واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش خبرنگار ايرنا از پانزدهمين اجلاس ملاصدرا، آيتالله سيدمصطفي محقق داماد روز يكشنبه در اين اجلاس گفت: اخلاق و دين يكي نيستند، چرا كه اخلاق ميتواند بدون دين وجود داشته باشد به عنوان نمونه اخلاق سكولار و البته افرادي هم هستند كه خود را ديندار ميدانند اما بدون عدالت با ديگران برخورد ميكنند. اين استاد رشته حقوق دانشگاه شهيد بهشتي، گفت: ريشه و محور دين اخلاق است و ركن اصلي دين محسوب ميشود اما دين همان اخلاق نيست. محقق داماد با بيان اينكه ميان اخلاق ابن مسكويه و خواجه نصيرالدين طوسي با آنچه ارسطو به عنوان يك فيلسوف يوناني ارايه كرده، تفاوت چنداني وجود ندارد، گفت: هنر اين دو آوردن اخلاق ارسطويي به درون جامعه اسلامي بود اما نتوانستند يك نظام اخلاقي اسلامي به دست دهند. وي افزود: نخستين كسي كه به اين نكته توجه كرد و كار جدي برپايه سنت ديني و ادبيات ديني ارايه داد غزالي بود، سطح كار غزالي با خواجه نصيرالدين طوسي و ابن مسكويه قابل مقايسه نيست و وي نظام اخلاقي مستقل از كتاب اخلاق نيكوماخوس ارسطو، ارايه داده است. محقق داماد با بيان توجه نكردن غزالي به اهل بيت(ع) به عنوان منبع مهم اخلاق ديني، گفت: غزالي در كتاب احياء العلوم الدين از اهل بيت(ع) غافل ماند اما فيض كاشاني در كتاب مهجة البيضا اين منبع مهم را به اين نظام اخلاقي افزود. اين استاد دانشگاه درباره تفسير الميزان اثر علامه طباطبايي(ره)، گفت: پس از فيض كاشاني، علامه طباطبايي(ره) كاري را در زمينه اخلاق ديني ارايه داد كه ريشه آن از فلسفه ملاصدرا گرفته شده است. وي افزود: علامه طباطبايي سه نظام اخلاقي را معرفي ميكند؛ اول نظام فلسفي است كه مبتني بر حدوسط و اعتدال است، هدف آن به آرامش رواني و عزت اجتماعي رساندن انسان است، نيروي محركه آن آثار دنيوي اخلاق است و روش تربيتي اين نظام فلسفي اخلاقي، درمان رذايل اخلاقي است. محقق داماد گفت: دومين مكتب اخلاق ديني است كه براي عامه متدينين است. غايت اين مكتب استفاده از مواهب اخروي است، نيروي محركه آن نعمات اخروي و ترس از عذاب و روش تربيتي آن نيز انجام واجبات و ترك محرمات است. وي در معرفي مكتب سومي كه علامه طباطبايي(ره) ارايه ميكند، گفت: مكتب سوم خاص قرآن است كه بنا به گفته علامه طباطبايي؛ در هيچ كتاب و مكتبي و ديني چنين مسالهاي مطرح نشده است، محل اتكاي اين مكتب توحيد، هدف و غايت آن ذات خداوند و نيروي محركه آن حب و عشق به خداوند البته حب مبتني بر معرفت است. محقق داماد در توضيح مكتب قرآني اخلاق گفت: نبايد اينگونه تصور كرد كه اين اخلاق همان اخلاق عرفاني است ووجه تمايز آن با اخلاق عرفاني مبتني بودن آن بر معرفت است. پانزدهمين اجلاس بزرگداشت ملاصدرا يكشنبه (اول خردادماه) از ساعت 9 تا 19:30 به همت بنياد حكمت اسلامي صدرا با موضوع اخلاق در فلسفه متعاليه ملاصدرا در تالار تلاش وابسته به وزارت كار با حضور اساتيد فلسفه در حال برگزاري است. تهرام/م.ل./ /1556/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 476]