تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر گاه يكى از شما وضو بگيرد و بسم اللّه الرحمن الرحيم نگويد. شيطان در آن شريك است...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817147414




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به آداب و رسوم ماه مبارك رمضان در كرمانشاه


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نگاهي به آداب و رسوم ماه مبارك رمضان در كرمانشاه
داخلي. مذهبي. رمضان.

ماه رمضان هميشه يادآور خاطرات بسيار خوش و شيرين براي همه كساني است كه در اين ماه روزه مي‌گيرند.

در اين ماه چه بزرگسال و چه خردسال همه از روزه خاطراتي دارند كه هر سال در انتظارند تا بار ديگر ماه رمضان بيايد و آن خاطرات برايشان زنده شود.

بزرگسالاني كه امروز در كنار فرزندان خود به استقبال ماه مبارك رمضان مي‌روند بهترين خاطراتشان مربوط به روزگار كودكي خود و روزه گرفتن در كنار پدر و مادر است.

اين خاطرات در هر ماه رمضان كه تداعي مي‌شود انسانها را به دنياي ديگري مي‌برد و به ياد مي‌آوريم كه در كنار پدر و مادر چه شبهاي خاطره‌انگيزي داشتيم و اگر اين وقايع با شادي و سرور هم همراه باشد هميشه در ذهن ما اثري خوشايند بجا خواهد گذاشت.

ما نيز كه بزرگسالان امروز هستيم بايد در روزهاي اين ماه مبارك به‌گونه‌اي فضاي روزه‌داري را براي فرزندان خود ترسيم كنيم تا آنان نيز با كوله باري از خاطرات خوب هميشه در انتظار آمدن ماه مبارك رمضان باشند.

مردم استان كرمانشاه نيز همانند ديگر مردم استانهاي كشور هرساله با شور و شوق خاصي به استقبال ماه مبارك رمضان مي‌روند تا آداب و رسومي كه در اين ماه از بزرگان خود به ارث برده‌اند براي آيندگان خود به نمايش گذارند.

ماه ميهماني خدا در اين استان كرمانشاه با پيچيدن نواي دلنشين ربنا در فضاي كوچه‌ها و خيابانها، سفره‌هاي مزين به خرما، حليم، شيربرنج، زولبيا و باميه، دستهاي رو به آسمان و دعاهاي زير لب همراه است.

در كرمانشاه ماه رمضان با آداب و آيين زيبا و معنوي از گذشته‌هاي دور تاكنون از جايگاه ويژه‌اي در نزد مردم برخوردار بوده است.

در اين ماه شور و هيجان خاصي شهر را فرا مي‌گيرد و مردم كه گويا ماه‌ها در انتظار رسيدن ميهمان عزيزي بوده با شادي و شعف به استقبال اين ماه پر بركت مي‌روند.

مردم كرمانشاه در گذشته با رفتن به ارتفاعات و رويت ماه از سوي فقه‌ها ماه مبارك رمضان را آغاز مي‌كردند.

اگرچه امروزه با گسترش تكنولوژي بخشهايي از اين فرهنگ دستخوش تغيير و تحول شده اما آداب و رسوم زيباي ماه رمضان همچنان جايگاه خود را نزد مردم حفظ كرده است.

به پيشواز ماه مبارك رمضان رفتن در روزهاي آخر ماه شعبان از جمله اين رسوم است كه همواره ميان مردم رعايت مي‌شده و امروز نيز همچنان پابرجاست.

رفت و روب و پاكيزه كردن مساجد به صورت دسته جمعي و داوطلبانه از سوي مردم هر محله قبل از شروع ماه رمضان، آشتي دادن كساني كه به هر دليل دچار كينه و خصومت هستند به حرمت ماه رمضان، روزه كله گنجشكي يعني شركت دادن كودكان قبل از رسيدن به سن تكليف به منظور آشنايي و آمادگي براي روزه داري از ديگر رسوم اين ماه در كرمانشاه است.

در گذشته در شهر كرمانشاه به دليل كمي جمعيت و متمركز بودن جمعيت شليك گلوله توپ لحظه آغاز اذان صبح و مغرب را نويد مي‌داد و به لحاظ ارتباط بسيار صميمانه و نزديك همسايگان، صدا زدن يكديگر از روي ديوارها و بام خانه و اعلام اين اوقات به يكديگر امري مرسوم بود.

امروزه كه اين شيوه‌هاي اجتماعي منسوخ گشته ساعتهاي زنگ دار و راديو و تلويزيون نيز جانشين توپ و نقاره شده و مردم گاها از طريق تلفن يكديگر را از آغاز لحظات ملكوتي سحر آگاه مي‌كنند.

در ماه رمضان بازار غذاهاي سنتي و محلي از جمله حليم، آش عباسعلي، شير برنج ، كوفته، شله زرد و كله گنجشكي كه در گذشته باروغن كرمانشاهي طبخ مي‌شد بسيار گرمتر از هر وقت سال مي‌شود.

همچنين انواع شيريني‌ها مثل نان روغني، زولبيا و باميه و شيره انگور، حلوا و خرما زينت بخش سفره‌هاي سحري و افطاري شده و دادن افطاري به روزه داران از طرف افراد خير و با بضاعت از رسوم بسيار زيباي اين ماه در كرمانشاه مي‌باشد.

در اين ماه سراسر فيض و رحمت شبهاي قدر جايگاه خاص خود را دارند و حضور مردم در مساجد و پرداختن به نماز، دعا و مناجات، قرآن بر سرگرفتن، توبه و استغفار از اعمال اين شب‌ها مي‌باشد و گاه افرادي كه توانايي گرفتن روزه كامل را به هر دليل ندارند همين شبهاي قدر را روزه مي‌گيرند.

راه‌اندازي دسته‌هاي زنجيرزني و سينه‌زني در مساجد همزمان با شب شهادت حضرت امام علي (ع) نيز در كرمانشاه مرسوم است.

يكي ديگر از آداب بسيار پسنديده اين ماه دادن فطريه به مستمندان در روز عيد فطر و كامل كردن اجر و ثواب يك ماه روزه داري باانجام اين عمل خير و خداپسندانه است.

برگزاري عيد فطر و دادن فطريه نيز در كرمانشاه با آداب خاصي در گذشته همراه بود.

در گذشته به دليل كمي جمعيت، اكثر همسايگان از حال و روز يكديگر آگاه بودند و خانواده‌هاي بي‌بضاعت كوچه و محله خود را مي‌شناختند.

در آن زمان رسم بود كه شب قبل از عيد مردم فطريه را در صورتي كه نقدي بود زير بالشت خود گذاشته و فردا به خانواده مستمندي كه اهل نماز و روزه و به قول معروف آبرومند بود هديه مي‌دادند.

گرچه اين شيوه نيز امروز مرسوم نيست ولي نماز عيدفطر همچنان با شكوه برگزار مي‌شود و پس از اقامه نماز مردم فطريه‌ها را در داخل صندوق‌هاي صدقه كميته امداد و بهزيستي مي‌ريزند تا از اين طريق در اختيار مستمندان قرار گيرد. ك/‪۴‬
 دوشنبه 11 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 409]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن