تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):ميان حق و باطل جز كم عقلى فاصله نيست. عرض شد: چگونه، اى فرزند رسول خدا؟ فرمود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814795474




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گره هاي فرش دستباف گلستان در انتظار ياري مسوولان


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: گره هاي فرش دستباف گلستان در انتظار ياري مسوولان



تار و پود فرشهاي تركمن و دستباف استان را 150 هزار بافنده گره مي زنند كه اغلب زنان و دختراني هستند كه از كودكي، يكي زير دو تا رو، لالايي دلنواز مادران آنها بوده و امروز هنر آنها شهره جهان شده و بازارهاي دنيا، سالانه خريدار 20 هزار مترمربع از دست بافته هاي آنان است.
بافندگان گلستاني در قالب 9 شركت تعاوني و در 53 كارگاه، صنعتي آميخته ازعشق و دلداگي را خلق مي كنند.
فرش دستباف و تركمن در استان گلستان بيش از شش هزار سال سابقه دارد و در طول اين سالها بيش از 811 طرح و نماد روي آنها بافته شده و راز اين نمادها كه هر كدام براساس چه باور و اعتقادي هستند، شناسايي شده است.
"آينه گل، ماري گل، قابسه گل، درناق گل،ارساري گل، جوال گل و غيره از جمله نقوش فرشهاي تركمن استان هستند.
"بي بي زليخا مسعودي" كه اهل روستاي "داز" شهرستان كلاله است در گفت و گو با خبرنگار ايرنا مي گويد: از بچگي قالي مي بافم و چون در روستا زندگي مي كنم، هنوز جايي براي قالي بافي نداريم و جاي ما در خانه خيلي تنگ است، اگر جايي باشد كه ما صبح بريم و شب برگرديم، بسيار خوب است.
او كه براي جهاد كشاورزي شهرستان و به صورت تجاري كار مي كند، مي افزايد: دستمزدهايي كه به ما مي دهند، پايين است اگر اين دستمزدها زيادتر شود، انگيزه ما براي كار بيشتر مي شود.
مسعودي از قيمت فرشي را كه از او مي خرند، رضايت دارد و تنها از بيمه نبودن گله مند است و تقاضا مي كند كه بيمه خدمات درماني آنها هر چه زودتر درست شود.
"اوغل گل قره باشي" بافنده ديگري كه 30 سال است فرش مي بافد، مي گويد: در زمان هاي قديم برق نداشتيم و با چراغ و فانوس فرش مي بافتيم كه خيلي براي ما سخت بود اما حالا راحتيم و مشكلي از اين نظر نداريم.
او از اين كه دارهاي قاليش زميني و ساده است، ناراحت است و مي گويد، اگر دارهاي عمودي براي ما تهيه كنند، خيلي بهتر است و ديگر كمردرد نخواهيم داشت.
قره باشي از اين كه جهاد كشاورزي براي آنها كلاس قالي بافي گذاشته، تشكر مي كند و مي افزايد: با ديدن اين آموزشها، وضع بافندگي ما خيلي بهتر از قبل شده است.
دختر بافنده اي كه از روستاهاي شهرستان آق قلاست و تمايل به بردن نامش را ندارد، مي گويد: دستمزدهاي ما خيلي پايين است و الان روزي 30 هزار ريال دريافت مي كنيم كه اگر بيشتر شود و به 70 هزار ريال برسد، خيلي به ما كمك مي شود.
او، از اينكه بيمه نيست اظهار ناراحتي مي كند.
خانم "قاسمي" كه در علي آباد مشغول بافتن فرش است، مهمترين مشكلات كار خود را تهيه مواد اوليه، عدم حمايت و بيمه نبودن بيان مي كند و مي گويد: چون فرشهاي ابريشمي مي بافم در موقع فروش آنها با مشكلات زيادي روبه رو مي شوم.
"زليخا عادلي" مدرس فرش در دانشگاه علمي كاربردي استان و مديرعامل شركت تعاوني "گل نگار تركمن" در بندرتركمن مي گويد: عمده مشكل ما در تهيه مواد اوليه است كه بايد از استانهاي ديگر تامين كنيم و در استان كارگاه ريسندگي بزرگ نيست كه نياز استان را تامين كند.
وي مي افزايد: مشكل ديگر ما بيمه قالي بافان بوده كه به شكر خدا حل شده و در شركت خود توانستم سه نفر را بيمه كنم.
عادلي ادامه مي دهد: اغلب بافندگان اين شهرستان به دليل سنتي بودن، علاقه اي به كار متمركز ندارند و كارگاه هاي خانگي نيز دردسرها و مشكلات خود را دارد و اين باعث مي شود كه كيفيت بافت پايين بيايد، در حالي كه اگر كار در كارگاه متمركز بافته شود، نظارت بيشتر خواهد بود و كار بهتري ارائه مي شود.
به گفته وي، لطف و كمك مسوولان بايد به توليدكنندگان فرش دستباف استان بيشتر شود و از آنها حمايت كنند تا علاقه مندان بتوانند كارگاههاي متمركز را داير و بافندگان زيادي را جذب كنند.
يك طراح فرش كه 11 سال است در اين كار فعاليت مي كند، مي گويد: مشكل توليد فرش باعث ركود طراحي شده است و الان نقش هاي فرش دستباف تكراري هستند و فقط در رنگ بنديها تغيير مشاهده مي شود و چون قيمت نقشه هاي اصيل و نو گران است، بافنده ها، نقشهاي تكرار مانند نائين را مي زنند.
"حسن تازيكي" ادامه مي دهد: به خاطر هزينه بالاي فرش دستباف، تمام طرحهاي اصيل بر روي فرشهاي ماشيني رفته و اگر مسوولان جلوي اين مساله را بگيرند، كار بزرگي انجام مي شود.
او با بيان اين كه توليدكننده به دنبال كار نو است، مي گويد: اگر صادرات و بازرگاني فرش درست شود همه مشكلات برطرف مي شود.
مدرس آموزشكده "كوثر" در شهرستان گنبد مي گويد: مهمترين مساله كه كرامت بافندگان و بهداشت آنها را به دنبال دارد، تغيير دارهاي افقي آنها به عمودي است.
به گفته "علي نظيف" اين كار با يك برنامه يكساله و آموزش و بيان مزاياي دار عمودي براي بافندگان، رفع خواهد شد.
وي همچنين مي گويد: سطح رفاه بافندگان به دليل درآمد كم آنها در كلاسهاي به بافي كه برگزار مي شود، بسيار پايين مي باشد.
"قربان تاج پوري" مي افزايد: بافندگان فرش استان، نخ چله را بايد از استانهاي ديگر تهيه كنند و پشم خام را با توجه به شغل دامداري در استان بايد 10 برابر قيمت بخرند و اين مساله با تاسيس كارخانه ريسندگي در استان حل مي شود.
به گفته او، همچنين به دليل عدم فعاليت واحد رنگرزي ثابت و فعال در استان، بافندگان مجبورند به مواد نامرغوب استان، اكتفا كنند و چون هيچ فروشگاه فرشي كه طرح فرش را ارائه كند در استان وجود ندارد، بافنده بايد طرح فرش را از كسي قرض كند و ببافد.
پوري ادامه مي دهد: طرح بافت فرش استان به صورت مستطيل مربع است و در استانهاي ديگر مربع مربع است كه اين مساله، بافت فرش گلستان را از ساير استانها متمايز كرده و اگر اين طرح در كاغذ و به شكل شطرنج، طراحي شود، بهتر است و در اثر مرور زمان از بين نمي رود.
وي در ادامه، آموزش را براي بافندگان استان امري ضروي دانست تا بتوانند با روشهاي روز پيش روند و اظهارمي دارد: هم اكنون با تشكيل كميته فرش در استان اميد است كه مشكلات فرش دستباف استان بررسي و حل شود.
رييس سازمان بازرگاني گلستان مي گويد: گسستگي بين نظامهاي توليدي فرش دستباف و بازارهاي مصرف مشتريان و وجود نگاه سنتي در بين توليدكنندگان سبب ركود هنرصنعت فرش در استان شده است.
"نادعلي كهنسال" مي افزايد: با توجه به تدوين برنامه جامع توليد فرش در استان در نظر است براي تقويت رويكرد علمي و رشد و اعتلاي هنر، صنعت فرش دستباف استان گام برداريم و در اين راه حمايتها و هدايتهاي دست اندركاران و پيشكسوتان اين امر را ارج مي نهيم.
به گفته او، به منظور جلوگيري از ركود فعاليت فرش بافان و ارائه خدمات مربوط به آنها، اداره فرش بازرگاني استان زير نظر مديريت برنامه ريزي و توسعه منابع انساني سازمان بازرگاني شكل گرفته كه در مركز استان سه نفر و در هريك از شهرستانها يك نفر از كاركنان اين سازمان عهده دار امور مربوط به فرش و جوابگوي نيازمنديهاي بافندگان هستند.
وي ادامه مي دهد: تاكنون اين اداره توانسته هفت هزار و 644 مورد كارت شناسايي فرش را صادر و دو هزار و 166 نفر از قالي بافان خانگي را براي استفاده از مزاياي بيمه تامين اجتماعي معرفي كرده است.
به گفته كهنسال، صدور 279 مورد صدور جواز تاسيس كارگاههاي متمركز قالي بافي، برگزاري 68 دوره آموزش به بافي با شركت سه هزار و10 نفر از قالي بافان از ديگر اقدامات انجام شده براي توسعه قالي بافي در استان بوده است.
وي اعطاي يك ميليارد و 800 ميليون ريال تسهيلات به مجتمع هاي بزرگ قالي بافي، بيش از 10 ميليارد ريال در قالب 800 مورد به احداث واحدهاي قالي بافي خانگي، يك ميليارد و 850 ميليون ريال به بيش از 30 فارغالتحصيل فرش و 650 ميليون ريال به بيش از پنج مورد واحدهاي رنگرزي، كارگاههاي طرح، نقشه و قاليشويي را از ديگر اقدامات برشمرد.
رييس سازمان بازرگاني گلستان، اعزام توليدكنندگان فرش دستباف به نمايشگاه "دموتكس" آلمان، اعزام چله كشها و ناظرين فرش دستباف به كلاسهاي فني و تخصصي و برگزاري همايشهاي مختلف توسط سازمان توسعه تجارت را از ديگر اقدامات انجام شده به منظور حمايت از قالي بافان استان عنوان كرد.
به گفته كهنسال، به منظور افزايش سطح زندگي، منزلت شغلي و بهبود وضع معيشت فعالان هنرصنعت فرش، اعطاي تسهيلات و اعتبارات از محل كمكهاي فني و اعتباري و بنگاههاي اقتصادي زودبازده و كارآفرين و ادامه روند معرفي قالي بافان براي استفاده از بيمه بازنشستگي، در دستور كار مي باشد.
وي ادامه داد: حمايت و هدايت متقاضيان براي احداث مجتمع هاي قالي بافي و واحدهاي توليدي مرتبط با فرش، صدور مجوزهاي لازم براي متقاضيان، تشكيل اتحاديه هاي صنفي و انجمنهاي طراحان و نقاشان از ديگر برنامه ها براي توسعه فرش بافي در استان مي باشد.
كهنسال، نظارت بر عملكرد شركتهاي تعاوني فرش و اتحاديه هاي استاني و حمايت از ايجاد نمايشگاهها و فروشگاههاي دائمي عرضه فرش دستباف در مركز استان و مراكز مهم بافت فرش در استان را از ديگر برنامه هايي دانست كه براي ساماندهي توليد و فراهم آوردن بسترهاي لازم براي افزايش تقاضاي فرش دستباف در استان انجام خواهد شد.
كهنسال اظهارداشت: براي تثبيت و افزايش سهم صادرات فرش دستباف در استان نيز برگزاري نمايشگاهها و جشنواره هاي فرش دستباف، انجام تبليغات مناسب در بازارهاي هدف، پرداخت يارانه، جوايز و مشوقهاي صادراتي به صادركنندگان فرش و معرفي فرش اصيل منطقه و توليدات استان از طريق وسايل ارتباط جمعي در دست انجام مي باشد.
وي گفت: برگزاري دوره هاي آموزشي به بافي فرش، انجام امور تحقيقاتي در خصوص توليد، استفاده از مواد اوليه مرغوب و برگزاري همايشهاي تخصصي، بررسي مشكلات موجود، حمايت از ايجاد فروشگاههاي عرضه مستقيم مواد اوليه مرغوب در مركز استان و مراكز فرش بافي توسط بخش خصوصي از ديگر برنامه هايي است كه به منظور ارتقاي كيفيت فرشهاي منطقه در دستور كار قرار دارد.
رئيس اتحاديه فرش دستباف استان گلستان نيز مي گويد: كار بيمه بازنشستگي و از كارافتادگي بافندگان استان انجام شده و مرحله دوم آن كه خدمات درماني است در حال انجام مي باشد.
"ابوالفضل ابطحي" با بيان اينكه تعهدپذيري بافنده هاي استان ضعيف است، مي افزايد: بافنده ها با فكر و عقيده خود كار مي كنند و زمان مقرر براي تحويل كار را رعايت نمي كنند.
به گفته وي، قيمت بافت قالي از يك قيمت جهاني تبعيت مي كند و نمي توانيم آن را به هر قيمتي بفروشيم.
ابطحي ادامه مي دهد: در سالهاي گذشته دارهاي عمودي را براي بافندگان داير كرديم اما هيچ كس از آنها استفاده نكرد.
وي مي افزايد: هم اكنون در سطح استان دوره هاي آموزشي به بافي در حال اجراست تا سطح علمي آنها ارتقا يابد اما متاسفانه به خاطر اينكه فرش زود بالا بيايد به اين مساله توجه نمي شود.
ابطحي، الياف پشمهاي استان را كوتاه و عاري از كيفيت لازم مي داند و مي گويد: اين مساله مشكلات زيادي را براي بافت فرش در استان بوجود آورده است.
وي مي افزايد: در سالهاي قبل كارخانه ريسندگي در استان فعال بوده اما به دليل اينكه توجيه اقتصادي نداشته، جمع شده است.
رييس اتحاديه فرش دستباف استان گلستان اضافه مي كند: بسياري از مشكلات بافندگان استاني، فني و تخصصي است كه متاسفانه به آنها توجهي نمي شود.
به گفته ابطحي در حال حاضر صادرات فرش استان نيز متاثر از تحولات اقتصادي دنيا شده اما اگر بر روي كيفيت فرشها كار شده و سفارش پذيري رعايت شود، اين مساله رونق مي يابد.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 306]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن