واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: امام صادق عليه السّلام ضمن حديثى فرمود: چون وقت نماز داخل مىشد، رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله به بلال مىفرمود: بالاى ديوار برو و با صداى بلند اذان بگو.
امام باقر عليه السّلام فرمود: رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله روزى براى نماز از خانه بيرونآمد در حالى که حسين عليه السّلام را به دوش خود گرفته و به مسجد آورد و در کنار خودايستاند و مردم نيز پشت سر آن حضرت براى نماز جماعت صف کشيدند ـ وحسين عليه السّلام دير به سخن آمده بود به طورى که مىترسيدند زبان باز نکند ـ چونرسول خدا صلّى اللّه عليه و آله تکبير نماز گفت حسين عليه السّلام با آن حضرت تکبير گفت. رسول خدا صلّى اللّه عليه و آلهوقتى تکبير فرزندش را شنيد دوباره تکبير گفت. حسين عليه السّلام نيز تکبير گفت، تا آنکهرسول خدا صلّى اللّه عليه و آله هفت بار تکبير گفت و حسين عليه السّلام نيز تکبير گفت. به اين سبب هفت بارتکبير گفتن در آغاز نماز سنّت گرديد (5).290 على عليه السّلام فرمود: رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله موقع گفتن تکبيرة الاحرام و همچنينهنگام گفتن تکبير براى رکوع و نيز هنگامى که سر از رکوع برمىداشت، دستها را تابرابر گوشها بلند مىکرد.
امام باقر عليه السّلام فرمود: رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله در نماز«بسم اللّه الرّحمن الرّحيم»را آشکار مىکرد و صدايش را به آن بلند مىنمود.
امام صادق عليه السّلام فرمود: رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله وقتى با مردم نماز مىخواند«بسم اللّه الرّحمن الرّحيم»را آشکار مىکرد.
على عليه السّلام فرمود: هرگاه به رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله در نماز حالت«خميازه»دست مىداد، دست راستش را جلو دهان مىگرفت.
على عليه السّلام فرمود: رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله گاهى در حال نماز دست خود را بهمحاسن شريف مىکشيد؛به آن حضرت عرض کرديم: يا رسول اللّه، شما را مىبينيمکه گاهى در نماز به محاسن خود دست مىکشيد؟!فرمود: اين وقتى است که غممزياد مىشود و دلم مىگيرد.
ابو سعيد خدرى گويد: رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله در نماز قبل از اشتغال به قرائت«أعوذ باللّه من الشيطان الرجيم»مىگفت.
شيخ صدوق رحمه اللّه گويد: نماز رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله از همه مردم کاملتر ومختصرتر بود، وقتى داخل نماز مىشد پس از گفتن«اللّه اکبر»بلافاصله مىگفت: «بسم اللّه الرّحمن الرّحيم» (6).
امام باقر عليه السّلام فرمود: دو نفر از اصحاب رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله در کيفيتقرائت نماز آن حضرت اختلاف کردند، براى روشن شدن آن به ابىّ بن کعب نامهنوشتند که رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله چند بار در نماز مکث مىکرد؟او پاسخ داد: رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله در حال قرائت دو جا مکث مىکرد: يکى پس از فراغت ازفاتحة الکتاب، و ديگرى پس از پايان يافتن سوره.
مؤلف: صدوق اين حديث را به طور مفصل روايت کرده و در آن آمده کهمکث اول پس از تکبيرة الاحرام، و مکث دوم پس از فراغ از قرائت و قبل از رفتن بهرکوع بوده است.
سمره و ابىّ بن کعب روايت کردهاند که مکث اول رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله پساز تکبيرة الاحرام و دومى بعد از پايان يافتن سوره حمد بوده است.
امام صادق عليه السّلام فرمود: رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله در نماز«صبح»سورههايى مانند«عمّ يتسائلون»و«هل اتيک حديث الغاشية»[و«هل اتى على الانسان»]و«لا اقسمبيوم القيامة»و مانند آن را مىخواند. و در نماز«ظهر»مانند سورههاى«سبّح اسمربّک»و«و الشمس و ضحيها»و«هل اتيک حديث الغاشية»و مانند آن را قرائتمىکرد. و در نماز«مغرب»سورههاى کوتاهترى چون«قل هو اللّه احد»و«اذا جاءنصر اللّه و الفتح»و«اذا زلزلت»را مىخواند. و در نماز«عشاء»آنچه در نماز«ظهر»و در نماز«عصر»آنچه در نماز«مغرب»مىخواند، قرائت مىفرمود.
امام صادق عليه السّلام فرمود: رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله در رکعت آخر نماز شب سوره«هل أتى على الانسان»را قرائت مىکرد.
روايت شده که رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله در سه رکعت آخر نماز شب (شفع ووتر) نه سوره را مىخواند: در رکعت اول سوره«الهيکم التکاثر»و«انا انزلناه»و«اذازلزلت»، و در رکعت دوم: «الحمد (7)»و«و العصر»و«اذا جاء نصر اللّه»، و در يکرکعت وتر«قل يا ايها الکافرون»و«تبّت»و«قل هو اللّه احد».
امام صادق عليه السّلام فرمود: قنوت در تمام نمازها، در رکعت دوم پيش ازرفتن به رکوع و پس از قرائت، سنّت لازمى است.
براء بن عازب گويد: رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله هيچ نماز واجبى را بدون«قنوت»انجام نمىداد.
هفتاد و چند تن از شيعيان از امام حسن عسکرى عليه السّلام ـ در يک حديثطولانى ـ روايت کردهاند که آن حضرت فرمود: خداى عزّ و جلّ به جدّمرسول خدا صلّى اللّه عليه و آله وحى کرد که تو و على و حجتهاى ديگرم از نسل على را تا روزقيامت به ده خصلت مخصوص کردم، که از جمله آنهاست: قنوت خواندن دررکعت دوم از هر نماز.
رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله براى رکوع به قدرى خم مىشد که اگر مقدارى آب برپشت او ريخته مىشد ثابت مىماند و از هيچ طرف فرو نمىريخت.
هشام بن حکم گويد: به امام کاظم عليه السّلام عرض کردم: به چه علت دررکوع«سبحان ربّى العظيم و بحمده»و در سجده«سبحان ربّى الاعلى و بحمده»گفتهمىشود؟فرمود: اى هشام، هنگامى که رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله را به معراج بردند و در آنجانماز گزارد و متذکر عظمت و بزرگى حق تعالى ـ که در آن شب ديده بود ـ شد، بدنش به لرزه افتاد و بىاختيار به حالت رکوع در آمد و در آن حال گفت: «سبحان ربّىالعظيم و بحمده». و چون از رکوع برخاست، به سوى حق تعالى در مقام و جايگاهىبالاتر از حالت قبلى متوجه شد[از ترس و عظمت حق]به سجده افتاد و گفت: «سبحان ربّى الاعلى و بحمده» . چون اين ذکر را هفت بار تکرار کرد حالت خوف وترس از او زايل شد. به اين جهت«سنّت»بر آن قرار گرفت.
عبايه گويد: امير المؤمنين عليه السّلام به محمّد بن أبى بکر نوشت: مراقب رکوعو سجودت باش، زيرا رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله که نمازش را کاملتر از همه انجام مىداد وبهتر از ديگران مراعات مىکرد، چون به رکوع مىرفت سه بار مىگفت: «سبحان ربّىالعظيم و بحمده». و چون به سجده مىرفت، مىگفت: «سبحان ربّى الاعلى وبحمده».
على عليه السّلام فرمود: رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله چون به سجده مىرفت، دو زانوىخود را قبل از دستها به طرف زمين پيش مىبرد.
مؤلف: در اخبار زيادى از اهل بيت عليهم السّلام ذکر شده که مستحب است هنگامسجده رفتن دستها را پيش از زانوها بر زمين بگذارند. و شايد مراد از«استقبال»زانوها به طرف زمين، در اين حديث، پيش بردن آن در موقع خم شدن باشد نه آن کهآنها را قبل از دستها بر زمين گذارد (به اين صورت که رسول خدا چون مىخواستبه سجده برود، اول با زانو به طرف زمين خم مىشد ولى دستهاى خود را پيش اززانوان بر زمين مىنهاد) .
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 496]