تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (ص) کمال نماز است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805397889




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سال نو میلادی در کشور های مختلف : جهان گردي


واضح آرشیو وب فارسی:آشپز آنلاین: ● بلژیک
به گزارش خبرنگار مهر، روز ششم دسامبر زمان جشن سنت نیکولاس است که با جشن کریسمس تفاوت دارد. مردم بلژیک بابانوئل را " دی کرستمان" یا " پیرنوئل" می نامند که روز کریسمس برای کودکان هدیه می آورد. سنتهای فرهنگی بسیاری در بلژیک برای برگزاری جشن کریسمس وجود دارند. بخش شمالی و آلمانی زبان این کشور، بخش جنوبی و فرانسه زبان و بخش شرقی آلمانی زبان هرکدام سنتهای خاص خود را دراین روز برگزار می کنند. هدایای کوچک خانوادگی پای درخت کریسمس یا در جورابهایی که کنار شومینه نصب شده است صبح روز کریسمس قابل مشاهده است. صبحانه کریسمس در بلژیک، وعده مهمی از غذا تلقی شده و مهمترین بخش آن را نان شیرینی تحت عنوان " کاگنو" به شکل عیسی نوزاد تهیه می شود. برخی از خانواده ها یک وعده غذایی دیگر نیز در کریسمس تهیه می کنند که با حضور همه اعضای خانواده سرو می شود

● برزیل
پدر کریسمس در این کشور آمریکای جنوبی "پاپی نوئل " نامیده می شود و بسیاری از سنتهای مردم آن به رسوم ایالات متحده آمریکا یا پادشاهی متحد بریتانیا شباهت دارد. خانواده های متمول در روز کریسمس غذای ویژه ای با مرغ، بوقلمون، گوشت ران، سالاد، میوه های تازه و خشک شده تهیه می کنند؛ اما خانواده هایی که استطاعت مالی چندانی ندارند به برنج و مرغ بسنده می کنند.

● فنلاند
مردم فنلاند اعتقاد دارند که بابانوئل در شمال فنلاند زندگی می کند و مردم سراسر جهان نامه های خود را به بابانوئل فنلاند ارسال می کنند. از این رو این کشور پارک تفریحی بزرگی را به نام سرزمین کریسمس در نظر گرفته که توریستها می توانند در آنها با بابانوئل های واقعی دیدار کنند. خانواده های فنلاندی برای استقبال از سه روز در تعطیلات کریسمس (میلاد مسیح، سال نومیلادی و نخستین هفته پس از میلاد) خانه های خود را تمیز می کنند. در شب کریسمس آش مخصوصی می پزند و درخت کاج خود را تزئین می کنند. ظهر روز کریسمس که به " صلح کریسمس" شهرت دارد پیامهای کریسمس را از تلویزیون تماشا کرده و عصرگاه با حضور تمام اعضای خانواده شما کریسمس سرو می شود؛ غذایی که به نوعی خوراک گوشت و سبزیجات شباهت دارد. بسیاری از خانواده های فنلادی در ایام کریسمس از درگذشتگان خود و قبرستانها دیدار کرده و سر هر قبر شمعی روشن می کنند.

● فرانسه
کریسمس در فرانسه "نوئل" نامیده می شود و هر خانواده ای درخت کریسمس خود را تهیه کرده و آن را با روبانهای قرمز و شمعهای سفید تزئین می کند؛ گاهی درختان کاج و صنوبرباغها تزئین شده و چراغهای آن طی شب روشن می ماند. شام کریسمس وعده غذای مهم در فرانسه است که با حضور اعضای خانواده سرو می شود. در فرانسه هیچ کس برای تبریک سال نو و کریسمس کارت تبریک پست نمی کند

● آلمان
آلمانیها علاقه عجیبی به تزئینات خانه خود در کریسمس دارند. بسیاری از خانه های آلمان که دارای پنجره چوبی اند با شمعهای الکتریکی و تصاویر رنگی تزئین می شوند که منظره خارجی آنها بسیار زیبا است. گهواره کوچکی به نشانه حضرت مسیح درگهواره در بسیاری از خانه ها قرار می گیرد. عصر روز کریسمس کودکان از بابانوئل هدیه کریسمس خود را دریافت می کنند و پس از آن خانواده ها یکدیگر را در کلیسا ملاقات می کنند و شب هنگام آنها زیر درخت کریسمس جمع می شوند و فردی در خانواده زنگ کوچکی را به نشانه گردهمایی اعضای خانواده به صدا در می آورد. آلمانیها روز کریسمس ماهی یا غاز طبخ می کنند.

● مجارستان
کودکان مجارستانی پیش از کریسمس روز ۶ دسامبر به استقبال کریسمس می روند و پیش از خواب کفشهای تمیز خود را مقابل در یا پنجره می گذارند تا هدیه بابانوئل را دریافت کند. صبح روز بعد آنها با اسباب بازیها و شمعهای کوچکی در کیسه های قرمز رنگ رو به رو می شوند. شب پیش از کریسمس نیز کودکان با خانواده های خود کنار درخت کریسمس جمع می شوند و هدایایی خوراکی چون شکلات و آب نبات به یکدیگر می دهند. ماهی تازه با برنج و سیب زمینی و شیرینی خانگی به عنوان دسر بخشهای مختلف شام شب کریسمس در مجارستان است و هدایای کریسمس پس از خوردن شام تبادل می شود. کودکان همراه والدین خود در مراسم عشای ربانی که نیمه شب برگزار می شود شرکت می کنند.

● لتونی
لتونیایی ها اعتقاد دارند که پدر کریسمس طی ۱۲ روز پس از کریسمس هدایا را تحویل می دهد و آنها را زیر درخت کریسمس قرار خواهد داد. نخستین درخت کریسمس در این کشور تزئین شد به همین دلیل این نماد کریسمس در جمهوری لتونی اهمیت ویژه ای دارد. غذای ویژه کریسمس در لتونی نخود فرنگی همراه گوشت و سس وهمچنین کیک پای میوه ای است.

● پرتغال
والدین پرتغالی هدایای کودکان را زیر درخت کریسمس یا در جورابهای کنار شومینه قرار داده و وانمود می کنند که بابانوئل شب گذشته آنها را برای کودکان آورده است. غذای ویژه کریسمس در پرتغال از ماهی و سیب زمینی تهیه می شود.

● سوئد
کریسمس مهمترین روز در سوئد تلقی می شود که طی آن غذای ویژه ای طبخ شده و خانواده ها به دیدار یکدگیر می روند و شب کریسمس خود را تا نیمه های شب در کلیسا سپری می کنند.

● ایالات متحده آمریکا
ایالات متحده آمریکا به علت کثرت فرهنگی شیوه های مختلفی را برای جشن کریسمس مد نظر دارد. خانواده هایی که تبار آنها به اروپای شرقی باز می گردد بوقلمون با تزئیتات خاص خود را برای کریسمس در نظر می گیرند، اما برخی دیگر غذای خود را در میان سوپها، پاستاها و سبزیجات و گوشت انتخاب می کنند. والدین طی سال از کودکان می خواهند تا رفتار خود را اصلاح کنند تا هدیه شب کریسمس خود را در جورابهای کنار شومینه دریافت کنند. به کودکان گفته می شود که بابانوئل نیمه های شب با کیسه بزرگی از هدایا وارد خانه ها می شود و هدایا را کنار درخت کریسمس قرارمی دهد. از این رو برای بابانوئل شیرینی و برای گوزن بابانوئل هویچ روی میز قرار می گیرد. صبح روزکریسمس رولهای دارچینی، کیک قهوه سرو می شود و شب پودینگ آلو سرو می شود.

درباره کریسمس و سال نو میلادی واحد گردشگری تبیان زنجان- آداب و رسوم مذهبی نمی تواند متاثر از فرهنگ بومی نباشد. از همین رو، آداب و رسوم اعیاد دینی و از جمله جشن های سال نو میلادی و میلاد حضرت عیسی مسیح نیز در جوامع گوناگون اندکی تفاوت دارند. زیرا در گذر زمان دین و فرهنگ از یکدیگر متاثر می شوند اما این تاثیر در کلیسای ارمنی و مسیحیان ارمنی پر رنگ تر از دیگر ملت هاست و این به دلیل ملی بودن کلیسا نزد ارامنه است.

سال نو میلادی و جشن میلاد حضرت مسیح را ارامنه جهان، مثل فرقه های مختلف، در اصل به یک صورت انجام می دهند. تنها تفاوت در تاریخ برگزاری ولادت حضرت مسیح است. مسیحیان ارتدکس و کلیساهای ملی و شرق، بنا بر اعتقادات مسیحیان اولیه، روز ششم ژانویه، و مسیحیان کاتولیک و پروتستان روز٢۴ دسامبر را به عنوان میلاد آن حضرت تلقی می کنند.

این نه به دلیل اختلاف عقیدتی مذاهب بوده، بلکه صرفا به این دلیل است که حتی چهار قرن پس از پذیرش مسیحیت، مسیحیان روم باستان نتوانستند روز ٢۴ دسامبر را که روز ولادت الهه مهر (میترا) بود به فراموشی بسپارند. بر اساس تصمیمات شورای کلیسائی روم، از آن پس روز ٢۴ و شب ٢۴ دسامبر را به عنوان میلاد حضرت مسیح پذیرفتند.

درخت کاج
از زمان های بسیار کهن، درخت و گیاه مورد پرستش مردمان بوده اند. کلیسای ارمنی نیز پس از پذیرش مسیحیت نه تنها عیدی را برای تقدس گیاه به عنوان جزئی از طبیعت در تقویم کلیسائی قرار داد، بلکه به تقدیس آن پرداخت. بدین ترتیب هیچ عید و جشنی نمی توانست بدون تبرک گیاه انجام نشود.

اما آغاز تزیین درخت در ایام سال نو میلادی بنا بر گفته ها و روایات به سال ١۶٠۵ در آلمان بر می گردد. به روایتی تزئین درخت کاج به صورت امروزی را برای نخستین بار مارتین لوتر آلمانی باب نمود.

وی عادت داشت، که در شب میلاد حضرت عیسی مسیح، شاخه های درختان کاج به خانه بیاورد و برای شادمانی کودکان آن را تزئین کند و همین عادت، بعد ها به یک رسم و آئین عمومی تبدیل شد و در سال ١٨۴٠ میلادی مراسم آراستن درخت به انگلستان و سپس به آمریکا وسایر کشورها راه یافت.

با توجه به این که کودکان و بزرگسالان هر دو به یک اندازه به تزئین درخت کریسمس علاقه دارند، شاید یاد آوری عناصرتشکیل دهنده تزئینات درخت کاج مفید باشد.

مهم ترین آنها ستاره ای درخشان بر نوک و ستیغ درخت است که نشانه ولادت و راهنمائی برای یافتن محل ولادت حضرت مسیح را تداعی می کند. ازدیگر ویژگی های درخت کاج، بابانوئلی است که با کیسه هدایا بردوش زیر درخت ایستاده است.

اما دیگر اجزای این درخت، تندیس های کوچک فرشته، عصا، کیسه و جوراب های رنگی، نوارهای رنگی درخشان و نیز ستاره ها، گوی ها، میوه رنگ شده درخت کاج و چراغ های ریز الوان است که تمامی درخت و اطراف آنرا در بر می گیرد. هدیه هائی را که برای افراد خانواده و خویشاوندان تهیه شده نیز زیر درخت می گذارند.

بابانوئل
یکی دیگر از رسوم شب سال نو و میلاد حضرت عیسی، کاقاند پاپا، بابا زمستان و یا همان بابانوئل است.

در پیدایش این پدیده زیبا نیز نظری قطعی وجود ندارد. برخی از محققین، اصل بابا نوئل را هم به آلمان ویا هلند نسبت می دهند. نام سانتا کلوز هم که به بابانوئل اطلاق می شود، توسط هلندی ها در امریکا رواج پیداکرد.

داستان سانتا کلوز که شهرت فراوان دارد، از جوانی حکایت می کند که در قرن چهارم میلادی می زیسته است. در آن روزگاران دوشیزگان تنگدست به سبب نداشتن جهیزیه، از رفتن به خانه بخت محروم می شدند.

شبی از شب ها سانتا کلوز، کیسه هائی را که پر از طلا کرده بود، پنهانی از سوراخ بخاری به خانه دختران دم بخت می ریخت و آنان هم با استفاده از این هدیه پنهانی جهیزیه مناسبی را برای خود فراهم می نمودند. از این جهت سانتا کلوز مظهر هدایایی شد که پنهانی و ناگهانی آماده می شوند.

به جهت این ویژگی است که کودکان علاقه بسیاری به بابا نوئل دارند. زیرا وقتی صبح کریسمس از خواب بیدار می شوند، هدیه خود را که بنا به اعتقادشان بابانوئل شب هنگام خواب آورده است، زیر درخت کریسمس و یا زیر بالش خود پیدا می کنند.

تحویل سال نو که همواره ساعت ١٢ شب ٣١ دسامبر هر سال تحقق می یابد ریشه دینی ندارد، اما به دلیل تقارب دو مناسبت ( ٢۵ دسامبر و ۶ ژانویه) با ٣١ دسامبر این روز نیز جنبه دینی به خود گرفت و بلافاصله پس از تحویل سال در همه کلیساها مراسم دینی باداراک (قربانی مقدس) و عشی ربانی انجام می گیرد و برای تبرک سال نو نیز همان مراسم در روز اول ژانویه نیز در کلیساها برگزار می شود.

مراسم میلاد حضرت عیسی مسیح، نزد ارامنه شب پنجم ژانویه و تعمید آن حضرت صبح روز ششم ژانویه در کلیساها با آئین ویژه مذهبی برگزار می شود. در پایان این مراسم آب در ظرفی بزرگ با روغن مقدس تبرک داده شده و برای شفای بیماران و همچنین تبرک خانه، بین مومنین حاضر در کلیسا توزیع می شود.

گرچه همه مسیحیان در باره روز میلاد مسیح با هم توافق ندارند، اما مراسم جشن های آن ها بسیار به هم شبیه است

،

کریسمَس یا نوئل نام جشنی است در آیین مسیحیت که به منظور گرامی‌داشت زادروز مسیح برگزار می‌شود. بسیاری از اعضای کلیسای کاتولیک روم و پیروان آیین پروتستان، کریسمس را در روز ۲۵ دسامبر جشن گرفته و بسیاری آنرا در شامگاه ۲۴ دسامبر نیز برگزار می‌کنند. اعضای بیشتر کلیساهای ارتودوکس در سراسر دنیا نیز روز بیست و پنجم دسامبر را به عنوان میلاد مسیح جشن می‌گیرند. برخی از مسیحیان ارتودوکس در روسیه، اوکراین، سرزمین مقدس (ناحیه تاریخی فلسطین) و دیگر مکانها، به سبب پیروی از گاهشماری یولیانی، جشن کریسمس را در روز ۷ ژانویه برپا می‌دارند. اعضای کلیسای ارامنه طبق سنت منحصر به فردی، روز میلاد و همچنین روز غسل تعمید مسیح را همزمان در روز ششم ژانویه جشن می‌گیرند.

ایام دوازده روزه کریسمس با سالروز میلاد مسیح در ۲۵ دسامبر آغاز گشته و تا جشن خاج‌شویان در روز ۶ ژانویه ادامه می‌یابد. هرچند مهم‌ترین عید مذهبی در گاهشمار مسیحی، روز عید پاک (به عنوان روز مصلوب شدن و رستاخیز عیسی) است، مردم بسیاری به‌خصوص در کشورهای ایالات متحده و کانادا، کریسمس را مهم‌ترین رویداد سالانه مسیحی محسوب می‌دارند. با وجودی که این روز، یک عید مذهبی شناخته می‌شود، از اوایل سده بیستم میلادی به بعد به طور گسترده به عنوان یک جشن غیر مذهبی برگزار شده و برای بیشتر مردم، این ایام فرصتی است برای دور هم جمع شدن اقوام و دوستان و هدیه دادن به هم. کریسمس با آیین‌های ویژه‌ای به‌طور مثال آراستن یک درخت کاج، برگزار شده و شخصیتی خیالی به نام بابانوئل در آن نقشی مهم دارد.

اینم کارت چستال برای کریسمس (سال نو میلادی)

عکس
پيوست ها:
119836795731.jpg [ 44.62 KiB | بازديد 142 بار ]


عکس
پيوست ها:
119836795702.jpg [ 70.47 KiB | بازديد 142 بار ]







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آشپز آنلاین]
[مشاهده در: www.ashpazonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1561]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن