تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام جواد (ع):مؤمن نيازمند سه چيز است: توفيقى از پروردگار، پند دهنده اى از درون خويش و پذيرش از نصيح...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815071237




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ملاصدرا وارث فرهنگ ايراني و اسلامي است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش خبرنگار ايرنا از پانزدهمين اجلاس ملاصدرا، كريم مجتهدي روز يكشنبه افزود: ملاصدرا كتاب مستقلي درباب اخلاق ننوشته است اما به يك معنا كل منظومه فلسفي او متضمن بحث اخلاقي است، اين منظومه؛ الهي، ديني و به طور اخص شيعي است. مولف كتاب فلسفه نقادي كانت با بيان اينكه ارزش‌هاي فلسفي و ديني به عنوان دو منبع مختلف براي ارزش‌هاي اخلاقي مطرح هستند، گفت: نمونه پرداختن به ارزش‌هاي فلسفي فيلسوف يوناني سقراط است كه به عنوان يك متفكر مي‌داند چگونه با اخلاق روبرو شود، وي معتقد است اگر اخلاق به حال خود رها شود، سوفيست‌ها ( گروه معتقد به اصالت عمل و مصلحت عملي) پيروز خواهند شد. مجتهدي ادامه داد: فيلسوف اخلاقي نمي‌تواند با نتيجه گرايي در اخلاق موافق باشد، طنز و نيش‌هاي سقراطي نيز همه در جهت ترويج اخلاق است. سقراط نمي‌تواند ابن الوقت و مصلحت‌انديش باشد چرا كه ارزش از نظر سقراط تغيير ناپذير است. اين استاد دانشگاه افزود: اگر هماهنگي ميان فضايل وجود نداشته باشد، ارزشي نخواهد داشت چرا كه فضايل يكجا و با هم سنجيده مي شود. سقراط معتقد است اگر درست بدانيد و شناخت داشته باشيد، كار نيك و درست را انجام مي‌دهيد و اين مطلبي است كه دكارت در قرن 17 ميلادي نيز آن را با عنوان اگر بخواهي درست عمل كني، درست فكر كن بيان كرده است. مجتهدي در توضيح منبع اخلاقي دوم گفت: منبع دوم آن چيزي است كه انبيا به ما داده‌اند مانند فرامين ده‌گانه تورات كه چرايي آن‌ها را نمي‌توانيم بپرسيم چرا كه اين احكام، الهي هستند و بحثي در خصوص آن‌ها وجود ندارد. وي افزود: انعكاس اين احكام در مسيحيت و اسلام هم ديده مي‌شود و چنين احكامي در ساير اديان هم وجود دارد. اين نويسنده و مترجم آثار فلسفي ادامه داد: ارسطو براي نفس، مراتب نباتي، حيواني و ناطقه قائل است و بيان مي‌كند كه نفس انساني يا ناطقه است كه سرنوشت انسان را تعيين خواهد كرد. در اين سلسله مراتب نفس، درجات اخلاقي هم مطرح هستند. مجتهدي با ارايه اين مقدمات گفت: به نظر مي‌رسد ملاصدرا در فلسفه اخلاق خود از دو منبع فلسفي و ارزش‌هاي اخلاقي ديني و همچنين از نظريه نفس ارسطو و افلاطون در كنار يكديگر بهره گرفته است و البته اين كار التقاطي و تقليدي نيست بلكه تاليفي و با آگاهي است. پانزدهمين اجلاس بزرگداشت ملاصدرا يكشنبه (اول خردادماه سال جاري) از ساعت 9 تا 19:30 به همت بنياد حكمت اسلامي صدرا با موضوع اخلاق در فلسفه متعاليه ملاصدرا در تهران با حضور اساتيد فلسفه در حال برگزاري است. تهرام/م.ل./ /1556/




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 227]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن