تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله هرگاه ميهمان داشتند، با او غذا مى‏خوردند و دست ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1825994499




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

راه دور زدن شرعی دروغ!


واضح آرشیو وب فارسی:پی سی سیتی: راه دور زدن شرعی دروغ!


http://img.tebyan.net/big/1388/12/431832042419022715617016166141252164410113.jpg


توریه (بر وزن توصیه) به سخنى گفته مى شود كه شنونده از آن چیزى مى فهمد و گوینده از آن چیز دیگرى را اراده مى كند، یا به تعبیر دیگر سخنى است دو پهلو، كه عبارت تاب هر دو معنى را دارد. توریه دروغ نیست، چرا كه نیت گوینده سخن راستى بوده و عبارات او نیز تاب آن معنى را داشته است هر چند شنونده به خاطر ذهنیت خودش چیز دیگرى را از آن فهمیده و معلوم است که اشتباه شنونده در فهم معناى كلام ارتباطى به گوینده ندارد.
مثلا كسى از دیگرى سؤال مى كند آیا این كار خلاف را تو كرده اى؟ او در جواب مى گوید استغفرالله پناه به خدا مى برم (شنونده از این سخن نفى آن كار را مى فهمد در حالى كه گوینده منظورش استغفار از عمل خلافى بوده است كه انجام داده است). و یا كسى از دیگرى سؤال مى كند فلان كس نزد تو از من بدگویى كرد، او مى گوید: مگر چنین چیزى ممكن است (شنونده از این جواب نفى آن كلام را مى فهمد، در حالى كه منظور گوینده از آن كلام تنها یك استفهام بود). باید توجه داشت که – طبق قول اکثر فقها و علمای اخلاق - توریه وقتى جایز است كه انسان به دروغ گفتن ناچار شود و ضرورت و حاجتى پیش آید و مصلحتى (مانند در امان ماندن از ظالمان و اشرار) دروغ گفتن را اقتضا كند.
بنابراین در مواردى كه به خاطر ضرورت هاى مهمى دروغ گفتن جایز است، اگر انسان بتواند توریه كند، باید به آن متوسل شود و از دروغ بپرهیزد. دروغ گفتن تنها در ضرورتى مجاز است كه راه توریه بسته باشد زیرا زشتى و فساد دروغ به قدرى زیاد است كه انسان تا ممكن است باید از آن بپرهیزد، هر چند از طریق توسل به توریه باشد.
مواردى از سخنان انبیاء در قرآن مجید دیده مى شود كه در روایات اسلامى آنها را به عنوان توریه معرفى كرده اند نه دروغ. از جمله:
1. در کتاب احتجاج روایت شده كه: «از حضرت صادق (علیه السلام) درباره قول خداى تعالى در داستان إبراهیم (علیه السلام): «قال بل فعله كبیرهم هذا فاسألوهم إن كانوا ینطقون: گفت بلكه این بزرگشان چنین كرده است، اگر سخن مى گویند از خودشان بپرسید»(انبیاء، 63) سؤال كردند ( شنونده از این عبارت ممكن است چنین بفهمد كه ابراهیم بت شكنى را به بت بزرگ نسبت داده است). فرمود: نه بت بزرگ بتها را شكسته بود و نه إبراهیم دروغ گفت. پرسیدند: چگونه؟ فرمود: إبراهیم گفت: اگر مى توانند سخن بگویند، از آنها بپرسید. یعنى اگر سخن مى گویند بت بزرگ هم این كار را كرده، و اگر سخن نمى گویند بت بزرگ هم كارى نكرده، پس نه آنها سخن گفتند و نه إبراهیم (علیه السلام) دروغ گفت».
2. همچنین جمله «انكم لسارقون; شما سارق هستید»( یوسف، آیه 70) كه كارگزاران یوسف(علیه السلام) به برادران گفتند با توجه به آیات قبل از آن چنین در ذهن منعكس مى كند كه آنها پیمانه شاه را دزدیده بودند، در حالى كه امام صادق علیه السلام مى فرماید: مقصود از این سرقت، سرقت پیمانه پادشاه مصر نیست بلكه مقصود از این دزدى، ربودن یوسف از نزد پدر و بردن او به صحرا و افكندن وى به چاه و سپس او را به غلامى فروختن است. در این حدیث جمله«انكم لسارقون»كه به حسب ظاهر دلالت بر حال دارد به زمان گذشته تأویل شده و به عنوان توریه توجیه گردیده است ( تفسیر عیاشى، ج2، ص 185).

منبع: اخلاق در قرآن، ناصر مکارم شیرازی، ج2، ص 240و 241






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پی سی سیتی]
[مشاهده در: www.p30city.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 108]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن