخار كرد و سپاسگزار خداوند بود!

منبع : روزنامه ایران

قتل در تعطیلات !!

کشتار زمان و فرصت ها به بهانه ی تعطیلات


http://img.tebyan.net/big/1388/11/751323654218131092422550264163142719.jpg

همیشه زمانی که چند روز تعطیل پشت سر هم قرار می گیرد و یا ایام نوروز ، خیلی از افراد دست به کشتار می زنند . آن هم کشتار بی رحمانه ی ارزشمند ترین پشتوانه ی انسان . وقت و زمان ، گران بها تر از آن است که به بهانه ی اوقات و فراغت و استراحت هدر برود. البته این بدان معنا نیست که در تعطیلات روال قبل زندگی را ادامه دهیم اما بهتر است در کنار استراحت ،تفریح و مهمانی کارهایی را هم بگنجانیم که یا در مواقع معمول فرصت انجام آن را نداریم و یا در صورت فراغت کامل ، بعد از تعطیلات ممکن است با فشار مضاعفی روبه رو شویم. مثلا دانش آموزان که اگر دوهفته ی عید فقط استراحت کنند ، بعد از تعطیلات کارشان سخت می شود.بقیه ی افراد هم همین طور . خوابیدن تا نزدیک ظهر و گذراندن زمان بدون هدف ، فرصتی را از بین می برد غیر قابل جبران.
راهکارهای زیر به شما کمک می کند تا عید 1389 برای تان پر بار و ارزشمند باشد:

1.قبل از شروع تعطیلات، برنامه‏اى ویژه طراحى كنید و بر كاغذ بنگارید و پیوسته به خود یاد آور شوید كه روزهاى آینده برنامه دارم.
2. دروس، تكالیف، تحقیق، مطالعه، خلاقیّت، ابتكار و یادگیری را در برنامه لحاظ كنید.
3. حتّى الامكان برنامه‏هاى ایام تعطیل سنگین نباشد؛ زیرا برنامه زدگى ایجاد مى‏كند.
4. بهتر است برنامه ایام نخست تعطیل از دیگر ایام سبك‏تر باشد؛ ولى مصمم‏تر شروع شود تا افسوس‏هاى پنهان در آینده به سراغ انسان نیاید. در روزهاى بعد باید فعّالیّت‏ها به تدریج بیشتر گردد و ساعت برنامه ریزى شده غنى‏تر شود؛ یعنى با برنامه باشیم، امّا غرق برنامه نشویم. اگر برنامه از آغاز با فعّالیّت‏هاى سنگین پر شود، امكان دارد فرد از همان آغاز ورشكسته شده، اعتماد خود به برنامه و برنامه ریزى را از دست دهد و به ورطه برنامه روزى و چه بسا برنامه سوزى پناه برد.
داشتن برنامه در ایام خالى از برنامه خاصّ مثل تعطیلات این حُسن را دارد كه نگاه انسان را عوض مى‏كند. حتّى روزها معنا دار و شب‏ها پر ارزش مى‏شوند.

5. در ایام تعطیل كه عمدتاً برنامه‏هاى تلویزیونى پر حجم، متنوع و سرگرم كننده‏اند؛ به صورت سارق زمان در مى‏آیند و سبب مرگ فرصت‏ها مى‏گردند. راهبردهاى زیر در پیشگیرى از این پدیده سودمند است:
الف) اغلب فیلم‏ها و سریال‏هاى تلویزیونى شخصیت‏هاى ثابت و فیلم نامه‏هاى قابل پیش بینى دارند و در دقایق اول یا قسمت‏هاى آغازین عاقبت خود را آشكار مى‏سازند. بهتر است در تماشاى تلویزیون تماشاچى محض نباشیم و عادت كنیم هنگام نگاه كردن به تلویزیون، كارهاى دیگر مانند یادداشت بردارى، پاكنویس، مطالعه، انجام کارهای منزل را انجام دهیم.
ب) بسیارى از فیلم‏ها و سریال‏ها در ساعات دیگر دوباره پخش مى‏شوند. چنانچه به سریال یا فیلمى علاقه خاص داریم، بهتر است تماشاى آن را به زمان دیگر كه حجم فعّالیّت‏ها كم‏تر است یا اصطلاحاً اوقات مرده شمرده مى‏شود، واگذاریم.
ج) مشاهده بیش از حد خشونت، جنایت و تخلفات و شنیدن واژه‏هاى خشن، دور از نزاكت و قهرآمیز بر روان ما آثار بسیار نامطلوب مى‏گذارد. بنابراین، مى‏توان از مشاهده بسیارى از این برنامه‏ها چشم پوشید؛ زیرا نه تنها سود ندارند، بلكه مشكلاتى نیز به ارمغان مى‏آورند. افزون بر این، بسیارى از برنامه‏هاى یاد شده بعد از پایان، صرع تصویرى در بیننده ایجاد مى‏كنند و چه بسا تماشاچى را تا مدت‏ها با توهمات و عدم تمركز روبه‏رو مى‏سازند. امروز صرع تصویرى مشكلى جدى است و به نظر روان پزشكان و روان شناسان از عوامل مهم رسوب گذارى توهمات پایدار و نیمه پایدار در ذهن انسان است. گاه این حالت در دانش‏آموزان به خوبى مشهود است و در ساعات اولیه كلاس درس، به سبب جولان تصاویر فیلم و سریال شب گذشته در ذهن شان، در حالت خلسه فرو مى‏روند. این حالت امروز یكى از موانع جدى یادگیرى است و ضریب آن در ایام تعطیل، به خاطر حضور پر رنگ ما در منزل و تعلق خاطر به سرگرمى تلویزیون، فزونى مى‏یابد.
د) بسیارى از فیلم‏ها و برنامه‏هاى سرگرم كننده براى فرهنگ و روحیات و حالات فكرى و عادات ما ساخته نشده است؛ بر روان آثارى زیانبار مى‏نهند و برنامه‏هاى ما را مختلف مى‏سازند. حذف آن‏ها از زندگى ضرورت دارد و سبب احیاى اوقات فراغت و عملى شدن برنامه‏هاى بعدى ما مى‏شود.
ه) آثار مخرّب و زیانبار برخى از برنامه‏ها و تصاویر حتّى یادگیرى و استعدادها را به مخاطره مى‏افكند. بعضى از این برنامه‏ها، آگاهانه یا در اثر غفلت سازندگان آن با احساسات ما بازى مى‏كنند و در بستر استعدادهاى ما بذر نومیدى مى‏پاشند.
6. وقتى در ایام تعطیل خود را به یك برنامه دقیق و حساب شده مقید مى‏سازیم و در كنار آن از تفریح و استراحت نیز بهره مى‏گیریم، از احساس رضایت و شادى‏اى ویژه سرشار مى‏شویم و به توانمندى‏ها و قدرت اندیشه خویش بیش‏تر اعتقاد پیدا مى‏كنیم.
7. داشتن برنامه در ایام خالى از برنامه خاصّ مثل تعطیلات این حُسن را دارد كه نگاه انسان را عوض مى‏كند. حتّى روزها معنا دار و شب‏ها پر ارزش مى‏شوند. حركات و سكنات معتبر مى‏گردند و جالب این‏كه هر چه اهداف برنامه بیش‏تر تحقّق یابند، اخلاق، رفتار و منش ما بهتر مى‏شود. در این موقعیت، دنیا زیباتر به نظر مى‏رسد، معناى واقعى رنگ‏ها را با چشم و ذهن در مى‏یابیم؛ تابلویى كه در منظر داریم، زیباتر مى‏بینیم و حتّى غذاى هر روزمان را لذیذتر مى‏یابیم.

منبع : پرسمان - موفقیت

قواعد عیدی دادن به کودکان

http://img.tebyan.net/big/1388/11/4611187917712415217517019523523747189214149.jpg


عیدی‌دادن را باید نوعی مهارت دانست تا از تأثیر به‌سزایی برخوردار گردد، به‌خصوص در زمان اهدای عیدی به کودکان، باید مسائلی را درنظر داشت تا آسیبی به آنان نرسد. به‌همین منظور، رعایت نکات زیر در این موضوع می‌تواند سودمند باشد:

- سعی‌کنید قبل از فرارسیدن سال ‌جدید، اسکناس‌های تازه و نو تهیه کنید و آن‌ها ‌را به عیدی کودکان اختصاص دهید چراکه اسکناس‌های نو، تأثیر مثبتی بر کودکان می‌گذارد.
- هیچ‌گاه روی اسکناس‌های‌ عیدی، مطلبی ننویسید و یا امضاء نکنید چراکه این‌کار، آموزش نادرست برای کودکان می‌باشد.


- بسیار مشاهده شده که کودکان سنین پایین، از تعداد اسکناس‌ها بیش‌تر لذت می‌برند تا از مبلغ آن، پس بهتر است برای کودکان سنین پایین، مبلغ عیدی را با اسکناس‌های ریزتر و نو هدیه کنید.
- بگذارید کودکان عیدی‌های خود را هرچه‌قدر دوست دارند، بشمارند چون با شمارش اسکناس‌ها، هم لذت می‌برند و هم شمارش پول ‌را یادمی‌‌گیرند (آموزش غیرمستقیم).
- با کودکان صحبت کنید تا با عیدی‌شان، آن‌چه را که نیاز دارند، تهیه کنند.
- امروزه علم ‌اقتصاد «قلک پول» در منزل را قبول ندارد و پول باید با سیستم اقتصادی و مالی کشور اتصال برقرار کند پس به کودکان بیاموزید تا پول‌های‌شان را در بانک نگه‌داری کنند. شاید برخی کودکان از این‌که پول‌های‌شان از آنان دور می‌شود، ناراحت شوند و در برابر آن، مقاومت کنند؛ صبر و حوصله، همراه با روشن کردن مسأله، بهترین شیوه‌ی رفتار با این کودکان می‌باشد.
- عیدی‌های فرزندان را با نام خودشان در بانک از نوع حساب‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز نمایید تا سودی هم به آن تعلق بگیرد. هم‌چنین بهتر است قسمتی از عیدی‌های فرزندتان را به ‌حساب‌های مخصوص قرعه‌کشی اختصاص دهید. هنگام افتتاح حساب بانکی برای فرزندتان، بهتر است او را هم به بانک ببرید تا احساس خوبی به او دست‌دهد و هم‌چنین با بانک آشنا شود.
- تا حد ممکن عیدی فرزندان‌تان را صرف هزینه‌ی خود یا امور خانواده ننمایید چراکه این عمل، تأثیر بدی بر آنان دارد. هرگاه به‌ناچار از عیدی فرزندتان در کاری ضروری استفاده کردید، بهتر است مبلغی را به آن اضافه کنید و در موعد مقرر، به او تحویل دهید.

http://img.tebyan.net/big/1383/01/13715055971762501192386591262469596175.jpg


- اگر کودکان دوقلو دارید، برای هرکدام، حساب جداگانه‌ای افتتاح نمایید تا از همان آغاز کودکی، استقلال و انضباط اقتصادی را یاد بگیرند.
- اگر در یک جلسه می‌خواهید به چند کودک عیدی دهید، سعی‌کنید به‌ همگی به‌یک میزان عیدی هدیه دهید.
- در هنگام عیدی‌دادن، بهتر است کودکان را ببوسید و دستی بر سرشان بکشید و با احترام، عیدی را تقدیم آنان نمایید چراکه این عمل، تأثیر بسیار مطلوبی بر روح و روان آنان می‌گذارد.
- به‌طور معمول کودکان در محافل خانوادگی، از عیدی‌های خود صحبت می‌کنند. در این‌ میان، شاید کودک شما عیدی کم‌تری دریافت کرده باشد و احتمال دارد از این وضعیت، نگران و ناراحت شود. در این‌‌صورت با او صحبت کنید و به او بیاموزید که مبلغ عیدی، مهم نیست بلکه مهم، اصل دریافت عیدی است.
- هیچ‌گاه از کودکان افراد فامیل یا دوستان، نخواهید مبلغ عیدی خود را به شما بگویند چراکه احتمال دارد در چنین موقعی، کودک به دروغ متوسل شود.
- اگر کودک‌تان مشاهده کرد افرادی در دادن عیدی نسبت به او تبعیض قائل شدند، با او هم‌عقیده نشوید و سعی‌کنید این مسأله در خاطره و حافظه‌ی او باقی‌نماند.
- سعی‌کنید عیدی دو یا چند کودک را با یک اسکناس هدیه نکنید چراکه این‌کار برای آنان، مشکل و مشاجره ایجاد می‌کند.
- هیچ‌گاه عیدی‌دادن کودکان را به تأخیر نیندازید، چراکه این وظیفه‌ی ماست که کودکان را هر چه زودتر و بیش‌تر شاد کنیم.

منبع : مجله ی شادکامی و موفقیت

فخر فروشی در نوروز

آداب معاشرت و ارتباطات

http://img.tebyan.net/big/1388/12/2167115962151112261516293180115541814864.jpg

یکی از بهترین و مهمترین شاخصه های ایام نوروز رفت و آمدهای خانوادگی و معاشرت با اقوام دور و نزدیک است. ایام عید فرصتی بسیار مناسب و طلایی برای تجدید دیدار با اقوامی است که شاید به علت بعد مسافت و یا مشغله های کاری زیاد نتوانیم با یکدیگر ملاقات و رفت و آمد داشته باشیم. از طرف دیگر معاشرت و رفت و آمد نیز دارای آداب و ارزشهای خاص خود است چرا که آداب معاشرت ابزار نیرومندی است که به منظور ارتباط بهتر و مؤثرتر به کار گرفته می شود. به کار گیری این آداب در زندگی و معاشرت با دیگران، موجب هماهنگی هر چه بیشتر افراد می شود و پذیرش انسان ها را نسبت به یکدیگر بالاتر می برد.
شیوة برخورد و رفتار انسان ها با هم، ثبات ارتباطی آنها را رقم می زند. بنابراین، درصورتی كه همة افراد در ارتباط با هم نحوه آداب معاشرت منطقی را با هم در پیش بگیرند، بازخوردهای مناسبی به یکدیگر می دهند و در نهایت آرامش بیشتری بر روابطشان حاكم می شود. به لحاظ اهمیت این موضوع در زندگی روزمره و روابط بین فردی، بر آن شدیم تا در این یادداشت به ارایه نكات مهم و ارزشمند آداب معاشرت بپردازیم، به خصوص که در ایام عید مسلما ارتباطات و معاشرت افراد افزایش چشم گیری می یابد. البته ما بر این باوریم كه هموطنان فرهیختة ما به بسیاری از این آداب آگاهند و هدف ما از بیان این مطالب، صرفا یادآوری و تأ کید بیشتر بر اهمیت این مقوله است. اكنون به نكاتی چند از هزاران هزار نكتة آداب معاشرت توجه کنید:

در هنگام گفتگو و معاشرتهای ایام عید، دربارة مسائل مالی خود صحبت نكنید و دارایی های خود را به معرض نمایش نگذارید



- فخر فروشی نكنید. هیچ کس از انس و هم نشینی با افراد فخرفروش خوشش نمی آید. لذا در هنگام گفتگو و معاشرتهای ایام عید، دربارة مسائل مالی خود صحبت نكنید و دارایی های خود را به معرض نمایش نگذارید. در ایام عید و رفت و آمدهای نوروزی متاسفانه بسیاری از افراد در تلاش برای نشان دادن وسایل پر زرق و برق زندگی خود، ماشین مدل بالا و یا لباسهای رنگین و گران قیمت خود هستند. فراموش نکنید که با این کار نه تنها ارزش انسانی خود را پایین می آورید بلکه باعث ناراحتی و کدورت خاطر افراد نیازمند نیز می شوید.

- هنگامیکه در حال دید و بازدید عید هستید و در یک جمع حضور دارید، مدام به ساعت خود نگاه نكنید. این کار به دیگران این پیام را می دهد که شما از مصاحبت با آنها خشنود نیستید و می خواهید هر چه زودتر به این نشست پایان دهید.

http://img.tebyan.net/big/1388/12/01141691772214711852531952011879219622498.jpg

- در ایام عید برخی از رفت و آمدها به خصوص رفت وآمد با نزدیکان(خواهر، برادر، پدر و مادر و ..) به نهار یا شام ختم می شود بنابراین زمانی که بر سر سفره نشستید و آماده غذا خوردن شدید، پیش از صرف غذا منتظر بمانید تا همة میهمانان در جای خود بنشینند. بهتر است همة افراد در یک زمان شروع به صرف غذا کنند بنابراین، غذا خوردن را زودتر از دیگران آغاز نكنید

و به احترام دیگران، حتی اگر بسیار گرسنه اید منتظر بمانید.

- به اشتباهات دیگران نخندید. این کار یکی از زشت ترین رفتارهاست. خود را به جای دیگران بگذارید و ببینید كه اگر خودتان اشتباه كنید، تنها انتظاری كه از دیگران دارید آن است که اشتباه و خطای شما را نادیده بگیرند و شما را به سبب آن مورد تمسخرقرار ندهند.

- در دید و بازدیدهای عید بزرگترهای فامیل را از یاد نبرید. نگویید پیر هستند و رفت و آمد با آنها کسالت آور است ،حرمت بزرگترها را نگاه دارید. در واقع همان گونه كه شما دوست دارید دیگران به شما احترام بگذارند، خود نیز به دیگران احترام بگذارید. امروزه جوانان می پندارند كه همه چیز را می دانند و گاه به گفتار و خواسته های بزرگترها اهمیت نمی دهند. اگر خود را با پنج سال پیش خودتان مقایسه کنید، متوجه می شوید كه چقدر با تجربه تر و پخته ترشده اید. از اهمیت بزرگترهای فامیل غافل نشوید.
توجه کردن یکی از اصلی ترین نشانه های آداب معاشرت و بهترین تمجید از طرف مقابل است



- کنترل خود را از دست ندهید. گاه در رفت و آمدهای فامیلی ممکن است بحثهایی(بحثهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و...) مطرح شود که خوشایند شما نبوده و شما را ناراحت می کند لذا در این شرایط کنترل خود را از دست ندهید، زمانی که کنترل رفتار خود را از دست می دهید و از كوره در می روید، تصویر ناشایستی از خود در ذهن دیگران به جای می گذارید. اگر دچارچنین نقطه ضعفی هستید حتماً درپی چاره جویی باشید.

- وقتی کسی با شما در حال صحبت است، به او نگاه کنید. روی برگرداندن از شخصی كه درحال صحبت با شماست نشانه بی ادبی است. توجه کردن یکی از اصلی ترین نشانه های آداب معاشرت و بهترین تمجید از طرف مقابل است. برای كسب نتیجه بهتر، می توانید با حالت های مختلف صورت و بدن، نشان دهید كه به بحث علاقه مندید.

- این سه کلمه جادویی را در روز چندین بار به کار ببرید: لطفا، متشكرم، ببخشید.

- صحبت کسی را قطع نكنید. پیش از آن که اظهارعقیده ای بكنید، اجازه دهید صحبت دیگران به پایان برسد.

- درست است که در ایام عید بهتر است که افراد همیشه آمادگی لازم برای پذیرایی از مهمانان را داشته باشند اما بهتر است برای رعایت حال صاحب خانه، قبل از خروج از منزل با میزبان تماس بگیرید تا از آمادگی وی برای پذیرایی مطمئن شوید و از طرف دیگرهمیشه وقت شناس باشید. احترام گذاشتن به وقت دیگران بسیار مهم است. این كار به دیگران پیام می دهد كه برای وقتشان ارزش قائل اید.
برای رعایت حال صاحب خانه، قبل از خروج از منزل با میزبان تماس بگیرید تا از آمادگی وی برای پذیرایی مطمئن شوید



- هنگام نشستن در کنار اقوام ، بین خودتان و آن شخص، حتی الامكان فاصله مناسبی را رعایت کنید.

- اگر دست و دل بازید سعی نكنید دائم این موضوع را به رخ اطرافیان بكشید و مثلا عیدیهای زیاد به بچه ها بدهید و یا هدایایی به اطرافیان خود بدهید که توانایی جبران آن را نداشته باشند. اگر هم برای نمایش، بخشنده اید، بدانید مردم افرادی را که با دست راست پول می دهند و با انگشتان دست چپ حساب آن را نگاه می دارند، به زودی خواهند شناخت.

- خوش رو باشید. اگر در هنگام دید و بازدید عید با افراد بداخم و ترش رویی از اقوام و دوستان خود مواجه شدید، شما خوش رو باشید. یک لبخند کمتر از هزینة برق است ولی خیلی بیشتر از آن روشنایی می بخشد.

http://img.tebyan.net/big/1388/12/80843758130482458913417518026190544345.jpg


- با فرا رسیدن ایام نوروز و رفت و آمدهای خانوادگی ، متاسفانه در برخی دید و بازدید ها بازار غیبت، داغ می شود. اولین باری که به غیبت مبادرت می ورزیم، چه بسا برایمان جالب توجه و حتی لذت بخش باشد. پس از مدتی کوتاه این کار، عادت شده و جزء خصوصیات اخلاقی مان درخواهد آمد. پس هرگز خود را به غیبت آلوده نكنید.

- فكر نكنید كه ادب باید فقط در مواقع به خصوصی به كار گرفته شود. ادب همیشه و در همه حال باید همراه ما باشد. جزو افرادی

نباشید که ادب را فقط در حضور چند شاهد به کار می گیرند.

- از بیان جملات و شوخی های رکیک و زننده اجتناب کنید، چراكه نه تنها بامزه نیستند، بلكه آقایی را از مردان و خانمی را از زنان می گیرد.

- اگر فارسی حرف می زنید کلمات زبان دیگر را به کار نبرید و اگر به زبان بیگانه ای آشنا هستید، فقط از همان زبان استفاده کنید. به کار گیری کلماتی از زبان دیگر نشان می دهد که شما زبان اول را به خوبی نمی دانید.

- وقتی دو نفر به آهستگی با هم صحبت می کنند و شما سعی می کنید که آن را بشنوید، در واقع به حریم و فضای خصوصی آنها تجاوز کرده اید.

- کلامی را که هنوز بر زبان نیاورده اید، بردة شماست ولی کلامی که بر زبانتان جاری شده، شما را بردة خودکرده است . در نتیجه بهتر است که اول به جمله تان فكر کنید وآن را در دهان مزه مزه كنید بعد بر زبان بیاورید، شاید تلخ مزه باشد و باعث کدورت مخاطب شود.

از بیان جملات و شوخی های رکیک و زننده اجتناب کنید، چراكه نه تنها بامزه نیستند، بلكه آقایی را از مردان و خانمی را از زنان می گیرد



- هنگام خروج از منزل نگاهی به وضع ظاهری خود بیندازید، آیا موهایتان مرتب است؟ (قابل توجه آقایان)آیا مقنعه، روسری یا چادرتان تمیز و مرتبر است (قابل توجه خانم ها)، آیا دکمه های کت، مانتو یا لباستان را درست بسته اید؟ و بالاخره آیا كفش هایتان تمیز و واكس خورده است؟ توجه داشته باشید كه نظافت و مرتب بودن ظاهر، وقت و هزینه زیادی نمی طلبد، تنها چند دقیقه وقت از شما می گیرد و اثر مثبتی بر روی خودتان و اطرافیان تان می گذارد.

- تصور نکنید که ایام عید است و در تعطیلات مقررات رانندگی رنگ می بازد. هنگام رانندگی، به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی احترام بگذارید و آن را جدی بگیرید. در ضمن هنگام رانندگی آرامش و کمی گذشت داشته باشید، و متانت کلام خود را از دست ندهید فراموش نکنید که فرزندتان از رفتارهای شما الگو برداری می کند. از طرف دیگر با اوقات تلخی و یا درگیری احتمالی با رانندگان دیگر بپرهیزید و این ایام خوش را به کام خود و خانواده تان تلخ نکنید.

منبع: پیام مشاور(همراه با تغییرات)






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پی سی سیتی]
[مشاهده در: www.p30city.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 456]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن