واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش خبرنگار ايرنا از اولين جلسه باشگاه تئاتر تهران در فرهنگسراي رازي كه شب گذشته (شنبه) انجام شد، شهرام كرمي خاطرات دوران جنگ خود را بزرگترين علت نگارش روايت تازه خود دانست و گفت: موضوع دفاع مقدس همواره براي من آشنا بوده و در آثارم گريزي به دوران جنگ داشتهام و سعي كردم تا بسياري از زواياي پنهان مانده از آثار اين دوران را به نمايش بگذارم. كرمي در مورد چگونگي شكل گيري اين نمايشنامه در ذهن خود گفت: دقيقا نمي دانم اين ايده از چه زماني در ذهن من شكل گرفت اما در جايي مطلبي خواندم مبني بر اينكه مادري سه فرزند خود را از دست داده بود و اين يك ايده كلي بود كه در ذهن من نشست. وي در ادامه افزود: در نوشتن جزييات و شخصيتها دقت بسيار زيادي داشتم و در ابتدا شخصيتها در ذهن من جاي گرفتند و بعد داستان نمايشنامه رفته رفته شكل گرفت. كارگردان نمايش بلوطهاي تلخ در مورد ويژگيهاي اصلي اين نمايش، گفت: فضا سازي نمايش به گونهاي طراحي شده كه همه چيز مختصر و ايجازي باشد و به مرور با پيش رفتن داستان تماشاگر را درگير شخصيتهاي ديگر كند. رويا افشاري از بازيگران اين تئاتر نيز در اين نشست، گفت: اين نمايشنامه بازتاب حقيقتي است كه كمتر كسي به آن توجه كرده است. وي اين برهه تاريخي را بهترين زمان براي ارايه نمايشهايي با موضوع دفاع مقدس دانست و گفت: مردم ايران همواره به دوران دفاع مقدس فكر ميكنند و براي آن اهميت قائل هستند اما به علت عدم ارايه تصوير صحيحي از اين دوران، گاهي استقبال لازم از اين آثار صورت نميگيرد. افشاري با بيان اينكه ارايه يك نمايش خوب تنها مرهون متن و يا بازي خوب بازيگران نيست، گفت: داشتن فكر مشترك و كار گروهي است كه اختلاف سليقهها را از بين مي برد و مي تواند يك اثر را به كاري با ارزش و قابل تامل تبديل كند. حميدرضا نعيمي از بازيگران اين نمايش هم در اين نشست، گفت: كليشهاي نبودن نشانههاي جنگ و همچنين عدم شعارزدگي نمايش بلوطهاي تلخ آن را از ديگر آثار با موضوعيت دفاع مقدس، متمايز كرده است. وي در ادامه افزود: اگر آثار توليد شده در حوزههاي مذهبي و دفاع مقدس داراي ساختار مناسبي نباشند نتيجه بسيار بدي خواهند داشت. نعيمي همچنين گفت: نمايشنامه قوي و روايت زندگي مردم غرب كشور از عمدهترين علل انتخاب من براي بازي در اين اثر بود زيرا متاسفانه در آثار توليد شده در اين حوزه كمتر به مردم غرب كشور و مشكلات آنها پرداخته شده است در حالي كه اين منطقه در دوران جنگ متحمل جدي ترين آسيبها شد. بهزاد صديقي به عنوان منتقد، نگاه نو و تازه اين نمايش را حاصل سال ها تحقيق و پژوهش نويسنده آن دانست و گفت : اين اثر يك نگاه واقع گرايانه به جنگ داشت كه به تلخي خود بلوط است. اين نويسنده و منتقد در ادامه افزود: اين اثر شخصيتهاي باور پذيري را كه در عرصه جنگ حضور مستقيم نداشتهاند اما به سختي درگير آن شدهاند، به خوبي به نمايش گذاشته شده است. وي اصل بازنويسي نمايشنامه را امري مهم دانست و گفت: يك نمايشنامه در طول چندين بار باز نويسي رفته رفته شكل بهتري به خود مي گيرد و تبديل به شاهكار مي شود. نمايش بلوطهاي تلخ زندگي زن روستايي به نام بانو را روايت مي كند كه با سه فرزندش درگير جنگ ميشوند. حميدرضا نعيمي، سيروس همتي، رويا افشاري، مهدي صباغي، آيدا صادقي و مجيد تفرشي در اين نمايش به ايفاي نقش ميپردازند. بلوطهاي تلخ براي نخستين بار در جشنواره تئاتر فجر در سال 1388 به نمايش درآمد و از 4 ارديبهشتماه سال جاري در تالار قشقايي مجموعه تئاتر شهر در حال اجرا است. اولين نشست نقد و بررسي اين نمايش در باشگاه تئاتر تهران شامگاه ديروز (31 ارديبهشت) در فرهنگسراي رازي برگزار شد. تهرام/م.ه/1275
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 448]