تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816217899




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بيماري هاي گوارشي و هپاتيت حاصل زندگي ماشيني


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: بيماري هاي گوارشي و هپاتيت حاصل زندگي ماشيني
از شايع ترين بيماري هايي كه در كشور وجود دارد بيماري هاي گوارش و كبد است كه علت افزايش اين بيماري ها به تغيير شيوه زندگي و روش هاي تغذيه، عدم تحرك و استرس روز افزون بر مي گردد.
دكتر رضاملك زاده، فوق تخصص بيماري هاي گوارش و كبد، استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران و رئيس مركز تحقيقات گوارش و كبد، به طرح كلياتي براي پيشگيري از اين بيماريها پرداخته است كه مي خوانيم:
رفلا كس (GERD) به مفهوم برگشت اسيد معده به مري كه بيش از 50 درصد بيماران گوارشي- كبدي به آن مبتلا هستند و همچنين هپاتيت ناشي از كبد چرب شيوع بيشتري دارد. هپاتيت، از رسوب چربي در كبد به وجود مي آيد و اساسا ناشي از چاقي و پرخوري است.
بخشي از اين بيماريها ناشي از تغييراتي است كه در شيوه زندگي مردم، در طي 20 سال گذشته اتفاق افتاده است. در گذشته معمولا بيماريها ناشي از عفونتها و انگلها و... بود و حالا شكل جديدي از بيماريهاي گوارشي داريم كه ناشي از روش هاي تغذيه، عدم تحرك و تغيير شيوه زندگي است.
دليل افزايش اين بيماري اين است كه از 20 سال گذشته، بچه هاي ما خوردن غذاهاي جديد را شروع كردند. مثل ساندويچ، پيتزا، سس قرمز، نوشابه گازدار، تنقلا ت مختلف و كاكائو به گونه اي كه ميزان مصرف نوشابه هاي گازدار در حال حاضر، در كشور ما خيلي بالا است.
همچنين مي توان گفت حدود 60 درصد مردم تهران وزنشان بيشتر از وزن استاندارد است. بنابر اين رابطه اي بين شيوه هاي زندگي در 20 سال گذشته و بيماري كه در آن موقع شايع بوده وجود دارد.
مثلا در گذشته زخم معده و زخم اثني عشر خيلي شايع بود، در حالي كه حالا با موارد كمتري از آنها روبرو هستيم و بيماري رفلا كس زياد شده است.
يك عامل ديگر هم در ايجاد بيماري هاي گوارشي نقش دارد. يعني بطور كلي خود شهر نشيني براي افرادي اضطراب آور است. فرق مي كند كه انسان در يك روستاي كوچكي زندگي كند تا در يك شهر كه بطور دايم در استرس باشد، در استرس رقابت و فعاليت كردن،در استرس ترافيك بودن و...
بنابر اين استرس است كه باعث مي شود دريچه بين معده و مري شل شود و در نتيجه، اسيد بيشتري بالا بيايد.
در مطب، ما مي بينيم كه خيل زياد جوانهاي 18-17 ساله با اين بيماري مراجعه مي كنند از اين رو، و وظيفه يك رسانه اي مثل روزنامه است كه اطلا عات صحيح و علمي را در اختيار مردم قرار دهد تا به اين وسيله براي پيشگيري از بروز اين بيماري، كمك موثري انجام شود.

علا ئم بيماري
رفلا كس (GERD) :

علا مت رفلا كس اين است كه بيمار ترش مي كند، سوزش سر دل دارد و بعد از غذا احساس سنگيني و نفخ مي كند كه نتايج بدي نيز دارد. وقتي بيمار به 65 سالگي برسد، ممكن است مبتلا به سرطان انتهاي مري و بالا ي معده شود. اين سرطان هم، در كشور ما در حال افزايش است. بنابر اين فعلا اين بيماري خوش خيمي است كه در دراز مدت مي تواند آثار بدي داشته باشد.

هپاتيت

آيا مصرف آب و غذاي آلوده مي تواند باعث هپاتيت شود؟
هپاتيت يعني التهاب، تورم و عفونت كبد. علا مت اين بيماري تب، بي اشتهايي، خستگي، درد و ناراحتي در قسمت راست و بالا ي شكم و زرد شدن تدريجي سفيدي چشم و رنگ پوست است كه يرقان نام دارد. چندين نوع هپاتيت ويروسي وجود دارد كه از آن جمله اند هپاتيت A، B، C.

هپاتيت A

نتيجه عدم شست و شوي صحيح ظروف در اماكني است كه عده زيادي از آنها استفاده مي كنند مانند رستورانها و خوابگاهها همچنين ممكن است نتيجه عدم شست وشوي دستها قبل از تهيه سالا د و امثال آنها يا مصرف مواد غذايي خصوصا آب آلوده باشد. راههاي جلوگيري از بيماري هپاتيت A آسان است و بطور خلا صه افراد پاكيزه خور به آن مبتلا نمي شوند.

هپاتيت B

در اولين اردوي دانش آموزي پيشگامان سلا مت كه در تابستان 1382 در رامسر برگزار شد گفتار مربوط به هپاتيت B بود كه اين چنين نظر داشتند: يكي از بيماري هاي مسري ويروسي است كه روي قسمت هاي مختلف بدن از جمله كبد تاثير گذاشته و اگر درمان نشود باعث نارسايي كبدي و در مراحل پيشرفته باعث مرگ مي شود شايع ترين راه انتقال اين بيماري عبارتند از: تماس هاي جنسي با فرد بيمار، تزريق با سرنگ آلوده، خون و فرآورده هاي آلوده به آن، انتقال از مادر آلوده به جنين، مايعات بدن فرد آلوده مانند بزاق، ادرار و...
هپاتيت B در بزرگسالا ن در 80 در صد موارد و در كودكان 95 درصد موارد بدون علا مت است، اما گاهي نيز به صورت هپاتيت حاد ظاهر مي گردد كه به آن زردي نيز گفته مي شود. مهمترين علا مت اين بيماري، زردي ملتحمه چشم و پوست مي باشد.
بي حالي، بي اشتهايي، ضعف و گاهي تب، ادرار تيره و مدفوع روشن، از علا ئم ديگر آن است.

توصيه هاي پيشگيري:

- قبل از تماس با بيماران بايد واكسن زده شود
- بعد از تماس با افراد آلوده و بيمار از ايمنوگلوبين استفاده شود.
- بايد اصول اخلا قي را رعايت كرد.
- از سرنگ هاي تزريقي آلوده بايد اجتناب كرد.
هرگز از وسايل تيز و برنده، نظير سرنگ سوزن، تيغ اصلا ح و مسواك و ناخن گير به صورت مشترك استفاده نكنيد.
- بايد نسبت به واكسيناسيون نوزادان اقدام شود.
در صورتي كه جز» يكي از گروه هاي ذيل هستيد نسبت به سه نوبت واكسيناسيون اقدام كنيد.

- افراد تحت دياليز

پزشكان، دندانپزشكان، پيراپزشكان
- افرادي كه به علت ابتلا به بيمار هاي زمينه اي نظير هموفيلي، تالا سمي كه مكرر ا خون يا فرآورده هاي خوني دريافت مي كنند و افراد خانواده فرد آلوده كه با وي هم منزل هستيد.

هپاتيت C

اين بيماري همراه با ايدز است و در واقع مخزنشان در انسان هايي است كه داراي رفتارهاي ناهنجار اجتماعي هستند.مهمترين آنها را معتادان تزريقي تشكيل مي دهند كه بر اساس بررسي هاي ما 80 درصد شان هپاتيت C دارند. اين افراد معمولا مي روند زندان يا اگر زندان نمي روند، در جامعه پخش مي شوند ونمي گويند ما معتاديم.
در آرايشگاه ها و محل هاي مختلف به هر حال اين بيماري را به خانواده خود و ديگران انتقال مي دهند و اين، يك اپيدمي نهفته است كه به موازات ايدز در جامعه ما، در حال افزايش است.
بنابر اين ما بايد آگاهي مردم را بالا ببريم و مراقبت هاي ويژه را بيشتر مورد توجه قرار دهيم، يك موضوع ديگر هم كه افراد توجه چنداني به آن ندارند هپاتيت ناشي از كبد چرب است.
كبد چرب در حال حاضر، ميزان شيوعش از هپاتيت بيشتر است. 2/5 درصد از مردم تهران هپاتيت ناشي از كبد چرب دارند. اين بيماري ناشي از چاقي و پرخوري است. نتايج مطالعه اي در ايران نشان مي دهد كه ايراني ها، 40 درصد بيشتر از وزنشان قند و حدود 30 درصد بيشتر از نيازشان چربي مي خورند.به عبارتي، مشكل اصلي تغذيه اي ما پرخوري است. هيچ وقت ما اين را تبليغ نكرده ايم كه مردم كم بخوريد پرخوري عمر شما ر ا كوتاه و بيمارتان مي كند.
 جمعه 15 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 306]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن