تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش، نابود كننده نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815626830




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با اشاره به اپيدمي چاقي در جوامع لنكراني: اضافه وزن دربرخي از نقاط كشور به مرز هشدار رسيده است متوسط بروز سوء تغذيه در كشور كمتر از 5 درصد است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: با اشاره به اپيدمي چاقي در جوامع لنكراني: اضافه وزن دربرخي از نقاط كشور به مرز هشدار رسيده است متوسط بروز سوء تغذيه در كشور كمتر از 5 درصد است
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بهداشت و درمان - خانواده

وزير بهداشت درمان و آموزش پزشكي با بيان اين كه سوء تغذيه شديد نه به معناي كم وزني بلكه به معناي چاقي، اپيدمي و معضل جوامع بشري است افزود: اين چاقي ناشي از مصرف مواد غذايي پركالري با ارزش غذايي كم (كربوهيدرات‌ها و چربي) و كم تحركي به علت عدم دسترسي به امكانات ورزشي، در برخي از نقاط كشور به مرز هشدار رسيده است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا، دكتر كامران باقري لنكراني در مراسم تجليل از بهورزان نمونه با اشاره به گزارش بيش از 15 درصد موارد سوء تغذيه شديد در سالهاي گذشته به آخرين گزارش‌ها در زمينه سوء تغذيه در كشور پرداخت و افزود: بر اساس نتايج اين گزارش‌ها متوسط ميزان بروز سوء تغذيه در كشور كمتر از 5 درصد و حتي در برخي مناطق كمتر از دو درصد بوده است؛ اين در حالي است كه به موازات كاهش سوء تغذيه با معضل چاقي روبه رو شديم.

وي با تاكيد بر ضرورت به روز شدن آموزش‌هاي بهورزان مطابق با نياز تعريف شده كشور يادآور شد: براساس بررسي‌هاي نيمه دوم سال 84 در آموزش بهورزي كشور دانش آموزي وجود نداشت و حدود 90 درصد آموزشكده‌هاي بهورزي فاقد دانش‌آموز و به نوعي به تعطيلي و ركود مبتلا شده بودند.

وزير بهداشت در ادامه به طراحي هوشمندانه آموزش مداوم بهورزان حتي پيش از اجراي آموزش مداوم جامعه پزشكي در كشور اشاره كرد و افزود: بدين ترتيب مفاد آموزش مداوم بهورزان روزآمد شد.

دكتر لنكراني با بيان اين كه با ورود به قرن جديد شاهد تجربه بسيار موفق بهورزان در قرن بيست و يك و همراه با روز آمد كردن و توجه بيشتر به نيازهاي كنوني با قرائت جديد هستيم، افزود: افتخار مي‌كنيم كه طي سه سال گذشته به بركت فعاليت بهورزان همه گيري جدي بيماري را در كشور نداشتيم و درعين حال با حركت رو به جلو، كاهش 20 درصدي مرگ نوزادان و كودكان زير 5 سال را با اتكا به سرمايه‌هاي اجتماعي بهورزان در مناطق روستايي داشته‌ايم.

وي با بيان اينكه نظام سلامت كشور هم قدردان زحمات بهورزان است در ادامه به موج سرماي سال گذشته و گزارش نشدن افزايش مرگ و ميري در مادران باردار به ياري فعاليت بهورزان، پزشكان خانواده و اورژانس پيش بيمارستاني 115 اشاره كرد.

وزير بهداشت كم قدر شمردن فعاليت بهورزان را صرفا ناشي از بي اطلاعي افراد دانست و يادآور شد: در نظام سلامت كشور به نظام شبكه و بهورز به عنوان يك اصل و قاعده نگريسته مي‌شود.

لنكراني به وجود برخي مشكلات قانوني و مقرراتي در زمينه بهورزان كشور اشاره كرد و افزود: از سال 64 تاكنون حمايت از بهورزان صرفا از طريق دستورالعمل‌هاي درون وزارتخانه‌اي‌ (مقررات) بوده است. حال آنكه هم اكنون نياز به قانون است. از اين رو از مباحث مطرح در چالش‌هاي قانوني نظام سلامت اندك شمردن بهورز در نقش سلامت محوري، اهميت بهداشت و ارتقاي سلامت در قوانين كشوري است.

وي در ادامه اظهار اميدواري كرد تا با ايجاد تحول در نظام بودجه ريزي سلامت شاهد حمايت بيشتر از فعاليت‌هاي مهم و اثرگذار باشيم و افزود: در سال جاري با گذشت بيش از 2 ماه از گزارش نخستين مورد وبا در كشور موجي در ميزان بروز موارد جديد وبا در كشور حادث نشده است. اين در حالي است كه در سال 84 به فاصله كوتاهي (دو هفته) از گزارش نخستين مورد وبا موجي از اين بيماري را فراگرفت.

دكتر لنكراني، اين كنترل را ناشي از اطلاع رساني صحيح به همراه توانمند كردن مردم دانست و در ادامه از بهورزان به عنوان سرمايه‌هاي بزرگ اجتماعي و كانال ارتباطي با مردم در زمينه كنترل بيماريهاي غيرواگير و ارتقاي سلامت با نيازمندي بيشتر به تغيير رفتار ياد كرد و افزود: كنار گذاشتن عادات غلط غذايي، عدم استعمال دخانيات، افزايش فعاليت فيزيكي از جمله مواردي است كه با رعايت آنها 70 درصد از بار برخي از بيماريها كاسته مي‌شود.

وي به كاهش ميزان مصرف روغن جامد نباتي در كشور از 85 درصد در نيمه نخست 84 به 50 درصد در سال جاري اشاره كرد و افزود: اين تغيير رفتار مرهون مشاركت بزرگ اجتماعي است.

وزير بهداشت با اظهار تاسف از اين كه با وجود پيشرفت پرشتاب در شاخص‌هايي چون كاهش ميزان مرگ و مير مادران، نوزادان، كودكان زير 5 سال از ابتداي انقلاب تاكنون طي سالهاي 75 تا 83 شاهد ركود و تثبيت در اين شاخص‌ها بوده‌ايم، افزود: اين ناشي از فاصله گرفتن از داشته‌ها و به فراموشي سپردن موفقيت‌هاي ما بود.

دكتر لنكراني با اين توضيح كه توفيقات فراواني طي سي سال گذشته در شبكه بهداشتي كشور حاصل شده است، با اشاره به كاهش ميزان مرگ كودكان زير 5 سال از 200 در يك هزار تولد به رقم 25 در هزار تولد از اين حركت به عنوان موفقيتي بزرگ ياد كرد و گفت: تغيير اميد به زندگي از 57 سال (در سالهاي پيش از انقلاب) به 73 سال در سال جاري نيز از تغييرات بزرگ است.

وزير بهداشت با بيان اينكه از علل موفقيت در بهبود اين شاخص‌ها بهبود وضعيت معيشتي، عوامل اجتماعي موثر در سلامت از قبيل سواد و احداث جاده است، افزود: در گذشته كمتر از 50 درصد جوامع روستايي و هم اكنون بيش از 80 درصد آنان باسواد هستند.

دكتر لنكراني با بيان اينكه از بهترين جلوه‌هاي كار بهورزان پوشش وسيع نيازهاي واقعي مناطق محروم است، افزود: نقش بهورزان در اين زمينه چشمگيرتر بوده است.

وي در پايان به حضور30 هزار بهورز در مناطق روستايي كشور اشاره كرد و يادآور شد: با مرور كاركردها مي‌توان به نقش موثر بهورزان پي برد كه با روزآمد كردن و تطبيق با نيازها امكان اثرگذاري را بيشتر فراهم كرد.

انتهاي پيام
 سه شنبه 5 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن