تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس جز با اطاعت خدا خوشبخت نمى‏شود و جز با معصيت خدا بدبخت نمى‏گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802732896




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

...اين فصل را با من بخوان


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: ...اين فصل را با من بخوان
يادداشتي بمناسبت هفته ي دولت و گراميداشت شهيدان رجائي و باهنر
برداشت اول :
شهريور هر سال يادآور پرواز خونين سبك بالاني است كه سرافراز و پرغرور از كاروان ايثار راه آسمان در پيش گرفته و مردم را در اندوه فقدان خدمتگزاراني صديق فرو بردند.
هشتم شهريور روز خاطره جانسوز و در عين حال خاطره انگيزي است كه تاريخ انقلاب اسلامي هرگز آن را فراموش نخواهد كرد.
رئيس جمهور و نخست وزير مكتبي اي كه سالها پس از شهادت شان همچنان رايحه خوش حضورشان به مشام مي رسد رايحه اي آميخته با معنويت اخلاق دينداري خداباوري مردم سالاري خدمتگزاري ساده زيستي شجاعت استقلال طلبي بيگانه ستيزي آخرت گرايي و دنيا گريزي و... كه امروز بيش از گذشته به آن نيازمنديم .
به تعبير رهبر معظم انقلاب « رجائي و باهنر دو چهره ي نامدار و در عين حال خالص ترين بازوان اسلام و انقلاب بودند. »
گر امروز رجائي و باهنر بودند و از آنها مي پرسيديم شما اين مدل مديريتي را از چه كسي الگو گرفته ايد بي شك نام يك شخصيت آسماني را بر زبان مي آوردند.... امام علي بن ابي طالب (ع )
آري ! اگر رجائي و باهنر در دل ما ماندگار شدند و بردن نام شان و اقتدا به روش شان افتخار دولتمردان و كارگزاران نظام مقدس جمهوري اسلامي است تنها به اين خاطر است كه آنها حركت دولت را با مدل سياست هاي اميرالمومنين علي (ع ) دنبال مي كردند.
امروز هم اگر مديران و كارگزاران نظام به دنبال توفيقند بايد همان شيوه و مدل حكومتي علوي را پي جويي كنند.
هفته دولت فرصت مناسبي براي پرداختن به اين مهم است .
برداشت دوم :
تابلوهاي راهنمائي و رانندگي در جاده ها هر يك پيام خاصي دارند. برخي توجه مي دهند و برخي اخطار. برخي ديگر نيز يادآوري كننده و تاكيد كننده اند. تعدادي هم از راننده مي خواهند كه خود را نسبت به وقوع هرگونه حادثه احتمالي پيش رو مجهز سازد. در واقع تمام اين تابلوها دست در دست يكديگر مي خواهند به گونه اي راننده را سالم به مقصد برسانند.
« اين فصل را با من بخوان » همان تابلوهاي راهنمائي است اما فرا روي دولتمردان وكارگزاراني كه قصد دارند در مسير پرپيچ و خم خدمت به مردم و تصميم گيري براي نظام اسلامي حركت كنند.
اين تابلوها پيام هاي ابرمردي است كه حكومت كوتاه 5 ساله اش ـ كه همين مي تواند درس هاي فراواني براي مديران نظام اسلامي باشد الگويي تمام عيار براي همه عدالت پيشگان و آزادگان عالم به ويژه كارگزاران و مديران نظام اسلامي است .
اين تابلوها با پيام هاي خود مي كوشند مسوولان را در جهت پيمودن مسير خدمتگزاري به ملت ياري كنند.
پس ... اين فصل را با من بخوان
1 ـ واجباتت را با اخلاص انجام بده !
از كارهائي كه به خدا اختصاص دارد و بايد با اخلاص انجام دهي انجام واجباتي است كه ويژه پروردگار است . پس در بخشي از شب و روز وجود خود را به پرستش خدا اختصاص ده و آن چه تو را به خدا نزديك مي كند بي عيب و نقصاني انجام ده اگر چه دچار خستگي جسم شوي .
(نهج البلاغه نامه 53 )
2 ـ فراوان ياد قيامت كن !
تو بر نفس مسلط نخواهي شد مگر با ياد فراوان قيامت و بازگشت به سوي خدا. آن چه بر تو لازم است آن است كه حكومت هاي دادگستر پيشين سنت هاي با ارزش گذشتگان روش هاي پسنديده رفتگان و آثار پيامبر(ص ) و واجباتي كه در كتاب خداست را همواره به يادآوري و به آن چه ما عمل كرده ايم پيروي كني .
(نهج البلاغه نامه 53 )
3 ـ مراقب هجوم شيطان باش !
مبادا هرگز دچار خودپسندي گردي ! و به خوبي هاي خود اطمينان كني و ستايش را دوست داشته باشي كه اين ها همه از بهترين فرصت هاي شيطان براي هجوم آوردن به توست و كردار نيك نيكوكاران را نابود سازد.
(نهج البلاغه نامه 53 )
4 ـ خويشتن دار باش !
نيكوترين اندوخته تو بايد اعمال صالح و درست باشد. هواي نفس را در اختيارگير و از آن چه حلال نيست خويشتن داري كن . زيرا بخل ورزيدن به نفس خويش آن است كه در آن چه دوست دارد يا براي او ناخوشايند است راه انصاف پيمايي .
(نهج البلاغه نامه 53 )
5 ـ با خودسازي مردم را تربيت كن !
كسي كه خود را رهبر مردم قرار داد بايد پيش از آن كه به تعليم ديگران بپردازد خود را بسازد و پيش از آن كه با حرفش تربيت كند عملش تعليم دهنده باشد.
(نهج البلاغه حكمت 73 )
6 ـ مردمي باش !
بخشي از وقت خود را به كساني اختصاص ده كه به تو نياز دارند تا شخصا به امور آنان رسيدگي كني و در مجلس عمومي با آنان بنشين و در برابر خدايي كه تو را آفريده فروتن باش و سربازان و ياران و نگهبانان خود را از سر راهشان دور كن تا سخنگوي آنان بدون اضطراب در سخن گفتن با تو گفتگو كند.
(نهج البلاغه نامه 53 )
7 ـ با مردم روراست باش !
هرگاه مردم نسبت به تو گمان بد كردند عذر خويش را آشكارا با آنان درميان بگذار و با اين كار از بدگماني نجاتشان ده كــه ايـن كـار ريـاضتي بـراي خود سازي تو و مهرباني كردن نسبت به مردم است و اين عذرخواهي تو آنان را به حق وامي دارد.
(نهج البلاغه نامه 53 )
8 ـ با مردم مهربان باش !
مهرباني با مردم را پوشش دل خويش قرار ده و با همه دوست و مهربان باش . مبادا هرگز چونان حيوان شكاري باشي كه خوردن آنان را غنيمت داني ; زيرا مردم دو دسته اند : دسته اي برادر ديني تو و دسته ديگر همانند تو در آفرينش مي باشند.
(نهج البلاغه نامه 53 )
9 ـ دربرخورد با مردم حوصله كن !
به عدل و انصاف رفتار كنيد به مردم در باره خودتان حق بدهيد پرحوصله باشيد و در برآوردن حاجات مردم تنگ حوصلگي نكنيد كه شما گنجوران و خزانه داران رعيت و نمايندگان ملت و سفيران حكومت هستيد.
(نهج البلاغه نامه 52 )
10 ـ به مردم دروغ نگو!
با مردم تندخو مباش . به آنها دروغ نگو و به مردم به جهت اين كه بر آنها حكومت داري بي اعتنايي نكن . چرا كه مردم برادران ديني و ياري دهندگان در استخراج حقوق الهي مي باشند.
(نهج البلاغه نامه 26 )
11 ـ به ملت خيانت نكن !
كسي كه امانت الهي را خوار شمارد و دست به خيانت آلوده كند خود و دين خود را پاك نساخته و درهاي خواري را در دنيا به روي خود گشوده . و در قيامت خوارتر و روسواتر خواهد بود و همانا بزرگ ترين خيانت خيانت به ملت و رسواترين دغل كاري دغل بازي با امامان است .
(نهج البلاغه نامه 26 )
12 ـ خشنودي خدا را با خشنودي مردم عوض نكن !
خدا را براي راضي نگه داشتن مردم به خشم نياور. زيرا خشنودي خدا جايگزين هر چيزي است . اما هيچ چيز جايگزين خشنودي خدا نمي شود.
(نهج البلاغه نامه 27 )
13 ـ بر مردم منت نگذار!
مبادا با خدمت هايي كه انجام دادي بر مردم منت گذاري ! يا آن چه انجام داده اي بزرگ بشماري يا مردم را وعده اي داده سپس خلف وعده نمايي ! منت نهادن پاداش نيكوكاري را از بين مي برد و كاري را بزرگ شمردن نور حق را خاموش گرداند و خلاف وعده عمل كردن خشم خدا و مردم را بر مي انگيزاند.
(نهج البلاغه نامه 53 )
14 ـ به فكر مشكلات محرومان باش !
همواره در فكر مشكلات محرومان باش . از آنان روي برمگردان . به ويژه امور كساني را از آنان بيشتر رسيدگي كن كه از كوچكي به چشم نمي آيند و ديگران آنان را كوچك مي شمرند و كمتر به تو دسترسي دارند.
(نهج البلاغه ص 583 )
15 ـ رعايت حال محرومان و طبقات پائين جامعه را بكن !
خدا را! خدا را! در خصوص طبقات پايين و محروم جامعه كه هيچ چاره اي ندارند و عبارتند از زمين گيران نيازمندان گرفتاران و دردمندان . همانا در اين طبقه محروم گروهي خويشتن داري كرده و گروهي به گدايي دست نياز برمي دارند. پس براي خدا پاسدار حقي باش كه خداوند براي اين طبقه معين فرموده است .
(نهج البلاغه نامه 53 )
16 ـ حق را به حق دار بده !
حق را به صاحب حق هر كس كه باشد نزديك يا دور بپرداز. و در اين كار شكيبا باش و اين شكيبايي را به حساب خدا بگذار گرچه اجراي حق مشكلاتي براي نزديكانت فراهم آورد تحمل سنگيني آن را با ياد قيامت بر خود هموار ساز زيرا تحمل آن پسنديده است .
(نهج البلاغه نامه 53 )
17 ـ همنشيني با پرهيزكاران !
تا مي تواني با پرهيزكاران و راستگويان بپيوند و آنان را چنان پرورش ده كه تو را فراوان نستايند و تو را براي اعمال زشتي كه انجام نداده اي تشويق نكنند كه ستايش بي اندازه خودپسندي مي آورد و انسان را به سركشي وامي دارد. هرگز نيكوكار و بدكار در نظرت يكسان نباشند. زيرا نيكوكاران در نيكوكاري بي رغبت و بدكاران در بدكاري تشويق مي گردند پس هركدام از آنان را براساس كردارشان پاداش ده .
18 ـ از خشم عمومي مردم بترس !
دوست داشتني ترين چيزها در نزد تو در حق ميانه ترين و در عدل فراگيرترين و در جلب خشنودي مردم گسترده ترين باشد كه همانا خشم عمومي مردم خشنودي خواص (نزديكان ) را ازبين مي برد اما خشم خواص را خشنودي همگان بي اثر مي كند.
(نهج البلاغه نامه 53 )
19 ـ مراقب مسوولان دفترت باش !
در امور نويسندگان و منشيان (مسوولين دفتر) به درستي بينديش و كارهايت را به آنان واگذار و نامه هاي محرمانه كه در بردارنده سياست ها و اسرار توست از ميان نويسندگان به كسي اختصاص بده كه صالح تر از ديگران باشد كسي كه گرامي داشتن او را به سركشي و تجاوز نكشاند تا در حضور ديگران با تو مخالفت كند و در رساندن نامه كارگزارانت به تو يا رساندن پاسخ هاي تو به آنان كوتاهي نكند و در آن چه براي تو مي ستاند يا از طرف تو به آنان تحويل مي دهد فراموشكار نباشد.
(نهج البلاغه نامه 53 )
20 ـ مراقب نزديكانت باش !
و از همكاران نزديكت سخت مراقبت كن و اگر يكي از آنان دست به خيانت زد و گزارش جاسوسان تو هم آن خيانت را تاييدكرد به همين مقدار گواهي قناعت كرده او را با تازيانه كيفر كن و آن چه از اموال كه در اختيار دارد از او بازپس گير. سپس او را خوار دار و خيانت كار بشمار و حلقه بدنامي به گردنش بيفكن .
(نهج البلاغه نامه 53 )
21 ـ ويژه خواري نكن !
مبادا هرگز در آن چه كه با مردم مساوي هستي امتيازي بخواهي ! از اموري كه بر همه روشن است غفلت كني ; زيرا به هر حال نسبت به آن در برابر مردم مسوولي و به زودي پرده از كارها يك سو رود و انتقام ستمديده را از تو باز مي گيرند. باد غرورت جوشش خشمت تجاوز دستت و تندي زبانت را در اختيار خود بگير و با پرهيز از شتابزدگي و فروخوردن خشم خود را آرامش ده تا خشم فرو نشيند و اختيار نفس در دست تو باشد.
(نهج البلاغه نامه 53 )
22 ـ شتاب زده عمل نكن !
مبادا هر گز در كاري كه وقت آن فرا نرسيده شتاب كني ! يا كاري كه وقت آن رسيده سستي كني و يا در چيزي كه (حقيقت آن ) روشن نيست ستيزه جويي نمايي و يا در كارهاي واضح و آشكار كوتاهي كني !
تلاش كن تا هر كاري را در جاي خود و در زمان مخصوص به خود انجام دهي .
(نهج البلاغه نامه 53 )
23 ـ در انعقاد قراردادها و پيمان ها دقت كن !
مبادا قراردادي را امضا كني كه در آن براي دغل كاري و فريب راه هايي وجود دارد و پس از محكم كاري و دقت در قرار داد نامه دست از بهانه جويي بردار مبادا مشكلات پيماني كه بر عهده ات قرار گرفته و خدا آن را بر گردنت نهاده تو را به پيمان شكني وادارد زيرا شكيبائي تو در مشكلات پيمان ها كه اميد پيروزي در آينده را به همراه دارد بهتر از پيمان شكني است كه از كيفر آن مي ترسي و در دنيا و آخرت نمي تواني پاسخ گوي پيمان شكني باشي .
(نهج البلاغه نامه 53 )
24 ـ در مقابله با دشمن دورانديش باش !
زنهار! زنهار! از دشمن خود پس از آشتي كردن . زيرا گاهي دشمن نزديكت مي شود تا غافلگيرت كند پس دورانديش باش و حسن ظن خود را متهم كن (به دشمن سو ظن داشته باش ) . (نهج البلاغه نامه 53 )
25 ـ در دسترس باش !
هيچ گـاه خود را از مردم پنهان نكن كه پنهان بودن رهبران نمونه اي از تنگ خلقي و كم اطلاعي در امور جامعه مي باشد. نهان شدن از رعيت زمامداران را از دانستن آن چه بر آنان پوشيده است باز مي دارد پس كار بزرگ اندك و كار اندك بزرگ جلوه مي كند زيبا زشت و زشت زيبا مي نمايد و باطل به لباس حق درخواهد آمد.
(نهج البلاغه نامه 53 )
26 ـ از خداوند بزرگ با رحمت گسترده و قدرت برترش در انجام تمام خواسته ها درخواست مي كنيم كه به آن چه موجب خشنودي اوست من و تو را موفق فرمايد كه نزد او و خلق او داراي عذري روشن باشيم . برخوردار از ستايش بندگان يادگار نيك در شهرها رسيدن به همه نعمت ها و كرامت ها بوده و اين كه پايان عمر من و تو را به شهادت و رستگاري ختم فرمايد كه همانا ما به سوي او باز مي گرديم .
(نهج البلاغه نامه 53 )
علي اكبر سبزيان
 چهارشنبه 6 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 282]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن