تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر چیز دارای سیماست، سیمای دین شما نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815247713




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يك جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه فردوسي مشهد هشدار داد: در پس چهره مذهبي مشهد، نابساماني‌هاي اخلاقي وجود دارد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: يك جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه فردوسي مشهد هشدار داد: در پس چهره مذهبي مشهد، نابساماني‌هاي اخلاقي وجود دارد


خبرگزاري دانشجويان ايران - مشهد
سرويس: شهرستان‌ها

يك جامعه‌شناس گفت: در پس چهره مذهبي مشهد، نابساماني‌هاي اخلاقي وجود دارد كه يك وضعيت هشدار دهنده است.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، منطقه خراسان، علي يوسفي، در نشست تخصصي هويت شهري و عناصر سازنده‌، در فرهنگسراي بهشت مشهد، با بيان اين كه شهرهاي بزرگ گوناگوني و تنوع دارند، افزود: نبايد به دنبال نسخه واحد براي فرهنگ عامه بود و اگر هم قائل به اين ديدگاه هستيم بايد وحدت را در عين كثرت جست‌وجو كنيم.

به عقيده وي، هويت مذهبي و بارگاه علي‌ابن موسي‌الرضا(ع) موضوعي است كه اتفاق نظر در آن وجود دارد.

اين استاد جامعه‌شناسي تاكيد كرد: مشهد شهري با هويت‌هاي متفاوت به لحاظ سبك زندگي است.

وي با طرح اين سوال كه، شهر با چه نشانه‌هايي تعريف و از روستا جدا مي‌شود، گفت: تراكم فضايي دو نقطه كليدي براي شناخت شهر است.

به گفته يوسفي، رسيدن به اين تعريف، پيامدش شكل‌گيري معاني اجتماعي در فضاي شهري است كه از اين طريق فضاي شهري و ساختمان‌ها، صورت اجتماعي پيدا مي‌كند.

اين جامعه‌شناس ادامه داد: شكل انبوه و متراكم زندگي شهري قواعدي را به دنبال دارد كه تحت عنوان سبك زندگي تعريف مي‌شود و شامل نوع فراغت، نوع مصرف، الگوي حمل‌ونقل، الگوي روابط اجتماعي و ... خواهد بود.

وي در پاسخ به سوالي درباره بحران بي‌هويتي در معماري شهري مشهد، گفت: به صورت افراطي به اين ديدگاه قائل نيستم چرا كه بخشي از اين موضوع از الزام‌هاي نوسازي است.

استاد دانشگاه فردوسي مشهد با بيان اين كه در شهرسازي يك وضع مطلوب و يك واقعيت اجتماعي كه در عمل اجتماعي رخ مي‌دهد، وجود دارد، گفت: شهر تصويري از اراده اجتماعي شهروندان و ديدگاه‌هاي فكري و فرهنگي آن‌ها را منعكس مي‌كند.

يوسفي اضافه كرد: فعالان اجتماعي و مسوولان دوست دارند مردم سبك زندگي و روابطي در چارچوب قواعد ديني داشته باشند ولي در عمل اجتماعي چيزهايي ديگري مي‌بينيم كه الگوي پوشش و مصرف خود را نشان مي‌دهد.

وي با تقسيم فرهنگ به رسمي و غيررسمي گفت: فرهنگ رسمي آن چيزي است كه مي‌خواهيم برسيم و از طريق رسانه‌ها آ‌ن را تبليغ مي‌كنيم اما فرهنگ غيررسمي آن چيزي است كه هست و خود را در قالب ضريب نشان مي‌دهد.

وي با بيان اين كه بار توليد قدرت در اجتماع است كه سبب شكل‌گيري فضاي عمومي مي‌شود، افزود: هر جا حضور دولت كم شده، شكوفايي افزايش يافته است.

وي گفت شهر را بايد بر مبناي محدود شدن كنترل‌ها و افزايش فرصت‌هاي آزادي مديريت كرد و اين خود يكي از مزيت‌هاي يك شهر ايده‌آل محسوب مي‌شود.

انتهاي پيام
 سه شنبه 5 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 65]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن