واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: بازیگر اخراجیها: اینکه می گویند «اخراجیها۳» فیلمنامه نداشت، حقیقت ندارد
«اخراجیها۳» فیلمنامه کامل داشت ولی در کل روش کاری ده نمکی آن است که اگرچه به فیلمنامه پای بند است اما براساس شرایط حاکم بر کار، موقعیت هایی را به فیلمنامه اضافه کرده یا از آن کم می کند.
محمود مقامی بازیگر میانسال سینمای ایران اگرچه از اواخر دهه شصت فعالیت سینمایی خود را آغاز کرده ولی چند سالی است که بیش از گذشته در کانون توجه قرار گرفته و شمایل یک بازیگر نقش مکمل درجه یک را پیدا کرده است. در فهرست پرشمار بازیگران «اخراجیها۳» هم یکی از نقشها که اتفاقا به لحاظ احساسی جزو مهمترین نقشهای فیلم است، به وی واگذار شده؛ نقش جانبازی شیمیایی که تمام زندگی اش را فدای آرمان هایش کرده اما حتی دختر جوانش هم از درک فداکاری پدر عاجز است. محمود مقامی در گفتگو با شبکه ایران از این مساله سخن گفته که برای درآوردن صحیح کاراکتر یک جانبازها بارها به بیمارستان ساسان رفته و دیدارهایی مستقیم را با جانبازان هشت سال دفاع مقدس داشته است.
به عنوان کسی که در دو قسمت از سری «اخراجیها» یعنی قسمت های اول و سوم حضور داشته، کیفیت این قسمت را چطور می بینید؟
به لحاظ کیفی این قسمت در امتداد روندی است که در قسمت های اول و دوم دنبال شده بود. در قسمت اول بخشی از حوادثی که در بطن جبهه های جنگ به وقوع پیوست را دیدیم و در قسمت دوم هم با تصویرگری مصائب دوران اسارت روبه رو بودیم. در قسمت سوم هم به روزگار کنونی آمده و سرنوشت آدم های دوران جنگ را در دوران پس از جنگ می بینیم. هر سه کار به لحاظ کیفی در امتداد هم قرار دارند و نمی توان یکی را بر دیگری برتری داد.
نقش شما در «اخراجیها۳» به لحاظ احساسی مخاطب را به شدت درگیر می کند و به نوعی یادآور بازی علی دهکری در درام «از کرخه تا راین» است. برای ایفای تاثیرگذار این نقش چقدر زمان گذاشتید؟
در قسمت اول من نقش یکی از رزمندگان جبهه ها را برعهده داشتم، رزمنده ای که برای جلوگیری از شیمیایی شدن یک دختربچه، ماسک خود را به او داده و همین مساله به شیمیایی شدن خودش منجر می شود. در ادامه دختربچه که تمام اقوام خود را از دست داده توسط همین رزمنده سابق و جانباز کنونی بزرگ شده و به جایی می رسد که با سوالات بسیاری پیرامون اهداف پدر مواجه می شود. برای ایفای اثرگذار نقش پدر از یک طرف می بایستی رابطه دقیق یک پدر دلسوز و فرزندش را به تصویر بکشم و از طرف دیگر مصائب جانبازان شیمیایی را به صورتی طبیعی به مخاطب ارائه کنم. این دو وجهه مکمل هم بودند و بایستی با ایجاد تعادل در پرداخت به هر دوی آنها می کوشیدم تصویری واقعی از یک جانباز جنگ تحمیلی ارائه دهم.
به نظر می رسد خیلی خوب هم توانسته اید سختی های پیش روی زندگی این جانباز را به مخاطب ارائه دهید؟
به طور کلی در مورد نقش هایی که مابه ازای حقیقی دارند بهتر آن است که بازیگر به ملاقات با نمونه های بیرونی پرداخته و بکوشد از خلال رفتار آنها، تصویری جامع و اثرگذار از نقشش ارائه دهد به خصوص نقش یک جانباز که به لحاظ ارزشی هم حساسیت های خاص خود را داشت. برای ایفای درست این نقش مدتها از اوقاتم را صرف تحقیق درباره اثرات بمبهای شیمیایی پرداخته و به دنبال آن نیز به بیمارستان ساسان رفته و در فضایی دوستانه به گفتگو با جانبازانی پرداختم که فقط و فقط به خاطر آن که امثال من راحت زندگی کنند، به چنین روزی افتادند.
«اخراجیها۳» اگرچه اثری کاملا کمیک است اما سکانس های حضور شما در فیلم به لحاظ احساسی کاملا متاثرکننده و به نوعی تلخ و دردناک هستند.
همین طور است. شاید یکی از دلایل اثرگذاری بخش پایانی داستان همین حضور طیف های مختلف شخصیت هایی باشد که در آن وجود دارد. واقعیت آن است که فارغ از بحث های سیاسی که درباره اثری مثل «اخراجیها۳» درگرفت، این فیلم حداقل به لحاظ تصویر کردن زندگی یک جانباز به عنوان مشتی نمونه خروار به شدت درست عمل کرده است.
آیا نمی شد با تمرکز بیشتر بر زندگی این جانباز وجهه رئالیستی فیلم را بیشتر کرد؟
ببینید همین نگاه کوتاه و گذرا به زندگی یک جانباز است که اثرگذاری داستان را بیشتر کرده و حتی اشک را در گوشه چشم مخاطبان می نشاند.
آیا فکر می کنید اگر داستان ساخت «اخراجیها» ادامه پیدا کند، نمی توان داستان شخصیت هایی مثل همین جانبازی که شما نقشش را ایفا نمودید به داستان محوری قسمت های بعدی تبدیل شود.
به گمانم چنین اتفاقی رخ نخواهد داد چون مسعود ده نمکی همواره کوشیده آثارش را با ترکیبی از شخصیت های متضاد بسازد تا بدین طریق فرصت بیشتری برای سخن گفتن به زبان سینما برایش وجود داشته باشد.
محمود مقامی (دومین نفر از راست) در پشت صحنه «اخراجیها۳»
فروش خوب «اخراجیها۳» همچنان ادامه دارد و هستند بسیاری سینماهای مستعمل شهرستان ها که فقط و فقط به خاطر اکران این فیلم، مجددا بازگشایی شده اند. فکر می کنید دلیل این استقبال فراگیر چه بوده است؟
استارت اولیه «اخراجیها» با فرمی زده شد که برای مخاطبان به شدت تازگی داشت. در سال های پیش از این به جز یکی دو مورد نظیر «لیلی با من است» کمتر کسی بود که حواشی موجود در هشت سال دفاع مقدس را با زبانی صریح به مخاطب ارائه کند. این حواشی که به طنز هم آمیخته شده بودند، خیلی خوب توانستند توجه مخاطبانی از طیف های فکری مختلف را به خود جلب کرده و باعث شوند سری «اخراجیها» به پرفروش ترین فیلم تمام ادوار سینمای ایران بدل شود. بر این اساس استقبال از «اخراجیها۳» هم که پر است از تکه های طنزآلودی که سعی دارند پیام اجتماعی کارگردان را به مخاطب منتقل کنند، چندان عجیب نیست.
حین کار در قسمت سوم این سری، هیچ مشکل خاصی با دیگر عوامل کار نداشتید؟
من شخصا آدمی هستم به شدت منعطف که سعی می کنم تمام توانایی ام را برای اجرای درست یک نقش به کار گیرم. بر همین مبنا هم کمتر پیش آمد که حین بازی در «اخراجیها۳» مشکلی برایم پیش آید. ضمن اینکه حتی اگر مشکلی هم پیش می آمد سعی می کردم با گفتگوی دوجانبه آن را حل کنم.
با توجه به حجم بالای هنروران موجود در کار آیا به لحاظ فیلمبرداری، کار با خللی روبه رو نشد؟
نه، چون یک تیم هماهنگ، کار هنروران را زیرنظر داشت.
آیا این مساله حقیقت دارد که «اخراجیها۳» بدون فیلمنامه ی دکوپاژ شده و صرفا براساس یک سیناپس کلی جلوی دوربین رفته است؟
خیر، چنین چیزی حقیقت ندارد. «اخراجیها۳» فیلمنامه کامل داشت ولی در کل روش کاری ده نمکی آن است که اگرچه به فیلمنامه پای بند است اما براساس شرایط حاکم بر کار، موقعیت هایی را به فیلمنامه اضافه کرده یا از آن کم می کند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 512]