تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عمل اندک و بادوام که بر پایه یقین باشد و در نزد خداوند از عمل زیاد که بدون یقین ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820287951




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تولد در گهواره ايدز


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: تولد در گهواره ايدز


فريده عباسي: ندا كودكي است با معصوميت تمام كودكان 10 ماهه. او مثل تمام كودكان 10ماهه مي نشيند، چهار دست و پا راه مي رود، گريه مي كند، مي خندد و با هر لبخند گونه هاي برآمده اش چال مي افتد اما چه كسي مي داند پشت برق اين نگاه، در پس اين لبخند و در عمق آن چاله هاي فرو رفته گونه ها، تابلوي زندگي ندا ممكن است با ويروس ايدز رنگ آميزي شده باشد. چقدر خوب كه هيچ كس نمي داند، نه غريبه هايي كه نگاه كنجكاو او را به زندگي با لبخند پاسخ مي دهند، نه آشناياني كه هر روز ده ها بار قربان صدقه اش مي روند. چقدر خوب كه هيچ كس نمي داند آن وقت تمام لبخندها و نگاه هاي او، پشت نقاب ترسناك ايدز كه براي دنياي كودكانه ندا مفهومي ندارد به فراموشي سپرده مي شود.گرچه در جامعه آماري افراد مبتلا به ايدز و افراد در معرض ابتلا به اين ويروس، مردان سهم بيشتري را دارا هستند اما زنان و كودكان گروه آسيب پذيرتري به شمار مي روند. بر اساس آخرين آمار جمع آوري شده از سوي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي- درماني سراسر كشور تا تاريخ اول تير ماه 1387 در مجموع 17815 نفر مبتلا به ويروس «اچ.آي.وي» در كشور شناسايي شده اند كه 8/93 درصد آن را مردان و 2/6 درصد آن را زنان تشكيل مي دهند. بر اساس اين گزارش 3/41 درصد از مبتلايان به ايدز، در گروه سني 34-25 سال قرار دارند كه بالاترين نسبت را در بين گروه هاي سني به خود اختصاص مي دهند.

گرچه تا به امروز نزديك به 18 هزار بيمار مبتلا به ايدز به ثبت رسيده است، اما به گفته مينو محرز عضو كميته كشوري مبارزه با ايدز تعداد واقعي اين بيماران 90 هزار نفر در كل كشور تخمين زده مي شود اما آنچه در اين آمار بسيار مهم به نظر مي رسد، گروه سني افراد مبتلاست كه بيشتر جوانان را در بر مي گيرد و اين همان زنگ خطري است كه كمتر به گوش مي رسد تعداد كودكاني كه در بستر ايدز زاده مي شوند نيز در حال افزايش است.

-
يك راز تلخ

«كبري ع.» كه در مركز بيماري هاي رفتاري بيمارستان امام خميني(ره) با او به گفت و گو مي نشينم 28 سال دارد. او هشت سال پيش ازدواج كرده است و حاصل اين ازدواج نداي 10 ماهه است كه دو ماه پس از فوت پدرش به دنيا آمده است. شوهر كبري كه معتادي تزريقي بوده يك سال پيش بر اثر ايدز فوت كرده است. اين روزها كبري از ورامين به بيمارستان امام خميني(ره) مي آيد تا داروهاي ويژه خود و ندا را از مركز بيماري هاي رفتاري به صورت رايگان دريافت كند. بزرگ ترين نگراني او در حال حاضر خودش نيست بلكه كودكي كه ممكن است مبتلا به ايدز باشد. او نگران روزي است كه خانواده اش از راز او و ندا با خبر شوند چون برخورد آنها را با اين موضوع مي تواند پيش بيني كند.
-
بارداري با وجود ايدز

ايدز به همان اندازه كه قابل انتقال است قابل پيشگيري است. راه هاي انتقال ايدز مشخص و راه هاي پيشگيري از آن نيز روشن است. اما موضوع مهم اين است كه ايدز نوعي بيماري است كه به يكباره در فرد جلوه گر مي شود و مراحل ابتدايي ابتلا به آن به هيچ وجه علائم خاصي را به همراه ندارد. در همين دوران ممكن است انتقال اين ويروس به ويژه از طريق تماس جنسي، منجر به آلودگي زن باردار يا باردار شدن زني مبتلا به ايدز يا انتقال ايدز همزمان با شكل گيري نطفه شود اما اينكه چه راهكارهايي براي پيشگيري و كنترل و درمان در اين شرايط وجود دارد معصومه جنتي سرپرست مركز بيماري هاي رفتاري بيمارستان امام خميني(ره) درباره آن مي گويد:وقتي در مورد زني، آلودگي به ايدز تشخيص داده شد مشاوره هاي اوليه توصيه به عدم بارداري مي كند اما اگر زني در دوران بارداري آلوده شود يا بعد از باردار شدن متوجه بيماري خود شود طبق توصيه پزشكان بر ختم بارداري تاكيد مي شود و طبق قانون در 12 هفته اول بارداري اين اقدام با مجوز پزشكي قانوني قابل انجام است. اما اگر زني با وجود ابتلا به ايدز تمايل به بچه دار شدن داشته باشد يا زني پس از اطمينان از ابتلاي خود همچنان اصرار به ادامه بارداري داشته باشد در اين صورت احتمال ابتلاي بچه درسه مرحله؛ دوران بارداري، حين زايمان و پس از آن مطرح است.به گفته جنتي در دوران بارداري شروع درمان به صورت درمان هاي پيشگيري كننده با استفاده از دارو، احتمال ابتلا را كاهش مي دهد اما اين احتمال به صفر نمي رسد مهم تر از اين مرحله، هنگام زايمان و پس از آن است، به همين دليل زايمان افراد مبتلا به ايدز در شرايط خاصي انجام مي شود و بيشترين تاكيد بر زايمان سزارين است. پس از زايمان هم از آنجا كه احتمال انتقال ويروس از طريق شير مادر وجود دارد، شيردهي نبايد انجام شود و مراقبت هاي خاصي از جانب مادر در مورد خود و كودكش بايد در نظر گرفته شود.» به گفته دكتر مينو محرز نيز پس از تولد نوزاد، درمان دارويي چند ساعت پس از تولد آغاز مي شود و نوزاد چهار تا شش هفته تحت نظر پزشك از اين داروها استفاده مي كند اما در ماه هاي اوليه چون ارگانيسم نوزاد هم چنان تحت تاثير آنتي پاتي هاي برگرفته از مادر در دوران بارداري است، تشخيص ابتلاي نوزاد به ايدز قطعي نيست و اين تشخيص در 18ماهگي امكان پذير است.
-
در انزواي ايدز

طبق آخرين گزارشي كه از سوي سازمان ملل متحد منتشر شده در سال2007، 290هزار كودك زير 15 سال در سراسر جهان جان باخته اند و 1/12 ميليون كودك در كشورهاي صحراي آفريقا يك يا هر دو والدين خود را از دست داده اند.
اين گزارش كه از سوي برنامه ايدز سازمان ملل متحد، سازمان جهاني بهداشت و يونيسف منتشر شده است، بررسي پيشرفت ها و چالش هاي موجود را در چهار زمينه مورد بررسي قرار مي دهد؛ پيشگيري از انتقال ايدز از مادر به فرزند، ارائه درمان ضدويروسي ويژه كودكان، پيشگيري از ابتلاي كودكان و نوجوانان، مراقبت و حمايت از كودكان مبتلا به ايدز. با وجود اخبار ضد و نقيض گزارش ها حاكي از آن است كه دستيابي به نسلي عاري از ايدز امكان پذير است و لازمه آن تقويت جوامع و خانواده هايي است كه نقشي اساسي در روش هاي كودك محور مبارزه با ايدز ايفا مي كنند. تقويت سيستم هاي بهداشتي، آموزشي و اجتماعي براي مداخله موثر در حمايت از كودكان متاثر از ايدز، خدمات يكپارچه براي پيشگيري از انتقال ويروس از مادر به فرزند از طريق برنامه هاي مراقبت در دوران بارداري، فرزندآوري و تقويت آمار و ارزيابي براي مستند سازي پيشرفت ها و مشكلات و تقويت تعهدات رسمي از جمله مواردي است كه در تعهدات بين المللي به آن پرداخته شده است. اگر سال ها سپري شد تا جامعه ايراني تابوي ايدز را به عنوان واقعيت موجود پذيرفت، راه حل مقابله ديگر نمي تواند ارائه آمارهاي خوشبينانه باشد. نسل كودكان ايدز در راه است در حالي كه حتي در همين آمار 18 هزار نفري خبري از آنها نيست؛ كودكاني كه غافل از همه باورها، ترديدها و انكارها متولد مي شوند، در حالي كه مي توانند كودكاني باشند تنها از جنس كودك، به دور از انزواي ايدز.
 سه شنبه 5 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 362]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن