تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس به صداى قارى‏اى كه بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت مى‏كند گوش دهد، براى او...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815549695




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پس از ماه مبارك رمضان؛ دومين جشنواره برترين برنامه‌هاي معارفي سيما برگزار مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: پس از ماه مبارك رمضان؛ دومين جشنواره برترين برنامه‌هاي معارفي سيما برگزار مي‌شود
خبرگزاري فارس: دبير شوراي معارف سيما از برگزاري دومين جشنواره برترين برنامه‌هاي معارفي سيما پس از ماه مبارك رمضان خبر داد.


به گزارش خبرنگار راديو و تلويزيون فارس، در نشست مطبوعاتي كه امروز با حضور پرويز فارسيجاني دبير شوراي معارف سيما و نمايندگان رسانه‌هاي جمعي برگزار شد، فارسيجاني به تشريح ويژه برنامه‌هاي غير نمايشي سيما در ماه مبارك رمضان پرداخت و گفت: تجربه ما در سال گذشته با توجه به اينكه رسانه موظف است تاثير‌گذاري برنامه‌ها و رضايت‌مندي مخاطبان خود را بسنجد، مركز تحقيقات و سنجش صدا و سيما و روابط عمومي كل سازمان با نظرسنجي‌هايي كه انجام داده‌اند و همچنين به صورت‌هاي مختلف در مطبوعات و سايت‌ها كه مجامع حقيقي و حقوقي به ما اعلام كرده‌اند، ميزان توفيق رسانه به دست آمد و محملي براي برنامه‌ريزي امسال شد.
وي افزود: ما در زمينه‌هاي مختلف از نظرات مردم بهره گرفته‌ايم و با رويكرد جديد كه به شبكه‌هاي سيما اخيرا ابلاغ شده و تغيير و تحول‌هاي اخير معاونت سيما به همانگونه برنامه‌هاي خود را تنظيم كرده‌ايم. در برنامه‌ريزي‌هاي اخير شبكه يك شبكه ميانسال به بالا انتخاب شد. شبكه دو شبكه كودك و نوجوان، شبكه سه شبكه جوانان، شبكه چهار شبكه فرهيختگان و شبكه تهران شبكه استاني شده‌اند و ما طبق اين تقسيم‌بندي‌ها برنامه‌ريزي كرده‌ايم.
وي در ادامه گفت: از لحاظ ساختاري هم شبكه‌ها اولويت‌هايي پيدا كردند كه شبكه يك عمدتا نمايشي و مستند، شبكه دو انيميشن، شبكه سه مستند و نمايشي و شبكه چهار از قالب‌هاي متنوع به ويژه تله تئاتر بهره مي‌گيرد.البته نه اينكه از قالب‌هاي ديگر بهره نبرند، اما رويكرد اصلي ما به سمت تخصصي‌تر شدن پيش مي‌رود كه امسال صد در صد اجرايي نخواهد شد اما در سال آينده عملكرد شبكه‌ها كاملا منطبق خواهد بود.
دبير شوراي معارف سيما در ادامه سخنان خود گفت: طبق آماري كه ما از نظرسنجي سازمان داريم، عمده مخاطبان سيما از برنامه‌هاي سحر استفاده مي‌كنند. 7/67 درصد بيننده برنامه‌هاي سحرگاهي هستند كه توفيق پربيننده بودن برنامه‌هاي سحري را نشان مي‌دهد. در كنار آن 6/93 درصد بيننده برنامه‌هاي افطار هستند كه بيشترين موضوعات مورد علاقه مخاطبان بحث‌هاي قرآني، تربيتي و اخلاقي عمدتا در حوزه‌هاي تربيت فرزندان رابطه والدين و فرزندان و رابطه همسران بوده است.
همچنين 3/85 درصد از مخاطبان رضايتمندي خود را از برنامه‌هاي نمايشي اعلام كردند و بيشترين تقاضا براي استفاده از كارشناسان روحاني در برنامه‌هاي گفت‌وگو محور بوده است.
وي در ادامه با بيان اينكه امسال سيما از 3 روز جلوتر به استقبال ماه رمضان رفته و براي اين ماه در شيوه‌هاي مختلف برنامه‌سازي كرده است و ما امسال با برنامه‌ريزي كامل به استقبال ماه رمضان مي‌رويم، اظهار داشت: نكته كليدي ديگري كه امسال دنبال مي‌شود، ايجاد يك فضاي با طراوت و بانشاط در عين رعايت فضاي روحاني و معنوي ماه مبارك رمضان است.بهره‌مندي از اماكن مذهبي مهم در كشور از اماكن مقدس مانند حرم عبدالعظيم، شاه‌چراغ، مكه، مدينه، كربلا و... و همچنين اماكن مذهبي مانند مساجد بزرگ، حسينيه‌ها، مهديه به شيوه‌هاي مختلف در دستور كار ما قرار دارد.
وي تصريح كرد: امسال با همكاري ويژه با واحد بين‌الملل سازمان صدا و سيما از برنامه‌هاي ويژه رمضان و حال و هواي اين ماه در كشورهاي ديگر استفاده خواهيم كرد. برنامه ريزي امسال نيز به گونه‌اي است كه هم‌پوشاني و پخش برنامه‌هاي تكراري نداريم. برنامه‌هاي موازي و برنامه‌هايي كه مخاطبان خاص دارند، طبق برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته پخش مي‌شوند تا مخاطبان بتوانند برنامه‌هاي خود را طبق برنامه‌ريزي دنبال كنند.كار جديد ديگري كه امسال سعي كرده‌ايم انجام دهيم بهره‌گيري علمي از اساتيد حوزه و دانشگاه و بهره‌گيري از سخنان مراجع عظام است كه طبق نظرسنجي‌هاي صورت گرفته مردم نسبت به اين حركت استقبال كرده‌اند.
فارسيجاني با اشاره به اينكه ما تلاش كرد‌ه‌ايم تا رقابت جانانه‌اي بين شبكه‌هاي سيما و برنامه‌سازان ايجاد كنيم، اظهار داشت: سال گذشته جشنواره برترين برنامه‌هاي سيما با معيارهاي مشخصي كه تهيه شده بود برگزار شد و امسال نيز بعد از ماه مبارك رمضان در اولين فرصت دومين جشنواره برترين برنامه‌هاي سيما را خواهيم داشت.
وي در ادامه سخنان خود با عنوان اينكه برنامه‌هاي غيرنمايشي امسال در 4 بخش تعريف شده‌اند، گفت: يكي از آنها برنامه‌هاي قرآني است. قرآن به عنوان كتاب هدايت و انسان‌سازي اصلي‌ترين محور برنامه‌سازي به شمار مي‌رود و برنامه‌هاي رمضان امسال با شيوه‌هاي مختلف اين بحث را دنبال مي‌كنند كه يكي از آنها پخش ترتيل قرآن است. در هر شبكه‌اي ما بخش ترتيل قرآن را داريم. در شبكه يك هر روز يك حزب از قرآن كريم به طور زنده قرائت مي‌شود. شبكه دو نيز ساعت 1:30 بامداد تلاوت يك جزء قرآن را به روي آنتن خواهد برد. شبكه سه در دو زمان 12:40 و 5:30 بامداد ترتيل قرآن پخش خواهد كرد و شبكه تهران نيز هر روز ظهر ترتيل قرآن با صداي قاري كريم منصوري را پخش خواهد كرد.
وي ادامه داد: بخش ديگر بخش تفسير است كه مردم بسيار مشتاق به آن هستند. در شبكه‌هاي يك، دو، سه، چهار، تهران و قرآن برنامه‌ تفسير قرآن خواهيم داشت. شبكه آموزشي هم در اين زمينه برنامه‌هايي دارد. بخش بعدي پخش ادعيه، مناجات و زيارت‌هاست. شبكه‌ها هر روز دعاهاي مرتبط روزانه را به شيوه‌هاي مختلف خواهند داشت.قرائت دعاهاي ابوحمزه ثمالي، افتتاح، مجير، جوشن كبير، صحيفه سجاديه و مناجات منظوم اميرالمؤمنين (ع) نيز در كنداكتور ماه رمضان سيما گنجانده شده است.
دبير شوراي معارف سيما تصريح كرد: در بخش سخنراني‌ها نيز طبق برنامه‌ريزي‌هاي قبلي از ماه رجب و شعبان به همه شبكه‌ها اعلام كرديم كه برنامه موضوعي خود را مشخص كنند. شعار امسال هم در ماه رمضان، رمضان ماه ايمان و عبوديت بود. عمده مطالب روي شاخص‌هاي عبوديت،‌ رشد و تزكيه، نماز و روزه و شركت دادن آن در پيوندهاي معنوي، مساجد و قرآن، انسان‌شناسي در قرآن و غيره بود كه امسال به آنها خواهيم پرداخت.
وي ادامه داد:بعد از اذان مغرب در شبكه سه سيما سخنراني آيت‌الله مكارم شيرازي به روي آنتن خواهد رفت. ضمن اينكه سخنراني ايشان را به طور مفصل هر روز در شبكه قرآن خواهيم داشت. شبكه يك سيما نيز هر شب قبل از پخش سريال روزهاي حسرت سخنراني كوتاهي از آيت‌الله نوري همداني پخش مي‌كند. شبكه دو سخنراني آيت‌الله جعفر سبحاني و بحث‌ها و تفسيرهاي موضوعي ايشان را به روي آنتن مي‌برد. شبكه چهار نيز هر روز سخنراني آيت‌الله جوادي آملي كه تفسير بخشي از آيات قرآني است را پخش خواهد كرد ضمن اينكه ما از سخنراني بزرگان ديگري نيز مانند آيت‌الله خوشبخت، طباطبايي، تهراني، نقويان، پناهيان، قرائتي، انصاريان، مهدوي كني، حائري شيرازي و ... در تفسير بهره خواهيم برد.
فارسيجاني ادامه داد: ما با رويكرد آموزشي و پرسش و پاسخ نيز برنامه‌هاي مختلفي داريم. شبكه دو با رويكرد كودك و نوجوان برنامه‌هاي ويژه احكام را خواهد داشت. ويژه برنامه «ماه من سلام» نيز ويژه افطار است كه يك ساعت قبل از افطار روي آنتن شبكه دو مي‌رود. شبكه سه نيز ويژه برنامه «ماه محبوب» را براي افطار تدارك ديده است كه با رويكرد جوانگرايي پخش خواهد شد. «معناي زندگي» نيز ويژه برنامه شبكه چهار است كه به طرح مباحث عرفاني و ادبي مي‌پردازد كه براي مخاطبان فرهيخته قابل استفاده است. شبكه تهران نيز برنامه «نان و ريحان» را ويژه افطار خواهد داشت كه امسال با تغييرات بسياري براي مخاطبان تهراني پخش خواهد شد. شبكه قرآن نيز برنامه «سفره دوست» را با حال و هواي قرآني دارد. شبكه آموزش نيز يك برنامه متفاوت تحت عنوان «دين و دانش» تدارك ديده كه پخش خواهد شد.
وي تصريح كرد: ما در برنامه‌هاي مختلف از تواشيح، نقل‌خواني، و ... در طول روز استفاده مي‌كنيم. در شب‌هاي قدر تدارك جدي و اصلي ما براي بهره‌مندي از فيوضات اين شب است و از اماكن مختلف گزارش‌هايي خواهيم داشت.بعد از اذان مغرب با پخش اولين سريال فرصتي براي اقامه نماز خواهيم داشت و طبق حس و حال اين زمان برنامه‌هاي تقريبا مناسبي خواهيم داشت. در بحث برنامه‌هاي گفت‌وگو محور نيز شبكه سه امسال برنامه‌اي با سخنراني رحيم پور ازغدي خواهد داشت كه هر روز يك سخنراني پيرامون انديشه‌هاي عقيدتي شهيد مطهري از او پخش خواهد شد.
دبير شوراي معارف سيما عنوان داشت: برنامه مستندي نيز در شبكه سه داريم كه موضوع آن سختي اعزام مبلغين كشور به روستاها و شهرهاي ديگر است و با همكاري حوزه علميه قم ساخته شده است. مستند «گذرگاه» نيز سفري به كشورهاي تركيه، هند و تايلند است و حس و حال ماه رمضان را در اين كشورها به تصوير مي‌كشد. در ايام ماه رمضان مسابقه بزرگي با نام «فانوس» براي جوانان از شبكه سه سيما پخش مي‌شود كه ترويج انديشه‌هاي شهيد مطهري است. مسابقه تلفني «نسيم وصل» نيز در اين شبكه دنبال مي‌شود.
وي ادامه داد: ميان‌برنامه «لحظه‌هاي ناب» نيز ويژه ماه رمضان در جبهه‌هاست. شبكه چهار نيز تفسير آيت‌الله جوادي آملي درباره سوره «حجر» را به روي آنتن خواهد برد.برنامه‌هاي معرفتي ويژه‌اي نيز در ويژه مناسبت‌هاي ماه رمضان نيز خواهيم داشت. برنامه «ارديبهشت» نيز رويكرد رمضاني پيدا مي‌كند و هر روز ظهر از شبكه چهار پخش خواهد شد.شبكه چهار برنامه آوازهاي عرفاني را نيز دارد كه مجموعه اشعاري است كه توسط نغمه‌خوانان اجرا و پخش مي‌شود.برنامه نجواي شبانه نيز در اين شبكه به روي آنتن خواهد رفت. برنامه «جشن رمضان» نيز با همكاري كميته امداد امام خميني (ره) در شبكه تهران دنبال خواهد شد و با اجراي محمود شهرياري و سيد‌كاظم احمد‌زاده به روي آنتن خواهد رفت.
وي با بيان اينكه شبكه قرآن هر روز گزارشي روزانه از نمايشگاه قرآن ارايه خواهد داد گفت: در شبكه جام جم نيز برنامه‌هاي خوبي ويژه سحر براي مخاطبان ايراني، اروپايي و آسيايي تدارك ديده شده است و ادعيه‌هاي مختلف، سخنراني و برنامه‌هاي «روشنا» و «نسيم حيات» از اين شبكه‌ها به روي آنتن خواهند رفت.
فارسيجاني در ادامه سخنان خود به برنامه‌هاي ويژه سحر نيز اشاره كرد و گفت: شبكه يك امسال برنامه‌اي با نام «ماه خدا» به روي آنتن خواهد برد كه از آيتم‌هاي متنوعي تشكيل شده و اجراي آن برعهده «فرزاد جمشيدي» است. شبكه قرآن نيز ويژه برنامه‌اي دارد كه به صورت زنده پخش مي‌شود و در آن از ميهمانان متنوعي بهره مي‌گيرد. اين شبكه همچنين يك برنامه غير زنده ويژه سحر دارد كه در آن از كارشناسان مختلف بهره‌گيري شده است.
وي در پايان سخنان خود نيز گفت: امسال در حوزه كارهاي نمايشي ما شاهد كارهاي غني‌تري خواهيم بود و دغدغه اصلي ما اين است كه بر اساس افق رسانه ملي برنامه‌سازي كنيم.
همچنين مركز تحقيقات صدا و سيما در يك حركت بنيادي تحت عنوان نياز‌سنجي مخاطبان ديني در كشور كه فاز اول آن در مركز تحقيقات انجام مي‌شود قصد دارد علاقمندي مخاطبان را به طور گسترده‌اي در مورد برنامه‌هاي ديني و مذهبي ارزيابي كند.
انتهاي پيام/ش
 دوشنبه 11 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 176]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن