تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن غبطه مى خورد و حسادت نمى ورزد، منافق حسادت مى ورزد و غبطه نمى خورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804094346




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اجلاس هماهنگي كشورهاي حوزه نوروز برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: اجلاس هماهنگي كشورهاي حوزه نوروز برگزار شد
دومين اجلاس هماهنگي كشورهاي حوزه نوروز به منظور تدوين پرونده چند مليتي نوروز بري ثبت جهاني با حضور نمايندگان اين كشورها در پژوهشكده حفاظت و مرمت سازمان ميراث فرهنگي برگزار شد.
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، اسفنديار رحيم مشايي رئيس سازمان ميراث فرهنگي صبح امروز در مراسم دومين اجلاس هماهنگي كشورهاي برگزار كننده نوروز تدوين پرونده چند مليتي كه در پژوهشكده حفاظت و مرمت سازمان ميراث فرهنگي برگزار شد، گفت: پرونده ثبت نوروز به عنوان يك اثر شگفت جهاني سال ها پيش از سوي سازمان ميراث فرهنگي براي ثبت جهاني آماده شد.

وي افزود: نوروز علاوه بر ايران در 9 كشور ديگر از جمله قرقيزستان، ازبكستان، پاكستان، تاجيكستان، افغانستان، قزاقستان، هند، آذربايجان و تركيه جشن گرفته مي شود و به عنوان يك رويداد فرهنگي وجود دارد. به همين دليل يونسكو اعلام كرد همه كشورها بايد به صورت مشترك پرونده نوروز را ثبت كنند.

مشايي تصريح كرد: در سال 2003 كنوانسيون ميراث معنوي به ثبت جهاني رسيد و كشورها از جمله ايران به عضويت آن درآمدند. نوروز به عنوان يك اثر معنوي از سال 86 در دستور كار سازمان ميراث فرهنگي قرار گرفت. چون از سوي يونسكو فرمت ثبت ميراث معنوي در جهان به كشورها ابلاغ نشده بود، حدود يك ماه است كه اين فرمت ابلاغ شده و كشورها پرونده ثبت نوروز خود را آماده كرده اند. البته دو كشور پرونده اش كامل نبود.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي افزود: ايران به دليل سابقه ديرينه اي كه در نوروز دارد متولي اين كار است. به همين دليل از نمايندگان كشورهايي كه نوروز را جشن مي گيرند براي حضور در دومين اجلاس هماهنگي كشورهاي برگزار كننده نوروز تدوين پرونده چند مليتي نوروز دعوت كرد تا پس از برپايي سه روز نشست هاي كارشناسي، نقطه نظرات تماس كارشناسان اين كشورها را جمع آوري و پرونده نهايي را براي ثبت جهاني آماده كنند.

وي ادامه داد: در رابطه با نوروز خيلي نكته وجود دارد. اولا ما در ايران در تمام اين كشورها و حتي نام نوروز آورده مي شود همراه با شادي است. نوروز خود را وارد سفره دل هاي آدم ها مي كند و در همه خانه هاي ما حضور دارد. هيچ كس به خود اجازه نمي دهد درباره نوروز سكوت كند.

رحيم مشايي تصريح كرد: نوروز كدورت ها و دشمني ها را از جامعه ها پاك مي كند. نوروز و منطق آن منطق خداست. مولودي است به دست خدا براي پيوند زدن دل ها وگرنه از فراز و نشيب تاريخ همچنان امروز پويا و زنده نبود و فصل مشترك زندگي در بين ملل هاي مختلف است.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي تصريح كرد: ثبت نوروز دغدغه هاي بيشتري را پيش روي مسئولان و مجريان در حوزه فرهنگ مي گشايد. ما امروز براي ثبت نوروز در فهرست ميراث جهاني به عنوان ميراث معنوي دور هم جمع شديم و بايد توجه داشته باشيم آرمان بزرگ بشر كنار هم ايستادن و عشق ورزيدن به هم و با هم زندگي كردن است.

مشايي افزود: اگر بشر در فرآيند آفرينش زندگي خود را در غربت و جدايي آغاز كرده بدانيد اين اجتناب ناپذير است. اگرچه آغاز حركت در زمين است بدانيد اين غربت و جدايي به هيچ وجه اصالت ندارد. اصالت با هم بودن است و نوروز اين ظرفيت را دارد كه بخش مهمي از ملت هاي تاريخ و تمدن ساز را در كنار هم قرار دهد.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي خاطرنشان ساخت: مقصود همه اديان الهي كمال انساني است و انسان بايد به كمال برسد. آيا آحاد انساني و جوامع بهتري بدون امنيت مي توانند به كمال برسند. انقلاب اسلامي ما نه آن است كه قدرتمندان زورگو در دنيا آن را تعبير كردند. يك انقلاب بزرگ انساني و امام و رهبر آن يك شخصيت برجسته معنوي است.

مشايي افزود: جمهوري اسلامي ايران يك ماموريت بيشتر ندارد و آن برچسب زدن آحاد انسان ها در تمام دنياست. فرياد و شلوغ كردن هيچ حقيقتي را تغيير نمي دهد. حقيقت بسيار روشن است؛ ايران ماموريت دارد كه پيام عشق و دوستي را به مردمان ارائه دهد و فلسفه اصلي آن فلسفه الهي است. بايد بكوشيم با آوردن همه ظرفيت هاي انساني به سوي همه ملت ها دست دوستي دراز كنيم. پيام عشق هديه دهيم و با جمع شدن در كنار هم خدا را معنا كنيم.

وي خاطرنشان ساخت: ايران هم اكنون 47 پرونده براي ثبت آثار فيزيكي آماده كرده و 13 اثر طبيعي را نيز براي ثبت جهاني آماده كرده است.

فريبرز دولت آبادي معاون ميراث فرهنيگ سازمان ميراث فرهنگي در ادامه گفت: ثبت مشترك آثار فرهنگي بين جوامع و كشورهاي گوناگون در حقيقت فرصتي است براي با هم بودن، از همه آموختن و براي همگرايي و حركت به سمت مطلوب مشترك همه انسان ها است.

دكتر محمدرضا سعيدآبادي دبيركل كميسيون ملي يونسكو ايران در اين مراسم گفت: با نشست امروز ما در تهران براي تهيه پرونده نوروز و تبادل نظر و تجربيات در اين حوزه خود بيانگر اهميت نوروز و آثار فرهنگي، اجتماعي و انساني آن در منطقه و جهان است.

وي افزود: اين نشست براي ما از اهميت ويژه اي برخوردار است. زيرا بياني فرهنگي و اجتماعي مانند نوروز كه عميقا در اذهان و زندگي مردم ما ريشه دوانده اكنون مرزهاي جغرافيايي و سياسي را پشت سر نهاده است. بسياري از ملت هاي منطقه و بسياري از اقشار مردم در ديگر كشورها صرفنظر از مذهب و عقايدشان و زبان و محل سكونت شان به شدت به نوروز وابسته هستند.

سعيدآبادي تصريح كرد: اميدواريم اين اجلاس آغازي باشد براي بحث و گفتگو در مورد ديگر مسايل مشترك چند جانبه و چند مليتي كه مطمئن هستم ملت هاي ما مايلند اين مسائل شناخته شود و به عنوان ابزاري براي گسترش همكاري هاي منطقه اي در آينده مورد استفاده قرار بگيرند. ضمن آنكه اين عوامل نشانگر انسجام ملت هاي منطقه در جوامع بين المللي نظير يونسكو هستند.

دومين اجلاس هماهنگي كشورهاي برگزاركننده نوروز تدوين پرونده چند مليتي نوروز چهار تا ششم شهريور در پژوهشكده حفاظت و مرمت سازمان ميراث فرهنگي برگزار مي شود./ش
 دوشنبه 4 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 189]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن