تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تا ده ميل اطراف قبر حسين بن على عليه‏السلام بركت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816539294




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي نظريه‌اي‌ بسط‌يافته‌ از علم حضوري در فصل‌نامه تخصصي «ذهن»


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: بررسي نظريه‌اي‌ بسط‌يافته‌ از علم حضوري در فصل‌نامه تخصصي «ذهن»
گروه انديشه: مقاله «نظريه‌اي بسط‌يافته از علم حضوري»، نوشته دكتر«مهدي حايري ‌يزدي»، با ترجمه دكتر «سيدمحسن ميري(حسيني)» در فصل‌نامه تخصصي «ذهن» منتشر شده است.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، در اين مقاله مؤلف درصدد اثبات اين امر است كه معرفت عرفاني از مصاديق علم حضوري است نه علم حصولي.

وي براي توضيح اين امر اولا به تفاوت‌هاي بنيادين علم حضوري و حصولي، ثانيا به تفكيك معرفت عرفاني از تفسير و مفهوم سازي نسبت به اين معرفت همت مي‌گمارد و در ادامه به مقايسه ميان رويت عقلاني افلاطون و معرفعت عرفاني از سويي و معرفت عرفاني و معرفت ديني از سويي ديگر مي‌پردازد.

نويسنده مقاله در جايي مي‌آورد: عرفان به عنوان مفهومي عام، شامل برخي مفاهيم و تجارب عقلاني و رواني است. همه گونه‌هاي متنوع تجربه عرفاني در فرهنگ‌هاي متفاوت، دين‌هاي مختلف و دوره‌هاي متعدد طول تاريخ دست كم در يك نقطه محوري با هم مشترك هستند و آن مفهوم «معرفت اتحادي» است.

در بحث حاضر هدف معرفت اتحادي است و آن‌چه مورد نظر است، جنبه معرفت‌شناختي ادراك عرفاني و به عبارتي تحليل فلسفي درباره معرفت عرفاني و ارزش آن است. بنابراين بايد خود را مستقيما با اين مسأله اساسي؛ يعني ارزش و اعتبار عينيت بنفسه اين معرفت مواجه بدانيم و به بررسي اين امر بپردازيم كه آيا معرفت واقعي و درستي وجود دارد يا نه؟

به گونه‌اي خاص‌تر هدف اين است كه فلسفه عرفان را مبتني بر روشي يقيني كرده و آن را مجددا بر مبناي نظريه خود؛ يعني علم حضوري تأسيس كنيم. در صورت عدم ساماندهي اين امر، تمامي ره‌يافت‌هاي فلسفه عرفان به دليل عدم انسجام منطقي با ناكامي مواجه خواهند شد.

در جايي ديگر مي‌خوانيم: قطع نظر از اين كه عرفان، از ديد بسياري از فيلسوفان، امري متناقض تلقي مي‌‌شود، خود تفسير عرفان نيز مي‌تواند در زباني متناقض‌نما قرار گيرد. اين تناقض‌نمايي مي‌تواند به اين نحو بيان شود كه اگر ما به تبيين و تفسير معرفت و آگاهي اتحادي عرفاني بپردازيم، رابطه ميان فاعل شناسايي و موضوع شناسايي را متكثر و متعدد خواهيم يافت كه به نحوي سلب و نفي وحدت است.

به عبارت ديگر مي‌توان گفت كه كاميابي ما در تفسير وحدت خود منوط به آن است كه به كثرت و تعدد منتهي نگرديم. بنابراين هرگونه تبيين عرفاني مستلزم نفي چيزي است كه قرار است مورد تفسير قرار گيرد.

آخرين شماره فصل‌نامه تخصصي «ذهن» در حوزه مباحث معرفت‌شناسي و فلسفه علم، با صاحب امتيازي «پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي»، مدير مسئولي «علي‌اكبر رشاد» و سردبيري «عليرضا قائمي‌نيا» روانه بازار نشر شده است.
 چهارشنبه 13 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 106]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن