واضح آرشیو وب فارسی:مهر: تاريخ تئوريهاي حقوقي اسلامي-1استاد دانشگاه كانادا پرداختن به تئوريهاي حقوقي شيعه را كار بزرگي ميداند
محمد رضا وصفي گفت: بايد توجه داشت كتاب "تاريخ تئوريهاي حقوقي اسلامي" مربوط به نظرات اهل سنت بوده و به تئوريهاي حقوقي شيعه در كتاب پرداخته نشده چون نويسنده پرداختن به تئوريهاي شيعه را كار بزرگي ميداند كه خارج از توانش است.
به گزارش خبرنگار مهر، در نشست نقد و بررسي كتاب " تاريخ تئوريهاي حقوقي اسلامي " اثر وائل بن حلاق استاد فلسطيني الاصل دانشگاه مك گيل كانادا كه عصر ديروز دوشنبه با حضور محمد راسخ مترجم كتاب در سراي اهل قلم خانه كتاب برگزار شد دكتر محمد رضا وصفي گفت: نگاه من به اين كتاب بيشتر از جنبه انديشه است تا حقوق.
وي افزود: اين كتاب از بهترين كتابهاي حوزه تئوري حقوق اسلامي به زبان انگليسي است. ويژگي حلاق اين است كه او مسيحي است و اينكه كسي خارج از دنياي اسلام به اين مسئله بپردازد حائز اهميت و ارزشمند است. بايد از مترجم تشكر كرد كه قبل از دنياي عرب اين كتاب را به فارسي ترجمه كرد.
وصفي در ادامه افزود: بايد به اين نكته توجه كرد كه اين كتاب مربوط به نظريات اهل سنت بوده و به تئوريهاي حقوقي شيعه در كتاب پرداخته نشده است. علت اين امر اين است كه حلاق پرداختن به تئوريهاي شيعه را كار بزرگي مي داند كه خارج از توانش است.
وي با اشاره به اينكه انديشه حنبلي نيز در اين كتاب مغفول واقع شده، گفت: چون حنبلي ها متن محورند و فقه در ميان حنابله رشد چنداني نكرده است. مالكي ها بسيار مهم هستند چون آنها در سرحدات دنياي اسلام قرار دارند بنابراين در زمينه حقوق بين الملل و تبادل با غير مسلمانان حائز اهميت هستند. اما امروز آنچه بيشتر به عنوان اهل سنت شناخته مي شوند شافعي ها هستند و اين كتاب نيز بيشتر به آنها پرداخته است.
وصفي يادآور شد: حلاق در اين كتاب مباني خاورشناسي غربي را به چالش مي كشد به خصوص نظريات شناخت را، چون او گفته سنت با فاصله وارد جهان اسلام شد اما حلاق نشان مي دهد از همان ابتدا سنت در تاريخ اسلام وجود داشته است. او بر خلاف بقيه در ارتباط با آياتي كه مربوط به حوزه احكام است مي گويد حجم اين آيات به نسبت بالاست. اگر در آياتي كه غير احكام هستند آيات تكراري را حذف كنيم مي بينيم كه نسبت آيات حقوقي ( شريعت) به نسبت بقيه آيات چندان كم نيست.
وي ادامه دارد: برخلاف تصور عموم ، حلاق مي گويد شافعي پايه گذار فقه اهل سنت نيست و اين ذهنيت در مرور زمان ايجاد شده است . وي مي گويد باب اجتهاد در فقه اهل سنت مسدود نيست و هميشه وجود داشته است. حلاق اصول فقه را در دايره مصلحت قرار مي دهد و اين بسيار مهم است.
وصفي با تأكيد بر اينكه ما در حوزه انديشه اسلامي سه ساختار فكري داريم، گفت: بيان، برهان و عرفان. ساختار بيان مربوط به جايي است كه متن وجود دارد. قياس در ابتداي جهان اسلام ارتباطي با برهان سينوي نداشت و در منطق فضايي وجود دارد كه فضاي قياس است و فضائي نيز مربوط به برهان است. جريان اصلاح گراي اهل سنت معتقد است براي رها شدن از سلفي گري بايد از قياس رها شد. يك راه رها شدن از قياس منطق دروني است كه در زبان عربي وجود دارد و يك را نيز از طريق برهان است.
وصفي در پايان اظهار داشت: حلاق معتقد است در عصر مدرنيته نيازمند رويكرد ديگري به اصول فقه هستيم و اگر در ساختار آن تجديد نظر روي دهد بسياري از مشكلات جهان اسلامي به لحاظ حقوقي برطرف مي شود.
در ادامه نشست محمد حسين ساكت ، گفت: ترجمه دشوارترين فن ادبي است، به خصوص اگر مترجم در برگرداندن كتاب وسواس داشته باشد و در اين بين ترجمه كتابهاي حقوقي در بين كتابهاي ديگر دشوارتر است. درك واژگان در كتب نظري بسيار سخت است و ترجمه خوب هنر مترجم را نشان مي دهد.
اين پژوهش گر علو م انساني سپس افزود: برخي كارشناسان مي گويند اين اصول فقه تا حدودي نقش فلسفه را بازي مي كرده است بنابراين اگر حلاق تئوري را به كار برده به جاست چون مي خواهد بعد كلامي و فلسفي قضيه را نشان بدهد.
سه شنبه 5 شهريور 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 384]