تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):همان گونه كه قوام جسم، تنها به جانِ زنده است، قوام ديندارى هم تنها به نيّت پ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815270306




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در ديدار با وزير علوم ايران مطرح شد وزير آموزش ملي تركيه، خواهان گسترش مراكز آموزش زبان تركي در ايران شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: در ديدار با وزير علوم ايران مطرح شد وزير آموزش ملي تركيه، خواهان گسترش مراكز آموزش زبان تركي در ايران شد
فرهنگي. وزارت علوم . همكاري بين‌المللي
وزير آموزش ملي تركيه، در ديدار با وزير علوم، تحقيقات و فناوري ايران، خواستار گسترش مراكز آموزش زبان و ادبيات تركي در دانشگاه‌هاي ايران شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا، حسين چليك، روز چهارشنبه در ديدار با وزير علوم ايران در محل وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، اظهار داشت: هم اينك ‪۱۱‬مركز آموزش زبان فارسي در دانشگاه‌هاي مختلف تركيه در حال فعاليت هستند، اين در حالي است كه در ايران تنها يك مركز آموزش زبان تركي استانبولي فعال است.

وي پيشنهاد كرد كه علاوه بر مركز آموزش زبان تركي فعال در دانشگاه علامه طباطبايي، مراكز ديگري نيز براي آموزش اين رشته ادبي در دانشگاه تهران و دانشگاه تبريز راه اندازي شود.

وزير آموزش ملي تركيه همچنين از وزير علوم ايران درخواست كرد كه در فراهم كردن زمينه اعزام استاد زبان تركي كه اخيرا از طرف دانشگاه علامه طباطبايي تقاضا شده، تسهيل و تسريع لازم صورت گيرد.

وي با اشاره به فرا رسيدن پنجاهمين سالگرد همكاري مشترك علمي و فرهنگي ايران و تركيه در ‪ ۲۹‬ژانويه ‪ ،۲۰۰۹‬از وزير علوم ايران دعوت كرد به منظور گسترش روابط علمي، آموزشي و تكنولوژيك دو كشور و تبادل تفاهم نامه مشترك همكاري، به كشور تركيه سفر كند.

چليك در تشريح وضعيت آموزش عالي كشور تركيه اظهار داشت: در تركيه تعداد ‪ ۱۳۰‬دانشگاه وجود دارد كه نزديك به سه چهارم آنها دولتي هستند و بقيه در قالب اتحاديه، تاسيس شده‌اند كه در مجموع، حدود سه ميليون نفر دانشجو در آنها تحصيل مي‌كنند.

وي با تاكيد بر اينكه تعداد دانشجويان دانشگاه‌هاي غيرحضوري و آموزش از راه دور تركيه در مقايسه با كشور ايران بسيار كمتر است، گفت: تقريبا يك پنجم تا يك ششم كل دانشجويان در تركيه به صورت غير حضوري، درس مي‌خوانند، در صورتي كه شمار دانشجويان پيام نور و آزاد ايران، بسيار قابل توجه است وي تعداد اعضاي هيات علمي دانشگاه‌هاي تركيه را حدود يك صد هزار نفر اعلام كرد و خاطرنشان ساخت: با وجود اينكه ‪ ۱۰‬سال پيش، تركيه به لحاظ تعداد مقالات ‪ ISI‬رتبه چهلم را داشت، اخيرا با توسعه فعاليت‌هاي علمي، توانسته رتبه خود را به ‪ ۱۸‬تا ‪ ۲۰‬برساند.

وزير آموزش علمي تركيه با اشاره به اينكه اعزام دانشجو به دانشگاه‌هاي خارجي، در دستور كار دولت تركيه قرار دارد، خواستار گسترش تبادل دانشجو ميان كشورهاي ايران و تركيه شد.

وي يادآور شد: با وجود دانشگاه‌هاي معتبر در هر دو كشور، مي‌توانيم بورسيه‌هاي خود را هدف دار كنيم و دانشجويان بيشتري را در مراكز علمي يكديگر بپذيريم.

اين مقام ترك، خاطرنشان ساخت: ظرفيت پذيرش دانشجوي ايراني در دانشگاه‌هاي تركيه، تعداد ‪ ۱۲‬بورسيه بود كه تاكنون حتي نتوانسته‌ايم اين تعداد را هم پر كنيم و به مسوولان ايراني پيشنهاد كرده‌ايم كه همانند ما يك آزمون ورودي براي متقاضيان خارجي ورود به دانشگاه‌هاي ايران داشته باشند، اما تاكنون تصميم خاصي در اين مورد گرفته نشده است.

چليك، روابط تجاري، علمي و فرهنگي ايران و تركيه را درسطح بسيار خوبي ارزيابي كرد و با اشاره به سفر اخير محمود احمدي نژاد، رييس جمهوري ايران به تركيه به منظور ارتقاي روابط موجود، اين امر را زمينه ساز گسترش روابط علمي و فرهنگي دو كشور دانست.
 چهارشنبه 6 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن