تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):منافق، بى شرم، كودن، چاپلوس و بدبخت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815410515




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مقالات روانشناسي جامع(ويژه دانشجويان روانشناسي)


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: راهكارهاي كاهش استرس:

هر انساني در طول روز بارها و بارها به دلايل مختلف دچار استرس مي شود. ترافيک و شلوغي خيابان ها، کارهاي زياد و ناتمام و باقي مانده، دغدغه امتحان و کنکور در جوان ها و... همگي مسايلي هستند که مي توانند باعث بروز استرس در هر فردي هر چقدر آرام شود. به عبارتي ديگر، گريز از اين استرس ها اجتناب ناپذير است. متأسفانه وجود استرس در زندگي نه تنها باعث حل مشکلات نمي شود، بلکه برعکس فرد را از ادامه فعاليت صحيح باز مي دارد.

امروزآگاهي و انجام روش هاي رهايي از استرس يا RELAXATION براي روح و روان مانند ورزش براي جسم به هر کسي توصيه مي شود. در اين جا 5 روش بسيار ساده جهت کاهش استرس به خصوص در هنگام کار، براي علاقه مندان بيان مي شود:

● شمارش کنيد

يک روش موثر براي برخورد با موقعيت هاي استرس آور، شمارش تا عدد 10 است. اين کار به شما کمک مي کند تا از لحاظ فکري و رواني از آن لحظه استرس آور دور شده و 10ثانيه به شما وقت مي دهد تا از آن شرايط خود را رها کنيد. فرض کنيد اين عمل «ريموت کنترل» زندگي شماست و در آن لحظه دکمه توقف يا PAUSE آن زده شده است. وقتي به آرامي تا عدد 10 شمرديد، حالا دو بار دکمه PLAY را فشار دهيد. در نتيجه در وضعيت بهتري نسبت به قبل قرار خواهيد گرفت. گروهي معتقدند که شمارش اعداد از انتها به سمت ابتدا يعني از عدد 10 به سمت عدد صفر مي تواند نتايج بهتري داشته باشد. شما مي توانيد امتحان کنيد. کدام يک براي شما بهتر است؟

● موقتاً از آن محيط بگريزيد

هنگامي که در خود استرس شديدي احساس مي کنيد، بهتر است به طور فيزيکي خود را از محيط دور کنيد. کمي قدم زده و نفسي تازه کنيد. مدتي به محيطي رفته که بتوانيد فکر خود را از مسايل دغدغه آورها کنيد. البته منظور اين نيست که کاملاً ميدان را خالي کنيد، بلکه ترک موقعيت براي چند لحظه و مراجعت دوباره با فکري آزاد و تازه باعث رهايي از استرس و انجام بهتر کارها خواهد شد. اگر در ترافيک خيابان گير کرده باشيد، ترک موقعيت مشکل به نظر مي رسد. در اين شرايط مي توانيد با گوش کردن به راديو و موزيک سعي کنيد به يکي از خاطرات روزهاي قبل يا برنامه هاي آينده خود فکر کنيد. بهتر است اگر صداي ساير اتومبيل ها شما را آزار مي دهد پنجره ها را بالا کشيده و بدانيد که با استرس و ناراحتي شما نه ترافيک کم خواهد شد و نه راه شما باز که زودتر به مقصد مورد نظر برسيد. پس آرامش داشته باشيد تا زمان هم راحت تر بگذرد.

● شي اي را فشار دهيد

همان طور که مي دانيد در هنگام استرس، تخليه انرژي هاي اضافي انباشته شده در بدن ضروري است. گروهي اين کار را با زدن ضربه يا شکستن جسمي انجام مي دهند. گروهي عادت دارند کتاب و يا هر کاغذي که جلوي آنها هست پاره کنند، ولي بهترين راه فشردن شيئي در دست هاست. معمولاً فشردن چيزي با دست باعث کاهش استرس و دغدغه ظاهر مي شود. شما مي توانيد يک حلقه تقويت کننده مچ دست هميشه همراه داشته باشيد و در هنگام استرس آن را در دست خود فشار دهيد. البته توأم کردن اين روش با ساير روش ها مي تواند اثر بخشي بهتري داشته باشد. در صورت نداشتن حلقه تقويت کننده، خمير بازي بچه ها نيز براي اين کار بسيار مناسب است. اگر توجه داشته باشيد مي بينيد که شما اين عکس العمل را غيرارادي با بازي کردن و فشردن خودکار در دست يا مچاله کردن کاغذ در دست يا ضربه زدن دست به روي ميز انجام مي دهيد.

● سخت نگيريد

وقتي به دليل موضوع خاصي دچار استرس مي شويد، از خودتان سوال کنيد که آيا اين موضوع آن قدر اهميت دارد که به خاطر آن دچار پريشاني شويد. واقعيت اين است که اکثر مسايل روزمره که باعث ايجاد استرس مي شوند، تهديدي براي زندگي به شمار نمي روند مگر اين که مربوط به اموري از قبيل خانواده يا سلامت افراد باشند. هر گاه احساس کرديد جلسه امروز آن طور که انتظار داشتيد نتيجه نداشت و يا متوجه لکي روي لباس خود شديد، دچار پريشان خاطري نشويد، اين ها مسائل تعيين کننده زندگي نبوده و باعث بروز فاجعه نمي شوند. با وجود مشکلات زيادي که هر روز به سمت شما هجوم مي آورند، افتراق مسايل مهم و تعيين کننده از ساير مسايل مي تواند نقش مهم و اساسي در جلوگيري از استرس شما داشته باشد. کمي راحت تر گرفتن موقعيت ها باعث کاهش استرس و فشارهاي رواني ناشي از آن در شما مي شود.

● نفس عميق بکشيد

نفس کشيدن غيراز داشتن اثرات حيات بخش، مي تواند در آرام نمودن شما نيز بسيار موثر باشد. هنگام استرس سه نفس عميق بکشيد و در فاصله هر دم و بازدم مکث لازم را حفظ کنيد. دم را از بيني کشيده و بازدم را از دهان تخليه کنيد. در هنگام دم و بازدم بدن خود را کاملاً رها کرده و ذهن خود را از تمامي مسايل جدا کنيد و خود را از لحاظ جسماني و رواني آرام کنيد. اگر کمي با روش هاي مختلف رهايي بدن يا RELAXATION آشنا باشيد مي بينيد که در کليه روش ها و تکنيک هاي موجود، حرکات با ريتم هاي تنفسي خاص و نفس هاي عميق شروع مي شود و بر ريتم تنفس تأکيد بسيار وجود دارد. افرادي که ورزش هاي رزمي انجام مي دهند و نياز به آرامش و تمرکز حواس زياد هم دارند، از روش هاي تنفسي خاص و نفس هاي عميق قبل از انجام کار خود استفاده مي کنند. سعي کنيد براي خود شرايطي را مهيا کنيد که بدون استرس زندگي کنيد. مطمئن باشيد خواستن، توانستن است.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 183]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن