تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر بنده اى بر همان چيزى كه در درون داشته و با آن از دنيا رفته، برانگيخته مى شود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820863107




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تشريح جزئيات طرح تحول اقتصادي در توزيع يارانه ها از زبان دبير شوراي تخصصي اصلاح نظام يارانه ها: 3 دهك بالا انتظار جبران مصرف نداشته باشند


واضح آرشیو وب فارسی:ابتکار: تشريح جزئيات طرح تحول اقتصادي در توزيع يارانه ها از زبان دبير شوراي تخصصي اصلاح نظام يارانه ها: 3 دهك بالا انتظار جبران مصرف نداشته باشند
گروه اقتصادي - بحث هدفمند كردن يارانه ها كه درقالب طرح تحول اقتصادي دنبال مي شود همان بحثي است كه در ماده هاي 93 و 103 قانون برنامه چهارم توسعه ذكر شده و عمده مساله اي كه در برنامه چهارم به آن تاكيد شده، اين است كه گرو ه هاي هدف مورد حمايت قرار گيرند. در واقع شكاف فقر در جامعه كاهش پيدا كند و در عين حال اين هدف به سمت نظام جامع تامين اجتماعي سوق يابد و افراد تحت پوشش، شناسايي شوند و يارانه ها به صورت هدفمند توزيع شود. در برنامه چهارم با توجه به مواد قانوني يادشده بايد هدفمند كردن يارانه ها به نحوي سازماندهي شود كه كاهش سهم طبقات با درآمدهاي بالا در مقابل افزايش سهم طبقات با درآمد پايين رخ دهد. در عين حال در برنامه چهارم اين مساله پيش بيني شده كه هدفمند كردن يارانه ها بايد به نحوي صورت بگيرد كه با توزيع يارانه ها به شكل فعلي اين روش به صورت تدريجي به سمت طرح هاي رفاه اجتماعي به جاي پرداخت يارانه هاي فعلي سوق يابد. اين طرح هم در راستاي اهداف برنامه چهارم طراحي شده كه در ابتدا اقشار جامعه شناسايي مي شوند و با توجه به اين شناسايي، روش هاي پرداخت يارانه اصلاح مي شود. از سوي ديگر، آثار يارانه ها در بخش ها و گروه هاي مختلف جامعه مورد تحليل قرار مي گيرد و روش هاي باز توزيع از اين طريق اتخاذ مي شوند به نحوي كه بتوانند يارانه ها را به سمت گروه هاي هدف سوق دهند. بنابراين مي توان گفت اين كار در راستاي برنامه چهارم توسعه قرار دارد اما ابعاد آن گسترده تر است. در اين خصوص دبير شوراي تخصصي اصلاح نظام يارانه ها طي گفت و گويي جزئيات بيشتري از طرح تحول اقتصادي به ويژه در بخش هدفمند كردن يارانه ها را بيان نموده كه در پي مي آيد:
اگر قيمت برخي كالاهايي كه دولت به عنوان خدمات عمومي ارايه مي كند، آزاد شود در آن صورت يارانه اي كه به صورت مستقيم پرداخت مي شود، پاسخگوي اين ميزان درخواست خواهد بود؟
ما گروه هاي هدف را به چند گروه طبقه بندي كرديم. يعني چهار دهك اول را يك گروه و به ترتيب دو دهك دوم و سوم را در دو گروه ديگر جاي داديم. براي گروه هاي هدفي كه در طبقات پايين قرار دارند، پرداخت ها به نحوي صورت مي گيرد كه افزايش قيمت ها با بازتوزيع جبران شود اما نبايد انتظار داشته باشيم در موردكساني كه در سه دهك بالاي درآمدي هستند اين بازتوزيع پوشش لازم براي افزايش قيمت ها را داشته باشد زير ا آنها گروه هايي هستند كه سطح مصرفشان بالاست. بنابراين نبايد انتظار داشته باشيم بازتوزيع، مصرف آنها را جبران كند.
قرار است طرح تحول اقتصادي تا چه زماني اجرا شود آيا برنامه زمانبندي مشخصي براي اجراي آن در نظر گرفته شده است؟
فرض بر اين است كه از اواسط نيمه دوم سال جاري، طرح عملياتي شود.
به عنوان مثال، در مورد قيمت برق سوال اين است كه اگر قيمت آن واقعي شود آيا مردم توان پرداخت آن را دارند؟
ما به اين مساله اذعان داريم كه براي توليد برق نهاده اي لازم است كه اگر قيمت آن نهاده آزاد شود، روي قيمت برق تاثير مستقيم خواهد داشت و آن نهاده سوخت است اگر به عنوان مثال، قيمت گاز، گازوييل و نفت كوره متوسط قيمت بين المللي باشد و اين نهاده ها را با قيمت واقعي به صنعت برق بدهيم قيمت برق بسيار بالا خواهد رفت و برخي از مردم توان پرداخت آن را نخواهند داشت. پس بهتر است ما نهاده انرژي را كه به صنعت برق مي دهيم در يك بازه زماني چندساله به قيمت هاي واقعي برسانيم تا هم فناوري صنعت برق بتواند خود را با شرايط جديد سازگار كند و هم سبد توليد برق در بين انرژي هاي مختلف بهتر توزيع شود.به عنوان مثال، اگر انرژي برق را از نيروگاه گازي يا سيكل تركيبي يا برق - آبي مي گيريم در يك بازه زماني اين فناوري ها بتوانند خود را با شرايط بازار و قيمت هاي انرژي هماهنگ كنند. از طرف ديگر، مردم هم بتوانند شرايط بازار را تحمل و الگوي مصرف خود را اصلاح كنند. به همين خاطر است كه اين كار در يك دوره زماني چندساله سازماندهي و برنامه ريزي مي شود. در واقع بحث اين نيست كه ما به يكباره قيمت ها را آزاد كنيم. اگر قيمت ها را در يك استراتژي مشخصي در صنعت و براي مصرف كنندگان برنامه ريزي كنيم، مي توانيم خيلي از مسايل طرح را كنترل كنيم. از اين رو، براي برخي از فعاليت ها و رشته هاي اقتصادي اين كار به اين صورت دنبال خواهد شد.
يارانه ها چه مواردي را شامل مي شود و قرار است قيمت چه كالاها و خدماتي آزاد شود؟
اگر كالاهايي را كه مشمول يارانه مي شود به دو بخش مجزا تقسيم كنيم، يكي، حامل هاي انرژي است كه شامل بنزين، گازوييل، نفت سفيد، نفت كوره، گاز مايع، برق و ساير حاملها شبيه اينها مي شود. اينها يك بخش از كالاهايي هستندكه تعريف شده اند. بخش دوم، شامل كالاهاي اساسي است كه در حال حاضر در قالب يارانه كالاهاي اساسي پرداخت مي كنيم. كالاهاي اساسي كه به طور عمده مشمول يارانه است شامل نان، روغن، شكر، شير و دارو مي شود.
آيا در مورد آزادسازي قيمت آب نيز تصميمي گرفته خواهدشد؟
در حال حاضر خير.
قيمت دارو تحت چه شرايطي آزاد خواهد شد؟
چنانچه پوشش سيستم بيمه خدمات درماني در قالب اين طرح قرار گيرد دارو را مشمول آزادسازي مي كنيم اما در غير اين صورت دارو خارج از طرح خواهد بود.
به نظر جناب عالي برنامه پنجم از چه ويژگي هايي برخوردار بوده و نسبت به برنامه هاي قبل چه تفاوت هايي كرده است؟
در برنامه پنجم، ضمن اينكه به مسايل كلان اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جامعه پرداخته مي شود، جهت گيري هاي برنامه در قالب بسته هاي سياستي تدوين مي شود كه در برنامه هاي قبل به طور مشخص اين اقدام صورت نمي گرفت.انتظار مي رود هدف هايي كه در قالب بسته هاي سياستي تدوين مي شود با منابع و مصارف برنامه هماهنگ شود ضمن اينكه در اين برنامه به ابعاد فرهنگي و اجتماعي نيز توجه جدي شده است.
بسته هاي سياستي چه مواردي را شامل مي شوند؟
حدود 70 بسته سياستي در قالب موضوع هاي مختلف فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي، امنيتي، اداري و تقنيني طراحي و در هر كدام از اين موضوع ها بسته هاي مربوط تدوين شده است.
 سه شنبه 12 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ابتکار]
[مشاهده در: www.ebtekarnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 203]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن