تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):آيا به چيزى با فضيلت تر از نماز و روزه و صدقه (زكات) آگاهتان نكنم؟ و آن اصلاح م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816752615




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تكرار؛ نيم‌نگاهي به زندگي امام موسي صدر به روايت مركز بررسي اسناد تاريخي


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: تكرار؛ نيم‌نگاهي به زندگي امام موسي صدر به روايت مركز بررسي اسناد تاريخي
خبرگزاري فارس: امام موسي صدر، رهبر شيعيان لبنان در 9 شهريور 1357 در خاك ليبي ناپديد شده و تاكنون هيچ گونه اثري از وي ديده نشده است.


به گزارش خبرگزاري فارس، امام موسي صدر كه به همراه شيخ محمد يعقوب و استاد عباس بدرالدين، مديرعامل خبرگزاري لبنان به دعوت معمر قذافي وارد ليبي شده بود، هنگامي كه سوار بر خودروهاي حكومتي ليبي عازم ملاقات با قذافي بود مفقود شد و در حالي كه دولت ليبي تلاش مي‌كرد وانمود سازد امام موسي صدر خاك ليبي را به قصد ايتاليا ترك كرده است، تحقيقات گسترده بعدي نشان داد كه او هيچ‌گاه از ليبي خارج نشده و اينك 30 سال از آن زمان سپري مي‌شود.
آيت‌الله امام موسي صدر، فرزند آيت‌الله سيد صدرالدين صدر، از فقها و مراجع عالي‌قدر شيعه در 14 خرداد 1307 در شهر قم متولد شد و همزمان با علوم حوزوي و ديني، دروس و تحصيلات مدرسه‌اي جديد را نيز در مدارس و دبيرستانهاي آن روزگار ادامه داده و در حالي كه با بهره‌گيري از حوزه درس علماي بزرگ آن دوران در كسب علوم ديني و حوزوي به مدارج بسيار بالايي رسيده بود در دانشكده حقوق دانشگاه تهران نيز در رشته اقتصاد تحصيلاتش را ادامه داد و به ‌سرعت در رديف اساتيد حوزه علميه قم قرار گرفت. اساتيد حوزه آينده درخشاني در جبين او مشاهده مي‌كردند. آيت الله سيد موسي صدر در سال 1334 جهت درك محضر علما و مدرسين حوزه علميه نجف راهي عتبات عاليات شد و در همان زمان به منظور ديدار با بستگان خود راهي لبنان شده به ويژه مراتب كمال دانش وتدبير او مورد توجه و عنايت آيت‌الله سيد عبدالحسين شرف‌الدين در لبنان قرار گرفته براي رهبري آتي جامعه شيعيان شايسته تشخيص داده شد.
امام موسي صدر در سال 1337 به قم بازگشت با همكاري برخي از طلاب و علماي نوانديش حوزه مجله مكتب اسلام را پايه‌ريزي كرد كه در آذر 37 نخستين شماره آن منتشر شد. ايشان همچنين موجبات تأسيس دبيرستاني ملي را با امتياز وزارت فرهنگ در شهر قم فراهم آورد.
در سال 1338 و بنا به وصيت و دعوت آيت‌الله شرف‌الدين براي رهبري شيعيان لبنان به آن كشور رفت و در مدت زماني نه چندان طولاني در زندگي و حيات سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي جامعه شيعيان لبنان تأثيرات مثبت بسيار زيادي برجاي نهاد و موقعيت شيعيان را چنان ارتقا بخشيد كه تا آن زمان سابقه نداشت. از جمله اقدامات ايشان در لبنان تأسيس جامعه زنان، تأسيس انجمن نيكو كاران، تشكيل مركز تحقيقات اسلامي و چند مركز ديگر فرهنگي و تفريحي بود.
امام موسي صدر در راستاي تحكيم و تقويت موقعيت شيعيان لبنان به كشورهاي مختلفي در آسيا، خاورميانه، اروپا و آفريقا سفر كرد و با رهبران سياسي و شخصيت‌هاي ديني و علمي پرشماري ديدار كرد و بسياري از آنان را مجذوب شخصيت علمي، ديني، فرهنگي و مديريتي خود ساخت. در اين ميان به ويژه امام موسي صدر روابط بسيار نزديكي هم با امام خميني داشت كه در آن هنگام در تبعيد عراق به سر مي‌برد. از جمله مهم‌ترين اقدامات امام موسي صدر، تأسيس مجلس اعلاي شيعيان لبنان در سال 1346 با موافقت دولت و مجلس ملي لبنان بود كه خود ايشان به رهبري آن برگزيده شد. صدر در طول سال‌ها حضور جدي و اثرگذار خود در لبنان بالاخص در دفاع از جنوب لبنان در برابر تجاوزات دائمي رژيم اسرائيل سخت فعال بود و تأسيس سازمان «حركة المحرومين» و جنبش امل توسط ايشان (و با مشاركت شهيد مصطفي چمران) در همين راستا صورت گرفت و در حالي كه بسياري از رهبران جهان عرب از مقاومت در برابر اسرائيل نوميد شده و بعضاً راه تسليم و صلح را برگزيده بودند، حضور مدبرانه امام موسي صدر در رأس جامعه شيعيان لبنان مبارزه جهان اسلام با رژيم اسرائيل را وارد مرحله تاريخي جديدي ساخت.
انتهاي پيام/خ

منبع:
مظفر شاهدي - امام موسي صدر به روايت اسناد ساواك. 2 جلد، چاپ اول، تهران، مركز بررسي اسناد تاريخي، 1379، صفحات متعدد.
 پنجشنبه 7 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن