تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):غيرت از ايمان است و بى بند و بارى از نفاق.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816390712




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

استاندار در گفت و گوي اختصاصي با كيهان عنوان كرد بهره برداري


واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: استاندار در گفت و گوي اختصاصي با كيهان عنوان كرد بهره برداري
گفت وگو از: خبرنگاران كيهان در اهواز
اشاره
هفته دولت هفته پاسداري و قدرداني از دولتهايي است كه تمام وقت خود را صرف خدمت به جامعه و مردم كرده اند. هفته دولت فرصتي است كه دولتمردان با كمي تامل و نگاه به گذر زمان خدمات خود را ارزيابي كنند.
به مناسبت هفته دولت با دكتر «سيد جعفر حجازي» استاندار خوزستان در خصوص عملكرد سه ساله دولت در استان به گفت و گو نشستيم كه ماحصل آن تقديم مي شود.
¤ عملكرد دولت در استان را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
-توجه ويژه دولت نهم به استان خوزستان در زمينه هاي مختلف قابل ارزيابي و بررسي است. در جريان سفرهاي استاني به دليل نگرش عدالت محوري و محروميت زدايي حاكم بر سياستهاي دولت عملا بسياري از واقعيتهاي استان در جلسات كارشناسي قبل از سفر رئيس جمهور به خوزستان دراختيار دولت قرار گرفت از جمله مي توان به موانع توسعه استان اشاره كرد كه اين موضوع در جلسات كارشناسي قبل از سفر در بسياري از شاخصها مورد بررسي قرار گرفت و مشخص شد يكي از مهمترين موانع توسعه استان محدوديتي است كه در مصوبه شوراي امنيت ملي جهت توسعه در نوار مرزي اعمال شده است و اين مسئله در زمينه هاي مختلف از جمله ايجاد اشتغال و سرمايه گذاري در اين مناطق موجب بروز مشكلات زيادي شده است. بزرگترين گام و مهمترين تصميم دولت در اين راستا لغو اين مصوبه بود كه با موافقت رهبر معظم انقلاب انجام شد و راه براي سرمايه گذاري و توسعه در استان فراهم شد.
در ابتداي برنامه دولت نهم به لحاظ اعتباري كه به استان اختصاص داده مي شد رتبه پنجم كشور را دارا بوديم. در حالي كه از لحاظ عقب ماندگي به مراتب نسبت به ساير استانها عقب تر بوديم و بايد شتاب لازم جهت جبران عقب ماندگي ناشي از دوران دفاع مقدس و مسايل و مشكلات از اين قبيل صورت مي گرفت. بنابر اين براساس همين شاخصها دولت نهم تصميم گرفت براساس كمبودها و نارسايي ها در بخشهاي مختلف بخصوص بهداشت و درمان، بهسازي روستايي، آب شرب روستايي و شهري، فاضلاب شهري، شبكه هاي توزيع برق، شبكه انتقال برق و موضوعاتي از اين قبيل كه جزو موضوعات اساسي زندگي روزمره مردم بود با سرعت بيشتري وارد عمل شود. توجه به اين موضوعات موجب شد اعتبارات ما در سال85 يعني در يك ساله اول بيش از 2.6 برابر نسبت به سال 84 افزايش داشته باشد. عملاً استان خوزستان از سال 85 به بعد با رقمي معادل 2.2 برابر بيشتر از استان دوم يعني استان خراسان رضوي، نخستين استان كشور در دريافت اعتبارات است. اين افزايش موجب شد عقب ماندگي ها با شتاب بيشتري جبران شود و با اتمام و اجرايي شدن بسياري از پروژه ها در شهرستان ها وضعيت در بسياري از شاخص ها بهبود پيدا كند. استان خوزستان به همت دولت نهم برخي از شاخص ها تا هشت پله صعود را نشان مي دهند و در برخي شاخص ها با 12 پله صعود نيز همراه بوديم.
در سال 86 نيز اعتبارات به همين ميزان افزايش داشت كه در سال 87 شاهد افزايش بيشتري هستيم. در سال 84، 336 ميليارد تومان اعتبار داشتيم كه اين رقم در سال 85 به 867ميليارد و در 86 به 856 ميليارد تومان رسيد. امسال با احتساب تعهدات مالي سفر، استان 1460 ميليارد تومان افزايش اعتبار پيدا كرده است. در مقايسه سه سال دولت نسبت به سه ساله آخر دولت قبل، اعتبارات ما در استان 254 درصد افزايش را نشان مي دهد.
در ديگر بخش ها بخصوص توسعه مي توان به توجه دولت به بخش اشتغال اشاره كرد. باتوجه به برنامه ريزي كه در استان صورت گرفته 76 هزار طرح به بانكها ارائه شده، از اين تعداد 54 هزار طرح تصويب و انعقاد قرارداد شده اند در نتيجه در سال 82 كه نرخ بيكاري 19 درصد بوده در سال 84 به دليل بهره برداري از برخي طرحهاي صنعتي از جمله نيروگاه ها و سدها اين رقم به 14درصد كاهش پيدا كرد ولي از سال 84 به بعد 3.5درصد كاهش بيكاري در سطح استان داشتيم و در اين سه سال به نرخ
11.6درصد رسيده ايم.
¤ آيا از سوي استانداري به سازمانها و شركت هاي دولتي درخصوص عدم استفاده از نيروهاي غيربومي ابلاغي صورت گرفته است؟
- ارتباطي بين كاريابي و نيازسنجي نيروي انساني از تمامي واحدهاي توليدي، صنعتي و پيمانكاري صورت گرفته همچنين با امضاي توافق نامه اي با سازمان فني و حرفه اي كشور مقرر شد تمامي نيروهاي تخصصي موردنياز صنايع و كارخانجات با هزينه دولت توسط فني و حرفه اي جذب و مورد آموزش قرار گيرند. همچنين در شوراي راهبردي توسعه استان مقرر شد دانشگاه ها به سوي گسترش فارغ التحصيلي در رشته هايي بروند كه مورد نياز واحدهاي صنعتي در طرح آمايش صنعت 4سال آينده باشند. ما اداره كار را موظف كرديم در صنايعي مانند پتروشيمي، نفت و گاز و صنايع بالادستي نفت كه بعضاً از پيمانكاران غيربومي استفاده مي كنند را كنترل كند تا نيروي خوزستاني مورد استفاده قرار گيرد. در نهايت اين فشارها موجب شد در برخي از مشاغل تا 40درصد كاهش نيروي غيربومي و افزايش نيروي بومي داشته باشيم.
در گذشته براي كارهاي توليدي، منابع بانكي و مالي حمايت دولت در اختيار واحدهايي قرار مي گرفت كه غالباً از خارج از استان براي سرمايه گذاري به استان مي آمدند و چون عملاً سرمايه گذاري نبود و در واقع از منابع بانكي استفاده مي شد، استفاده از نيروي استاني كمتر بود ولي در دولت كنوني 34هزار طرح كوچك زودبازده به بهره برداري رسيده كه 100درصد توسط مردم استان سرمايه گذاري شده اند و 100درصد نيروهاي آنها نيز به نوعي بومي هستند. مجموعاً حدود 2 هزار ميليارد تومان در اين سه سال به بنگاه هاي زودبازده و صنايع اعتبار داده شده كه اين اعتبار غير از اعتباراتي است كه در قالب سرمايه در گردش و كمك به صنايع در استان براي صنايعي كه به نوعي مشتري دائم بانك ها بودند، است.
¤ نرخ متوسط بيكاري در استان 11.6 درصد است، شهرهايي در استان وجود دارند، كه نرخ بيكاري در آنها به رقم 20درصد نيز رسيده است. در اين خصوص توضيح بفرماييد.
- نرخ بيكاري اعلام شده طبق آماري است كه با بررسي ما و بيمه بدست مي آيد. دربرخي از شهرستانها تك رقمي است و دربرخي از شهرستانها تا 20و حتي 21 درصد نيز اعلام شده است ولي ميانگين همان
11.6 درصد است.
¤ كدام شهرستانها شاهد رقم بالاي نرخ بيكاري هستند؟
-آبادان و خرمشهر و مسجدسليمان از جمله اين شهرستانها هستند ولي برخي از شهرستانها مانند شادگان علي رغم اعلام رقم بالاي نرخ بيكاري توسط مسئولان، مهاجرپذيربوده و توسعه نخيلات، صادرات نخيلات و خريد تعاوني نخيلات در آن منطقه رونق عجيبي را ايجاد كرده است درنتيجه شايد كشاورز خود را شاغل نداند ولي از نظر ما عملا شاغل است كه اين امر دركاهش رقم نرخ بيكاري در آن شهرستان موثر است.
¤ درخصوص عملكرد سه ساله دولت نهم از افزايش اعتبارات سخن گفتيد، آيا از عملكرد دستگاههاي استان در جذب اعتبارات رضايت داريد؟
-ظرفيت ما به لحاظ نيروي انساني در ادارات استان به نسبت جمعيت، داراي رتبه 22 دركشور است كه اين امر جاي اشكال دارد. به اين معني كه تعداد كاركنان دستگاههاي دولتي در رتبه 22 قراردارد، اين امر بار سنگيني را به دستگاه وارد مي كند كه دستگاه بايد توان ضعيف تر و كار بيشتر را تحمل كند. به دليل پركاري كاركنان ما در ادارات، علي رغم افزايش اين اعتبارات به دليل نبود مجوز از ابتداي برنامه چهارم هيچگونه افزايش نيروي انساني نداشتيم ولي با اين وجود جذب اعتبارات به خوبي صورت گرفته و درسال مالي 86 قريب به 100 درصد جذب داشته ايم. دستگاهها در دولتهاي قبل تا مهرماه منتظر گرفتن موافقتنامه جهت دريافت وجه اوليه براي شروع كار مي شدند ولي در دولت نهم اين مشكل وجود ندارد. اين امر داراي دو حسن است. يكي اينكه پروژه هاي نيمه تمام دچار وقفه نشده و با دريافت سريع منابع كار آنها آغاز مي شود و دوم اينكه پروژه هاي جديد بهانه اي براي تاخير ندارند.
¤ مهمترين ويژگي دولت نهم دراستان چيست؟
-توجه به عدالت محوري، دراين دولت به عينه مشاهده است. توزيع عادلانه اعتبار در استان نكته اي است كه در دولت محقق شد. در دولت هاي قبل به صورت موردي دراين خصوص عمل شده است و دراين دولت از همان ابتدا تمام شاخص هاي محروميت ها در كشور، استان، شهرستانها و بخش ها مورد بررسي قرارگرفت. به طور مثال ما از حدود 60 بخشي كه درسطح استان داريم، حدود 27 بخش جزو بخش هاي محروم هستند. در گذشته در تقسيم اعتبار رقمي به يك شهرستان داده مي شد كه در آن توجه به بخش هاي محروم استان لحاظ نمي شد. اين نوع توزيع ناعادلانه بود. برخي شهرستانها چند بخش محروم دارند و برخي ديگر فاقد بخش محروم هستند. ولي هم اكنون به دليل استفاده از سياست عدالت محوري دولت اگر ميانگين افزايش اعتبار توزيع شده به طور مثال 12 درصد بود با توجه به بخش هاي محروم در شهرستان، برخي از شهرستانها تا 45 درصد افزايش و برخي تنها 7 درصد افزايش اعتبار داشته اند. اين امر يعني عدالت محوري در توزيع منابع، امكانات و خدمات. همچنين كار ديگري كه در بخش عدالت محوري صورت گرفته اين است كه ميزان وجهي كه بابت سرمايه گذاران در شهركهاي صنعتي موجود در مناطق محروم و يا كمتر توسعه يافته دريافت مي كنيم كمتر از يك ششم مبلغي است كه در مركز استان است. همچنين در راستاي سياست عدالت محوري براي واحدهاي صنعتي واقع در مناطق محروم و كمتر توسعه يافته استان معافيت مالياتي 10 ساله گرفته شده است.
¤ دولت نهم درچه بخش هايي دراستان كار ويژه انجام داده است؟
-دربخش گازرساني شاهدتوجه ويژه دولت بوديم. استان خوزستان سالها در دولت هاي مختلف شاهد نگاه تبعيض آميزي بود به اين ترتيب كه بايد استانهاي سردسير در اولويت گازرساني قرارگيرند و استانهاي گرمسير در اولويت برق رساني.
از نظر گازرساني، در اين دولت مقرر شد 430 روستا و 19 شهر خوزستان گازرساني شوند كه اين كار با سرعت بسيار بالا در حال انجام است.
بخش ديگري كه در استان دچار عقب افتادگي بود بخش پوشش مخابراتي است. سرعت جبران ضريب نفوذ مخابرات زمين شهري و روستايي براي رسيدن به شاخص كشوري دراين دولت بسيار مطلوب است. به طور مثال درمقايسه يكي از شاخص ها نسبت به سال هاي قبل بايد اشاره كرد تعداد پست ها و سايتهاي BTC كه مخابرات روستايي را فراهم مي كند درسال 84، 60 پست بود كه اين رقم در امسال به 278 پست رسيده است. درمقايسه سه سال دولت نهم، با سه سال دولت گذشته 127 درصد دربخش نوسازي مدارس افزايش رشد اعتبارات داريم.
¤ نقطه عطف عملكرد سه ساله دولت دراستان را كجا مي دانيد؟
بخش اول رفع ممنوعيت توسعه صنعت به دليل مسائل امنيتي و دريافت مجوز رئيس جمهور از رهبر معظم انقلاب در اين خصوص است. بخش دوم رفع كمبود زيرساخت هاست. ما در بخش برق و گاز دچار مشكل بوديم كه دولت اين مشكل را تا حدود زيادي برطرف كرد. درحال حاضر از خط گاز 6 عسلويه به خوزستان كه تا اميديه رسيده است روزانه 30 ميليون مترمكعب گاز توزيع مي شود كه اين گاز بيشتر در صنايع استان مورد استفاده قرار مي گيرد هم اكنون در بخش زيرساخت هاي برق و گاز هر مشتركي در هر بخش كه تقاضاي برق و گاز كند بدون هيچ مشكلي امكان واگذاري وجود دارد. در همين مدت سه ساله دولت، گازرساني از 29 ميليون مترمكعب به 34 ميليون مترمكعب رسيده است يعني 5 ميليون مترمكعب براي نيازهاي فوري صنايع تأمين شده است.
در بخش برق نيز بايد 5 هزار مگاوات برق گازي توليد كنيم كه اين رقم علاوه بر 2 هزار و 200 مگاوات نيروگاه زرگان و رامين است و همچنين علاوه بر 5 هزار و 800 مگاوات نيروگاه هاي برق آبي است. فاز دوم نيروگاه آبادان شروع شده است. واحد اول نيروگاه خرمشهر نيز تا دي و بهمن به بهره برداري مي رسد. واحد اول نيروگاه زرگان نيز شروع و سال آينده به بهره برداري مي رسد. از 5 نيروگاه استان تنها نيروگاه بهبهان، اميديه و جنوب اهواز هنوز شروع به كار نكرده اند كه به محض سرمايه گذاري شروع خواهند شد. البته اين نيروگاه ها نياز 5 سال آينده ما هستند. ضمن اينكه نيروگاه خرمشهر با ظرفيت 680 مگاوات تصويب شده است ولي با توافقات صورت گرفته با سازنده اين نيروگاه ظرفيت آن به دو برابر افزايش پيدا كرد در نتيجه كسري برق جنوب اهواز جبران خواهد شد.
ما امسال به دليل بكارگيري پست هاي جديد برق قطعي احتمالي برق را به حداقل رسانديم به طوري كه در هيچ جاي استان مشكل تأمين برق صنايع را نداريم.
يكي ديگر از موانع ما در زيرساخت ها بخش راه و راه آهن بود. آغاز احداث خط دوم آبادان- ماهشهر- هنديجان، باند دوم آبادان- حميديه- سوسنگرد تا مرز چزابه، باند دوم جاده ماهشهر- اميديه با سرمايه گذاري شركت نفت، جاده شمال استان از شمال انديمشك به سردشت دزفول- لالي- انديكا، اتصال جاده چهارمحال به خوزستان از بازفت، آزادراه خرم آباد به پل زال از جمله برنامه هايي است كه كمبود ما در بخش جاده اي را جبران خواهد كرد.
در بخش ريلي نيز با آغاز احداث خط دوم خرمشهر- اهواز، خط دوم اهواز- انديمشك و خط آهن بندر امام- خرمشهر تا سه سال آينده مشكل ما حل خواهد شد.
بخش ديگر حل مشكل زيرساخت ها سرمايه گذاري در زمينه آموزش عالي و آموزش نيروهاي متخصص صنايع مي باشد كه براي اين كار افزايش سطح قبولي كنكور نسبت به كشور، توسعه ظرفيت دانشگاه ها، افزايش ظرفيت بومي در دانشگاه ها و امضاي توافق نامه با آموزش عالي كشور براي بورسيه 200 دانشجوي فوق ليسانس خوزستاني براي آموزش و درنهايت جذب و استفاده دانشگاه هاي استان به عنوان استاد صورت گرفته است.
در بخش آب نيز زيرساخت هاي صنعت عمدتا با مشكل مواجه نيست. در دولت نهم طرح هايي كوتاه مدت اجرا شده كه نيازهاي فوري شهرها و روستاها را تأمين كرده است ولي كار اساسي ما انتقال آب از بالادست، سد كرخه و سد گتوند و العباس براي شهرهاي استان است كه اولين خط آن با همكاري بخش خصوصي براي شهرستان هاي آبادان و خرمشهر امسال آغاز خواهد شد.
¤ با توجه به اينكه ممنوعيت توسعه صنعت در استان و بسترهاي لازم در اين بخش مرتفع شده است قطعا در آينده شاهد شكوفايي استان خواهيم بود. اين شكوفايي به چه شكلي نمود پيدا خواهد كرد؟
-اشكال صنعت در خوزستان عدم وجود صنايع مياني است. به طور مثال با وجود صنعت نيشكر در استان كارخانه توليد شكر احداث شده ولي براي مابقي واحدهاي مرتبط با آن درست برنامه ريزي نشده است. صنايع مياني تغذيه كننده ساير واحدهاي ما هستند. استان ما مواد اوليه پتروشيمي را توليد مي كند و در اختيار استان اصفهان قرار مي دهد مجددا مواد توليدي اصفهان را گرفته و در اختيار كارخانجات توليد ظروف يك بار مصرف قرار مي دهيم.
در استان ما باگاس نيشكر سوزانده مي شود درحالي كه اگر 5 كارخانه جانبي توليد نيشكر داشته باشيم اين باگاس به الكل تبديل مي شود كه علاوه بر اشتغال زايي، به دليل استفاده الكل در بنزين به عنوان افزودني درآمدزايي نيز خواهيم داشت.
نبود صنايع مياني هم افزايش هزينه و كاهش اشتغال در استان را دربردارد. به همين منظور طرحي به نام «آمايش صنعت» در استان ها توسط وزارت صنايع در حال آماده شدن است كه در آن تمامي منابع مالي دراختيار صنايع دولتي به عنوان سپرده در اختيار بانك قرار گرفته مي شود كه بانك ها در قالب وام به سرمايه گذاران در استان ها قرار دهند. همچنين 5 ميليارد دلار نيز به عنوان پشتيباني از صنايع از صندوق ذخيره ارزي وام گرفته شده است. بالاترين رقم از اين منبع با رقمي معادل 2 هزار و 700 ميليارد تومان ظرف سه سال به استان خوزستان داده شده است. احداث كارخانجات كاغذ چاپ و تحرير از باگاس نيشكر، توليد روكش برزنت مخصوص انبارهاي بزرگ گندم، احداث واحد توليد قطعات مورد نياز نيروگاه ها و شركت ملي حفاري و همچنين بخش هاي مختلف ريخته گري، غذايي، شيميايي، فناوري پيشرفته و احداث كارخانجات سيمان نمونه هايي از طرح آمايش استان است كه 94 هزار شغل جديد را در استان به وجود خواهند آورد و تا 5 سال آينده وارد مدار خواهند شد.
¤ در بخش سرمايه گذاري خارجي چه توفيقاتي در استان داشته ايم؟
- متأسفانه نه تنها در استان بلكه در كشور نيز در بخش سرمايه گذاري خارجي موفق عمل نشده است. ولي امسال دولت وزارتخانه ها را مكلف كرده كه در راستاي اجراي اصل 44 در بخش جذب سرمايه گذاري خارجي اقدام كنند. از تمامي استان ها خواسته شده پروژه هاي قابل سرمايه گذاري كه مجري ندارند را به سفارتخانه ها معرفي كنند تا آنها را در اختيار تمامي سرمايه گذاران در كشورهاي مختلف قرار دهند.
¤ در خصوص دو درصد نفت و سهم استان از اين ميزان توضيحاتي بفرماييد.
-دولت از همان ابتدا دو درصد را به نام خوزستان مطرح كرد كه راي نياورد. عملا زمينه آن در مجلس فراهم نبود. در سال 84 و 85 رايزني كردند كه به نتيجه نرسيد. دولت مصمم بود كه با توجه به 85 درصد سهم خوزستان در توليد نفت و گاز كشور چيزي حدود 500 تا 550 ميليارد تومان از 2 درصد عايد استان شود. چون در اين خصوص رايزني ها را با مجلس انجام داده بودند با خيال راحت اين مصوبه را پيشنهاد دادند. مجموعه معاونت برنامه ريزي رياست جمهوري اينگونه براي رئيس جمهور ترسيم كردند كه اگر يك سوم براي مناطق محروم كشور و دو سوم براي مناطق نفت خيز و گازخيز درنظر گرفته شود احتمال راي آوردن مصوبه در مجلس بيشتر خواهد بود و اعتبار سالانه از سهم نفت به 400 تا 450 ميليارد تومان خواهد رسيد. اين امر كاهش اعتبار را در پي داشت ولي تصويب آن بالا بود. آقاي رئيس جمهور نيز قبول كردند كه لايحه وارد مجلس شود. همزمان با سفر هيئت دولت به استان اين لايحه به مجلس معرفي شد ولي در بهمن ماه موضوع وارد صحن شد. چون آخرين سال نمايندگان در آن دوره بود و از نظر برد سياسي براي آنان اهميت داشت اين دو سوم و يك سوم را برعكس كردند. يعني دو سوم مناطق محروم و يك سوم مناطق نفت خيز از درآمد نفت را مصوب كردند. در نتيجه اين درآمد از 450 ميليارد به 168 ميليارد تومان كاهش پيدا كرد.
دولت از اين مصوبه زياد راضي نبوده و دنبال جبران است. البته برخي بر اين عقيده هستند كه نحوه محاسبه نفت با مصوبه مغايرت دارد كه وزارت نفت با مستندات خود با اين عقيده مخالف است. وزارت نفت معتقد است كه هزينه تمام شده نبايد در فروش لحاظ شود همچنين مصرف داخلي را نيز نبايد حساب كرد.
گله ديگري كه نمايندگان استان دارند اين است كه اين دو درصد نفت وارد لايحه شده و دراختيار استان نيست تا استان متناسب با ظرفيت توليد هر شهرستان آن را تخصيص دهد. البته اين نكته قابل اجرا نيست چرا كه در اين صورت تمام سهم حاصل از فروش نفت بايد به خوزستان داده شود.
¤ در خصوص طرح احياي كشاورزي درخوزستان نيز توضيحاتي بفرماييد.
-در طرح توسعه احيا كشاورزي خوزستان كه به طرح 500 هزار هكتاري معروف بود مقرر شد در يك فاصله زماني 5 ساله با تزريق يك دفعه اعتبار طرح به اجرا گذاشته شود كه در آن صورت كشور با توليد محصولات كشاورزي استان خودكفا مي شد. اجراي اين طرح نيازمند سرمايه گذاري بالايي بود كه متاسفانه به نتيجه نرسيد. ما در دولت اصلاحات خيلي ضربه خورديم كه يكي در همين بخش بود. در دولت اصلاحات اين كار مي توانست عملا به نتيجه برسد چرا كه فروش نفت با رشد خوبي همراه بود ولي بي توجهي به استان خوزستان موجب توقف اين طرح شد و مجدد اين طرح احيا شد. در مجموع ما يك ميليون و 130 هزار هكتار اراضي قابل كشت زير شبكه داريم از مقدار 100 درصد سدهاي تنظيمي، انحرافي و خطوط انتقال احداث شده است. هم اكنون نيازمند احداث شبكه هاي اصلي و فرعي هستيم.
¤ بخش ديگري كه در استان مورد بحث است بخش ورزش است در ورزش استان تحولي احساس نمي شود و فضايي كه نشان دهنده توجه به جوانان و نوجوانان است درحد لازم وجود ندارد، دليل اين امر را در چه مي دانيد؟
- در تعهدات سفر 96 سالن تعهد شده بود كه 70 درصد آن به بهره برداري رسيده است و حداكثر تا دهه فجر سالن هايي كه تمام نشده اند به اتمام خواهند رسيد. هم اكنون نيز از لحاظ فضاي ورزشي در استان كمبودي احساس نمي شود.
با توجه به ضرورت تحولات مديريتي آيا برنامه اي براي تغيير مديران ناكارآمد در استان داريد؟
در شش ماه اول ارزيابي تا قبل از پايان سال، ارزيابي از مديران صورت گرفت و مديراني كه ضعيف بودند را شناسايي كرديم و با وزارتخانه هاي مرتبط در ميان گذاشتيم. ما ابلاغ كرديم مديري موفق است كه بيشترين ميزان سهم سازمان خود را از سهم ملي دريافت كند. برخي از دستگاه ها موفق عمل كردند و برخي ناموفق. در سفر يكي از وزرا به استان به ايشان عنوان كرديم كه علاوه بر تعهدات سفر، پروژه اي فرهنگي در تعهد حوزه شما است كه 7 سال مردم استان در انتظار افتتاح آن هستند.
وي نيز عنوان كرد موضوع اصلا به وزارتخانه منعكس نشده است. برخي از مديران در استان حتي در حد انعكاس مشكلات نيز پيگيري نمي كنند.
در مرحله اول به اين مديران تذكر داده مي شود و به وزارتخانه مرتبط انعكاس كتبي و شفاهي مي كنيم اگر باز هم شاهد ناكارآمدي بوديم به رئيس جمهور نيز انعكاس مي دهيم.
ما 4 مدير ناكارآمد استان را علاوه بر ابلاغ به وزارتخانه هاي مرتبط، در سه مورد موضوع به آقاي رئيس جمهور منعكس كرديم. سياست ما بر اين نيست كه منافع مردم را فداي منافع عده اي افراد خاص كنيم. وزارتخانه ها نيز بايد اين مسئله را بپذيرند كه در صورت مشاهده ضعف مديريت اقدام كنند. اميدواريم حداكثر تا 2 ماه آينده شاهد تعويض مديران ضعيف و روي كار آمدن مديران قوي در استان باشيم.
¤ با تشكر از وقت مفيدي كه دراختيار ما گذاشتيد.
رسانه ها نقش موثري در توسعه استان ها دارند اميدواريم با انعكاس اين مطالب شاهد تاثيرگذاري مناسب در اين زمينه باشيم.
 شنبه 9 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کيهان]
[مشاهده در: www.kayhannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 290]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن