تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر جوانى كه در سن كم ازدواج كند ، شيطان فرياد بر مى آورد كه : واى برمن ، واى بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812603531




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اخبار هفتگي جهان اسلام/استقبال مسلمانان از فرصتهاي معنوي ماه رمضان


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: اخبار هفتگي جهان اسلام/استقبال مسلمانان از فرصتهاي معنوي ماه رمضان
خبرگزاري مهر - گروه دين و انديشه: هفته گذشته در حالي سپري شد كه مسلمانان جهان نخستين روزهاي ماه مبارك رمضان را آغاز كردند، به‌طوري‌كه هر يك از كشورهاي اسلامي به منظور هر چه بهتر برگزار شدن اين ايام و استفاده مسلمانان از فرصتهاي معنوي اين ماه تدابيري مهم انديشيدند.

شوراي اطلاع‌رساني جهاني دفاع از قدس از همه شبكه هاي ماهواره اي عربي و اسلامي خواست به پخش نماز تراويح و خطبه نماز جمعه از مسجدالاقصي در ماه مبارك رمضان اقدام كنند.

خطبه نماز جمعه مسجدالاقصي از رسانه‌هاي گروهي پخش شود

اين شورا اين كار را وسيله اي جهت آباداني مسجدالاقصي و مبارزه با تعرض به مقدسات قدس خواند و با يادآوري اينكه شهر قدس مورد تهاجم رژيم اشغالگر اسرائيل قرار گرفته است، تأكيد كرد: صهيونيستها با فعاليتهاي خود باعث مهاجرت ساكنان فلسطين شده و حفاريهاي خود را زير مسجدالاقصي ادامه مي دهند، به همين دليل اين شورا جهت مبارزه با تلاشهاي هدفمندانه صهيونيستها تدابيري در نظر گرفته كه پخش نماز تراويح و خطبه نماز جمعه از مسجدالاقصي بخشي از اين

گراني عامل كاهش سفره‌هاي رمضاني در كشورهاي عربي است

هر ساله نزديك شدن به ماه مبارك رمضان افزايش قيمت كالا در كشورهاي عربي را در بردارد، اما امسال افزايش چشمگير مواد غذايي منجر شده تا گسترداندن سفره‌هاي عمومي افطاري كاهش بسياري يابد. به طوري كه با توجه به استقبال مردم از خريد كالا، افزايش قيمت از سوي فروشندگان به امري عادي تبديل شده است.

اين بحران، واكنشهاي منفي بسياري در كشورهاي عربي در بر داشته است كه حجم كمك به شوراهاي خيريه نيز متقابلاً با افزايش رو به رو بوده است تا به فقيران در ماه مبارك رمضان كمك كنند. اين در حالي است كه تلاش برخي از دولتها براي انجام تدابيري جهت مبارزه با غول "گراني" افزايش بسياري يافته است.

الجزاير نيز به عنوان ديگر كشور عربي از اين قاعده مستثني نيست و افزايش قيمت ميوه و سبزي در اين كشور بسيار چشمگير است، به طوري كه افزايش قيمت مواد غذايي چون لوبيا، گوجه فرنگي، شكر، بادام، ماهي، گوشت سفيد و روغن منجر به بحران قبل از فرا رسيدن ماه مبارك رمضان شده است.

عبدالعزيز بلخادم نخست وزير سابق الجزاير سال گذشته به منظور مبارزه با گراني كالاها كميته‌اي را تشكيل داد كه طي آن قيمت كالاها كنترل شده و با افزايش قيمت مبارزه مي‌كرد. اما در شرايط فعلي دولت اين كشور هيچ گونه تمهيداتي را براي كمك به نيازمندان در اين ايام در نظر نگرفته است. اين امر منجر شده تا سفره هاي افطاري عمومي كه هر ساله در ماه مبارك رمضان گسترانده مي شد، با كاهش چشمگيري رو به رو شود.

تدابير برخي از كشورها جهت مبارزه با گراني در ماه رمضان

مسلمانان در حالي از يكشنبه 10 شهريورماه ايام روزه‌داري خود را آغاز كرده‌اند كه افزايش قيمت كالاهاي اصلي پيش از ماه رمضان آغاز شد، اگرچه اين موضوع چيزي از استقبال پرشور آنان نكاست، اما برخي از كشورها را بر آن داشت تا جهت مبارزه با گراني تدابيري در نظر گيرند.

در پاكستان كه ماه رمضان از سه شنبه آغاز مي‌شود، افزايش بسيار زياد قيمت كالاهاي مصرفي نياز به گستراندن سفره هاي افطاري را افزايش داده است، به طوري كه برخي از شوراهاي خيريه به منظور برآورده كردن نيازهاي مسلمانان اين كشور مسئوليت سفره‌هاي افطاري را بر عهده گرفته‌اند.

در افغانستان نيز وضع به همين صورت است، به طوري كه كوشال راننده 25 ساله مي‌گويد كه خانواده من امكان خريد لوازم و ملزومات خود را در ماه مبارك رمضان ندارند، اما ماه رمضان با ساير ماههاي سال متفاوت است و عبادت و نيايش خداوند در صدر امور ديگر قرار مي‌گيرند.

دولت الجزاير به منظور مبارزه با گراني در ايام رمضان اقدامات امنيتي در نظر گرفته است كه طي آن با استقرار گروههايي مانع گراني و افزايش قيمت كالاهاي اصلي در طول اين ماه شود.

مسلمانان عراق در آرامشي نسبي به استقبال رمضان مي‌روند

اگرچه ماه رمضان امسال در عراق با آرامش نسبي همراه است و مسلمانان مي‌توانند پس از سالها، بسياري از آداب و رسوم خود را انجام دهند، اما مشكل قطع برق و گرماي شديد هوا تنشهايي را در اين كشور فراهم كرده است كه البته مانعي براي استقبال شاد از اين ماه الهي نيست. مسلمانان عراق به مناسبت آغاز ماه مبارك رمضان آماده برگزاري آداب و رسوم خود هستند. اما امسال مراسم آنها با آرامش و امنيت نسبي در برخي مناطق عراق، به ويژه بغداد پايتخت اين كشور همراه است.

ماه رمضان امسال با رمضان 5 سال گذشته بسيار متفاوت است. امروز آرامش نسبي در اين كشور حكمفرما شده، مسلمانان اين كشور مي توانند نزد خانواده ها، دوستان و بستگان خود براي افطاري بروند، نماز تراويح را اقامه كنند و بسياري از سنتها و آداب و رسومي را كه طي سالهاي گذشته به علت وضعيت امنيتي نادرست انجام نمي دادند، امسال انجام دهند.

اما آنچه باعث مشكل مردم اين كشور شده، قطع طولاني برق است. بيشتر مناطق عراق در حالتي به سر مي برند كه اصلا در طول شبانه روز برق ندارند، اما با اين وجود آنان از ماه مبارك رمضان در ميان گرماي شديد اين كشور كه طي 4 دهه اخير بي سابقه بوده با خوشحالي استقبال مي كنند.

برخي كارشناسان علت گرماي شديد هوا را تأثيرپذيري از جريانهاي آب و هوايي شبه جزيره عربي مي دانند. چرا كه درجه حرارت در بغداد طي روزهاي گذشته به بيش از 50 درجه رسيده، به طوري كه از برخي مناطق بخار بر مي خيزد، ابرها را متراكم و بارش باران كاهش بسياري داده است.

تابلوهاي راهنماي زائران خانه خدا در ماه رمضان ساماندهي مي‌شوند

رياست كل مسجدالحرام و مسجدالنبي از ساماندهي تابلوهاي راهنماي زائران خانه خدا جهت خدمت‌رساني به آنان در ماه مبارك رمضان خبر داد.

رياست كل مسجدالحرام و مسجدالنبي با اشاره به اينكه يكي از اين فعاليتها استفاده از تابلوهاي راهنماي زائران است، اظهار داشت: اين تابلوهاي برقي ساماندهي مي‌شوند تا زائران راحتتر بتوانند در مسير اطراف مسجدالحرام و مسجدالنبي تردد كنند و همچنين از درهاي آنها و مسير ورودي و خروجي آنها اطلاع يابند.

رياست كل مسجدالحرام و مسجدالنبي با بيان اينكه زائران در مناسك حج امسال با توجه به گرماي هوا نياز به خدمات بيشتري دارند، گفت: علاوه بر ساماندهي اين تابلوها، خدمات ديگري به زائران خانه خدا ارائه مي‌شوند.

زائران روزه‌دار از بردن غذا به حرمين شريفين منع شدند

طي هشداري از زائران خانه خدا خواسته شد از بردن غذا به جز قهوه و خرما به مسجدالحرام و مسجدالنبي خودداري كنند. اين اقدام جهت اهتمام به نظافت مسجدالحرام انجام مي گيرد. اين خدمات كه بر عهده اداره هاي خدمت رساني اين كشور جهت امنيت و سلامت زائران است، اشاعه آرامش و ايجاد جو عبادي در مسجدالحرام و مسجدالنبي و اطراف آن را درپي دارد.

به منظور اطلاع رساني به زائران خانه خدا كلاسهاي حكمت و موعظه و جلسات درس از سوي علما و انديشمندان در مسجدالحرام و مسجدالنبي برگزار مي شود.

الازهر با پخش كامل قرآن از طريق تلفنهاي همراه موافقت كرد

الازهر مصر با درخواست يكي از شركتهاي خدماتي اين كشور با پخش كامل قرآن‌كريم از طريق تلفن همراه در ماه مبارك رمضان موافقت كرد. اين خدمات از ماه مبارك رمضان به منظور ايجاد تسهيلات براي مسلمانان آغاز مي شود. همچنين اين شركت نقشه بزرگترين و مشهورترين مساجد مصر و كشورهاي ديگر اسلامي را نيز در اختيار مسلمانان قرار مي دهد.

اين در حالي است كه خدمات ديني از طريق تلفن همراه جدالهاي فقهي بسياري طي سالهاي گذشته ميان فقها داشته كه شوراي علماي بزرگ عربستان به عنوان بزرگترين مرجع ديني اين كشور به حرمت استفاده از قرآن و حتي اذان در تلفن همراه تأكيد و از آن انتقاد كرده بود.

مبلغان مراكشي ماه رمضان آنلاين مي‌شوند

با نزديك شدن به ماه مبارك رمضان تعدادي از علما و مبلغان مراكشي پايگاه اينترنتي راه‌اندازي كرده‌اند تا به صورت آنلاين سؤالات فقهي و ديني مسلمانان را پاسخگو باشند. دكتر مصطفي بن حمزه عضو شوراي عالي علمي و مدير آموزشگاه مطالعات اسلامي علوم شريعت در شهر وجده مراكش ديگر علماي مراكش را تشويق كرد به فرهنگ استفاده از اينترنت در بر آورده كردن نيازهاي ديني مسلمانان بپيوندند و همزمان با ماه مبارك رمضان به صورت آنلاين پاسخگوي نيازهاي مسلمانان اين كشور باشند.

دكتر حمزه با اشاره به اينكه آنها به منظور استفاده از احكام و فتوا از پايگاهاي اينترنتي غير مراكشي استفاده مي كنند، افزود: با توجه به اينكه مذهب مالكي مذهب بيشتر مردم اين كشور است، اما آنها مجبورند از فتواهاي غير از مذهب خود استفاده كنند. از اين رو راه اندازي شبكه اي اينترنتي به منظور بر آورده كردن نيازهاي مسلمانان اين كشور از ضرورتهاي عصر معاصر به شمار مي رود كه فرهنگ جهاني پشت آن نهفته است.

وي يادآور شد: علما و مبلغان مي توانند در اين پايگاه اينترنتي دروس ديني، نظرات فقهي و گفتگوهايي را كه با آنها انجام شده است را در معرض ديد مسلمانان قرار دهند و با مشاركت رسانه هاي گروهي به ارائه مشاوره هاي علمي و فقهي اقدام كنند.
در اين راستا گروهي از مبلغان و علما كتابها و دستنوشته هاي خود را در پايگاه اينترنتي قرار داده اند و در ماه مبارك رمضان آماده پاسخگويي به سؤالات مسلمانان هستند.

مسابقه "فيلمهاي كوتاه اسلامي" در عربستان برگزار مي‌شود

براي نخستين بار مسابقه "فيلمهاي كوتاه اسلامي" و عكسهاي فتوگرافيك 28 اكتبر (7 آبان) در حاشيه نمايشگاه "مبلغ باش" عربستان برگزار مي‌شود. وزارت امور اسلامي منطقه حائل ( شمال عربستان) از برگزاري نخستين مسابقه فيلمهاي كوتاه اسلامي و عكسهاي فتوگرافيك در نمايشگاه "مبلغ باش" خبر داد و گفت: در پي اعتراضهاي مكرر اعضاي مؤسسه رسمي ديني مبني بر عدم وجود هنر و فرهنگ در نمايشگاه "مبلغ باش"، اين نمايشگاه امسال با بخش ويژه مسابقه فيلمهاي كوتاه اسلامي و عكسهاي فتوگرافيك كار خود را آغاز مي كند.

عبدالله حماد مدير بخش امور اسلامي حائل اظهار داشت: اين مسابقه براي نخستين بار به شكل وسيع در عربستان برگزار مي شود و موضوعات آن تأكيد بر توحيد، ياري حضرت محمد (ص)، نماز، احسان، نيكي به والدين، مبارزه با تروريست، خطرات مواد مخدر، اهميت گفتگو و آداب آن هستند.

اين نمايشگاه به عنوان دهمين نمايشگاه "مبلغ باش" 7 آبان ماه با مشاركت اداره هاي دولتي، محلي، منطقه اي و خيريه از جمله مجمع جهاني جوانان مسلمان، مؤسسه وقف اسلامي، شوراي خيريه مبارزه با مخدر، شوراهاي حفظ قرآن، دفاتر نشر و توزيع، دانشگاههاي عربستان و پايگاههاي اينترنتي افتتاح مي شود.

كويت به كشورهاي نيازمند قاره آفريقا وعده‌هاي افطاري مي‌دهد

شوراهاي خيريه كويت به منظور كمك به نيازمندان مسلمان در كشورهاي قاره آفريقا وعده‌هاي غذايي افطاري ارسال مي‌كنند. بر اساس اين طرح سالانه، شوراهاي خيريه كويت 750 هزار روزه دار را در كشورهاي آفريقايي در 45 نقطه در قاره آفريقا پوشش مي دهند.

اين وعده هاي افطاري ميان روزه داران در مساجد، روستاها و برخي از شهرها توزيع مي شوند و با توجه به تأثير آن بر روي مسلمانان آفريقا، اين امر منجر به تشويق كشورهاي ديگر در خصوص تشريك مساعي در اين امر شده تا مبالغي را به منظور كمك به نيازمندان ارسال كنند.

وحدت در رؤيت هلال ماه رمضان امكانپذير نيست

علي جمعه با اشاره به اينكه وحدت رؤيت هلال ماه مبارك رمضان در كشورهاي اسلامي امري بعيد و دور از ذهن است، گفت: هر كشوري براساس موقعيت خود و رؤيت هلال ماه، بايد ماه رمضان را اعلام كند و اختلاف در رؤيت هلال ماه منجر به از بين رفتن وحدت مسلمانان نمي شود.

عمر القاضي استاد شريعت اسلامي دانشگاه الازهر و عضو انجمن دانشگاههاي اسلامي با تأييد سخنان مفتي مصر گفت: اصل در رؤيت هلال ماه مبارك رمضان محاسبات نجومي است كه هر كشوري براساس موقعيتي كه دارد آن را مورد توجه قرار مي دهد. مشكل عدم وحدت رؤيت هلال ماه مبارك رمضان در كشورهاي مختلف فقهي است و نه سياسي .

مسلمانان جهان هزينه سفر حج را صرف كمك به نيازمندان كنند

گروهي از علماي الازهر مصر از مسلمانان جهان خواستند مسلماناني كه سابقه حج در ماه مبارك رمضان را دارند، امسال در ماه مبارك رمضان از زيارت خانه خدا منصرف شوند و هزينه سفر خود را صرف كمك به نيازمندان جهان كنند.

اين گروه از علماي الازهر با ارائه بيانيه‌اي در شبكه اينترنتي به مناسبت فرا رسيدن ماه مبارك رمضان از مسلماناني كه در ماه رمضان سالهاي گشته حج به جا آورده‌اند خواستند تا امسال اين كار را تكرار نكنند و هزينه سفر خود را به منظور كمك به نيازمندان كشورهاي مختلف اعم از فلسطين، سومالي، فيليپين صرف كنند.

گزارشهاي اقتصادي مصر نشان داده است كساني كه هر سال براي زيارت خانه خدا شور و شعف خاصي دارند، سالانه حدود 6 ميليارد جنيه مصري براي زيارت مكه و مدينه هزينه مي‌كنند. اين امر نگراني مسئولان اقتصادي اين كشور را بر انگيخته است، زيرا اين موضوع بر خزينه‌هاي دولتي تأثير بسياري گذاشته است.

چسبهاي طبي مانع گرسنگي و تشنگي از جهت فقهي بررسي مي‌شوند

مجمع مطالعات اسلامي الازهر مصر فتواي شوراي امور ديني تركيه مبني بر جواز استفاده از چسبهاي طبي مانع گرسنگي و تشنگي در ماه مبارك رمضان امسال را بررسي مي‌كند.

اما شوراي امور ديني تركيه در فتواي خود كه نسخه‌اي از آن را به مجمع مطالعات اسلامي الازهر ارسال كرده آورده است كه درجه حرارت هوا در ماه رمضان امسال در تركيه بسيار زياد است و اين كار مانع از گرسنگي و تشنگي نمي‌شود، بلكه احساس سختي آن را در طول ماه مبارك رمضان تا حدودي كاهش مي‌دهد.

محمد پاريس مفتي منطقه آدانا در جنوب تركيه تصريح كرد: اين كار به حفظ جسم و تنظيم عمليات تغذيه كمك مي‌كند و اين چسب طبي تنها احساس گرسنگي شخص روزه‌دار را كاهش مي‌دهد؛ بنابراين استفاده از آن مباح است و حتي مكروه يا حرام هم نيست.
گفته مي‌شود كه اين چسب در عضله زده مي شود و ميزان آبي را كه از بدن از دست مي‌رود كاهش مي دهد و احساس خستگي و گرسنگي را نيز مي‌كاهد.

محمد رأفت عثمان عضو مجمع مطالعات اسلامي الازهر با اشاره به اينكه بايد گروهي درباره اين موضوع نظر دهند، تصريح كرد: مجمع اينك در حال بررسي موضوع است و تاكنون نظري درباره رد و يا اجازه آن صادر نكرده است. چرا كه بايد كميته پزشكي و فقه اسلامي اين موضوع را بررسي كنند.

يونسكو حفاريهاي اشغالگران قدس را متوقف كند

مسئولان شوراي عالي آثار باستاني مصر از سازمان يونسكو خواستند با تصميم صحيح و قاطع، حفاريهاي اشغالگران قدس را در باب المغاربه متوقف كند.

مسئولان شوراي عالي آثار باستاني مصر با اشاره به اينكه يونسكو بايد از مسجدالاقصي و قدس جهت مبارزه با عمليات يهودي سازي مبارزه كند، افزودند: توقف حفاريهاي مسجدالاقصي يا شهر قدس ضروري است، چرا كه مسجدالاقصي در فهرست ميراث جهاني در معرض خطر سازمان يونسكو ثبت شده است.

محمد عبدالمقصود مديركل آثار بخش دريايي مصر با اشاره به اينكه رژيم اشغالگر بايد هرگونه فعاليت در ساخت كنيسه يهوديان در جوار مسجدالاقصي، ساخت ديوار حائل و ساخت موزه يهودي را متوقف كند، يادآور شد: اين تدابير اهميت توافقنامه هاي بين المللي ميراث جهاني و قرارداد لاهه و بندهاي قرارداد ژنو را نشان مي دهد.

وي با بيان اينكه منطقه اطراف مسجدالاقصي در قدس به اوقاف اسلامي فلسطين اختصاص دارد و مربوط به رژيم اشغالگر نيست، تصريح كرد: اگرچه بايد عمليات ترميم و بازسازي انجام گيرد، اما اين كار به عهده اوقاف اسلامي است اشغالگران، چون فعاليتهاي صهيونيستها بيشتر اجراي عمليات خصمانه است

رهبران ديني فلسطين نسبت به انفجار در مسجدالاقصي هشدار دادند

جمعي از رهبران ديني مسلمان و مسيحي فلسطين با اشاره به فعاليتهاي افراطي يهوديان در شهر قدس، نسبت به گلوله باران و انفجار مسجدالاقصي هشدار داده و خواستار دفاع امت اسلامي شدند. بسياري از شخصيتهاي ديني مسلمان و مسيحي فلسطين آنچه را كه از سوي رسانه‌هاي گروهي رژيم اشغالگر اسرائيل در خصوص انفجار در مسجدالاقصي منتشر مي شود محكوم كرده و اظهار داشتند: به علت حفاريهاي صهيونيستها در زير و داخل مسجدالاقصي احتمال فروپاشي آن وجود دارد.

دكتر عكرمه صبري رئيس شوراي عالي اسلامي و خطيب مسجدالاقصي با اشاره به اينكه صهيونيستها همچنان تعرض به مسجدالاقصي را ادامه مي‌دهند، از كشورهاي اسلامي خواست تا مسئوليت دفاع از مقدسات اسلامي قدس به ويژه مسجدالاقصي را به عهده بگيرند.

دكتر عطا الله حنا از شخصيتهاي ديني مسيحي در فلسطين با اشاره به اينكه همبستگي به منظور حفظ مقدسات ديني به‌ويژه مسجدالاقصي ضروري است به خطرات نژادپرستي در اين كشور اشاره كرد و از وزارت اوقاف فلسطين خواست تا نشستي فوري برگزار كنند و طي آن تدابير لازم جهت حمايت از شهر قدس و مسجدالاقصي ارائه كنند.

رمضان ماه پيروزي و وحدت مسلمانان است

شيخ رائد صلاح با اشاره به اينكه ماه رمضان امسال، دومين ماه رمضاني است كه رژيم اشغالگر اسرائيل مانع ورود مسلمانان به مسجدالاقصي مي‌شود، گفت: ماه رمضان امسال تنها ماه پيروزي و وحدت مسلمانان در مبارزه با تعرضات صهيونيستها است، از اين رو از آنان خواست تا در اين ايام راهي قدس شوند.

شيخ رائد صلاح رهبر جنبش اسلامي فلسطين با بيان اينكه اتوبوسهايي كه مسلمانان را از همه نقاط فلسطين به مسجدالاقصي مي برند در ماه مبارك رمضان از 30 اتوبوس به 60 اتوبوس در طول روز مي‌رسند، تصريح كرد: با وجودي كه مؤسسه مقدسات اسلامي الاقصي را بسته‌اند اما در ماه رمضان امسال وعده هاي غذايي افطار و سحر به نمازگزاران و معتكفين مسجدالاقصي اعطا مي‌كنيم. همچنين قرار است كه سلسله سخنرانيهايي ديني به اين مناسبت در ماه مبارك رمضان برگزار شود.

شيخ صلاح با اشاره به اينكه رژيم اشغالگر اسرائيل در فوريه سال 2007 قانون ممانعت از ورود مسلمانان به مسجدالاقصي را صادر كرده بود، افزود: با اين همه ما آمادگي داريم تا احياي شبهاي قدر را با برنامه‌هاي ديني و غذاهاي افطاري و سحري و عيد فطر در ماه مبارك رمضان برگزار كنيم.

رهبر جنبش اسلامي فلسطين افزود: در ماه مبارك رمضان كميته‌هاي زكات و صدقه فعال مي‌شوند و به خانواده‌هاي نيازمند در روستاها و شهرهاي فلسطين كمك خواهد شد. دهه آخر ماه مبارك رمضان كه ماه عبادت و اطاعت اوامر الهي و سنت حسنه اعتكاف است با تدابير خاصي برگزار مي‌شود.

مؤسسه بين‌المللي قدس در سوريه افتتاح شد

مؤسسه بين‌المللي قدس به منظور حمايت از ملت فلسطين، مبارزه با رژيم اشغالگر اسرائيل و حفظ هويت و مقدسات اسلامي 5 شهريور ماه فعاليت خود را در دمشق آغاز كرد.

مؤسسه بين المللي قدس در سوريه با حضور شخصيتهاي برجسته جهان اسلام و عرب با هدف مبارزه با فعاليتهاي رژيم اشغالگر، حفظ هويت قدس و بقاي آن در اذهان و ملت و نسلهاي آينده به عنوان پايتخت ملت فلسطين سه شنبه 5 شهريورماه در دمشق افتتاح شد.

مؤسسه مذكور در بيانيه اي اعلام كرد: مسئوليت بزرگي در چارچوب فعاليتهاي اسلامي، عربي و جهاني بر عهده اين مؤسسه قرار دارد كه امت اسلامي تلاشهايي را براي حفظ هويت و تمدن قدس و مقدسات مسلمانان و مسيحيان و نجات و حمايت از آنها در داخل و خارج از قدس انجام مي دهد.

مسلمانان مصر بدون هيچ شرطي در مساجد اين كشور معتكف مي‌شوند

در پي انتشار شايعاتي مبني بر عدم برگزاري مراسم اعتكاف در دهه آخر ماه مبارك رمضان در مصر، وزارت اوقاف اين كشور طي بيانيه‌اي اعلام كرد مسلمانان مي‌توانند بدون هيچ شرطي در مساجد اين كشور معتكف شوند. هر سال به مناسبت برگزاري مراسم اعتكاف در مصر، شايعاتي مبني بر عدم برگزاري سنت اعتكاف در اين كشور منتشر مي شود كه امسال نيز اين موضوع با رويكرد امنيتي مورد شايعه بوده است.

وزارت اوقاف مصر با صدور بيانيه اي اعلام كرد: مسلمانان مي توانند دهه آخر ماه مبارك رمضان را بدون هيچ شرطي در مساجد اين كشور معتكف شوند و شرط امنيتي و يا شرايط ديگري براي اعتكاف آنها وجود ندارد.

اين وزارت در اين بيانيه اي آورده است كه امسال نزديك به 1 هزار و 650 مسجد در ايام ماه رمضان آماده استقبال از معتكفين خواهند بود و 1 هزار و 116 مسجد يك جزء كامل قرآن را در نماز تراويح قرائت مي كنند. همچنين 46 نشست ديني و بيش از 700سخنراني نيز به مناسبت ماه مبارك رمضان برگزار مي شود.

شيخ شوقي عبداللطيف رئيس بخش امور ديني وزارت اوقاف مصر با اشاره به اينكه هر ساله به منظور احياي سنت حسنه اعتكاف تلاشهايي از سوي نهادهاي مختلف اين كشور صورت مي گيرد، تصريح كرد: در جريان اين سنت شايعاتي منتشر شد كه متأسفانه اين شايعات تأثير منفي بر جامعه مي گذارد. از اين رو بايد بر امنيت اجتماعي تأكيد و از ضررهاي اجتماعي، اقتصادي و ديني اين مسئله برحذر بود.

قديمي‌ترين قرآن خطي چين مرمت مي‌شود

قديمي‌ترين قرآن خطي چين كه قدمت آن به قرن 13 ميلادي باز مي‌گردد، مرمت ‌مي‌شود. نسخه دستنوشته قرآن كريم اينك در مسجد "جيه تسي" در استان شيون هوا شمال غرب چين قرار دارد .

اين نسخه قديمي قرآن بيش از 700 سال پيش از آسياي مركزي به چين آورده شد و شامل سي جزء قرآن است كه 681 صفحه دارد و قديمي ترين قرآن خطي اين كشور به شمار مي رود. كارشناسان اعتقاد دارند تاريخ اين قرآن به قرن 13 ميلادي بازمي گردد و از قرآنهاي نفيس و نادر است كه پس از مرمت در سالن ويژه اي نگهداري مي شود.

پخش "اذان واحد" در تمام استانهاي مصر اجرا مي‌شود

دكتر محمود حمدي زقزوق وزير اوقاف مصر از موفقيت پخش آزمايشي اذان واحد در 17 مسجد قاهره و جيزه خبر داد و اظهار داشت: اين آزمايش در ديگر مساجد بزرگ قاهره و 4 هزار مسجد ديگر اين كشور اجرا مي شود.

طرح اذان واحد با استقبال بسياري رو به رو شده و بهترين مؤذنها براي اذان گويي در مساجد نزديك انتخاب مي شوند.
اين در حالي است كه پيش از اين رسانه ها اعلام كردند وزارت اوقاف مصر در پي سختي تطبيق زمان اذان مساجد بزرگ قاهره در يك زمان به علت تفاوتهاي موجود و همچنين شكست در ساخت دستگاههاي بدون عيب و نقص از ادامه آن انصراف داده است.

اما گويا با آسيب شناسي اين موضوع و بررسيهاي لازم آزمايش آن از سرگرفته شده و دوباره پخش آن آغاز شده است .
زقزوق اعلام كرده بود اين طرح با هدف وحدت اذان به منظور حفظ غناي تمدن اسلام و مساجد اجرا مي شود و مخالف شرع نيست به ويژه اينكه فتواي رسمي از سوي علي جمعه مفتي مصر صادر شده است.

بزرگترين انجمن اسلامي قرقيزستان افتتاح شد

انجمن جهاني جوانان مسلمان در جمهوري قرقيزستان بزرگترين انجمن اسلامي اين جمهوري را به منظور استفاده مسلمانان در ماه مبارك رمضان ديروز پنج‌شنبه هفتم شهريور ماه افتتاح كرد. اين انجمن سه طبقه بوده و داراي 4 هزار مترمربع است و در يكي از زيباترين مناطق بيشكك پايتخت قرقيزستان ساخته شده است. اين انجمن همچنين داراي يك مسجد دو طبقه است كه گنجايش 2 هزار نمازگزار را دارد.

كتابخانه اسلامي اين انجمن داراي يك هزار كتاب است. همچنين كتابخانه الكترونيكي به منظور توسعه فعاليتهاي ائمه و مبلغان مسلمان نيز راه‌اندازي شده است. اين انجمن اتاقي جهت استقبال از مهمانان مسجد را نيز دارا است. انجمن اسلامي قرقيزستان به منظور استفاده مسلمانان به‌ويژه در ماه مبارك رمضان و برگزاري فعاليتهاي رمضاني ساخته شده است.

دانشكده‌هاي اسلامي در سوئد احداث مي‌شوند

مركز اسلامي سوئد در استكهلم پايتخت سوئد طي گزارشي آورده است: دين اسلام پس از دين مسيحيت در مرتبه دوم قرار دارد، از اين رو نه تنها دولت سوئد آن را مي شناسد بلكه در مدارس دولتي نيز تدريس مي شود، بنابراين سعي در تثبيت و تعميق انديشه ساخت دانشكده ها و آموزشگاههاي ويژه مطالعات اسلامي در اين كشور ضروري به نظر مي رسد.

بر اساس اين گزارش تعداد مسلمانان سوئد اينك به بيش از 120 هزار نفر رسيده اند كه اشاعه اسلام در ميان زنان تحصيلكرده و دانشگاهي بيشتر است، اين امر منجر شده تا گزارشهاي مركز اسلامي سوئد تأسيس و ساخت دانشكده ها و مراكز اسلامي را مورد تأكيد قرار دهند.
 چهارشنبه 13 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 357]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن