تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مهدى مردى است از ما، از نسل فاطمه.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819619017




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رئيس مجلس شوراي اسلامي: كلام نافذ رهبر انقلاب پايان افراط و تفريط درباره دولت


واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: رئيس مجلس شوراي اسلامي: كلام نافذ رهبر انقلاب پايان افراط و تفريط درباره دولت
مجلس شوراي اسلامي يك فوريت طرح توزيع اعتبارات ملي به صورت استاني را تصويب كرد.
به گزارش خبرنگار امور مجلس كيهان، نمايندگان مجلس در جلسه علني ديروز كه نخستين جلسه پس از تعطيلات تابستاني بود به بررسي طرح اصلاح ماده 81 قانون برنامه چهارم توسعه با قيد دو فوريت پرداختند.
ابتدا اسدي به عنوان يكي از نمايندگان طراح اين طرح دو فوريتي با ارائه توضيحاتي گفت: در اصل 48 قانون اساسي تأكيد بر برنامه ريزي منطقه اي است، اگر بخواهد در كشور توسعه صورت گيرد، بايد از استان ها صورت گيرد.
وي ابراز داشت: بهترين فلسفه توسعه كشور، توسعه درون زاست و همه استان ها قابليت ها و استعدادهاي مختلفي دارند.
اسدي با بيان اينكه معمولا شكل توزيع منابع به استان ها روشن نيست، گفت: زماني كه درصد سهم اعتبارات استان ها مشخص نيست، مطمئناً سليقه ها در توزيع دخالت خواهد داشت.
وي سپس با بيان اينكه برنامه ريزي و توزيع منابع از بالا به دليل اينكه مشكلات استان ها را از نزديك نمي بيند خواستار تصويب دو فوريت طرح فوق شد.
بنابراين گزارش پس از اين اظهارات ونايي با استناد به اصل 137 قانون اساسي، در اخطاري گفت: طبق اين اصل اگر دو فوريت اين طرح به تصويب برسد، اختيار وزرا را به استانداران محول مي كنيم در حالي كه طبق قانون اختيار توزيع بودجه عمراني به دست وزراست.
لاريجاني در پاسخ گفت: اخطار شما وارد نيست، ضمن آنكه بحث فوريت آن است.
در ادامه دو فوريت اين طرح به رأي گذاشته شد كه رأي نياورد ولي يك فوريتش با 126 رأي موافق، 52 رأي مخالف و 16 رأي ممتنع به تصويب رسيد. اين طرح فعلاً براي بررسي كليات و جزئياتش به كميسيون مربوطه مي رود و پس از چند ماه به صحن علني مي آيد. در صورت تصويب نهايي طرح مذكور، مجموعه اعتبارات و تملك دارايي و سرمايه هاي كشور با رعايت درصد سهم و تفكيك هريك از استان ها در قالب لوايح بودجه پيشنهادي دولت و تصويب مجلس، در اختيار شوراي برنامه ريزي و توسعه استان ها قرار مي گيرد.
فوريت لايحه پرداخت بدهي دولت به بانك ها رأي نياورد
در بخش ديگري از جلسه ديروز، فوريت لايحه پرداخت بدهي دولت به بانك ها در دستور كار قرار گرفت كه رأي نياورد.
اما پيش از رأي گيري، ابتدا حسيني وزير اقتصاد با ارائه توضيحاتي در خصوص اهميت فوريت لايحه فوق گفت: يكي از مهمترين دغدغه هايي كه طي چند ماه اخير مطرح شده تنگناهايي است كه در جهت اعطاي تسهيلات بانكي براي فعاليت هاي اقتصادي و اجتماعي وجود دارد و ما به اين نتيجه رسيديم كه اين وضعيت مضيقه تأمين تسهيلات بانكي مي تواند به توليد و اشتغال كشور لطمه بزند لذا به دنبال اين بوديم كه با استفاده از روش مناسبي كه حتي المقدور سبب افزايش پايه پولي نشود مشكل را حل كنيم.
وزير اقتصاد و دارايي افزود: لازمه اين كار افزايش سرمايه بانكهاي دولتي است و از طرف ديگر پرداخت بدهي دولت به بانكهاست. براي اين منظور ما نياز به برداشت از حساب ذخيره ارزي داريم.
بعد از اين اظهارات يوسف نژاد و سيدكاظم دلخوش به عنوان مخالف و موافق به ايراد نظرات خويش پرداختند و سپس مجلس آماده راي گيري شد.
تذكر باهنر قبل از راي گيري درباره لايحه دولت
اما قبل از راي گيري درباره فوريت لايحه برداشت از حساب ذخيره ارزي براي پرداخت بدهي دولت به بانكها، محمدرضا باهنر نايب رئيس دوم مجلس با بيان تذكري آئين نامه اي تلويحا از اين لايحه دولت انتقاد كرد.
باهنر در اظهاراتش با اشاره به ماده 1223 آئين نامه داخلي مجلس مبني بر اصلاح قانون برنامه در قالب لوايح و طرحهاي خاص خود گفت: فلسفه اين ماده اين بود كه مجلس آزاد از هزينه نگاهي به برنامه بياندازد و ببيند آيا برنامه قابل اصلاح است يا نيست و چه مقدار مي توان اصلاح كرد، سپس بر اساس آن هزينه اي را تامين كند.
باهنر اظهار داشت: تا آن جا كه خبر دارم، آموزش و پرورش مدعي است كه حدود 5 هزار و70ميليارد تومان كسري بودجه دارد، در بخش بنزين و فرآورده نفتي از رسانه ها شنيدم كه دولت حدود 8 ميليارد دلار كسري دارد، بهداشت و درمان نيز حدود 1.5ميليارد دلار و وزارت نيرو براي خاموشي و بدهي به پيمانكاران 3 الي 4 ميليارد دلار كسري دارد و لايحه موجود نيز مي خواهد 15ميليارد دلار بابت افزايش سرمايه بانك ها و پرداخت بدهي ها به بانك ها از حساب ذخيره ارزي بپردازد.
باهنر با بيان اين كه براي سال جاري، دولت بيش از 30ميليارد دلار نياز دارد، ادامه داد: نظر من اين است كه اگر ماده 223 بخواهد درست اجرا شود، خواهش مي كنم از دولت كه يك لايحه براي اصلاح قانون برنامه به ما بدهد و ما بررسي كنيم كه در حساب ذخيره ارزي چقدر پول داريم و چه ميزان مي توانيم از آن برداشت كنيم و بعد آن را به نسبت نيازها بين اين هزينه ها توزيع كنيم.
وي اظهار داشت: معمولا دولت هر ساله يك متمم كلي هم دارد كه ما نمي دانيم آن چقدر است، بنابراين خواهش ما از دولت آن است كه يك بار لايحه برداشت از حساب ذخيره ارزي را به مجلس بياورد.
باهنر گفت: دولت و مجلس به يكديگر كمك كنند، تا يك لايحه به مجلس آورده شود.
علي لاريجاني در پاسخ باهنر گفت: اين مطلب خوب است، اما ربطي به جلسه علني ندارد.
وي افزود: البته آماري كه آقاي باهنر در مورد كسري 30ميلياردي دولت مطرح كردند را قبول نداريم و دولت بايد در قالب بودجه اي كه داده شده، كارش را انجام دهد.
در ادامه راي گيري براي فوريت لايحه فوق الذكر انجام شد كه به تصويب نرسيد. در صورت تصويب اين لايحه دولت مجاز بود 15ميليارد دلار از حساب ذخيره ارزي براي پرداخت بدهي فوق برداشت كند.
نماينده شادگان از توضيحات وزير بهداشت قانع شد
در پايان جلسه مجيد ناصري نژاد نماينده شادگان سؤال خود را از وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در خصوص بيمارستان شادگان و مشكلات ناشي از آن مطرح كرد.
كامران باقري لنكراني وزير بهداشت نيز در پاسخ به وي توضيحاتي ارائه نمود كه اين توضيحات، نماينده سؤال كننده را قانع كرد.
لاريجاني: كلام نافذ رهبري افراط و تفريط نسبت به دولت را كنار نهاد
رئيس مجلس شوراي اسلامي در سخنان قبل از دستور اظهار داشت: كلام نافذ رهبر معظم انقلاب به مناسبت هفته دولت افراط و تفريط ها نسبت به دولت را به كنار نهاد و راه وسط را نشانگر شد.
لاريجاني افزود: ايشان همچنين جلوه هاي نيكوي دولت اصولگرا و مديران اجرايي را كه در پيروي از آرمان ها و شعارهاي انقلاب اسلامي است، ستودند كه تشويقي به يادماندني براي دوستان خواهد بود.
نماينده مردم قم در خانه ملت گفت: مقام معظم رهبري برخي انتقادات را ناصحانه متذكر گرديدند كه متانت روش ايشان در بيان دو وجه متفاوت دولت كنوني اسلوبي راهگشا براي دوستداران انقلاب است كه نقد ستيزه جويانه را از نقد ناصحانه تميز دهند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي افزود: التزام دولتمردان به قانون و عدم تمرد از آن، كارشناسي دقيق و عدم تعجيل در كارهاي بزرگ كشور و پاسخگو بودن مسئولان و وزرا در مقابل مجلس و نكات ارزشمند بسيار ديگر، مجموعه اي از قواعد حكومت راني خوب را جلوه گر كرد.
لاريجاني تصريح كرد: مجلس شوراي اسلامي اين منهج استوار را مبناي تعامل خويش با دولت قرار داده و ضمن حمايت از مواضع ارزشي دولت و تلاش هاي آنان، رعايت اين قواعد نيكو را طلب مي كند و در اين راه جدي خواهد بود.
وي در ادامه با اشاره به اين كه قهرمان ارزشمند كشور هادي ساعي در شرايط پراضطرابي قلوب ايرانيان را شاد كرد و قدردان او هستيم، افزود: سؤالاتي در كشور پيرامون نحوه اداره تربيت بدني در مسابقات اخير به وجود آمده است كه لازم است كميسيون فرهنگي رسيدگي دقيقي نسبت به اين نگراني و كاستي ها كند و گزارش آن را به مجلس ارائه دهد.
لاريجاني در ادامه با اشاره به اين كه اخيراً در مورد لايحه حمايت از خانواده نگراني هايي در جامعه به ويژه در بين بانوان كشور ايجاد شده است، اظهار داشت: ادامه اين وضع باعث اضطراب در خانواده ها مي شود و برخي از زنان نماينده و برخي از عالمان ديني از حوزه علميه قم نيز درخواست دقت بيشتر در اين امر كرده اند، بنابراين از كميسيون قضايي و حقوقي مجلس درخواست مي كنيم كه به دليل اهميت آرامش رواني خانواده ها به ويژه رفع نگراني هاي بانوان، لايحه مذكور را با دقت بيشتري در كميسيون قضايي مورد بررسي قرار دهند تا با آراستگي و مبنايي دقيق تر قانون حمايت از خانواده معنادار شود.
سروري: استعفاي مشايي كمترين هزينه را دارد
نماينده مردم تهران در مجلس گفت: استعفاي مشايي كمترين هزينه ها را براي كشور خواهد داشت.
پرويز سروري در نطق پيش از دستورش به موضوع اظهارات اخير رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در مورد «ملت اسرائيل» اشاره كرد و گفت: پاسخ روشن به اين اعتراض، حداقل در استعفاي وي رقم مي خورد، اين خواسته به يك خواسته ملي تبديل شده و استعفاي مشايي كمترين هزينه ها را براي كشور خواهد داشت و كمك شايان توجهي به رونق گردشگري كشور مي كند.
وي در ادامه با اشاره به مصوب شدن رسيدگي به جعل 35هزار شناسنامه در انتخابات دور دوم شوراي شهر، شهر اسلامشهر و گذشت بيش از 5 الي 6 سال از اين موضوع، اظهار داشت: اين امر باعث گستاخي متخلفان شده و از قوه قضائيه درخواست مي كنم كه هرچه زودتر تكليف اين پرونده را مشخص كنند تا متخلفان احساس امنيت نكنند و برخورد قاطع با تخلف زمينه وقوع جرم هاي آينده را از بين مي برد.
سروري همچنين سرعت گرفتن روند خصوصي سازي در كشور را لازم دانست و گفت: مسئولين اجرايي نسبت به سرنوشت كاركنان اين واحدهاي توليدي، اهتمام مضاعف داشته و مراقبت كنند كه اشتغال و معيشت آنان و خانواده هايشان آسيب نبينند.
كرمي راد: شيمون پرز از اظهارات مشايي استقبال كرد
نماينده مردم كرمانشاه با اشاره به سخنان رئيس سازمان ميراث فرهنگي درخصوص مردم اسرائيل، گفت: شيمون پرز، احمدي نژاد را خطرناك و مشايي را خوب خوانده و در گفت وگو با راديو آمريكا از اظهارات مشايي استقبال كرده است.
محمد كرمي راد در جلسه علني مجلس شوراي اسلامي به عنوان ناطق پيش از دستور مجلس با اشاره به فرارسيدن ماه رمضان و نزديكي به روز جهاني قدس، گفت: روز قدس از سوي مردم ايران در جهان اسلام نهادينه شده است.
وي با انتقاد از اظهارات رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: از اظهارات ناشايست ايشان نسبت به ملتي كه هيچ هويتي ندارد و سرزمين فلسطين را غاصبانه تصرف كرده متأسفيم.
كرمي راد با بيان اين كه انتظار ما از رياست جمهوري با عنايت به سخنان مقام معظم رهبري كه فرمودند بهانه به دست ديگران قرار ندهيد تا جنجال آفريني شود، گفت: امروز اين سخنان به جنجال تبديل شده، اما متأسفانه ايشان به جاي يك عبارت كوتاه در قالب عذرخواهي بيش از 5 صفحه صغري و كبري را در جواب نمايندگان ارسال كرده اند.
رضي: دولت نهم
دولت تلاش است
نماينده مردم آزادشهر و راميان اظهار داشت: دولت نهم، دولت تلاش است و با سفرهاي استاني اميدواري خاصي را در بين مردم ايجاد كرده است.
مرادعلي منصوري رضي در نطق پيش از دستورش با تشكر از تلاش هاي دولت نهم در عرصه خدمت رساني گفت: به فرموده مقام معظم رهبري دولت نهم، دولت تلاش است و با سفرهاي استاني اميدواري خاصي را در بين مردم ايجاد كرده است.
منصوري رضي تصريح كرد: از شخص رئيس جمهور انتظار دارم كه روحيه ساده زيستي و پاسخ گويي به مردم را در مديران زيرمجموعه خويش نيز افزايش دهد.
نماينده مردم آزادشهر و راميان با اشاره به اولين دوره از سفر استاني هيئت دولت به استان گلستان، افزود: در اين سفر دولت وعده احداث بيمارستان داده شد اما متاسفانه هنوز عمليات اجرايي آن آغاز نشده است.
محمدي و ارزيابي منصفانه
نماينده مردم فريدن و فريدون شهر در مجلس گفت: در ارزيابي منصفانه بايد ضعف و قوت در كنار هم قرار گيرد.
بهمن محمدي در نطق پيش از دستورش با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در ديدار دولت با ايشان افزود: رهبري در اين ديدار حمايت خود را از دولت ابراز كردند و دولت نهم را دولت كار توصيف و انرژي اين دولت را مضاعف دانستند.
 دوشنبه 11 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کيهان]
[مشاهده در: www.kayhannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 222]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن