تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسیارند دانشمندانی که جهلشان آنها را کشته در حالی که علمشان با آنهاست، اما به حالش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798273182




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سهم ایران در تولید علم جهان به بیش از ١.3 درصد رسید


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: دانش>دانش -همشهری آنلاین:
با استمرار شیب موشکی رشد تولیدات علمی ایران، محققان کشورمان با تولید بیش از 1.3 درصد مستندات علمی دنیا در پایان پنجمین ماه از سال 2011 میلادی برای نخستین بار به رتبه بیست و یکم تولید علم جهان صعود کردند.
به گزارش ایسنا, دکتر جعفر مهراد با اعلام این مطلب خاطرنشان کرد: ایران با فاصله ای اندک از سوئد و بلژیک که در رتبه های نوزدهم و بیستم تولید علم دنیا هستند و پیش از کشورهایی چون لهستان، دانمارک، اتریش، یونان، نروژ، پرتغال، فنلاند، سنگاپور، مکزیک، ایرلند، جمهوری چک و نیوزیلند در رتبه بیست و یکم تولید علم جهانی در پنج ماه اول سال جاری میلادی قرار گرفته است.



دایرهالمعارف کشورهای جهان

تغییرات رشد بهرهوری در دانشگاهها و موسسات پژوهشی با ایجاد ظرفیتها و توانمندیهای جدید و بهبود کارایی را عامل اصلی این ارتقاء عنوان کرد و گفت: محققان ایرانی طی پنج ماه اول سال 2011 با تولید هفت هزار و 128 مقاله، 1.316 درصد از کل انتشارات جهان را به خود اختصاص دادهاند.

وی افزود: مشارکت به هنگام دانشگاهها و موسسات پژوهشی در تولید علم درجه بالایی از اجماع سیاستهای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، کمیسون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شورای عالی انقلاب فرهنگی را نشان میدهد.

رییس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) تصریح کرد: بر این باورم که بین ورودیها (شامل بودجه، دانشجویان تحصیلات تکمیلی، تدوین و اجرای سیاستهای مناسب آموزش عالی و تحقیقاتی) و خروجیهای دانشگاهها وموسسات پژوهشی رابطهای مستقیم وجود دارد. در این موقعیت، حضور و تاثیر استادان وپژوهشگران را در جریان خلق دانش و تولید علم به روشنی میتوان احساس کرد.

آمریکا و چین، پیشتازان تولید علم جهان

وی گفت: آمریکا با جمعیتی بالغ بر 270 میلیون نفر و با جذب نیروهای کارامد از نقاط مختلف جهان 169 هزار و 320 مستند علمی یعنی 31.27 درصد از کل انتشارات پنج ماه اول سال جاری میلادی و رتبه اول جهان را به خود اختصاص داده است. مقام دوم تولید علم جهان از آن جمهوری خلق چین است. دانشمندان این کشور در دانشگاههای دولتی وغیر دولتی 11.07 درصد از کل انتشارات سال 2011 یعنی 59 هزار و 970 مقاله را تولید کردهاند.

ژاپن و چین کشورهای آسیایی حاضر در جمع پنج کشور اول دنیا

مهراد ادامه داد: انگلستان، آلمان و ژاپن به ترتیب با تولید 41 هزار و 309(7.63 درصد)، 40 هزار و 587 (7.50 درصد) و 30 هزارو826 (5.7 درصد) در ردههای سوم تا پنجم جهان قرار دارند. فرانسه با توجه به این که بیشتر انتشارات خود را به زبان فرانسه به چاپ میرساند، با تولید 27 هزار و 816 مقاله (5.137 درصد) در جایگاه ششم جهان تکیه زده است. کشورهای کانادا، ایتالیا، اسپانیا و استرالیا نیز به ترتیب رتبه های هفتم تا دهم جهان را به خود اختصاص دادهاند.

به گفته وی این کشورها در همین محدوده زمانی یعنی در پنج ماه اول سال میلادی به ترتیب 25 هزار و 24، 23 هزار و 333، 20 هزار و 302، 19 هزار و 71 مقاله در نشریات معتبر بینالمللی چاپ کردهاند.

رییس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) افزود: کره جنوبی با کسب رتبه 11، هندوستان با کسب رتبه 12، تایوان با کسب رتبه 15 و ترکیه با کسب رتبه 17 جهان پس از چین و ژاپن بیشترین سهم را در تولید علم جهان در بین کشورهای آسیایی داشته اند.

وی ادامه داد: جالب است که کشوری مثل روسیه با تمام وسعت و عظمتی که دارد با تولید 8 هزار و900 مقاله یعنی 644/1 درصد از کل انتشارات پنج ماه اول سال 2011 در رتبه هجدهم جهان قرار گرفته است. رتبههای 19 و 20 جهان نیز به سوئد و بلژیک تعلق دارد.

مهراد خاطرنشان کرد: تفاوت تعداد تولیدات علمی ایران با روسیه هزار و 328 مدرک و با کشور بلژیک که در جایگاه بیستم ایستاده است تنها 213 مقاله است. کشورهای لهستان، دانمارک و اتریش بعد از جمهوری اسلامی ایران قرار دارند. همچنین رژیم اشغالگر قدس، یونان، نروژ، پرتغال، فنلاند، سنگاپور، مکزیک، ایرلند، جمهوری چک و نیوزلند به ترتیب در جایگاه 26 تا 35 جهان نشستهاند.

رییس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) با اشاره به این که از تلاش هوشمندانه دانشمندان و پژوهشگران جمهوری اسلامی ایران میتوان دورنمای آینده علم و فناوری را در ایران ترسیم و در اختیار سیاستگذاران قرار داد خاطرنشان کرد: خدمات ارزنده دانشگاهها و موسسات پژوهشی در تولید علم اکنون باعث شده است تا منزلت ایران در بین کشورهای جهان به خوبی تعریف شود به طوری که بر اساس این منزلت، ایران توانسته است در عرض پنج ماه گذشته در جایگاه 21 جهان از نظر تولید علم بنشیند.

وی خاطرنشان کرد: تحقیقات توسعهیی و کاربردی در اولویت سیاستهای علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و با اندک حرکت دیگر، ایران میتواند در زمره کشورهای علمی نوظهور قرار گیرد. همچنین توسعه زیرساختها به این مقوله کمک شایانی خواهد کرد و این هدفی است که مجموعه دولت در تمامی ابعاد و جنبهها باید دنبال کنند چرا که توسعه علمی به تنهایی میسر نیست.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 159]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن