تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر که بر خدا توکل کند دشواریها برایش آسان شده و اسباب برایش فراهم گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812944372




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي نرخ بليتهاي برج ميلاد به تاخيرافتاد بيادي:معلوم نيست بهره‌بردار برج چه شركتي است دانشجو:قراربود تكليف شركتهاي زيرمجموعه روشن شود نه اين كه زيادشان كنيم


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: بررسي نرخ بليتهاي برج ميلاد به تاخيرافتاد بيادي:معلوم نيست بهره‌بردار برج چه شركتي است دانشجو:قراربود تكليف شركتهاي زيرمجموعه روشن شود نه اين كه زيادشان كنيم


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: اجتماعي - شهري

بررسي لايحه پيشنهاد نرخ بليتهاي بازديد از قسمتهاي مختلف برج ميلاد كه از سوي شهرداري تهران ارائه شده، در جلسه امروز شوراي شهر تهران بررسي شد، اما با حاشيه‌ها و اعتراضهايي مسكوت ماند تا گزارشي توسط مسؤولان پروژه به شورا ارائه شود و ملاحظات بيشتري در مورد اين لايحه لحاظ شود.

به گزارش خبرنگار «شهري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، شوراي شهر تهران امروز در جلسه يكصدو بيست و چهارم خود كه به شكل علني برگزار شد، بررسي لايحه تعيين بهاي خدمات بازديد مجموعه برج ميلاد آسمان را در دستوركار قرار داد.

رسول خادم، رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران در توضيح اين لايحه گفت: به دليل اين كه متن اين لايحه رويكرد بودجه‌اي داشته از مسؤولان مربوط خواستيم تا تراز مالي هزينه‌ها و محل درآمدهاي برج ميلاد را ارائه كنند.

وي با بيان اين كه برج ميلاد پروژه‌اي ملي است و بايد هزينه‌هاي آن فارغ از هزينه‌هاي مردم مي‌بود، گفت: بار سنگين ساخت اين مجموعه بر دوش مردم تهران افتاد و هزينه‌هايي كه مي توانست مشكلات مردم را حل كند براي اين برج خرج شد.

وي گفت: هزينه‌هاي بهره‌برداري اين برج بسيار سنگين و باز هم بر دوش مردم است، اما نكته مهم اينجاست كه نمي‌توانيم كل هزينه‌هاي برج را با رويكرد درآمدي از مردم دريافت كنيم، ‌چرا كه تنها اقشار خاصي از اين برج استفاده مي‌كنند.

خادم در حالي كه نرخهاي پيشنهادي شهرداري تهران براي استفاده از برج ميلاد را قرائت مي‌كرد، به ظرفيت محدود گنبد آسمان برج در طبقه فوقاني اشاره كرد و گفت: مديريت اين مجموعه بايد به گونه‌اي باشد كه حجم قابل توجهي از مراجعان يكجا جمع نشوند و بايد رويكرد بر اين باشد كه در ايام غيرتعطيل و صبحها امتياز ويژه‌اي قايل شويم و سياستهاي تشويقي را نيز درنظر بگيريم.

رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران به محدوديت پاركينگ و راههاي دسترسي مجموع برج ميلاد اشاره كرد و گفت: قطعا زمينه استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي براي مردم بايد فراهم شود، چرا كه با محدوديت پاركينگ روبرو هستيم و چنانچه بازديدكنندگان با خودروي شخصي در آنجا حاضر شوند، ترافيك شديدي ايجاد مي‌شود و درست به همين دلايل قيمت پاركينگ را بالا برده‌ايم.

به گزارش ايسنا، حسن بيادي، نايب رييس شوراي شهر تهران در ادامه بررسي اين لايحه به ماهيت بهره‌بردار، مجموعه بزرگ برج ميلاد اشاره كرد و گفت: آنچه در لايحه آمده بود و شورا آن را تصويب كرد، شهرداري بود و نامي از شركت قيد نشده و شورا هيچ شركتي را به عنوان بهره‌بردار تاييد و تصويب نكرده است.

محمدعلي نجفي، عضو ديگر شوراي شهر تهران بود كه در مورد اين لايحه اظهارنظر كرد و گفت: بيشتر بودن قيمت بليت گردشگران خارجي پيام خوبي ندارد و با روحيه مهمان‌نوازي ايرانيان و تشويق گردشگران در تناقض است در عين حال بسياري از ايراني‌ها شبيه خارجي‌ها و بسياري از خارجيها شبيه ايراني‌ها هستند و تشخيص آنها بسيار مشكل است.

پروين احمدي نژاد، عضو كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران هم ضمن تاييد گفته‌هاي حسن بيادي در مورد ماهيت شركت ميلاد آسمان كه مصوبه شوراي شهر تهران را ندارد، گفت: در جلسه كميسيون برنامه و بودجه تاكيد شده بود كه درآمد حاصل از بازديد برج براي نگهداري و هزينه‌هاي جاري آن نيست و بايد از بخش تجاري و رستوران و هتل اين هزينه‌ها تامين شود و حتي ديگر نيازي به مبلغ ورودي به برج نيست!

وي با بيان اين كه برج ميلاد موسس خصوصي نداشته و با پول مردم ساخته شده، اظهار كرد: شهرداري برج ميلاد را از طريق عوارض شهري مردم ساختار است؛ چطور ساختماني را با پول مردم مي‌سازيم و بعد براي استفاده مردم از اين ساختمان مي‌خواهيم پول از آنها بگيريم.

پروين احمدي‌نژاد در واكنش به اظهارات نجفي در مورد هزينه بليت گردشگران خارجي نسبت به گردشگران داخلي، گفت: در همه جاي دنيا بليت گردشگران خارجي گرانتر از گردشگران داخلي است در عين حال ما نمي‌خواهيم تهران را به شهروند درجه يك و دو تقسيم كنيم و با اين مبالغي كه درنظر گرفته‌ايم افرادي كه ماشينهاي مدل بالا سوار مي‌شوند مي‌توانند آن را پرداخت كنند و حتي ممكن است رغبتي براي بازديد از برج نداشته باشند و فقط از مجتمع تجاري استفاده كنند.

وي با بيان اين كه قشر متوسط جامعه حتي يكبار هم نمي‌تواند از اين برج بازديد كند، گفت: به نظر مي‌رسد پس از چانه زني‌هايي كه با هم در جلسات كميسيون داشته‌ايم، ‌باز هم ارقام بليتها زياد شده است.

به گزارش ايسنا، حمزه شكيب در ادامه توضيحات خود نسبت به قيمت بليت‌ها، گفت: برج ميلاد علاوه بر اين كه هزينه‌اي را بر دوش شهروندان داشته است، نمادي از افتخار ايرانيان است و اثرگذاري را بر مسايل اجتماعي و سياسي شهر تهران دارد و به عبارتي شهروندان تهراني نوعي سرمايه‌گذاري داشته‌اند.

وي گفت: بايد هزينه بهره‌برداري سالانه برج ميلاد محاسبه شود و پيش‌بيني را از تعداد بازديد كننده‌ها، سهم هر يك و ميزان بليت داشته باشيم.

وي به قيمت تمام‌شده و قيمت دريافت‌شده بليت مترو اشاره كرد و گفت: مردم مي‌دانند قيمت تمام‌شده بليت مترو 550 تومان است، اما آنها با يارانه 150 تومان مي‌پردازند، اگر در مورد برج ميلاد نيز هزينه‌هاي نگهداري را اعلام كنيم، قطعا مردم آگاهانه سهم مبلغ خود را مي‌پردازند.

شكيب همچنين در مورد شركت بهره‌بردار اين پروژه نيز گفت: اين شركت مراحل تصويب را طي نكرده و فاقد اعتبار است و شهرداري بايد در قالب لايحه‌اي به شورا موضوع آن را مطرح كند.

خسرو دانشجو،‌ سخنگوي شوراي شهر تهران نيز درخواست صحبت كرد و گفت: در اكثر كشورهايي كه برجهاي مخابراتي دارند براي بازديد گردشگران خارجي مبالغ بيشتري دريافت مي‌كنند و اين كار نه تنها پيام بدي ندارد، بلكه از كساني كه هيچ سرمايه‌گذاري در ساخت برج نداشته‌اند پول بيشتري دريافت مي‌شود و نمونه اين امر را مي‌توان در بليتهاي صد دلاري بازديد از برج شانگهاي در چين ديد.

دانشجو در ادامه صحبتهاي خود به بدقولي شهرداري تهران در مورد ارائه گزارش عملكرد شركتها و سازمانهاي تابعه كه تا پايان تير ماه فرصت داشت اشاره كرد و گفت: پشت همين تريبون گفته شد كه اول تير ماه گزارش تعيين تكليف شركتها و سازمانهاي تابعه به شورا بيايد اما فرصت تمام شد و هيچ گزارشي به دست ما نرسيد و ما هي مي گوييم و هيچ پاسخي نمي‌شنويم.

وي ادامه داد: امروز باز هم با شركت خود ساخته ديگري كه مبناي قانوني ندارد مواجه شده‌ايم و مي‌خواهيم آن را تصويب كنيم در حالي كه هنوز تكليف اين شركتهاي شهرداري روشن نشده است و وقتي از مسؤولان سوال مي‌كنيم، مي‌گويند آماده است و به نتيجه نهايي رسيده‌اند، اما نمي‌دانم اگر آماده است چرا به شورا نمي‌آيد؟

در ادامه اين جلسه رسول خادم در پاسخ به برخي از گفته‌هاي اعضاي شورا، گفت: در مصوبه شوراي شهر تهران بهره‌بردار فقط شهرداري تهران است و اين كه شهرداري چطور قرار است اين اقدام را انجام دهد بحث ديگري است، در عين حال شهرداري مكلف است براي اين شركت توضيح بدهد و در غير اين صورت شورا ماهيت اين شركت را نخواهد پذيرفت!

چمران نيز در ادامه صحبتهاي خادم افزود: ماهيت تورهاي گردشگري اين است كه در جريان بازديدها تخفيف دريافت مي‌كنند و بايد اين تخفيف در نظر گرفته شود.

به گفته وي بايد قيمت به نحوي باشد كه همه مردم بتوانند استفاده كنند و در عين حال مديريت آن به گونه‌اي باشد كه 8 ميليون جمعيت تهران با برنامه‌ريزي مشخصي امكان بازديد داشته باشند.

وي با بيان اين كه مجموعه برج ميلاد محدوديتهايي را دارد، گفت: نمي‌شود براي بازديد از برج قرعه‌كشي كرد، بن گذاشت يا كوپن داد. به هر حال متاسفانه كنترل سيستم برج با قيمت بهاي ورودي برج است، اما مي‌توان براي گروههايي نظير دانش‌آموزان و دانشجويان و جانبازان و معلولان تخفيف قايل شد.

چمران به هزينه‌هاي گزاف و بسيار زياد ساخت برج ميلاد اشاره كرد و گفت: بايد آمارهاي مشخصي از هزينه‌ها بدهند چرا كه بودجه‌هاي بيش از 100 ميليارد تومان را براي آن تصويب كرده‌ايم، هزينه نگهداري چنين برجي بسيار مهم است و اگر نتواند هزينه‌هاي بهره‌برداري خود را تأمين كند با مشكل جدي مواجه مي‌شود، در عين حال صحيح نيست كه براي هزينه‌هاي بهره‌برداري هم از پول شهر استفاده شود.

رييس شوراي شهر تهران مجددا به موضوع هزينه‌هاي اجرايي طرح اشاره كرد و گفت: با توجه به سيستم نقدي و غيرنقدي هزينه‌هاي صرف شده در برج هزينه‌ها شفاف نيست و بايد مشخص شود كه اين هزينه‌ها ظرف چند سال بر مي‌گردد .

خادم نيز در توضيحات مجدد خود افزود: پيشنهاد شهرداري براي بليتهاي دردي از هزينه‌هاي بهره‌برداري برج حل نمي‌كند و اصل هزينه‌ها قرار است در فاز دوم و سوم پروژه از محل رستوران، مركز تجاري و هتل تامين شود و به عبارتي اين برج با توجه به مشكلاتي كه براي مردم اين منطقه داشته و دارد بايد منفعتي را براي آنها داشته باشد.

به گزارش ايسنا، در اين حين چمران خطاب به خادم، گفت: مگر برج آزادي چه خاصيتي براي مردم اين منطقه داشته است؟

كه خادم در پاسخ گفت: نبايد اشتباهات گذشته را تكرار كنيم و برج ميلاد قرار است تبديل به برجي لوكس شود، در عين حال اگر اين تصور وجود دارد كه قشري خاص از آن استفاده مي‌كنند بايد گفت مردمي كه به كافي‌شاپهاي گرانقيمت مي‌روند هم جزو شهروندان همين شهر هستند و قشري كه با 5 تومان اضافه شدن به بليت اتوبوس صدايشان درمي‌آيد هم جزو شهروندان ما هستند.

وي تصريح كرد: اگر ديدگاه درآمدي در مورد دريافت بليت در مجموعه برج ميلاد مطرح بود، بايد بين 80 تا 100 هزار تومان همانند برج شانگهاي در چين دريافت مي‌كرديم اما با 5 و 10 هزار تومان بيشتر فقط بدنامي براي شهرداري مي‌ماند و اتفاقي نمي‌افتد و اين نگاه ايجاد مي‌شود كه شهرداري به دنبال كسب درآمد است.

وي ادامه داد: هزينه‌هاي نگهداري و بهره‌برداري برج ميلاد آنقدربالاست كه حتي هتل و رستوران نيز براي آن توجيه ندارد و چندين بار تكرار مي‌كنم كه اين برج توجيه اقتصادي ندارد، قطعا هزينه‌هاي آن بر دوش مردم است.

به گزارش ايسنا، در ادامه اين جلسه مهدي تقوي، معاون حقوقي شهردار تهران در توضيحاتي، گفت: در مورد اين كه بايد براي بهره‌برداري از برج راهكارهاي قانوني در شورا تصويب شود، مشكلي وجود ندارد و در مورد وضعيت شركت مورد نظر براي بهره‌برداري هم قطعا از شورا اجازه مي‌گيرد.

وي گفت: آنچه براي تعيين بهاي خدمات برج ميلاد در نظر گرفته شده در مقابل ازدحام و اشتياق مردم شهر تهران بسيار ناچيز است، اما چاره‌اي جز در نظر گرفتن محدوديتهايي نداريم.

تقوي با بيان اين كه هزينه‌هاي ساخت برج ميلاد با توجه به سال ساخت آن نجومي بوده است، گفت: هزينه‌هاي نگهداري از چنين برجي بسيار بالاست و قطعا با بليت فروشي جبران نمي‌شود.

وي گفت: هنوز قسمتهايي از برج تمام نشده و بايد جلسه‌اي ويژه در مورد بخشهاي باقيمانده و هزينه‌هاي آن صورت گيرد.

به گزارش ايسنا، چمران در ادامه اظهارات خود به هزينه‌هاي نگهداري و كامل كار كردن مجموعه اشاره كرد و گفت: به عنوان مثال وقتي آسانسورها با ظرفيت كامل در طول روز كار مي‌كنند، زودتر مستهلك مي‌شوند و اگر بخواهيم اين هزينه‌ها را در نظر بگيريم بايد همان 60 يورو برج ايفل يا 100 دلار برج شانگهاي را دريافت كنيم.

همچنين پروين احمدي‌نژاد، گفت: مكانيزم شناسايي براي افراد بازديد كننده مشخص نيست، اگر بازديد كننده‌اي براي صرف غذا به رستوران رفت و از گروه جدا شد و مدت بيشتري را در برج ماند از كجا شناسايي مي‌شود؟ در حال حاضر قرار است دستگاهي را نصب كنند تا ورود و خروج افراد مشخص شود اما اين دستگاه حداقل تا 6 ماه آينده آماده نمي‌شود و ساز و كاري براي اين مدت پيش‌بيني نشده است.

وي به شركت تاسيس شده براي بهره‌برداري از برج ميلاد اشاره كرد و گفت: اگر اين شركت تاسيس شده و شهرداري اطلاع نداشته، خلاف است و بايد توضيح دهيد و اگر تاسيسي نبوده باز هم توضيح دهيد. به هر حال اين شائبه پيش مي‌آيد كه شورا بي‌اطلاع بوده است؛ شورا را از ابتدا مانع نبود و كافي بود كه ما را مطلع مي كرديد كه بهره‌بردار كدام بخش شهرداري است.

وي با بيان اين كه بايد هدف از ساخت برج مشخص شود، گفت: اگر مخابراتي است، استفاده كنندگان از برج هزينه‌ها را بدهند و نبايد فقط سراغ بخشي كه مردم استفاده مي‌كنند، برويم! آنهايي كه ميلياردي پول دارند را نمي‌بينيم ولي سراغ 5 و 6 هزار تومان بليت مردم رفته‌ايم.

به گزارش ايسنا، چمران براي آن كه موضوع تا حدودي جمع‌بندي شود ، تصريح كرد: شهردار تهران قول داده كه روز عيد فطر برج ميلاد به طور آزمايشي شروع به كار كند و بايد براي شروع به كار ضوابط و بهاي خدمات را تعيين كنيم و بعد از آن اين لايحه اصلاح شود و حتي از تجربه اين مدت كار آزمايشي استفاده كنيم.

وي تاكيد كرد: 5 هزار تومان بيشتر و كمتر گرفتن بليت بازديد برج تاثيري در هزينه‌هاي آن ندارد، گفت: نحوه كاربري اين برج بايد مشخص مي‌شد كه متاسفانه در لايحه قيد نشده است، شورا شركتي را كه شهرداري براي بهره‌برداري از برج ميلاد اعلام كرده مي‌شناسد و مي‌داند از كجا آمده اما اين موضوع در لايحه قيد نشده و به تصويب شورا نرسيده است.

احمد مسجد جامعي، رييس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران ديگر عضو بود كه به جمع مخالفان اين لايحه پيوست و گفت: برج ميلاد سالهاست كه در رسانه‌ها مطرح شده و حساسيتهايي دارد و حتي بين اعضاي شوراي شهر تهران توافق وجود ندارد. شوراي شهر نماينده مردم است و بهتر است گزارش عمومي به شورا داده شود و ساير موارد قيمت گذاري هم در آن توضيح داده شود.

وي گفت: اميدواريم برج ميلاد علاوه بر قدرت علمي و فني، قدرت فرهنگي را هم به همراه داشته باشد.

در اين حين خادم تاكيد كرد كه برآورد هزينه‌هاي بليت صورت گرفته توسط شهرداري نگاه معقولي دارد و يك هفته تاخير و ارائه گزارش تاثيري در آن نخواهد داشت.

حسن بيادي خطاب به چمران تاكيد كرد: من هنوز در مورد سوال مربوط به شركت تشكيل شد براي بهره‌برداري پاسخ نگرفته‌ام. افتتاح برج در عيد فطر ربطي به افتتاح بخش گردشگري ندارد و براي شروع به كار آزمايشي نمي‌توان نرخ تعيين كرد.

وي تاكيد كرد: اگر امروز چيزي نگوييم باز هم شهرداري مي‌رود ، شركتي را تاسيس مي‌كند و شورا را در عمل انجام شده قرار مي‌دهد.

بيادي اضافه كرد: بايد هزينه‌ها و درآمد برج مخابراتي مشخص شود و در عين حال شورا از جريان پولي كه سازمانهاي استفاده كننده از برج ميلاد پرداخت مي‌كنند مطلع نيست.

وي به بي‌معني بودن دوران كارآزمايشي برج اشاره كرد و گفت: اگر در اين مدت اتفاقي افتاد شورا به هيچ وجه پاسخگو نيست.

چمران هم در پاسخ به وي گفت: در همه اين برجهاي مخابراتي معمول است كه قبل از شروع به كار اصلي پروه، برج مدتي زير بار مي‌رود تا به قابليت اصلي خود برسد و اين معني آزمايشي بودن را نمي‌دهد.

به گزارش ايسنا، مسجد جامعي تاكيد كرد كه اين طرح پس از يك هفته مجددا بررسي شود كه چمران با نارضايتي گفت: من حرفي ندارم، فقط وقتمان هدر مي‌رود.

به گزارش ايسنا، پس از موافقت اعضاي شوراي شهر تهران براي بررسي اين موضوع در هفته آينده، پورزرندي، معاون مالي و اداري شهرداري و تقوي، معاون حقوقي شهرداري تهران براي توجيه موضوع بالاي سر بيادي حاضر شدند پس از فاصله كوتاهي خسرو دانشجو هم به آنها اضافه شد، اما به دليل اين كه صداي صحبت آنها فضاي صحن شورا را گرفته بود، چمران گفت: به نظر مي‌رسد شورا بايد چند پنل داشته باشد تا جلسات كوچكتر هم اداره شود.

مسجد جامعي نيز در ادامه صحبتهاي چمران با كنايه گفت: حاج آقا كسي كه هميشه مسوول صلوات است در ميان اين لابي‌ها قرار گرفته! و بيادي نيز كه منتظر فرصت براي پاسخ دادن بود گفت: هر چه توضيح بدهند، بدتر مي‌شود و چمران براي آن كه جلسه به حالت قبلي بر گردد به بيادي، گفت: صلوات ختم كنيد.

به گزارش ايسنا، صحبتهاي معاون مالي و اداري شهرداري و بيادي در زمان بررسي مصوبه بعدي ادامه داشت.

انتهاي پيام
 سه شنبه 12 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 337]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن