تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 21 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):حريص از دو خصلت محروم شده و در نتيجه دو خصلت را با خود دارد: از قناعت محروم است و در...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814906011




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هفته دولت/ بخش صنعت آذربايجان غربي به بازارهاي جهاني مي‌انديشد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: هفته دولت/ بخش صنعت آذربايجان غربي به بازارهاي جهاني مي‌انديشد
داخلي. اقتصادي. صنعت. هفته. دولت.

از: محمد كرامت
بخش صنعت استان آذربايجان غربي به دنبال توسعه كمي مناسب، هم‌اكنون در انديشه حضور موفق و قدرتمند در بازارهاي جهاني است.

شتاب صنعتي شدن استان‌در سالهاي اخير به حدي بود كه امروز كارشناسان از آن به عنوان " نهضت صنعتي شدن " ياد مي‌كنند.

اين نهضت از صنايع محلي، غذايي و تبديلي آغاز و در زمان حاضر صنايع سنگين از قبيل فولاد، سيمان، پتروشيمي را شامل شده است.

توليدات صنايع استان ضمن تامين نيازهاي داخل كشور، به بازارهاي جهاني راه يافته است.

امروز كالاهاي توليدي آذربايجان غربي از قبيل صنايع غذايي، مصنوعات ساخته شده و ماشين الات و تجهيزات مربوط به آبميوه در بازارهاي جهاني عرضه مي‌شود.

گرچه اين حضور به نوبه خود مغتنم و قابل ستايش است، ولي به اعتقاد كارشناسان اقتصادي، آذربايجان غربي ظرفيت‌ها و قابليت‌هاي بسيار زيادي براي حضور در اين بازارها دارد.

دو هزار واحد توليدي با ‪ ۴۰‬هزار نفر اشتغال در آذربايجان غربي پروانه بهره‌برداري دارند كه با هشت هزارو ‪ ۸۰۰‬ميليارد ريال سرمايه‌گذاري احداث و در حال توليد هستند.

با بهره‌برداري از هفت هزار و ‪ ۵۰۰‬واحد توليدي ديگر كه جواز تاسيس دريافت كرده‌اند، تنوع و حجم كالاهاي توليدي استان خواهد توانست بخش مهمي از تقاضاهاي جهاني را در بازارهاي بين‌المللي عرضه كند.

بر اساس آمارهاي سازمان صنايع و معادن آذربايجان غربي از اين تعداد جواز تاسيس صادره ‪ ۸۶۰‬واحد، بيش از ‪ ۲۰‬درصد پيشرت فيزيكي دارند.

نياز اعتباري اين واحدها حدود ‪ ۲۰‬هزار ميليارد ريال است كه از محل تسهيلات بانكي قابل پرداخت مي‌باشد.

رييس سازمان صنايع و معادن آذربايجان غربي معتقد است: شتاب توسعه صنعتي استان علاوه‌بر آنكه حجم و تنوع توليدات استان را افزايش داده، زمينه بسيار خوبي را براي ايجاد رقابت و توليدات كيفي بوجود آورده كه الفباي حضور در بازارهاي بين‌المللي است.

محمدحاج‌زماني، سياست‌هاي مالي و اعتباري دولت نهم را عامل شكوفايي صنعت استان در سه سال اخير اعلام كرد و گفت: اجراي موفق آيين نامه‌هاي بنگاههاي كوچك و زود بازده شتاب توسعه استان را فراهم آورده است.

وي افزود: روان‌سازي تسهيلات درسه سال اخير و گشوده شدن بازارهاي جهاني به روي صنعتگران استان موجب شده صنايع سنگين نيز در استان پا بگيرد كه ما مروز شاهد ايجاد واحدهاي فولاد، پتروشيمي و سيمان درآذربايجان غربي هستيم.

به گفته‌ي حاج زماني، هم‌اكنون ‪ ۳۵‬واحد توليدي فولاد از قبيل ذوب، نورد ورق در استان در حال ساخت است كه با بهره‌برداري از اين واحدها در ‪ ۱۰‬سال آينده سالانه چهار ميليون تن فولاد توليد و روانه بازارهاي داخلي و خارجي خواهد شد.

وي، حجم سرمايه‌گذاري اين بخش را شش هزار ميليارد ريال اعلام كرد و گفت:
بخش فولاد آذربايجان غربي در زمان حاضر ‪ ۱۵‬درصد از حجم سرمايه‌گذاري بخش صنعت را به خود اختصاص داده است.

استاندار آذربايجان غربي نيز با تجليل از سرمايه‌گذاران بخش صنعت استان معتقد است: در اين بخش در استان يك نهضت بزرگ در حال شكل‌گيري است.

رحيم قرباني گفت: با تحولاتي كه در سه سال اخير در بخش صنعت استان روي داده، آذربايجان غربي با ‪ ۱۰‬رتبه ارتقا در ميان استانهاي نيمه صنعتي در حال وارد شدن به جرگه استانهاي صنعتي است.

وي اضافه كرد: افزايش كمي بخش صنعت در حالي است كه واحدهاي توليدي با رعايت استانداردهاي جهاني توانسته‌اند جايگاه مناسبي را براي خود در بازار پيدا كنند.

قرباني، تسهيلات اعتباري بنگاههاي كوچك و زود بازده را عامل گسترش صنايع در استان دانست و يادآور شد: در اجراي آيين نامه‌ها ما سعي كرديم تسهيلات به سوي بنگاههاي متوسط و بزرگ سوق دهيم.

آمارهاي مربوط به توزيع تسهيلات بنگاههاي كوچك و زودبازده نشان مي‌دهد در سه سال اخير ‪ ۲۴‬هزار ميليارد در اختيار بخش صنعت استان قرار گرفته‌است.

روان‌سازي اعطاي تسهيلات در استان در چند سال اخير خوشه‌هاي صنعتي استان را شكل داده بطوريكه هم اكنون در استان شاهد خوشه صنعتي سيمان، خوشه فولاد و پتروشيمي، صنايع تبديلي و صنايع غذايي و ماشين‌سازي هستيم.

در بخش سيمان چهار واحد يك ميليون تني در استان در حال اجراست كه با يك واحد درحال توليد حجم سيمان توليدي استان درچند سال اينده به بيش از چهار ميليون تن خواهد رسيد.

در بخش ماشين‌سازي هم‌اكنون ماشين الات مربوط به صنايع غذايي، آبميوه كنسانتره و بخش مهمي از تجهيزات سردخانه‌اي در داخل استان ساخته مي‌شود كه به اعتراف كارشناسان و صنعتگران داخلي و خارجي با ماشين‌الات كشورهاي پيشرفته اروپايي برابري مي‌كنند.

قيمت بسيار پايين نسبت به ماشين الات مشابه خارجي، حجم كم، استحكام، كارآيي بالا از ويژگي‌هاي ماشين الات ساخت آذربايجان غربي است.

توسعه صنايع سنگين علاوه‌بر اينكه توليد و اشتغال پايدار را محقق مي‌سازد، موجب رونق صنايع پايين دست شده و از اين طريق مي‌توان به كاهش نرخ بيكاري در حد استانداردهاي جهاني اميدوار بود.

آنچه در دولت نهم در استان آذربايجان غربي شاهد بوديم، افزايش محصولات كشاورزي به ميزان ‪ ۱/۵‬ميليون تن در سال گذشته بود كه در بخش توليد گندم، چغندرقند، حبوبات، انواع ميوه اتفاق افتاد.

فراوري و تبديل و نگهداري اين محصولات نياز به تجهيزاتي داشت كه موجب شد در سال ‪ ۸۶‬عمليات ساختماني ‪ ۱۸‬سيلوي گندم با ‪ ۷۰۰‬هزار تن ظرفيت آغاز شود.

از اين تعداد پارسال ‪ ۹‬واحد با ‪ ۲۰۰‬هزار تن ظرفيت به بهر برداري رسيد و بقيه امسال آماده بهره‌برداري خواهد شد.

براي تبديل چغندرقند نيز هم اكنون چهار كارخانه قند در استان در حال ساخت و يا توسعه هستند كه با بهره‌برداري از آنها يك ميليون تن به ظرفيت تبديلي واحدها افزوده مي‌شود.

آذربايجان غربي در كنار صنايع درحال توسعه، داراي انديس‌هاي معدني بسيار با ارزشي از قبيل طلا، نقره، تيتانيوم، طلاي سفيد، تنگستن، سيليس، ميكا و انواع سنگ‌هاي تزييني و گرانيت است.

در زمان حاضر ‪ ۲۶۰‬معدن استان فعال است كه ذخيره معدني آنها ‪ ۶۹۰‬ميليون تن برآورد مي‌شود.

از معادن با ارزش استان مي‌توان به معدن طلاي " آغ دره " و " زره شوران" تكاب، معدن تيتانيوم اروميه، طلاي سفيد و جيوه خوي و چالدران، تنگستن اشنويه اشاره كرد كه دو معدن طلاي تكاب از بزرگترين و غني‌ترين معادن طلاي جهان بشمار مي‌روند.

معدن طلاي آغ دره داراي چهار ميليون تن كانسنگ طلا با ‪ ۵/۸۱‬گرم در هر تن و هفت ميليون تن با عيار چهار گرم طلاست كه هم اكنون در حال بهره برداري است.

مجموع طلاي قابل استحصال اين معدن ‪ ۵۰‬تن برآورد مي‌شود.

معدن زره شوران تكاب نيز كه پارسال بهره برداري صنعتي از آن آغاز شده داراي ‪ ۱۱‬ميليون تن كانسنگ طلاست.

بر اساس برنامه ريزي‌هاي انجام شده در هر سال سه تن طلا، ‪ ۱/۲۶‬تن نقره و ‪ ۸۰۰‬تن جيوه از اين معدن استحصال خواهد شد.ك/‪۴‬
 دوشنبه 4 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 106]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن