تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زباله را شب در خانه هاى خود نگه نداريد و آن را در روز به بيرون از خانه منتقل كنيد،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820945836




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تقويت كامپوزيت زمينه مس با استفاده از نانوذرات آلومينا توسط محققان ايراني


واضح آرشیو وب فارسی:شبكه خبر دانشجو: تقويت كامپوزيت زمينه مس با استفاده از نانوذرات آلومينا توسط محققان ايراني
پژوهشگران مهندسي مواد دانشگاه صنعتي شريف موفق به سنتز كامپوزيت‌هاي مس تقويت شده با نانوذرات آلومينا در مقياس آزمايشگاهي شدند.
به گزارش گروه علمي و آموزشي «شبكه خبر دانشجو»، مهندس امير افشار، فارغ‌التحصيل دوره‌ كارشناسي ارشد رشته‌ مهندسي مواد دانشگاه صنعتي شريف و پژوهشگر طرح در اين باره اظهار داشت: نظر به اينكه مس، فلز پركاربردي در صنايع جوشكاري و صنايع سنگين است، ساليان متمادي پژوهشگران به‌ دنبال بالا بردن خواص مكانيكي آن بوده‌اند.

وي افزود: هدف كلي از تقويت فلز مس بالا بردن استحكام اين ماده براي استفاده در دماهاي بالاست. ما در اين پژوهش به منظور ارتقاي كيفيت اين فلز، ابتدا آلياژ مس - آلومينيم مذاب را به پودر تبديل كرده و پودر به دست آمده را در معرض محيط اكسيدي قرار داديم؛ تا آلومينيم به اكسيد آلومينيم تبديل شود.

مهندس افشار تصريح كرد: در مرحله‌ بعد عمليات احيا بر نمونه انجام شد و طي آن اكسيد مس تشكيل شده در مرحله‌ قبل به مس احيا شد. محصول پودري متشكل از مس و اكسيد آلومينيم بود؛ كه آن را درون قوطي‌هايي از جنس مس پرس كرديم. در پايان، نمونه پرس شده را تحت يك عمليات اكستروژن داغ از قالب عبور داديم تا نمونه‌ها به صورت ميله درآيند.

وي در ادامه افزود: مس متشكل از كريستال‌هايي است كه در دماي بالا رشد مي‌كنند و همزمان با رشد آنها، خواص استحكام مس كاهش مي‌يابد. قرارگيري نانوذرات در مرز اين كريستال ها مانع از رشد آنها شده و سبب افزايش استحكام مس مي‌شود.

فارغ‌التحصيل دوره‌ كارشناسي ارشد دانشگاه صنعتي شريف خاطرنشان كرد: ما در اين پژوهش علاوه بر سنتز نمونه آزمايشگاهي، سينتيك رشد نانوذرات را نيز با استفاده از معادلات حاكم بر رشد آنها در حضور و بدون حضور نانوذرات آلومينا، بررسي كرديم.

جزئيات اين تحقيق كه با همكاري دكتر عبدالرضا سيم‌چي انجام و از حمايت‌هاي تشويقي ستاد ويژه توسعه فناوري نانو بهره‌مند شده در مجله‌ Scripta materialia (جلد 58، صفحات 966-969، سال 2008) منتشر شده است./انتهاي پيام/
 سه شنبه 5 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبكه خبر دانشجو]
[مشاهده در: www.snn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1107]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن