تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نماز قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816297214




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جلوگيري ازورودغيرقانوني وزارت نفت به پارك ملي كوير معاون سازمان محيطزيست: فعاليتهاي مدنظر وزارت نفت در پارك ملي كوير غيرقابل تصور است! تعامل يكطرفه شده است!


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: جلوگيري ازورودغيرقانوني وزارت نفت به پارك ملي كوير معاون سازمان محيطزيست: فعاليتهاي مدنظر وزارت نفت در پارك ملي كوير غيرقابل تصور است! تعامل يكطرفه شده است!


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: اجتماعي - محيط زيست

در حالي كه پارك ملي «كوير» يكي از مهمترين زيستگاههاي يوزپلنگ نادر ايراني، توسط «برنامه انسان و كره مسكون» يونسكو، به عنوان ذخيره‌گاه زيست‌كره ثبت شده است، وزارت نفت روز دوشنبه هفته گذشته بدون مجوز اقدام به ورود به اين پارك ملي براي عمليات اكتشاف نفت و گاز كرد كه اين امر با مقاومت محيط بانان منطقه مواجه شد و گزارش‌هاي دريافتي حاكيست موضوع به درگيري مسلحانه منجر شده است.

به گزارش خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، از چند سال قبل وزارت نفت خواستار اجراي دو عمليات اكتشاف مواد هيدروكربني (نفت و گاز) و ذخيره‌سازي گاز در پارك ملي كوير بود كه سازمان حفاظت محيط زيست، با توجه به حساسيت موضوع بارها و بارها از انجام اين عمليات جلوگيري كرد كه نهايتا تصميم بر اين شد كه وزارت نفت براي انجام اين فعاليتها گزارش ارزيابي زيست‌محيطي ارائه كند.

اين گزارشات را وزارت نفت به سازمان حفاظت محيط زيست تحويل داد ولي در بررسيهاي اوليه به دليل وجود ابهامات فراوان در گزارش هر دو آنها رد به وزارت نفت اعلام شد ولي متاسفانه روز دوشنبه هفته گذشته وزارت نفت همراه با تجهيزات و ماشين آلات اكتشافي وارد منطقه حفاظت شده كوير شد و قصد ورود به پارك ملي كوير را داشت كه در ابتداي ورود به منطقه توسط محيطبانان سازمان حفاظت محيط زيست متوقف شد و بعضي گزارشها حاكيست به دليل مقاومت‌هاي انجام شده حتي موضوع به درگيري مسلحانه و تيراندازي در محل منجر شد.

معاون سازمان حفاظت محيط زيست:

سازمان حفاظت محيط زيست به هيچ وجه اجازه ورود و تخريب پارك ملي كوير را به هيچ دستگاهي نمي‌دهد

فعاليتهاي مد نظر وزارت نفت از جمله عمليات انفجاري به منظور لرزه‌نگاري در دل پارك ملي كوير نه تنها قابل انجام نيست، حتي غيرقابل تصور است

دكتر دلاور نجفي، معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست در اين خصوص با تاكيد بر اين كه سازمان حفاظت محيط زيست به هيچ وجه اجازه ورود و تخريب پارك ملي كوير را به هيچ دستگاهي نمي‌دهد، به ايسنا گفت: اين سازمان طي يكسال گذشته تلاش كرده است كه تعامل سازنده‌اي را با دستگاههاي اجرايي از جمله وزارت نفت داشته باشد و اخيرا هم وزير نفت به عنوان «وزير سبز» از سوي سازمان حفاظت محيط زيست انتخاب شد.

وي افزود: شخص مهندس نوذري به مسايل زيست محيطي توجه دارد، ولي مجموعه‌هاي تحت مديريتش متاسفانه فعاليتهاي اجرايي را در مناطق را به نوعي به انجام مي‌رسانند كه گويي آنجا به هيچ عنوان منطقه حفاظت شده نيست و متاسفانه اين تعامل به صورت يكطرفه در آمده است.

معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست تصريح كرد: از وزير نفت انتظار مي‌رود كه روحيه زيست‌محيطي خود را به مجموعه تحت امر نيز تسري دهد و از تخريب بيشتر عرصه‌هاي طبيعي توسط مجموعه تحت امرش جلوگيري كند.

وي خاطرنشان كرد: در پارك ملي كوير با توجه به آسيب‌پذير بودن اين منطقه و حساسيت فوق‌العاده آن از جمله اين كه زيستگاه گونه‌هاي منحصر به فرد از جمله يوزپلنگ و گورخر آسيايي است و تنها پارك ملي كشور است كه در آن هيچگونه مسثنيات، سكونتگاه انساني، معدن و پروانه چراي دام وجود ندارد، براي سازمان و كشور از اهميت فوق‌العاده‌اي برخوردار است و مي‌تواند به عنوان ذخيره‌گاه ژنتيكي مركز ايران محسوب شود.

معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اين كه حدود 600 راس گورخر و حدود 70 قلاده يوزپلنگ ايراني هم اكنون در كشور وجود دارد، به ايسنا گفت: با توجه به اكوسيستم خاص پارك ملي كوير هرگونه تغيير در آن منجر به وضعيتي خواهد شد كه زودودن آن از چهره اين پارك ملي به آساني مقدور نخواهد بود.

وي در عين حال گفت: سازمان حفاظت محيط زيست، آمادگي دارد گزارش ارزيابي وزارت نفت را در منطقه حفاظت شده كوير در پارك ملي كوير بررسي كند؛ اما فعاليتهاي مد نظر وزارت نفت از جمله عمليات انفجاري به منظور لرزه‌نگاري در دل پارك ملي كوير نه تنها قابل انجام نيست، حتي غير قابل تصور است.

يك استاد دانشگاه:

حتي اگر سازمان حفاظت محيط زيست هم با مجوز عمليات اكتشاف نفت در پارك ملي كوير موافقت كند، قانون اين اجازه را نمي‌دهد

دكتر كهرم، استاد دانشگاه نيز در اين خصوص به ايسنا گفت: اساسا فلسفه ايجاد پارك‌هاي ملي در تمام دنيا كه از يلواستون امريكا از سال 1963 ميلادي آغاز شد، در اختيارگذاشتن مناطقي از كشور به خود طبيعت بود.

وي ادامه داد: دنياي علم معتقد است، كه طبيعت مي تواند هم بزايد و هم از فرزندش حفاظت كند.

اين استاد دانشگاه گفت: بخشي از اراضي كشور كه به عنوان پارك ملي درنظر گرفته شده است با هدف مصون بودن از دست‌اندازي بشر است و نبايد در آن شهر، جاده، كارخانه و عمليات استخراجي انجام شود بلكه بايد آن را براي آيندگان بگذاريم.

وي با اشاره به شهيد شدن 100 محيط بان طي 35 سال گذشته براي حفاظت از مناطق سازمان حفاظت محيط زيست گفت: نقض غرض است كه علي‌رغم اين همه شهيد اجازه دهيم در پارك ملي لار جاده، اروميه بزرگراه و گلستان سامان دهي رودخانه انجام شود!

كهرم گفت: اين امر به معناي اين است كه خون 100 شهيد محيط زيست را به فراموشي بسپاريم.

وي با اشاره به اين كه قدمت 40ساله سازمان حفاظت محيط زيست كشور در ميان كشورهاي درحال توسعه بي ظير است، تاكيد كرد: حتي اگر سازمان حفاظت محيط زيست هم با مجوز عمليات اكتشاف نفت در پارك ملي كوير موافقت كند، قانون اين اجازه را نمي دهد چراكه طبق قانون محيط زيست وكيل مردم است براي حفاظت از اين عرصه‌ها و در اختيار گذاشتن آن براي نسل‌هاي آينده نه تخريب آنها!

اين استاد دانشگاه به ايسنا گفت: بدين ترتيب حتي اگر سازمان حفاظت محيط زيست هم در شرايط فعلي اجازه اين كار را دهد نمي‌توان براساس قانون اين عمليات را اجرا كرد، چه برسد به اين كه خود وزارت نفت سرخود اقدام كند!!

وي با اشاره به اقدامات انجام شده و تخريب‌هاي صورت گرفته در هورالعظيم، انزلي و پارك ملي گلستان گفت: اين مناطق از نظر طبيعت و محيط زيست و حيات وحش مناطق حساسند يعني گونه هاي در معرض خطري مانند زاغ بور، يوز ايراني،‌ گورخر ايراني و انواع خزنده‌هاي در معرض خطر درآن قراردارند.

كهرم ادامه داد: آقايان يك قلم در دست بگيرند و 2/7 درصد از مناطق كشور را كه به عنوان مناطق 4گانه محسوب مي‌شود، حذف كنند و بعد هر كاري خواستند در آن‌ها بكنند.

وي با اشاره به اين كه 30سال است كه دنيا به دنبال توسعه پايدار است، افزود: اين درحاليست كه آقايان وارد پارك ملي مي‌شوند و به عنوان توسعه اقدام به تخريب آن مي‌كنند!!

كهرم خطاب به مسوولان سازمان حفاظت محيط زيست گفت: اقدامي انجام ندهيد كه آيندگان شما را مسؤول تخريب حقشان از طبيعت بدانند.

مدير سابق ملي پروژه حفاظت از يوزپلنگ آسيايي:

ذخيره‌سازي گاز در پارك ملي كوير، «كوير نمك» ديگري در منطقه ايجاد مي‌كند

اجراي پروژه اكتشاف نفت خسارات فراواني به يوزپلنگ ايراني وارد مي‌كند

مهندس ضيايي، مدير سابق ملي پروژه حفاظت از يوزپلنگ آسيايي در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به اين كه پارك ملي كوير يكي از زيستگاههاي مهم و اصلي يوزپلنگ آسيايي است، گفت: پروژه تزريق 4 ميليارد مترمكعب گاز در زير پارك ملي كوير موجب خروج حجم وسيعي از آب نمك شده و ورود اين آب به پارك ملي كوير موجب ايجاد «كوير نمك» ديگري در منطقه و وارد آمدن خسارات زيست‌محيطي فراواني خواهد شد.

وي با اشاره به اين كه رشد يك بوته در كوير چندين سال به طول مي‌انجامد، افزود: اجراي پروژه اكتشاف نفت و ذخيره‌سازي گاز در پارك ملي كوير علاوه بر لطمه شديد به حيات وحش موجب پيشروي كوير و بيابانزايي مي‌شود.

مدير سابق ملي پروژه حفاظت از يوزپلنگ آسيايي با اشاره به پروژه رهاسازي گورخر ايراني در زيستگاه اصلي خود در پارك ملي كوير، افزود: در عين حال كارهاي وسيعي در خصوص اكوتوريسم در پارك ملي كوير در حال انجام است كه در صورت اجراي اين دو پروژه خسارات فراواني به طبيعت و حيات وحش وارد خواهد شد.

وي با اشاره به اين كه برخي گونه‌ها خاص پارك ملي كوير هستند ، افزود: اين پارك ملي همچنين يكي از زيستگاههاي گورخر ايراني، زاغ بور و تعداد زيادي از جانوران خاص است.

مديركل اسبق محيط زيست استان تهران:

اجراي پروژه اكتشاف نفت در پارك ملي كوير نابودي كامل اين پارك را به همراه خواهد داشت

دكتر محمدحسن پيراسته، مديركل اسبق محيط زيست استان تهران نيز در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به اين كه پارك ملي كوير يكي از مناطق بكر كويري واجد شرايط اكولوژيك براي حفاظت و ميراث و ژنهاي گونه‌هاي دشتي و كويري كشور از سالها قبل مورد توجه دست اندركاران بوده است، به ايسنا گفت: متاسفانه انجام فعاليتهاي نظامي، احداث پادگان، برگزاري مانورهاي متعدد، عدم استقرار ضوابط، بهره‌برداري، افزايش حجم بازديدها و بويژه تجميع شكارچيان موجب تهديد شرايط اين پارك ملي شده و پروژه‌هاي نظير احداث جاده بين شهري زواره به گرمسار، اهداف مقرر براي مديريت و حفاظت از پارك ملي كوير را تحت تاثير قرار داده است.

وي افزود: در گذشته پروژه ذخيره‌سازي گاز در منطقه يوردشا و بندعليخان توسط وزارت نفت مورد پيگيري بود و با توجه به اين كه اين پروژه در منطقه حفاظت شده كوير قرار دارد، در صورت رعايت مسايل زيست محيطي آسيب كمي به منطقه وارد مي‌شود.

مدير كل اسبق محيط زيست استان تهران تاكيد كرد: متاسفانه پروژه اكتشاف نفت كه شامل دشت شكرآب در جنوب سياه كوه، منطقه ميش‌مست در شمال شرقي سياه كوه و غرب منطقه، كوه طلحه در غرب منطقه و جنوب كوههاي چاه گرگ را شامل مي‌شود به عنوان زون حساس و تنوع حياتي پارك مي‌تواند تقريبا نابودي پارك را به دست اندركاران گوشزد كند چرا كه نشو و نماي طبيعي و جاذبه‌هاي اصلي كوير در اطراف اين مناطق واقع است، لذا مخاطرات ناشي از آن بايد مورد توجه دست اندركاران و مسوولان قرار گيرد.

به گزارش ايسنا، گفتني است پارك ملي كوير از سال 1343 تحت حفاظت بوده است و در سال 1355 به پارك ملي تبديل و در همان سال به عنوان «ذخيره‌گاه زيستكره» معرفي شد.

پارك ملي كوري با مساحت 442 هزار و 212 هكتار در استانهاي سمنان و اصفهان قرار دارد. اين پارك نمونه‌اي كامل از زيستگاههاي بياباني محسوب شده و كليه تشكيلات پستي و بلندي مركزي ايران را در خود جاي داده است.

پارك ملي كوير مجموعه‌اي با ارزش ذخاير گياهي ، جانوري و معدني است. دامنه ارتفاعي 740 تا يكهزار و 920 متر ، متوسط كمينه و بيشينه دماي سالانه 10 و 25 درجه سانتيگراد و بارندگي سالانه 132 ميليمتر، منطقه را داراي اقليم فرا خشك معتدل كرده است.

اين پارك از تنوع زيستي و گياهي و جانوري بالايي برخوردار است به شكلي كه 200 گونه جانوري، 359 گونه گياهي كه 20 گونه آن اندميك هستند در منطقه شناسايي شده‌اند.

گياهاني همچون تاغ، گز، قيچ، اشنان، اسكبينل ، پرند، خارشتر، اسپند، جارو، افدرا، بادامك، خينجوك، شيرخشت، كلاه ميرحسن، چوبك، ‌كاروان كش و انواع شور در مناطق استپي و كويري پارك مي‌رويند. در اطراف چشمه‌ها نيز ني، لوئي، چگن، مرغ، كام تيغ و گرگ تيغ مشاهده مي‌شود.

گونه‌هاي اصلي جانوري پارك شامل جبير، آهو، قوچ ، ميش، بز، پاژن، كاراكال، كفتار، خرگوش ، روباه شني، گربه شني، تشي، سمور سنگي، هوبره، كبك، دليجه، تيهمو، باقرقره، آبچليك ، سنگ چشمه، عقاب طلايي، دال، بوتيمار كوچك، هما، كوكر، لاك پشت مهيزدار، آگاماي سرقورباغه‌اي خاكستري، مارمولك چشم ماري ، جكوي عنكبوتي ايران، بزمجه، مارجعفري و افعي شاخدار ايران است.

در درياچه نمك كه در حاشيه غربي اين پارك قرار گرفته و تالابهاي پيراموني آن پرندگاني نظير فلامينگو، حواصيل، درنا، اردك، غاز قابل مشاهده‌اند و از همه مهمتر آن كه يوزپلنگ ايراني از گونه‌هاي نادر و در حال انقراض است پارك ملي كوير است.

انتهاي پيام
 جمعه 15 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 378]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن