تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله هرگاه ميهمان داشتند، با او غذا مى‏خوردند و دست ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815202919




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نماينده اقليم كردستان عراق در گفتگو با آفتاب مطرح كرد: خروج آمريكايي‌ها تبديل به يك آرزو شده است


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: نماينده اقليم كردستان عراق در گفتگو با آفتاب مطرح كرد: خروج آمريكايي‌ها تبديل به يك آرزو شده است
براي اينكه به نتيجه برسيم بايد خود عراقي‌ها به دنبال حل مشكلات خودشان باشند. در واقع متحد بودن نيروهاي عراقي باعث خروج زودتر آمريكايي‌ها از عراق مي‌شود. تا زماني كه ناامني وجود داشته باشد فكر نمي‌كنم به اين آساني آمريكايي‌ها خارج شوند. در شرايط فعلي خروج آمريكايي‌ها تبديل به يك آرزو شده است.
آفتاب- سرويس بين‌الملل: با گذشت پنج سال از حمله نظامي آمريكا به عراق موضوع امنيت عراق و امضاي پيمان امنيتي اين كشور به يكي از مباحث چالش برانگيز دولت عراق تبديل شده است. اين در شرايطي است كه فشار مقامات آمريكايي براي تصويب پيمان امنيتي از يك سو و افزايش حملات تروريستي از سوي ديگر، شرايط پيچيده‌‌تري پس از صدام به وجود آورده است. هر چند كه منطقه اقليم كردستان يكي از با‌ثبات‌ترين مناطق عراق محسوب مي‌شود ولي حملات مكرر ارتش تركيه،‌ آرامش اين منطقه را تهديد مي‌كند. سرويس بين‌الملل آفتاب به منظور بررسي تاثير پيمان امنيتي عراق و حملات پي در پي ارتش تركيه به منطقه اقليم كردستان با «ناظم عمردباغ» نماينده حكومت اقليم كردستان عراق در تهران به گفت‌وگو پرداخته‌است.

پس از سقوط صدام حسين و اشغال عراق اكنون وضعيت حزب اتحاديه ميهني كردستان در منطقه اقليم كردستان چگونه است؟

اتحاديه ميهني كردستان يكي از گروه‌هاي عمده اقليم كردستان محسوب مي‌شود كه حداقل راي 50 درصد واجدين شرايط را در اولين دور انتخابات كسب كرده است. اكنون اتحاديه با حزب دموكرات كردستان هم پيمان است و براي شركت در انتخابات سراسري عراق ليست مشترك ارائه كرده است. در واقع اتحاديه ميهني كردستان عراق با ساير گروههاي سياسي موجود در اقليم كردستان هم پيمان است و از اين طريق براي منطقه اقليم كردستان راه‌كارهاي مشترك در نظر گرفته مي‌شود.

اختلاف گذشته مابين آقايان طالباني و بارزاني تا چه اندازه بر انسجام فضاي فعلي منطقه اقليم كردستان تاثيرگذار بوده است؟

وجود اختلاف امري طبيعي است؛ هرچند كه در گذشته اختلاف‌هاي فراواني وجود داشته است ولي اكنون مدت طولاني است كه اين اختلافات ديگر وجود ندارد و مانند يك روح در دو جسم كار مي‌كنند و تمام سياست‌ها از طريق برنامه‌ريزي و موضع‌گيري مشترك انجام مي‌شود. اكنون آقاي طالباني رئيس جمهور عراق است و آقاي بارزاني نيز رياست اقليم كردستان عراق را در اختيار دارد. درواقع همگي آنها براي حفظ وحدت عراق و حقوق كردها تلاش مي‌كنند.

تصويب پيمان امنيتي عراق با آمريكا چه تاثيري بر روي منطقه اقليم كردستان عراق خواهد داشت؟

كردها نگاه جداگانه‌اي به اقليم كردستان عراق ندارند بلكه نگاه آنها متوجه كل عراق است. در واقع اگر بحث قرارداد امنيتي عراق با آمريكا مطرح مي‌شود به معني شامل شدن مناطق كردستان، بغداد و بصره خواهد بود و اين مناطق هيچ تفاوتي براي ما ندارد.

حكومت فدرال عراق يك حكومت مشترك مابين تمام گروه‌هاي سياسي محسوب

” در واقع اكنون كل نيروهاي عراق تنها در منزل آقاي طالباني جمع مي‌شوند. معتقدم كه وي شخصي است كه مي‌تواند نيروهاي عراقي را در اين كشور متحد كند.... “

مي‌شود كه نقش عمده را شخص آقاي طالباني به عنوان رئيس جمهور عراق بر عهده دارد كه شخصيتي برجسته و موثر است.

در واقع اكنون كل نيروهاي عراق تنها در منزل آقاي طالباني جمع مي‌شوند. معتقدم كه وي شخصي است كه مي‌تواند نيروهاي عراقي را در اين كشور متحد كند.

با اين وجود ما امضاي قرارداد امنيتي را ضروري مي‌دانيم. در شرايط حاضر كل اختيارات در اختيار نيروهاي آمريكايي قرار دارد. قرارداد بايد شرايط عراق به جايي برگردد كه اختيارات برعهده عراقي‌ها قرار گيرد. البته بايد به اين نكته توجه داشت كه قرارداد امنيتي عراق مي‌بايد در پارلمان اين كشور تصويب شود و تاكنون اين قرارداد به پارلمان ارائه نشده است. در واقع هر توافق نامه‌اي كه با يك كشور خارجي انجام مي‌شود بايد در پارلمان عراق به تصويب برسد.

آيا وعده آمريكايي‌ها در مورد خروج سربازارن آمريكايي طي يك جدول زمان‌بندي شده محقق خواهد شد؟

اكنون اين موضوع به شعار تبديل شده است و براي اينكه به نتيجه برسيم بايد خود عراقي‌ها به دنبال حل مشكلات خودشان باشند. در واقع متحد بودن نيروهاي عراقي باعث خروج زودتر آمريكايي‌ها از عراق مي‌شود. تا زماني كه ناامني وجود داشته باشد فكر نمي‌كنم به اين آساني آمريكايي‌ها خارج شوند. در شرايط فعلي خروج آمريكايي‌ها تبديل به يك آرزو شده است.

از سوي ديگر متاسفانه در ميان

” در ميان برخي از مقامات عراقي تفكر بعثي وجود دارد كه مي‌خواهند عليه ايران و مردم كرد و يا شيعه اقدام كنند. اين رفتار باعث ايجاد شرايط ناامني در عراق مي‌شود.... “

برخي از مقامات عراقي تفكر بعثي وجود دارد كه مي‌خواهند عليه ايران و مردم كرد و يا شيعه اقدام كنند. اين رفتار باعث ايجاد شرايط ناامني در عراق مي‌شود و اين موضوع بهانه لازم را به آمريكايي‌ها مي‌دهد كه در عراق حضور بيشتري داشته باشند.

با توجه به شكل‌گيري ارتش عراق و حضور نيروهاي متحد در اين كشور چرا روند حركت‌هاي تروريستي كاهش پيدا نكرده است؟

به اين دليل كه اكنون در عراق گروهي مي‌خواهد مابين عرب و كرد اختلاف ايجاد كند و مشكلاتي كه در خانقين و كركوك به وقوع پيوسته در ادامه همين مسأله است. اكنون كه ارتش عراق قوي شده است نبايد تحت عنوان برقراري امنيت به مناطق كرد شود. اين مناطق كه در قبل مشكلي نداشتند پس از حمله ارتش و خروج كنترل اين منطقه از دست «پيش‌مرگ‌ها» دچار يك خلاء قدرت خواهد شد. در چنين شرايطي ترويست‌ها با حضور در اين مناطق فعاليت خودشان را شروع مي‌كنند كه متعاقب آن اين روند منجر به حضور بيشتر نيروهاي آمريكايي در اين مناطق مي‌شود.

آيا تركيه با حمله‌اي كه به منطقه كردستان عراق انجام داد توانست به اهداف مورد نظر خود دست پيدا كند؟

آخرين حمله ارتش تركيه در واقع بيست و ششمين حمله اين كشور از زمان مبارزه بر عليه پ‌.ك‌.ك محسوب مي‌شود. اگر تركيه بخواهد به اين روش ادامه دهد با بيست و شش حمله ديگر نيز به نتيجه‌اي نخواهد رسيد. اكنون در پارلمان تركيه از كردها نماينده‌اي وجود ندارد و هيچ فردي نمي‌تواند بگويد كه من كرد هستم. اين در حالي است كه در ايران فراكسيون كرد وجود دارد. معتقدم كه بايد حقوق كردها در تركيه احقاق شود و به قوميت كرد كه داراي فرهنگ بزرگي است احترام گذاشته شود.
 دوشنبه 11 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن