تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):پرخورى و سستى اراده و مستى سيرى و غفلت حاصل از قدرت، از عوامل بازدارنده و كند كننده ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816825931




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

درمانگاه چشمان كاملا تنبل‌


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: درمانگاه چشمان كاملا تنبل‌
جام جم آنلاين: شايد شما هم تيزرهاي تبليغاتي طرح پيشگيري از تنبلي چشم را ديده باشيد. اين طرح چند سالي است كه در كشور آغاز شده است، اما تنبلي چشم چيست و چرا اينقدر اهميت دارد. تنبلي چشم با نام علمي آمبليوپي بيش از هر بيماري چشمي ديگري مسوول كاهش بينايي در يك چشم است. به لحاظ آماري كمي بيش از 2 درصد افراد در جوامع مختلف دنيا مبتلا به اين عارضه هستند.


تنبلي چشم معمولا در سنين زير 6 سال ايجاد مي‌شود. تنبلي چشم اگر به موقع تشخيص داده و درمان نشود، فرد را از يك چشم بسيار كم‌بينا يا نابينا مي‌كند، اما با تشخيص بموقع، براحتي و بطور كامل قابل درمان است.

چرا چشم تنبل مي‌شود

مراكز عصبي مربوط به بينايي از بدو تولد تا حدود 12 سالگي در حال تكامل هستند و حداكثر سرعت اين روند در شيرخوارگي اتفاق مي‌افتد. در 3 سال اول زندگي هرگونه عاملي كه سبب شود كودك ديد خوبي نداشته باشد و تصوير واضحي از اشياي دوروبرش روي پرده شبكيه چشمش تشكيل نشود، باعث مي‌شود رشد و تكامل بينايي دچار وقفه شود.

اين سخن معني‌اش اين است كه ممكن است چشم ظاهري كاملا معمولي داشته باشد اما از بينايي خوب و طبيعي برخوردار نباشد. محروميت چشم از برخورد و ديدن تصاوير داراي طرح و شكل در طي 3 ماهه اول بعد از تولد باعث كاهش شديد، عميق و دائمي در ميزان ديد سه‌بعدي و تيزبيني در چشم مربوطه خواهد شد. 3 دسته علت اصلي براي تنبل چشم وجود دارد: محروميت چشم از دريافت تصاوير، تاري ديد و لوچي يا انحراف چشمي.

علائم تنبلي چشم‌

بيماري اغلب به وسيله والدين، معلمان يا پزشك كشف مي‌شود. در سنيني كه كودك قادر به بيان مشكلات خود مي‌باشد ممكن است از ضعف بينايي، خستگي چشم و يا سردرد شكايت داشته باشد. اما در اغلب موارد كودك شكايتي ندارد و ممكن است علائم بيماري‌هاي مسبب تنبلي چشم نظير انحراف چشم و كدورت‌هاي مسير بينايي مثل آب مرواريد و كدورت قرنيه منجر به تشخيص شوند ولي زماني كه تنبلي چشم ناشي از عيوب انكساري باشد، تشخيص آن مشكل است زيرا كودكان براحتي توسط چشم ديگر مي‌بينند و كمبود ديد در چشم بيمار را جبران مي‌كنند. به همين دليل والدين بايد به وضعيت ديد كودكان توجه ويژه‌اي داشته باشند.

درمان‌

خوشبختانه تنبلي چشم در صورتي كه در زمان مناسب تشخيص داده شود، براحتي قابل درمان است. درمان تنبلي چشم معمولا به صورت بستن چشم سالم و وادار كردن مغز به ديدن با چشم تنبل است. اين درمان ممكن است هفته‌ها يا حتي ماه‌ها طول بكشد كه البته چشم سالم بايد به تناوب باز شود.

در مواردي كه تنبلي ناشي از عيوب انكساري است تجويز عينك يا لنز سبب وضوح تصوير در چشم معيوب و درمان تنبلي خواهد شد. مواردي نيز كه تنبلي ناشي از انحراف چشم است با جراحي و اصلاح انحراف قابل درمان است.

نكته‌اي كه بايد به آن توجه داشت اين است كه مسير‌هاي بينايي تا سنين 8 تا 10 سالگي تكامل مي‌يابند و درمان تنبلي چشم بعد از اين سنين امكان‌پذير نيست. بنابراين در صورتي كه چشم تنبل در سنين پايين درمان نشود بعد از سن 10 سالگي در بيشتر موارد هيچ درماني نخواهد داشت و ممكن است منجر به از دست رفتن شديد ديد در يك چشم شود.
 سه شنبه 12 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 207]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن