تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت فاطمه (س):آن گاه كه در روز قيامت برانگيخته شوم، گناهكاران امّت پيامبر اسلام را شفاعت خواهم كرد....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820980605




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در جلسه نقد كتاب ماموريت روي آب عنوان شد:ادبيات داستاني سوژه هاي بكري براي پرداختن به موضوع دفاع مقدس داردارائه چشم اندازي روشن از تاريخ جنگ تحميلي


واضح آرشیو وب فارسی:حيات: در جلسه نقد كتاب "ماموريت روي آب" عنوان شد:ادبيات داستاني سوژه هاي بكري براي پرداختن به موضوع دفاع مقدس داردارائه چشم اندازي روشن از تاريخ جنگ تحميلي
تهران- حيات

سعيد علاميان گفت: با گذشت 20 سال از دوران جنگ تحميلي هنوز مفاهيم و سوژه هاي بكري از آن وجود دارد كه بايد به آنها پرداخته شود.
چهارمين جلسه از سلسله جلسات نقد كتاب پايداري با عنوان «روايت هاي ماندگار» با حضور سعيد علاميان نويسنده و خبرنگار دفاع مقدس، فرزين شيرزادي نويسنده دفاع مقدس و ليلا جليني مدير نقد اين نشست عصر روز گذشته در فرهنگسراي پايداري برگزار شد.
در ابتداي اين نشست ليلا جليني با هدف معرفي بيشتر نويسنده كتاب "ماموريت روي آب" با بيان توضيحاتي گفت: فرزين شيرزادي متولد آذر ماه 1351 است كه از سال 1370 در زمينه روزنامه نگاري شروع به فعاليت كرده و در زمينه ادبيات داستاني 4 كتاب با عناوين «هشتمين رنگ رنگين كمان» ، «مسافر، زنجير، آسمان» و «راز سبز آتش» و «ماموريت روي آب» را به نگارش درآورده است كه سه كتاب اول در همايش هاي برترين كتاب هاي دفاع مقدس و در بخش خاطرات جوايزي را از آن خود كرده اند.
وي افزود: شيرزادي آثاري هم در داستان كوتاه و بلند به نگارش در ‌آورده كه «پرواز خاكستر» از مهم ترين اين آثار است.
فرزين شيرزادي در ادامه اين نشست با اشاره به اين كه "ماموريت روي آب" مجموعه خاطرات رزمندگان است، گفت: اين كتاب مجموعه خاطرات عده اي از رزمندگان لشكر انصار الحسين (ع) همدان است كه با رعايت اسلوب مصاحبه با قواعد زماني تنظيم شده و با استفاده از نظرات صاحبان خاطره با رفع نواقص بازنويسي شده و به شكل مدوني به چاپ رسيده است.
سيعد علاميان نيز در ادامه اين نشست در ارتباط با اين كتاب، گفت: "ماموريت روي آب" تاريخ شفاهي جنگ است كه با موضوع بكر و كمياب يك عمليات شكست خورده توسط نويسنده جوان ادبيات دفاع مقدس به رشته تحرير درآمده است.
وي افزود: فرزين شيرزادي در اين كتاب ماجراي عمليات كربلاي 4 را كه در سوم دي ماه 1365 در جنوب خرمشهر انجام مي شود، روايت مي كند، اين عمليات با گذشت دو روز از آغاز، به دليل لو رفتن عمليات و هوشياري عراقي ها در منطقه فاو و سواحل اروند منجر به عقب نشيني ايرانيان مي شود. عمليات كربلاي 4 كه بلافاصله بعد از عمليات والفجر 8 اجرا مي شود به دليل هوشياري و مراقبت از سواحل از سوي عراقي ها و برقراري تدابير شديد امنيتي با 100 شهيد و 3000 مجروح به شكست مي انجامد.
اين نويسنده جنگ ادامه داد: "ماموريت روي آب" قطعه اي از تاريخ جنگ تحميلي با موضوع بكري است كه تا به حال كسي به آن نپرداخته و تنها در تاريخ عمليات ها، اطلاعاتي از آن در دسترس است زيرا چنين موضوعات بكري از سوي مراكز فرهنگي سفارش داده نمي شود و يا كمتر نويسنده اي است كه به سراغ يك عمليات نافرجام رفته از آن سخن بگويد.
نويسنده كتاب "ماموريت در ساحل نيسان" با اشاره به شيوه نگارش اين كتاب گفت: فرزين شيرزادي يك روزنامه نگار است و اين اثر را براساس قواعد تاريخ شفاهي به نگارش درآورده است ، تاريخ شفاهي مكمل مصاحبه و خبر است و در مقايسه با خبر، يك فرايند دايره وار است در حاليكه خبر فرايندي طولي است.
وي با بيان اين مطلب كه خاطره با تاريخ شفاهي تفاوت دارد گفت: خاطره گونه اي ادبي است كه به تاريخ تنه مي زند و كاربرد تاريخي دارد و به دليل آميختگي با تاريخ بايد مستند باشد در حاليكه شيرزادي در مقدمه كتاب با اشاره به اينكه اين اثر تاريخ شفاهي است تشكيكي به اصل ماجرا وارد مي كند كه به داستان ضربه مي زند، تاريخ شفاهي پررنگتر از خاطره است.
علاميان افزود: شيرزادي در اين روش موضوع را با توابع زماني پيگيري مي كند و در فصول مختلف توالي زماني به خوبي رعايت مي شود اما نويسنده بايد ميزان دخل و تصرف در متن را بيان كند زيرا تاريخ شفاهي در زمينه مستندات تاريخي اهميت قابل توجهي دارد.
شيرزادي در پاسخ به ميزان دخل و تصرف در متن گفت: "ماموريت روي آب" براساس آنچه رزمندگان از تجربه جنگي خود گفتند گرد آوري شده و تنها درجهت ايجاد جذابيت براي مخاطب در قسمت هايي با استفاده از عناصر داستاني چون تعليق و دلهره سعي شده اثري با كشش لازم براي مخاطب خلق شود.
نويسنده كتاب "راز سبز آتش" هدف اصلي از تاليف اين كتاب را ارايه چشم انداز روشني از تاريخ دفاع مقدس است عنوان كرد و افزود: در تمام طول اين كتاب سعي شده از واقعيتهاي موجود درگفته هاي رزمندگان فاصله گرفته نشود و آنچه براي مخاطب جذاب است ،ارائه شود.
ليلا جليني در ادامه اين نشست با اشاره به تدبير سينمايي در فصل دوم كتاب به عنوان يكي از نقاط قوت اين اثر است گفت: پرداخت سينمايي فصل دوم كتاب از نقاط قوت "ماموريت روي آب" است كه از خستگي مخاطب جلوگيري مي كند و خاطره گويي و نقل قول ها از افراد متعدد مكمل خاطرات بيان شده است كه با وجود تكراري بوده مطالب به اين دليل كه از ديدگاه هاي مختلف بيان مي شود قابل توجه است.
سعيد علاميان خبرنگار برتر دفاع مقدس در همايش پاسداشت حماسه آزادسازي خرمشهر در ادامه با اشاره به يك دستي نقل قول ها گفت: نقل قول هاي يك دست و بيان عواطف و اوج مسايل انساني از سوي گويندگان خاطرات بسيار تاثير گذار است و روابط عاطفي ميان دو برادر "ستار و صمد ابراهيمي" و وداع شگفت انگيز آنان و همچنين جا گذاشتن جنازه يكي از برادران از سوي ديگري تماما نشان از مستند بودن اين كتاب دارد.
پايان پيام
 چهارشنبه 6 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات]
[مشاهده در: www.hayat.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 117]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن