تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زبان خود را به نرمگويى و سلام كردن عادت ده، تا دوستانت زياد و دشمنانت كم شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815427100




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

20 اتفاق مهم المپيك بيست ونهم


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: 20 اتفاق مهم المپيك بيست ونهم
*هاشم رسايي فر

المپيك 2008 پكن اين رويداد بزرگ ورزش جهان با وقايع تلخ و شيريني براي ورزشكاران حاضر به پايان رسيد. در اين مسابقات

ركوردهاي متعدد المپيك و جهاني جابه جا شد و اتفاقهاي بسيار زيبا و جذابي رخ داد كه حدود 2 هفته تب آن سراسر جهان را فراگرفته بود.
رقابتهاي امسال در پكن با وجود ناكامي ورزشكاران كشورمان وقايع جذاب و تماشايي فراواني داشت كه در ادامه 20 اتفاق مهم آن را مي خوانيد:
1) «اوسيان بولت» در دو 100 متر، ركورد المپيك و جهان را شكست. «بولت» كه دو ماه پيش ركورد اين ماده را جابه جا كرده بود در ورزشگاه آشيانه پرنده با زمان 69/9 ثانيه اين مسافت را طي كرد. او چند متر مانده به خط پايان دستهايش را به علامت پيروزي باز كرده بود و شادي زودهنگام او يكي از تصاوير به ياد ماندني المپيك بيست و نهم بود.
2) «مايكل فلپس» با درخششي فوق العاده در رقابتهاي شناي المپيك، هشتمين مدال طلا را در ماده 4 در 100 متر آزاد امدادي به دست آورد تا ركورد هموطنش مارك اسپيتز كه در المپيك 1972 مونيخ هفت طلا به دست آورده بود را بشكند. او با 14 مدال طلا در 2 المپيك پرافتخارترين ورزشكار تاريخ اين رقابتهاست.
3) «ليو ژيانگ»، دونده مشهور چيني به دليل مصدوميت از ناحيه پا در دور مقدماتي مسابقات دو 110 متر با مانع از ادامه رقابتها كنار رفت و نتوانست از عنوان قهرماني خود در اين رقابتها دفاع كند.
«ليو» محبوب ترين ورزشكار چيني است كه غيبت او براي ميليونها هوادار اين كشور غم انگيز بود.
4) «يلنا ايسيبايوا» از روسيه در پرش با نيزه زنان موفق شد با شكستن ركورد جهان، مدال طلا را در برابر ديدگان 91 هزار تماشاگر حاضر در ورزشگاه آشيانه پرنده تصاحب كند. او كه بشدت در حال اشك ريختن بود و حوله اي را روي صورت خود انداخته بود، ركورد قبلي خود را بهبود بخشيد و از مانع 5.05 متري عبور كرد.
5) افتتاحيه بازيها. اين مراسم يكي از بهترين نمونه هاي خود در تاريخ مسابقات المپيك بود. البته بعضي صحنه ها در پخش تلويزيوني با استفاده از رايانه بازسازي شده بود. تركيبي از آئينهاي سنتي و رسوم قديمي كشور چين بسيار زيبا و چشم نواز ارائه شد. در زمان روشن كردن مشعل نيز چيني ها همه را شگفت زده كردند. «لي نينگ»، ژيمناست سابق اين كشور بر فراز آشيانه پرنده به پرواز در آمد و پس از دويدن روي سقف ورزشگاه مشعل را روشن كرد.

6) «ماتيا اشتاينر»، وزنه بردار سنگين وزن آلماني پس از قهرماني در وزن 105+كيلوگرم مردان و كسب مدال طلاي اين رقابتها تصوير همسر مرحومش را در دست داشت و اين قهرماني را به وي تقديم كرد. همسر او در سال 2007 پس از يك تصادف شديد در بيمارستان درگذشت و «اشتاينر» به او قول داده بود مدال طلاي المپيك را تصاحب كند.
7) «متيو ايمونز»، تيرانداز آمريكايي در آخرين شليك خود در مسابقات تيراندازي 50 متر 120 شليك مردان، 3/3 امتياز برتري خود را از دست داد تا باز هم در حسرت مدال طلاي المپيك باقي بماند. او چهار سال پيش نيز در آتن با شليك به هدف اشتباه ،3 امتياز برتري را در واپسين دقايق از دست داده بود.
8) «اوسيان بولت» جامائيكايي ركورد مايكل جانسون آمريكايي را در دو 200 متر مردان شكست. «بولت» در تمام طول مسابقه به ساعت ورزشگاه چشم دوخته بود و پس از عبور خط پايان ركوردشكني ديگر خود و دومين مدال طلاي المپيك را جشن گرفت.
9) روح ا... نيك پي نخستين مدال المپيك تاريخ ورزش افغانستان را به دست آورد. نيك پي در ديدار رده بندي وزن 58- تكواندو موفق به كسب مدال برنز شد. او نشان داد كه مليت براي كسب مدال مهم نيست و اگر استعداد و توانمندي در ورزشكار وجود داشته باشد مي تواند پيروز باشد.
10) «گرد كانتر»، قهرمان پرتاب ديسك از استوني پس از قطعي شدن مدال طلايش در اين رقابتها به سمت پيست دو و ميداني ورزشگاه آشيانه پرنده رفت و پس از دويدن در 100 متر نخست آن حركت «بولت» را پس از قهرماني اش در اين ماده تقليد كرد تا تماشاگران از اين حركت او به وجد بيايند.
11) بدترين نتيجه كاروان ورزش كشورمان در طول 14 دوره حضورش از المپيك 1948 لندن تا 2008پكن(به جز المپيكهاي 80 84 كه ورزشكاران ايراني شركت نكردند) رقم خورد و ايران با يك مدال طلا و يك برنز در رده پنجاه و يكم قرار گرفت. اين در حالي بود كه پيش از اين در المپيكهاي 1996 آتلانتا 1988 سئول به ترتيب كاروانهاي ورزشي ايران با قرار گرفتن در رتبه هاي43 و 42 به عنوان بدترين نتايج قلمداد مي شدند. شايان ذكر است بهترين نتيجه كاروان ورزشي ايران در تاريخ المپيك به رقابتهاي 1956ملبورن برمي گردد كه ورزشكاران كشورمان توانستند در رده چهاردهم جدول رده بندي بايستند.
12) المپيك پكن درعين حال كه براي كاروان ورزشي كشورمان چندان خوش يمن نبود، اما با درخشش هادي ساعي در رقابتهاي وزن 80- كيلو ضمن كسب مدال طلاي اين وزن ركورد كسب مدال توسط يك ورزشكار ايراني در المپيك را به نام خود ثبت كرد. پيش از ساعي كه در حال حاضر با دو مدال طلا و يك برنز در صدر ورزشكاران المپيكي ايران قرار دارد، حسين رضازاده با دو مدال طلا ،جهان پهلوان تختي با يك طلا و دو نقره و محمد نصيري با يك طلا يك نقره و يك برنز از پر افتخارترين ورزشكاران المپيكي ايران بودند.
13) در المپيك بيست و نهم رويداد ديگري نيز رقم خورد. اضافه شدن رشته ووشو به جمع رشته هاي المپيكي البته به صورت آزمايشي. چيني ها كه چندان بدشان نمي آيد يكي از ورزشهاي بومي شان به جمع رشته هاي المپيكي اضافه شود ترتيب اين كار را داده بودند تا بلكه با نظر «ژاك روك» رئيس كميته بين المللي المپيك از دوره بعد ووشو را رسماً در المپيك ببينند كه از شواهد و قرائن اين چنين بر مي آيد كه آنها در اين كار موفق بوده اند. اگر چه مدالهاي كسب شده ووشوكاران در پكن در مجموع مدالها به حساب نيامد، اما آنچه عايد ووشوكاران ايراني شد اميدواركننده بود. كسب يك مدال طلا ،يك نقره و دوبرنز كارنامه قابل قبولي از وشووكاران ايراني در پكن بر جا گذاشت.
14)در رقابتهاي دو ماراتن المپيك كه يكي از جذاب ترين رشته هاي اين رويداد مهم به شمار مي رود، دونده كنيايي براي اولين بار در تاريخ المپيك قهرماني اين رشته را از چنگ دوندگان كشورهايي همچون اتيوپي و مراكش در آورد.
15)پدر «مايكل فلپس» اعجوبه شناي آمريكا پس از اطلاع از درخشش فرزندش در رقابتهاي المپيك پس از 16 سال دوري از خانواده اش پيدا شد.
16) پس از 60 سال در مسابقات دوچرخه سواري استقامت جاده المپيك، قادر ميزباني و حسين كاظمي دوچرخه سواران كشورمان توانستند از خط پايان اين رقابتها بگذرند. هرچند مهدي سهرابي نتوانست اين كار را انجام دهد و به خط پايان نرسيد.
17) پس از 36 سال و از المپيك 1972مونيخ كه تيم كشتي آزاد ايران تنها با تك مدال برنز ابراهيم جوادي اين مسابقات را به پايان رساند در المپيك پكن نيز تنها با مدال برنز مراد محمدي با اين رقابتها خداحافظي كرد. هرچند هيچ كدام از كشتي گيران فرنگي كار نيز نتوانستند به انتظار 36 ساله كشتي فرنگي در عدم كسب مدال پايان دهند.
18) يكي از تكواندوكاران تيم كوبا پس از عدم نتيجه گيري بشدت به طرف داور حمله ور شد كه در اين بين مربي وي نيز به حمايت از او برخاست. پس از اين اتفاق كميته برگزار كننده مسابقات و فدراسيون جهاني تكواندو اين ورزشكار خاطي را به همراه مربي اش براي تمام عمر از حضور در مسابقات محروم كرد.
19) «رافائل نادال» تنيسور اسپانيايي پس از قهرماني در فينال مسابقات المپيك به 5 سال سلطه «راجر فدرر» قهرمان سوئيسي در رنكينگ جهاني اين رشته پايان داد و اولين مدال طلاي المپيكي را به گردن آويخت.
20) سواركار 61 ساله تيم كانادا پس از 9دوره حضور در المپيكهاي مختلف در پكن موفق شد به اولين مدال خود در رقابتهاي المپيك آن هم از نوع نقره تيمي دست يابد.
 سه شنبه 5 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن